GHOST Lector 3 LC – test

GHOST Lector 3 LCO Ghostu Lector zaznělo již mnoho, jelikož toto kolo provázela mohutná kampaň ještě před jeho faktickým představením a brzy poté tento model získal hned několik prestižních ocenění, podobně jako jeho starší bratr Riot. Otázkou zůstává, zda se tato ocenění, související především se vzhledem, nějakým způsobem odráží i v praxi. Odpovědí by měl být přitom následující test!

O GHOSTu Lector jsme toho po teoretické stránce napsali již dost, proto si dovolím obecné představení poněkud zkrátit. Důležité je připomenout, že jméno Lector, donedávna používané jako přídomek nejvyšších modelů většiny samostatných řad Ghost, se po delší odmlce vrací na pozici samostatného modelu, kdy má v řadách německé značky jednoznačně na co navazovat. Lector je ve slovníku GHOST jednoduše synonymem pro špičkové materiály, dokonalé zpracování a výrazné závodní geny.

Ostrý jako… Riot!

Druhou obecnou rovinou, kterou bych nerad přeskočil, je více než zřejmá příbuznost a tvarová inspirace úspěšným modele GHOST Riot. Začněme-li u hlavy, zjistíme, že zde jsou Lector a Riot jako jednovaječná dvojčata, směrem dozadu se pak jednotlivé rámy z logiky věci (trailový full 27,5“ vs. sportovní hardtail 29“) zásadně liší, rámové tvarosloví a ostře řezaný design hrají ale stále jedny housle. Ostatně proč ne, když se Riot tolik líbí!

Zůstanu-li ještě chvíli v čistě obecné a popisné sféře, musím přiznat, že jsem opakovaně při testovacích jízdách, v průběhu focení, mytí a leštění kola před návratem průběžně nacházel další a další designové libůstky. Různé malé detaily, které krásně podtrhovaly ostré hrany samotného rámu. Nechci tady samoúčelně a donekonečna chválit vzhled GHOSTu Lector, zejména, když se tomuto tématu u jiných kol zdaleka tolik nevěnuji, prostým faktem zůstává, že mě tohle kolo uhranulo již na první pohled a fascinovalo mě při každém dalším vzájemném setkání, při každé další testovací jízdě!

GHOST Lector 3 LC

Já to nevydržím… Musím ho hned osedlat!

Myslím, že dosti výstižně jsem svou fascinaci shrnul v prvotním článku: GHOST Lector – první dojem. Zde jsem krom jiného uvedl, že mě tohle kolo natolik zaujalo již při skládání do auta, až jsem se neubránil nutkání ještě ten den, či spíše podvečer, vyskočit do jeho sedla a dát jemu i sám sobě pořádně za uši! Podobná fascinace se opakovala při téměř každé další jízdě, či v jejím průběhu. Stalo se mi také, že se mi na kolo určitý den ani nechtělo, pak jsem se ale přinutil obléknout, vyškrábat se do sedla Lectoru a jakmile jsem se trochu rozjel a moje tělo se smířilo s dalším „bušením do pedálů“, znovu jsem bezmezně propadl mámení jeho jedinečného sportovního charakteru.

Je vážně zarážející, že mě i kolegu Zeda (redakční korektor a tester) tohle kolo natolik uhranulo, i když se jedná o nejnižší specifikaci, o základní model řady Lector LC. Konkrétně jde o model Lector LC 3 (LC = Light Carbon), nad nímž se nacházejí varianty LC 5, 6, 7 a Lector 8 LC, u něhož ale tato rodinná hierarchie nekončí. Komu nestačí řada LC, může sáhnout po modelech 9 ULC a 10 ULC (Ultra Light Carbon) či po absolutním top modelu Lectoru World Cup. Jak jsem se ale vyjádřil již ve svém prvním dojmu: „Modely z řady Lector ULC či Word Cup bych snad zkoušet ani nechtěl…jak musí být rychlé!

