AUTHOR (AG Lab) Patriot AM – 27,5+ nebo 29“

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017Dnes to není rozhodně poprvé, ale ani naposled, co se na našem webu objevuje novinka pro příští rok Author Patriot AM. První český plus bike, či lépe řečeno první české plně odpružené plusko. Jak toto kolo vypadá v reálu, proč vůbec vzniklo a kam tato kategorie směřuje jsme se jeli zeptat Járy Spěšného, alias Spacemana, do skladů Authoru.

Tuhle tlustou parádičku, myslím Author Patriot AM, jsem poprvé viděl letos zjara na prezentaci kolekce Author 2016. V té době jsem již tušil, že se z pluskových kol nejspíš stane jeden z hitů letošního Eurobiku, proto jsem byl mile překvapen, že plnohodnotné plusko postavila i domácí značka. Navíc jej světu ukázala takto brzo, tedy v době, kdy ostatní nad tímto tématem teprve spekulovali.

Kam míří 27,5+ full suspension?

Těžko říct! Je to možná trochu hloupé tohle přiznat, ale nevím to já, neví to s určitostí Spaceman a nejspíš to pořádně neví vlastně nikdo z branže. Všichni to ale musí mít! Ono to ale není tak jednoduché. Docela dobře to vystihl Mike Wirth v jednom úvodníku v Mountain Bike Action.

quotation-BnR„Jeden čas jsme se zbláznili do velkých kol a všichni museli mít devětadvacítky všech rozličných kategorií. Pak ale přišel kompromisní rozměr 27,5, načež jsme zjistili, že až tak velká kola vlastně většinou nepotřebujeme. Podobně to vnímám s ‚tlustými koly‘. Minulý rok na veletrzích byl ve znamení fatbiků, pak jsme si ale uvědomili, že je to už moc a proto nyní děláme krok zpět ke kategorii 27,5+ či chcete-li 650b+.“

Kluk má asi pravdu, jelikož plusková kola jsou jakousi odlehčenou kompromisní verzí fatbiků, nebo když to vezmeme z úplně jiného konce, jedná se vlastně o menší renesanci velkých 29“ kol. Není totiž žádným tajemstvím, že parametr 27,5+ dosahuje na obvodu hodnoty cca 28,6“, což se těsně blíží devětadvacítce.

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017Tlustý Maxxis a hubený Maxxis. Vlevo Maxxis Ikon 29×2,2″, vpravo Maxxis Chronicle 27,5×3,0″ na ráfcích s vnější šířkou 38 mm.

Spaceman v tom má jasno!

Touto hromadou teorie jsem si nahrál na další pokračování svého textu. Z vícero rozhovorů s Járou Spěšným na téma 27,5+ totiž vyšlo jasně najevo, že nový Patriot AM je vlastně jinak postavenou a lehce modifikovanou verzí sportovní devětadvacítky na základech klasického Patriota. Velká kola totiž byla, alespoň na rýsovacím prkně, ve hře již docela dlouho. Avšak až příchod pluskového rozměru dal tomuto tématu celkový smysl a směr.

Proto vlastně vznikl Patriot AM, jako variace na téma Patriot a velká kola. Proto také vznikl tak rychle, jelikož základní výkresy již byly hotové. V zásadě stačilo sehnat širokou vidlici, což vzhledem k vazbám na RST nebyl problém, rozšířit zadní stavbu, vybrat a vyrobit vhodné ráfky, respektive vlastní kola Author, nazout vhodné pláště a bylo hotovo.

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017Vlevo „originální setup“ Author Patriot AM 1.0 (2016), vpravo „experimentální“ dvojče na „hubených kolech.“

Nikdo přitom neříká a nečeká, že se z Patriotu AM stane ze dne na den prodejní trhák, či kolo masového užití. Je to ale určitá cesta, která dává tvůrcům z Authoru AG Lab smysl. Krásně to demonstruje již na Eurobiku promovaná dvojice Patriotů AM, kdy je jeden standardně osazen pluskovými koly, druhý stojí na sportovních devětadvacítkách.

quotation-BnR„Tak nějak si představuju, že by lidé toto kolo využívali. Koupí si náš základ, seženou si druhý set kol, nebo je jen přendají ze své pevné sportovní dvacetdevítky a rázem mají dva stroje v jednom (za předpokladu, že mají náboje se standardem BOOST). Dva stroje, na kterých lze jezdit takřka celý rok. Svižnou devětadvacítku s dostatečným zdvihem pro jarní najíždění kilometrů a celkově sportovní vyžití, 27,5+ tank pro technické traily, na zimu na sníh, nebo prostě pro drsnější trailové vyžití. Pevné plusko je také hodně zajímavé, s plně odpruženým ale člověk skoro nechápe, co vše se dá sjet a vyjet,“ shrnul v kostce Jará Spěšný (Spaceman).

