reklama

reklama

GIANT Trance SX 27,5 (2014) – TEST

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TESTLetos jsem měl již dvě příležitosti podívat se zblízka na nové stroje Giant na kolech 27,5“. Ale to je pořád nic proti osobní zkušenosti v sedle. I na tu již naštěstí došlo. A netestoval jsem žádnou tuctovku, ale hodně specifický Giant Trance SX v netradiční enduro specifikaci.

Normálně si těchto páček příliš nevšímám, Giant Trance SX ale k pravidelné změně zdvihu vidlice vyloženě svádí.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Chytře řešené vedení hadice k brzdě…

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Omlazené Maestro v plné kráse.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Specifické byly také podmínky, respektive prostředí testu. Jeden den jsem zajel vlakem do Dobřichovic, vyjel si na Brdy, dal dolů Všenory DH a pak pokračoval po vlastní ose domů. Druhý výlet jsem absolvoval na svém tradičním testovacím okruhu na Točné, kde se nejlépe hodnotí základní vlastnosti kola, neb tuto trať mám dokonale najetou a snadno tak odhalím slabiny a přednosti skoro každého kola (záleží i na jeho kategorii). Můj závěrečný test day #3 již znáte – Enduro Série Špičák!

Opepřený základ

Pojďme ale na specifika rámu. Vtip celého kola je v tom, že byl použit rám klasického Trance (model 2014 na kolech 650B), který dostal lepší kola Giant P TRX-1, pevnou zadní osu (142×12 mm), převody 1×10 (tabulkově 34/11-36 zubů, na testovacím vzorku byl ale převodník 36z), vodítko a napínák (MRP G3), ale především vidlici Fox 34 TALAS CTD Evolution se stavitelným zdvihem 160/140 mm. Tedy v maximu o 20 mm delší než u základní verze Gigant Trance a s o 2 mm silnějšími nohami – 34 místo 32 mm.

Jak obhájit tu cenu?

Přestože se mi celý koncept jako takový líbí, neodpustím si hned zkraje něco kritiky. Je hezké, že na toto kolo byla použita kvalitní kola, kdo to na nich ale pozná? Černé ráfky a pro většinu lidí nic neříkající modelové označení a logo Giant. Kdyby tam svítil Mavic, Easton, DT Swiss, ZTR apod. Ale takto se sakra těžko obhajuje přítomnost brzd Shimano Deore a přehazky SLX na kole za bezmála 90 000 Kč.

Tímto ale špekulace o mixu osazení končím. Slovní výrony na toto téma přenechám kolegům z MTBS a diskutérům na bikefóru. Mě jde o něco jiného – jak to jezdí!

Dvě kola v jednom

Kdo čte pravidelně testy na BikeAndRide, jistě ví, že nejsem velkým zastáncem změny zdvihu a všemožných zamykátek a škrtítek odpružení – zde jsem ale oboje přijal s povděkem. U Giantu Trance SX totiž víc než u kteréhokoli kola co jsem dříve testoval platí, že dostanete dvě kola v jednom.

Chopper je fajn, ale…

Mám rád položené vidlice, stabilní geometrii a nevadí mi, je-li řízení na rovině trochu pomalejší, když vám to dokáže ve sjezdu náležitě vynahradit. Giant Trance SX je ale v tomto směru trochu extrém. Jeho rám je navržen pro 140 mm nad oběma koly. Tečka! Když bouchnete dopředu 160 mm, uděláte z něj chopper.

Mně to ale nevadí!

Skoro se divím, že to říkám, ale vláčnost řízení na rovině pro mě byla už skoro moc. Dlouho jsem tedy neváhal a přepnul vepředu na 140 mm. A bylo líp! V základu totiž 140/140 mm funguje parádně. Kolo je dostatečně stabilní, už takto je úhel vidlice docela položený (67°), nechá se ale snadno zlomit a je proto hezky hravé a zároveň i jisté.

Přece to tak nenecháš?