GHOST Lector 3 LCJednou z velkých inovací na postu výbavy je tento přesmykač „nové generace“. tzv. Side Swing od Shimana – více v představení sady Shimano XT 2016

Stolečku prostři se!

Kde a v čem se skrývá síla a kouzlo nového Lectoru? Zřejmě se jedná o dokonalou kombinaci nízké hmotnosti a až absolutní boční tuhosti. Tuhost je zde slovo, které prostupuje jízdními vlastnostmi Lectoru doslova od hlavy k patě. Už jen pohled z pozice jezdce dolů na oblast za hlavovou trubkou naznačuje mnohé. Horní rámová trubka je totiž v tomto místě výrazně horizontálně zploštěná a natolik široká, až zde vzniká obrovská rovná plocha, velikostí připomínající jídelní stůl.

V průběhu testu jsem si proto několikrát představoval, jak si závodníci a maratonci přetvoří tuto plochu ve svůj servírovací pult. Jak si sem odloží své energetické tyčinky, gelíky, gumové bonbóny a jiné rychlými cukry překypující dobroty, které my, běžní smrtelníci, při svých běžných odpoledních vyjížďkách rádi měníme za housku, bagetu nebo ideálně za „jedno orosené!“

Mineme-li hlavu a sklouzneme-li po spodní trubce mocného hranatého průřezu dolů ke středu a budeme-li plynule pokračovat po zcela přímé lince spodních nohou zadní stavby až k patkám, dojde nám, že ani zde snad neexistují místa, kde by se rám mohl byť jen v náznacích kroutit. Vše je masivní, přímé, ostré a hranaté, až z rámu vyzařuje rychlost a to na něm ani nemusíte sedět.

GHOST Lector 3 LCGHOST poslední dobou hodně lpí na uceleném designu celého kola, proto s oblibou používá dle modelu „obrandované“ komponenty.

reklama

Mocný úder sekery!

Jednou z mála praktických nevýhod „sekerou tesané konstrukce“ a „jídelního stolu“ za hlavovou trubkou (který mi připomněl moje mládí coby „panského kočího“ za volantem Tatry 613 – tak dlouhou a plochou kapotu nemá snad žádné jiné auto) byla skutečnost, že se o hranatou a širokou horní trubku Zed mlátil koleny při složitějším manévrování v technickém terénu. Byla to zřejmě jen kombinace vyššího rámu a jeho o něco menšího vzrůstu. Mně se nic podobného nestávalo, i když uznávám, že rám sám o sobě je velký a ostré hrany nemusí být vždy praktické.

Už jen když uchopíte kolo do ruky, uvědomíte si, jak ostrý a nabroušený stroj máte vedle sebe. Což ale nemusí být nutně zle, jelikož do jisté míry je to pocit příjemný a kolo je tvarově značně unikátní. Zároveň je pravdou – a GHOST Lector to nijak neskrývá, – že máte v ruce, či pod zadkem „VELKÉ“ kolo. Lector se totiž točí výlučně na velkých kolech (29“), kdy se po stránce vzhledu, ani jízdního projevu nesnaží tuto skutečnost nějak přehnaně skrývat.

Abych Lectoru nekřivdil. Nejde o kolo toporné a neobratné, jak tomu nezřídka kdy bývalo v dobách počínajícího rozmachu parametru 29“. Jeho geometrie je poměrně šikovně narýsovaná, přitom ale za jeho řídítky nebudete mít pocit, že by se tento Ghost snažil tvářit jako cokoliv jiného, než ryze sportovní, chcete-li závodně střižený hardtail na velkých kolech. Zed dokonce odmítal uvěřit, že jsme měli půjčenou velikost M a skoro by se býval vsadil, že to bylo L. Chyba lávky panáčku!