Tímto v zásadě odpovídáme i na jednu z otázek na našem Facebooku. Ne! Patriot AM se – minimálně v modelovém roce 2016 – nebude nabízet na devětadvacítkách, ale pouze na kolech 27,5+. Zmíněný vzorek na hubených velkých kolech je čistě demonstrativní záležitostí, aby bylo vidět, co vše toto kolo dokáže. Tyto dva identické Patrioty s rozlišnými koly máme přitom slíbeny na test a přímé porovnání. Já bych před tím oči nezavíral, dejme polotlusťochům šanci.

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017 Maxxis Ikon 29×2,2″ ve vidlici RST Rogue Plus, vpravo Maxxis Chronicle 27,5×3,0″ na ráfcích s vnější šířkou 38 mm.

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017Maxxis Chronicle 27,5×3,0″ na ráfcích s vnější šířkou 38 mm ve vidlici RST Rougue Plus

Author (AG Lab) Versus

Druhou zajímavou hračkou, kterou jsem si mohl v Loděnici prakticky osahat a kousek se na ní i svézt, byl Author Versus 27,5+. Není to kolo určené pro okamžitou produkci, ale projekt pro modelový rok 2017. Lidé z Authoru si na něm chtěli vyzkoušet různé technologie a postupy, větší míru zapojení hydroformingu, sideswing přesmykač, vedení lanek a hadic vnitřkem rámu atd. Author Versus je přitom kolem, které má možná větší uživatelský a prodejní potenciál než samotný Patriot AM.

„Vidím ho jako ideální stroj pro lidi, kteří nemají až tak dobrou techniku, nebo také pro lidi, kteří nechtějí nebo si nemůžou dovolit plně odpružené kolo. Velké pneumatiky s velkou styčnou plochou totiž na jedné straně hodně pomáhají se stabilitou jak na rovných cestách, tak hlavně v terénu, veliký objem plášťů zase zajistí více komfortu než kolik může nabídnout klasický hardtail. Versus na plus kolech by tak mohl být s vyšší vidlicí, s teleskopickou sedlovkou a odpovídající geometrií skutečným všeumělem, jedním kolem naprosto na vše,“ rozvedl Jára Spěšný.

AUTHOR Patriot AM 27,5+ (2016) | Author Versus 2017Author Versus 27,5+ (projekt pro modelový rok 2017)

Já za sebe doplním snad jen tolik, že jsem na obou kolech krátce seděl (Patriot AM a Author Versus), projel se s nimi kousek po asfaltu a po štěrku a neměl jsem z nich vůbec špatný dojem. Patriot AM na mě působil hodně přívětivě a trailově, Versus je také hodně zajímavý, ještě se ale bude měnit jeho geometrie, na což si rád počkám. A když mi pak Jára ze skladu vytáhl pro ilustraci dětské fatbiky King Kong 20“ a 24“, které nejsou postavené s přehnaně tlustými koly, jak lze vidět u některých konkurenčních značek, začalo mi to celé dávat mnohem větší smysl.

Už se těším, až si budu moct v jeden den vyzkoušet Patriot AM na hubených i tlustých kolech, až si projedu své notoricky známé sekce a budu tak moci porovnat oba koncepty ve stejném prostředí. Jen se trochu bojím, že plusku propadnu rychleji, než bych si byl ochoten předem připustit. Nepředbíhejme ale událostem…

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Tomáš Starý

    me prijde divny ze jich je tolik tech patriotu v inzeratech jako by se
    toho kazdej zbavoval jako agang nija, ty kazdej taky hned radsi prodal

    • Ono jich totiž taky hodně jezdí… Stačí se rozhlédnout kolem sebe třeba na Enduro závodech. Jestli to není tím, že se lidi zbavují starších modelů a šetří na nové? Kolega Lukáš třeba dodneška jezdí na AGangu Cult, chce si ho nechat ještě tak rok a pak vyměnit ideálně za Patriot 😉

  • Ondra

    To sou starosti… vemu štěrkolet i plusko až na to budu mít a od toho levnějšího oba (Ag i Jezdkovice) fungujou dobře a není co řešit. Jen tam chci český logo 🙂 Dnes se prostě jede na kole všude a jelikož já už na Slaměnce silničku zlomil, chci tyhle tlustý kola vozit.

  • Honza Smetana

    Kolik je na tom versusu zdvih? 🙂

    • Myslím, že se tam počítá se 120 mm. Jakože pevný „trailbike“ 😀

      • Honza Smetana

        ok diky… skoda jen ze u agangu porad jedou prohnutou horni ramovou trubku…. kdyby to nechali rovny tak to bude topovka…

        • Mě ta zahnutá trubka osobně neuráží, hlavně je to jen prototyp na kterém si Author zkoušel nové možnosti profilace a reakce lidí. Produkční verze co vylezte někdy na jaře bude třeba nahoře rovná, to se teprve ukáže 😀

  • Pingback: AUTHOR – představení kolekce 2017 | Svět Cyklistiky | Cycling World()