Nenechám! Přesun na kopec je u konce, zkusím těch 160 mm. Chce to trochu cvik, ale není to tak zlé. Čím prudší je klesání, tím víc mě vyšší zdvih vepředu baví! Nebudu to protahovat, nakonec mě varianta se 160 mm dostala. Když jedete dolů pekla jako jsou ve Všenorech, na Špičáku a podobně, pak vyšší zdvih přijde vhod nejen sám o sobě, ale také budete rádi za výrazně stabilní geometrii (hlava 66°). I díky ní jsem přežil Enduro na Špičáku, ani jednou nespadl, pouze asi dvakrát zastavil a něco sešel, neb jsem nevěděl, co mě za hranou čeká. V závodě jsem se nechtěl vracet, abych se „na to pořádně rozjel.“

Snad to kolo nezlámeš

Když se mě pak v cíli RZ 4 zeptal Zdeněk Svatoš z Progressu (od něhož jsem měl kolo půjčené), jak se na tom jede a jestli zadek stíhá i v takhle těžkém terénu, sám si neodpustil malou pochybnost: „Měl jsem místy trochou strach a říkal jsem si, jestli jsem udělal dobře, když jsem ti Trance na tenhle závod půjčil.“ Viděl ale, že kolo je ok, já také, tak se mu ulevilo. „Ale jo, zadek to zvládá. Díky pevné ose je parádně tuhý a nemám pocit, že by mi vzadu někde chyběl zdvih. Dokonce, jak se tak koukám, jsem mohl tlumič ještě trochu ufouknout, jelikož jsem ho ani tady nedostal nadoraz,“ odvětil jsem a vydal se vstříc dalším erzetám.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

inzerce

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)
Horní oko tlumiče je nově uchyceno na čepu s kazetovými ložisky pro ještě více citlivosti.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Základní tlumič Fox Float CTD odvádí skvělou práci, na doraz jsem ho ale ani na Špičáku nedostal!

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Teleskopická sedlovka Giant Contact: Switch (zdvih 100 mm) – jednoduchá, funkční, spolehlivá.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Jak je to s tou geometrií?

Přiznávám, že jsem první stať o ovládání s vyšším a nižším zdvihem vidlice záměrně nafoukl. Pravdou je, že se 160 mm vepředu je Trance SX hodně stabilní a na rovině jeho řízení skutečně dost medové, ale žít a jezdit se s tím dá. Zároveň si ale myslím, že se právě v tomto případě vyplatí aktivně využívat páčku TALAS na korunce vidlice. 140 mm nechat na roviny, výjezdy a lehčí traily, plnou palbu 160 mm pak využít do ostrého terénu.

Když je malá, tak se kouše

Jediný problém může být v tom, že s nižším zdvihem má Foxka výraznější tendenci tuhnout. Jedete-li nějaký čas po rovině, pak vidle nezřídkakdy zamrzne a pokud nevjedete rovnou do terénu, je třeba s ní klepnout o zem nebo jí propumpovat, aby se probrala. S plným zdvihem se to nestává tak často. Ostatně pro maximum akce bych doporučil Foxku mazat. Mě osobně se osvědčil Fork Juice.

Zásadní objev!

Když nad tím tak přemýšlím a vzpomínám, tak jsem vlastně na jedné standardní vyjížďce udělal jeden „zásadní“ objev. Se stavitelným zdvihem je někdy problém i v tom, jak nastavit sedlo. U Trance jsem to vyřešil. Nastavil jsem si jej hezky do roviny při 140 mm zdvihu vidlice a to, že se pak špička sedla při vyšším kroku předku lehce zvedla, ničemu nevadilo.

Vzadu nová ložiska

Jedna z řady inovací modelů Giant 2014 jsou ložiska v místě uchycení horního oka tlumiče, která jsou zde pro vyšší citlivost. Už starší Gianty se systémem Maestro chodily luxusně a byly maximálně citlivé a nové modely v tomto směru rozhodně nic neutrpěly. Zadek je skutečně hodně aktivní. Nechybí mu ani adekvátní progrese na konci zdvihu. S přehledem se tak popere s drobným štěrkem i pořádnými peckami.

Co s tou modrou páčkou?