GHOST Lector 3 LC

GHOST Lector 3 LCUmístění třmene zadní brzdy „do rámu“ je poslední dobou hodně v módě. Hovoří se o lehčí konstrukci, lepším rozložení sil atd. Cenou je obvykle horší přístup k třmeni jako takovému a zejména pak k seřizovacím/upevňovacím šroubům. Zde je ale místa celkem dost.

Potomek pana Eiffela?

Stále přemýšlím, jak to správně popsat a kde konkrétně najít rozdíl proti „konvencím“. Dle mého je to tak, že zadní partie, zejména sedlová trubka, mají klasické rozměry rámů velikosti M, tj. 46 cm (18“). Rozdíl může být ve výraznější délce rámu 610 mm a zejména pak ve výšce hlavy (105 cm) dokreslené širokou horní rourou. To společně s velkými obručemi vytváří dojem skutečně „velkého kola“. Abych to ale jedním dechem vrátil na správnou míru… GHOST Lector velikosti M mi takřka okamžitě sedl do ruky a necítil jsem se v jeho sedle jako na štaflích, či jako na skřipci.

Byl, pravda, lehce delší a jeho posed je spíše nižší, to vše ale plně odpovídá předpokladům, s jakými jsem se do jeho sportovně-závodního sedla škrábal. Rovněž k řízení jako takovému nemám větších výhrad. Vše tak nějak fungovalo a ladilo hezky dohromady. Tedy s malou výjimkou. Ano, jsem postižený enduro mánií a zasažený častým používáním širokých řídítek, proto i zde musím poznamenat, že 720 mm klacku z produkce Ghostu mi bylo málo. Vzpomínáte na časy, kdy bylo standardem v XC 580 mm?!

Když nad tím ale přemýšlím a když pátrám ve svých poznámkách, zjišťuji, že jsem zas jednou obehrál sám sebe. Měl jsem totiž v plánu použít srovnání se strojem Cannondale F-Si Carbon, který jsme letos testovali, jenže ouha. Zkoušené F-Si mělo řídítka široká stejných 720 mm! Tak kde je chyba? Jde asi vážně jen o moje návyky, nebo také o fakt, že rodla Ghost mají jednoduše „divný tvar“. Není to poprvé, co jsem z originálních klacků Ghost poněkud v rozpacích.

GHOST Lector 3 LCSilná spodní trubka, mohutné a rovné nohy zadní vidlice, ale také radikálně se rozšiřující tělo sedlovky nedávají nejmenší prostor nežádoucí stranové flexi.

Postav si trailového Lectora

Zjištěním z předchozího odstavce jsem slušně sebral vítr z plachet sám sobě. Chtěl jsem se totiž ještě několikrát ohánět srovnáním s Cannondalem F-Si, ale teď už mi to nepřijde až tak relevantní. Měl jsem v úmyslu předložit spekulaci, že kdyby se na Lector nasadila o něco širší řídítka a použil kratší představec, přiblížilo by se jeho ovládání hravosti a rozvernosti F-Si. V principu to bude asi pravda, zajímavé ale je, že by pak Ghost měl výrazně kratší a širší kokpit než zmiňovaný Cannondale!

Zpět ale na zem, zpět do reality jménem GHOST Lector. Dopracovat jsem se chtěl hlavně k popisu ovládání, které mi, jak již bylo řečeno či alespoň naznačeno, k tomuto kolu dokonale sedlo. Přirozeně sportovně delší posed, vcelku standardní délka zadní stavby (430 mm) a přijatelný rozvor (1108 mm) se podílely na spíše stabilním vyznění řízení GHOSTu Lector. Nebyl tedy nejmenší problém v tom, když měl jezdec chuť nechat si jen tak volně položené ruce na řídítkách a soustředit se plně jen na svůj výkon.

GHOST Lector 3 LCKdyž miluješ Evu…

A řídit musím sám?

