reklama

reklama

Přemek Tejchman a 6T9Frames – Zadní stavba, vnitřní vedení atd. | Epizoda 5

Z kraje září jsme se poměrně podrobně věnovali tématu ručně vyráběných ocelových fullů vznikajících pod značkou 6T9Frames, za níž stojí Přemek Tejchman, spolupracující s vývojářem Pepou Ferdou. Nyní vydává Přemek 5. epizodu svého video představení, kde nám ukáže další detaily a řešení svého originálního výtvoru.

Značka 6T9 Frames [sixTnine Frames] je menším „soukromým“ projektem, který svého času vypadal jako netradiční cesta, jakou si Přemek snaží zajistit sám sobě zajímavý stroj, na kterém by mohl jezdit a závodit. Ona je to do určité míry pravda, zároveň se ale již od začátku počítalo s tím, že se po překonání původní fáze stavby vícero prototypů celý projekt posune do roviny, kdy se tato kola budou nabízet k prodeji.

I o tom jsme vás vlastně informovali v minulém článku, dnes ale zároveň víme, že má Přemek s Pepou prvního platícího zákazníka, pro kterého se právě tvoří jeho originální rám. Ostatně celý projekt 6T9 Frames je od začátku koncipován jako malovýrobce s důrazem na zákazníka, jehož potřebám se konkrétní rám do puntíku přizpůsobí.

Řeč je jak o velikosti, tak i o osobním odladění geometrie, o specifickém počtu otvorů a vnitřních vedení (klasické řazení nebo elektrika) a o řadě dalších striktně personalizovaných úprav.

reklama

Horní rameno, čepy, vnitřní vedení

V novém videu se každopádně Přemek rozpovídal i o dalších technických zajímavostech, které v minulé, čtvrté epizodě, nezazněly. Kupříkladu řeč přijde na robustní čepy, jejichž tělo je vyrobeno z hliníkové slitiny řady 7000. Tyto čepy se navíc mohou pochlubit specifickou konstrukcí, která je jednak elegantní, jednak předchází nechtěnému vymačkávání dosedacích ploch.

Ze slitiny Alu 7000 je také strojně opracovávané horní rameno, které se v jedné fázi nechávalo vyřezávat vodním paprskem. To byl ale jen určitý pokus, snaha zjistit, co vše by se s tímto prvkem dalo provádět a jak moc by jej bylo možné odlehčit.

Praktickou zajímavostí je i preference vnitřního vedení, které ale nespoléhá na pouhé otvory v rámu a nutnost složitě magnetem nahánět prostrkované vedení. Naopak vsází na do nitra rámu usazené vodící trubičky, které vám protažení hadic brzdy i bovdenů řazení nebo teleskopu výrazně usnadní.

Zadní stavba a její příběh

Svůj zajímavý „životní příběh“ má i samotná zadní stavba, která od počátku tohoto projektu prošla také nemalým vývojem. Vidět je to třeba na úchytu brzdy, kdy se zprvu používal jednoduchý navařený plech s IS oky, k němuž bylo potřeba doplnit PM adaptér.

Nyní, na moderních kusech zadní stavby 6T9 Frames, najdeme již plasticky modelovaný PM úchyt, navíc navržený přímo pro 200mm kotouče. Cílem je v tomto bodě zbavit se potřeby používat přídavné adaptéry, což zároveň znamená, že menší disk, než právě 200 mm, do zadní stavby nedáte!

Mezi další zajímavosti použité zadní stavby můžeme zařadit kupříkladu drobnou přídavnou výztuhu spojující oka spodního čepu, nebo její asymetrickou podobu s vertikálním propojením jen na levé straně. Vpravo pro stejný prvek není místo, jelikož tudy běží řetěz.

Potřebná tuhost zadní stavby se každopádně řeší využitím již jednou zmíněných velkých a pevných čepů. Spodní má průměr 17 mm, horní 15 mm.

64° je pro mě akorát

Určitou evolucí si prošla také geometrie tohoto rámu s tím, že Přemek postupně zkoušel třeba jen úhel hlavy 64,5°, 64°, ale i 63,5°. Nakonec zakotvil na rozumném kompromisu 64°. O dalšího půl stupně volnější hlava prý byla fajn v rychlých palbách a v otevřeném terénu, v místech s více zavřenými zatáčkami už ale bylo řízení příliš vláčné.

Každopádně právě úhel hlavy a další parametry jsou tím, co si může každý zákazník svobodně navolit, nebo to minimálně konzultovat a nechat si poradit. I proto si v 6T9 Frames pořídili vlastní ohýbačku trubek, aby se třeba už jen sedlová trubka (zejména její úhel) mohla snadno přizpůsobit konkrétnímu jezdci.

Nechme už ale promluvit spíše Přemka, případně vás můžeme ještě jednou odkázat na stránku www.rebelcomponents.com, kde lze tento rám poptat, nebo rovnou objednat.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: 6T9 Frames


reklama

6T9 Frames E – materiály, parametry, specifikace

Použité materiály:

  • Hlavní část rámu z oceli Reynolds 853
  • Síla trubek ztenčovaná z 0,9 mm až na 0,6 mm
  • Pevnost v tahu až 1400 Mpa
  • Vahadla vyrobena frézováním z hliníku 7075 T6

Požité výrobní technologie:

  • Svařování TiG
  • 3D tisk kovových a plastových dílů
  • Strojní obrábění

Specifikace / Rozměry:

  • Zdvih: 160 mm
  • Doporučený zdvih vidlice: 170 mm
  • Tlumič: 230×65 mm
  • Hlavové složení: 44/44 mm
  • Sedlovka (vnitřní vedení): 30,9 mm
  • Středové složení: DUB BSA 73 mm
  • Převodník boost: 30 – 34z.
  • Zadní náboj: BOOST 148×12 mm (patka UDH)
  • Maximální šířka pneu: 2,5“
  • Brzdový kotouč: 200 mm
  • Cena rámu: 70 000 Kč