Pro terén jaký je na Špičáku se skoro nemá smysl na páčku CTD byť jen podívat. Leda když jedete po asfaltu celý Špičák nahoru. Pak přijde vhod zamčení vidlice i tlumiče. Režim Climb je přitom na obou frontách nově maximálně tuhý, takže se do toho můžete patřičně opřít. V běžném terénu ale může přijít vhod střední režim Trail, díky němuž je zadní stavba stabilnější a kolo tak lépe reaguje na nástupy a jiné rychlé akce. Pozor ale, abyste tam Trail nezapomněli! Je škoda okrádat se ve sjezdech o onu famózní citlivost, přestože samotná akce přepnutím na režim Trail zásadně neutrpí.

Jak se jezdí s 1×10

Už nějaký čas jsem přesvědčen, že řazení 2×10 je jednoznačně cestou kupředu. Kdo by se dnes otravoval a tahal s trojplackou?! Dost jsem se nakazil i systémy 1×11 (SRAM XX1 a X01), tady je ale 1×10 s nejlehčím převodem 36×36 zubů (produkční verze bude mít převodník 34z). Jezdím více frekvenčně než silově, proto jsem se převodů už dopředu trochu bál. Ale vlastně to nebylo až tak hrozné. S lehčími převody vyjedu výš a pocitově se míň nadřu. 1×10 je ale super trénink. A hlavně, pokud se zbavíte řazení vlevo, zůstane vám spousta prostoru pro ovládání teleskopické sedlovky levým palcem.

Někdy musíš zatlačit

Ale ruku na srdce, až nahoru na Brdy jsem po ose nevyjel, šel jsem kus pěšky. I po asfaltu, abych se hned v prvním kopci neodpálil. Špičák jsem ale paradoxně dal celý a tlačil jen na posledních transferech, ale tam bych asi tlačil i jinak. Každopádně varianta řazení s jediným převodníkem se mi líbí, jen bych dal dopředu menší placku nebo zkusil sehnat pastorky TrickStuff (10sp, 11-40 zubů).

Není vše zlato, co se jmenuje Deore

Konec testu se pomalu blíží, tak si dáme ještě rychlý sumář komponentů, než to vše shrneme a uzavřeme. V první řadě zmíním brzdy Shimano Deore, které nejsou zlé, ale tomuto kolu úplně nesedly. Jezdil jsem třeba na kole s brzdami Shimano SLX a IceTech kotouči (vepředu 180 mm) a to byla pecka. Deore ale mají místy dost co dělat, aby masu materiálu a rozvášněného jezdce zkrotily. Nestalo se, že by mi vyloženě selhaly, ale o nadšení z jejich funkce se hovořit také nedá. Je to zkrátka ekonomická varianta. Jen připomenu, že já moc nemusím ani Shimano XT, tak mě berte trochu s rezervou.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Nízký vzorek zadního pláště Schwalbe Rock Razor dobře zabírá na suchu, že by byl ale extrémně rychlý, to se říct nedá.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Brzdy Shimano Deore by potřebovaly strávit zimu v posilovně. Na takovéto kolo jsou relativně slabé.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

Pankáč a Emo

Zajímavý byl naopak set plášťů Schwalbe. Hans Dampf obutý dopředu se mi líbí už od pohledu. Oblý profil a agresivní kostičkový dezén jsou prostě sexy. A navíc ta guma funguje! Docela jede a parádně drží, ať již drtíte šutry nebo hoblujete štěrkové točky. Zadek (Schwalbe Rock Razor 2,75×2,35 EVO) má oproti tomu uhlazený nízký vzorek ve stylu Racing Ralphu a ostřejší boční výstupky podobně jako Hans Dampf. Překvapilo mě, jak dobře tahle guma drží na suchém podkladu, jak jistá umí být v záběru, ale jinak… Často ustřelí do smyku a neřekl bych, že se nějak snadno odvaluje, spíš naopak. Kromě toho, že vypadá trendy! Asi bych byl radši za Hanse na obou kolech!

Ze skladu Giant

Poslední dva body – Sedlo a sedlovka Giant. O sedle jsem skoro nevěděl, takže bylo dobré. Teleskopická sedlovka Giant se zdvihem 100 mm je dokonce v provedení s ovládáním vedeným vnitřkem rámu jako má Reverb Stealth. Funguje spolehlivě, neměl jsem s ní jediný problém, příjemně snadno se ovládá, její páčka krásně sedne do ruky a výšku sedla si nastavíte bez omezení. Jediný zádrhel je, když vezmete za sedlo. Pak se vysune a v této poloze už zůstane. Sama o sobě není drahá, proto se s tímto drobounkým handicapem dá v klidu žít!