Nervozita se neprojevila ani při občasné jízdě bez držení řídítek, při hledání kamery v batohu nebo spíš energetické tyčinky atd. Více než dostatečnou stabilitou oplývá GHOST Lector rovněž v těžším terénu a nebojí se ve výsledku ani strmějších sjezdů a technických sekcí. V extra náročné technice není až tak hravý a super jistý jako vícekrát zmiňovaný Cannondale F-Si, což je taková ikona nové vlny pevných XC kol. Zároveň není zbytečně nervózní, zbrklý nebo jinak neukázněný. Jen se trochu víc drží zažitých tradic a nechává více zodpovědnosti na pilotovi, za což se dokáže odvděčit extra výkony.

Důkazem místo slibů může být skutečnost, že jsem nasazenou vidlici RockShox Recon Gold RL 100 mm nechal spíše měkčí, což se mi třeba u Lapierre ProRace 627 letos moc neosvědčilo. Přesto jsem neměl pocit, že by byl předek s měkčí vidlicí nervózní, i když jsem si to šinul kolmým sjezdem rychle dolů.

K ovládání snad ještě poslední odstavec. Hodně jsem se zde rozplýval nad přirozenou stabilitou a jistotou, kterou zajišťují již sama o sobě velká kola. To ale neznamená, že by bylo kolo nudné a fádní. Naopak, mimořádně tuhá přední partie GHOSTu Lector se postarala o bezprostřední reakce předního kola na pokyny z řídícího centra, proto nebyl problém z Lectoru vyždímat i něco hravosti a hlavně kopec nekompromisní poslušnosti a dostatek obratnosti.

I proto jsem dost zvědavý na to, jak se bude jezdit s Ghostem Asket, což je pevný trailbike s rámem vycházejícím z modelu Lector?!

GHOST Lector 3 LCPodobnost čistě (ne)náhodná! Hlava Lectoru je prakticky identická s modelem Riot, stejná je vlastně i na karbonových modelech SLAMR, FRAMR a všech jejich odnožích.

Něco za něco… Blbost!

Když už se dnes tak moc rozplývám nad tuhostí rámu, nad jistým řízením a nad dokonalým přenosem sil, jistě vás již napadlo, jestli to celé má i svou stinnou stránku. Musím vás ale zklamat, nic zásadního jsem nenašel. Jasně, musíte se smířit s faktem, že sedláte pevný XC rám, když ale tuto skutečnost vstřebáte, zjistíte, že GHOST Lector 3 LC není až tak tvrdý, jak by se s ohledem na jeho výkony a přísně rovné křivky rámu dalo čekat.

Samotný rám ve společnosti kol složených z nábojů Shimano XT a ráfků Rigida Rival, doplněných o pláště Schwalbe Rocket Ron Evo 29×2,25“, plní svou práci dosti zodpovědně. Zapomeňte na nějaké extra rozmazlování, toho se vám nedostane ani od sedla SDG Circuit, na tomhle kole se musí především šlapat. Typický kostitřas ale na druhou stranu vypadá o dost jinak.

GHOST Lector 3 LCRockShox Recon – ze začátku jako by mu někdo utáhl kolečko kompresního tlumení, což ale v průběhu testu povolilo a nakonec se ukázalo, že je to poměrně schopná, citlivá a aktivní vidlice 😀

KOMPONENTY

Zatím jsem se jen okrajově zmínil o vidlici RockShox Recon Gold, kterou jsem docela slušně sejmul v článku popisujícím první jízdní dojmy s tímto kolem. Mezi tím se ale něco stalo. Na Lectoru jezdil chvíli Zed a když jsem kolo dostal zpět, vidlice jakoby se probrala k životu. Možná to bylo tím, že se lehce oteplilo, nebo co? Každopádně přiškrcený krok i při odemčené vidlici byl ten tam, občas to v ní sice trochu zafučelo, většinou se to ale brzy zase ztratilo, a pak už Recon jen poměrně citlivě a aktivně běhal nahoru a dolů. Jak už jsem výše zmiňoval, nechal jsem si vidlici záměrně trochu víc na měkko a byl jsem spokojen s tím, jak solidně zobe a ani se nijak drasticky nepropadá.