Giant Trance SX 27,5 – závěr

Měl jsem připravenu takovou teorii, že by tohle kolo mělo být spíše konceptem, strojem ukazujícím cestu, než produkčním kolem. Když si ale prohlédnu a přečtu co jsem o něm napsal, tak už si tím až tak jistý nejsem. Pravdou ale je, že je Giant Trance SX s ohledem na vybavení dost drahý, stejně tak je i jeho použití – také díky omezeným převodům – dosti omezené. Líbí se mi celková myšlenka, ale asi bych si spíš koupil klasický Trance a případně vyměnil vidlici. Ideálně za RockShox Pike, případně za X-Fusion Sweep, který je prý stejně lahodný. Pak možná doplnit vodítko a měl bych parádní „dvě kola v jednom.“

A jistě jste si všimli, že jsem se vůbec nezmínil o kolech 27,5“! Je to tím, že jejich projev je natolik přirozený, že stačí skočit do sedla a vyrazit. Žádné hledání plusů a mínusů. Prostě to funguje. Howk!

Více o kole Gaint Trance SX a dalších modelech této značky najdete na webu www.giant-bicycles.com

Hodnocení (0-5 *)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * *
Zadní stavba (celek) * * * * *
Efektivita odpruž. * * * *
Citlivost * * * * *
Aktivita * * * * *
Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Citlivost zadní stavby
Celková funkce zadní stavby
Dvojí osobnost – trailbike a schopné enduro v jednom balení
Výborná geometrie při 140 mm vepředu
Obrovská stabilita při 160 mm vepředu – velký terénní apetit
Plášť Schwalbe Hans Dampf – drží, jede a dobře vypadá
Teleskopická sedlovka Giant – funguje a snadno se ovládá
I ten hnědý metalický lak se mi dost líbí
Řazení bez přesmykače je silně návykové
Cena versus vybavení – Sorry, ale tohle se nepovedlo. Ta kola skoro nikdo neocení. Lepší brzdy a pár dalších věcí z vyšších řad by udělaly lepší celkový dojem.
Foxka 34 TALAS při 140 mm častěji tuhne
Brzdy Deore svou silou zrovna neohromí, jsou ale poměrně spolehlivé a stabilní
Omezené převody…
Nevím! Silový a technicky nadaný jezdec, který střídá terény, nepotřebuje velký rozsah převodů, jezdí poměrně čistě, takže při výletech do bike parků lehčí rám nerozláme, přitom ale ocení výkon vyšší vidlice a stabilitu geometrie. Někdo, kdo chce jedno kolo na vše. Na putování krajinou a hlavně výlety do hor. A má přitom v nohách dynamit.

GIANT Trance SX 27,5 (2014) - TEST

GIANT Trance SX 27,5 (2014)
Rám ALUXX SL-Grade Aluminum, 5.5″ Maestro
Zdvihy – přední/zadní 160-140/140 mm
Vidlice Fox 34 CTD Talas Evolution, 15QR
Tlumič Fox Float CTD Evolution
Řazení Shimano Deore (1×10)
Přehazovačka/Přesmykač NENÍ/Shimano SLX
Kliky Shimano Zee (34 zubů – testbike 36 zubů)
Pláště Schwalbe Hans Dampf 2,35″ / Schwalbe Rock Razor 2,35″, EVO Folding (P/Z)
Kola Giant P-TRX-1 27.5 Wheelsystem
Řídítka Giant Connect SL, Low Rise 31.8, šířka 730 mm
Brzdy Shimano Deore (disky 180/160 mm)
Cena 88 999 Kč

Tabulka geometrie pro klasický Giant Trance 27,5 (nikoliv verze SX)
GIANT Trance 27,5 - Geometrie

Foto: Štěpán Hájíček

A jedno prezentační video – Giant 27,5″ jako třešnička na závěr

Giant 27.5 – 2014 from Giant Sydney on Vimeo.

Kde se (také) testovalo

Mapa-Dobrichovice-Praha