Docela zajímavé udělátko je nové dálkové ovládání RockShox OneLoc, které ale GHOSTu vůbec neslušelo! Je to však dáno tím, že je primárně navrženo pro kola s řazením 1x cokoliv, a proto se počítá s tím, že se schová dolů na místo ovládání přesmykače. Pak bude částečně zamaskováno a hlavně se dostane do pozice pro maximálně snadné a pohotové ovládání levým palcem. Práce s dvěma páčkami (zamknout/odemknout) je jinak sama o sobě příjemná, pohotová a při představě otočení páčky dolů asi i dosti ergonomická. Takhle, při nasazení řazení 2×11, by bylo lepší sáhnout po starším PushLocu.

GHOST Lector 3 LC

GHOST Lector 3 LCSice je tam z vrchu velké logo RockShox, není ale příliš pochyb o tom, že dálkové ovládání OneLoc je určeno pro montáž „dole“ pod řídítky místo levého těla řazení. Obrácená logika RockShox ale zůstává jako dřív – na horním obr. pružení  „otevřeno“, dole „zavřeno“.

Řazení Shimano XT 2×11

Hodnocení funkce zbrusu nové jedenáctkové sady Shimano, navíc s přesmykačem nové generace Side Swing jsem již shrnul v samostatném článku (Shimano XT 2016). Stručně řečeno: „funguje to hezky.“ Ovládání přesmykače, když se smíříte s tím, že na kole není 1×11, je vskutku pohádkově snadné, přesné a rychlé. Řazení vzadu je oproti starší generaci (Shimano XT 10s) o dost tvrdší a hrubší, jakoby se Shimano snažilo dostihnout či předstihnout SRAM, po chvíli zvyku se mu dá ale přijít na chuť a snad si jej i zamilovat.

Téma brzd Shimano Deore snad nebudu znovu otevírat, jelikož brzdy brzdí, já mám ale stále nějaký psychologický či ergonomický problém s tvarem brzdových pák. Dle mého je ale pořád lepší paradoxně Deore než XTR, jelikož u základní řady není sice kolečko pro snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek, je zde ale krásně dostupný imbus, kterým tuto veličinu můžete odladit. Oproti XTR, kde se páka ladí drobným imbusem, navíc šroubkem schovaným pod pákou, je to stále pohádka. Kdo si pamatuje na Hayes HFX-9, Mag a další kotouče této generace, ten se musí oklepat hrůzou!

GHOST Lector 3 LCPoměrně jednoduché, trochu plastové, ale ve výsledku dokonale funkční, navíc se u těchto brzd Shimano Deore nastavuje páka snáze než u verze XTR. 

Praktické poznámky

Mám-li ještě v rychlosti zhodnotit pláště Schwalbe Rocket Ron Evo, budu s nimi rychle hotov a celé to zařadím mezi praktické poznámky. Jedou velice slušně, drží také dost slušně, jsou hezky předvídatelné, kolu sluší, moc neváží… Jen jsem zadní plášť při focení rozpáral z boku, až to nebylo hezké (viz foto na Instagramu). Jasně, „defekt je vždy chyba jezdce“, praktickou příčinou byl ale ošklivý ostrý kámen, který koukal přímo proti plášti. Vím to, našel jsem ho a pro další jízdy na „samospoušť“ jsem ho obalil dalšími kameny. Takovýto ostrý butrák by sice prořízl nejeden plášť, ježe u Schwalbe se mi to (a nejen mně) stává nějak moc často 🙁

GHOST Lector 3 LCTak přesně tohle je ta fotka, ze kterou Ghost „zaplatil“ říznutou pneumatikou! Ani to nevypadá, že by tu člověk měl čekat ostré kameny…

GHOST Lector 3 LC – závěr

Základní model zcela nové generace legendárního Lectoru názorně dokazuje, proč bychom měli mluvit o „legendárním Lectoru“. Toto kolo je prostě úžasné! Rovnou se omlouvám, jsem-li až moc pozitivní. Co se dá ale dělat, když si sednete na stroj za vcelku rozumných 55 990 Kč (mojekolo.cz), který jede jako střela, nenechá vás odpočinout a naopak z vás vysosá veškerou energii, kterou ve vašem krevním řečišti vymění za totální záplavu endorfinu!

Navíc, když se tohle kolo tak krásně snadno a přirozeně ovládá, velká kola mu pomáhají s dostatečnou prostupností a k tomu není ani nijak extra tvrdé, jak by se s ohledem na mimořádnou tuhost rámu dalo očekávat. Nevím jak vy, já prostě nemám slov a bojím se příležitosti, kdy se mi do ruky dostane model z top kategorie Lector ULC nebo snad World Cup. To mě pak asi rovnou odpálí do vesmíru!

Více o tomto kole najdete na webech
www.ghost-bikes.com
Ghost logo
Cenu a dostupnost si ověřte na e-shopu
MojeKolo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Tuhost, tuhost, tuhost!
– vepředu, vzadu, nahoře, dole, uprostřed… Všude!
Rychlost, rychlost, rychlost…
Příjemně laděné ovládání s důrazem na stabilitu, které ale není tupé, či nudné
Překvapivě solidní komfort
Ultimátní výkony již nejlevnějšího modelu z dané řady
Obrovská chuť stoupat a lehkost ve výjezdech
Okamžité reakce na podněty řízení, zejména díky tuhému rámu
Po prvotních rozpacích nakonec slušně fungující vidlice RockShox Recon
Dálkové ovládání vidlice, jen kdyby bylo dole místo řazení
Tvrdý a přesný chod řazení Shimano XT 2016
Lehkost, rychlost a přesnost nového přesmykače Shimano Side Swing
Řídítka Ghost jsou, jak jsem později usoudil, dostatečně široká (720 mm), tvarově mi ale prostě nesedí…
Pláště Schwalbe jsou rychlé, lehké a slušně drží, už po několikáté jsem ale sportovní plášť této značky říznul!
Dálkové ovládání vidlice by bylo ideální vyměnit za jiný typ, který není primárně určen k montáži na spodní straně řídítek
Zed si stěžoval na příliš ostré boky horní trubky, o než se v těžším terénu několikrát praštil do kolene.
Primárně pro závodníky od XC po dravé maratonce. Vzhledem k velkým kolům, slušné prostupnosti a nijak zbytečně vyhrocenému posedu lze tento bike doporučit, s ohledem na širokou paletu nabízených modelů, i „fitness“ jezdcům. Tedy jedincům, kteří nemusí nutně závodit, alespoň ne veřejně, chtějí ale stroj, jehož primárním posláním bude rychlost. Rychlost je ostatně to, oč tu běží. Rychlost v terénu, watty, laktát, kontrola tepové frekvence, časy na kolo atd. Víte-li o čem mluvím, pak víte, proč byste tohle kolo měli chtít!

GHOST Lector 3 LC

GHOST Lector 3 LC (2016)
Rám Lector 29 Carbon LC
Vidlice RockShox Recon Gold RL (100 mm), OneLoc
Řazení Shimano XT SL (2×11)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT Shadow+ (new)/Shimano XT Side Swing
Kliky Shimano XT (36/26 zubů)
Pláště Schwalbe Rocket Ron Evo (29×2,25″)
Náboje/Ráfky Shimano Deore/Rigida Rival 21
Řídítka GHOST Flat light (720 mm)
Představec GHOST M01
Brzdy Shimano Deore (disky 180/160 mm SMRT 64)
Hmotnost 11,25 kg (vel. M/18″ bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 54,5 cm
Cena 55 990 Kč (model 2016) – www.mojekolo.com

GHOST Lector 3 LC - geometrie

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky