reklama

reklama

Vittoria Mazza Race Enduro 29×2,4“ G 2.0 | Praktické postřehy

Nestává se mi úplně často, že bych z jednoho velkého testu kola vytáhl jeden či více zajímavých komponentů a o nich sepsal samostatné povídání. Když jsem ale před týdnem zpracovával hodnocení Rocky Mountain Altitude zasnil jsem se nad tím, jak skvělé zde byly pláště Vittoria Mazza nejnovější generace!

Není to vlastně poprvé, kdy se mi pláště Vittoria Mazza dostaly do ruky. I když na druhou stranu, oproti dominantní klasice, jakou představují kousky od Maxxis, WTB, nebo případně Schwalbe či Continental, těch příležitostí na společné setkání zase tak moc nebývá. Vlastně jen pár. Živě se mi vybaví třeba test Norco Optic z kraje roku 2021, kdy jsem byl též z kvalit a schopností plášťů Vittoria Mazza velice mile překvapen.

Jenže ono to už bude slušných pár let, tehdejší pláště měly ještě trochu jiný design, lehce jinou konstrukci, Mazza jako taková byla jen na předním kole, navíc v lehčím provedení Trail. Paradoxně ale vlastně ve stejném rozměru, na jaký jsem si sáhl i nyní (29×2,4“). Takže to byly i nebyly stejné pryže. Jak už jsem ale zmínil, velice dobrý a silný dojem na mě udělaly již tehdy, tím spíš, že jsem je jezdil v zimě. Podobně silně si mě získaly letos v létě v závodním Enduro provedení.

reklama

Tři varianty, jedna cena!

Když jsem tyto nové „Vitórky“ potkal po čase na zmíněném Altitudu od Rocky Mountain, byl jsem příjemně překvapen jak jejich decentním vzhledem (černé boky, zde výjimečně s červeným zvýrazněním), tak zejména jejich krásně otevřeným a slušně agresivním vzorkem a navrch jejich jízdními vlastnostmi. Ať si ale uděláme alespoň trochu obrázek o tom, jaké varianty se v rodině Vittoria Mazza nabízejí.

Pokud se v aktuální nabídce plášťů Vittoria Mazza správně orientuju, pak si můžete vybrat mezi obecně lehčí a méně chráněnou verzí Mazza Trail s konstrukcí Trail TNT a odolnější, snad i přilnavější variantou Enduro (TLR), případně novou Enduro Race vytvořenou metodou Enduro 2-ply. Ta by měla zajistit ty nejlepší možné jízdní vlastnosti a také vysokou míru stability a odolnosti tolik potřebnou pro enduro závody.

Běžně se přitom nabízí šířky 2,4“ a 2,6“, vybírat lze také mezi průměry 27,5“ a samozřejmě i 29“. Co mě přitom na této nabídce asi nejvíc baví je skutečnost, že všechny verze, varianty a rozměry stojí stejně! Aktuálně shodných 1 499 Kč. Člověk tak nemusí váhat nad dražší a odolnější „snovou“ variantou, či lehčí, nebo méně chráněnou a zároveň levnější „cestou rozumu“. Naopak si lze vybrat přesně ty gumy, po kterých vaše jezdecké srdce touží a cenu považovat za druhořadou… Když v ní není rozdíl!

Vittoria Mazza Enduro Race a konstrukce Enduro 2-ply

Než vám povím víc o svých dojmech z jízdy na těchto nových pláštích, pojďme se ještě v rychlosti mrknout na jejich zpracování, technologie a provedení. Hlavním zaklínadlem u špičkové závodní varianty Enduro Race je konstrukce označená Enduro 2-ply. Důležitá je také zmínka o materiálu nesoucím označení Graphene 2.0 s doplněním, že na pláštích Mazza se využívají najednou až 4 druhy směsi pryže, na což odkazuje zkratka 4C!

Každopádně zpět ke konstrukci Enduro 2-ply, z jejíhož označení lze už částečně odvodit, „o co tady běží“. Základní princip je jednoduchý, tedy záměrné zdvojení základního kordu, díky čemuž jsou na bocích přítomny 4 vrstvy (běžně jen 2), v oblasti běhounu pak najdeme vrstev dokonce 6! Už jen to pomáhá celkové robustnosti a odolnosti pláště, který proto ani nepotřebuje žádnou přídavnou vrstvu na ochranu boků.

Co se ale naopak nepodceňuje je vložka APF usazená kousek nad patkou, která zde slouží coby prevence procvaknutí o ráfek. Případně jako pomůcka pro celkové zesílení, či pro vyšší odolnost při maximálním zatížení, při siných nárazech na ostrých hranách apod.

Trail TNT / Enduro 2-ply
Rocky Mountain Altitude Carbon

Náruč doširoka otevřená

Když se podíváte na samotný vzorek, tak ten se vlastně, proti předchůdci z roku 2021 (s nímž jsem se naposledy setkal) zásadně nezměnil. Ale ono to nejspíš nebylo potřeba, jelikož použitý reliéf vzorku prostě funguje, tak proč na něj sahat? Jiná je hlavně vnitřní konstrukce, ladily se zřejmě všechny 4 použité směsi (4C), vždy jedna nosná a jedna „povrchová“ a další „drobné detaily“.

Když jsem se přitom s Mazzou setkal znovu naživo, byl jsem překvapen, asi spíš pozitivně, nakolik je tento vysoký a agresivní. Můj první dojem (pohled na plášť na parkovišti) se přitom nesl v duchu: „Tohle asi moc nepojede, ale držet to bude určitě luxusně… Proč je ale tenhle krásný vzorek i vzadu?“

Pak jsem se ale konečně oblékl, vyskočil do sedla, vydal se vstříc prvnímu pořádnému kopci, těšil se na cestu dolů a krom kola samotného se občas zaměřil, zamyslel i nad samotnými plášti Vittoria Mazza.

Špunty se hrnou do kopce

Začneme-li zlehka projevem na přesunu a ve stoupání, pak bych rád zmínil, že je mi i zpětně stále trochu líto nazouvat Mazzu na zadní kolo. Je sice nutné podotknout, že tyto pláště nejely vůbec špatně, vzhledem ke své hmotnosti, směsi, podobě vzorku a určení, ale stejně. Dupat s Mazzou vzadu někde po prudkém a od slunce rozpáleném asfaltu vzhůru k nebi…

Občas je slyšet, jak se brání, deformuje, hrne, ale vlastně nijak dramaticky nebrzdí. Zároveň, a to mě příjemně překvapilo, jsem neměl pocit, že by měl tento otevřený a agresivní vzorek tendenci se nadměrně ojíždět. Na to je sice, po dvou týdnech za řídítky, dost málo času na zhodnocení, ale vzhledem k pocitové „měkkosti“ bych čekal, že za mnou bude zůstávat tlustá černá čára! Tím spíš takhle v létě!!!

Pokud byste, podobně jako já, měli pocit, že otevřená Mazza není tou nejlepší volbou pro zadní kolo, zkuste se podívat třeba na vzorek Vittoria Martello, který nabízí hustější kostičkový dezén, přitom se i on dodává ve směsi 4C a v provedení Enduro Race s konstrukcí Enduro 2-ply. Nehledě na to, že by mě Martello možná lákalo i na přední kolo, alespoň do podmínek sušších a tvrdších tratí.

Velkolepý enduro MAZZEC!

Nyní už konečně k tolik vytoužené akci, kvůli které toto celé povídání vlastně píšu. Jenže kde vůbec začít, když tady vše tak hezky a přirozeně fungovalo a dobře se doplňovalo? Co já osobně mám rád je, když enduro pláště nabízí solidní konstrukční stabilitu umožňující použít celkově nižší tlaky, protože s oblibou jezdím gumy dost naměkko.

Přesně proto mi vyhovovalo, že lze Mazzu fouknout tak akorát (přesná čísla tlaku po mě raději nechtějte). Díky tomu máte na jedné straně možnost užívat si solidní komfort, tedy schopnost pláště dobře tlumit a také se aktivně lepit na povrch a obalovat překážky, a dosahovat tímto stylem maximální trakce. Zároveň i v tomto „měkčím režimu“ zůstala stavba pláště Vittoria Mazza krásně jistá a stabilní, takže se gumy v zatáčkách zbytečně nežvýkají.

Hodně luxusní mi přijde také značně otevřený a náležitě agresivní vzorek, který, z mého pohledu, vysloveně miluje a žere lesní hrabanku. Jakmile se může do něčeho jen lehce měkčího zakousnout, tak to dělá a dost si v tom libuje. Člověk si přitom na tuto vlastnost velice brzy zvykne a začne jí náležitě využívat.

Rocky Mountain Altitude Carbon

reklama

Namířit a přilepit

Zajímavé je, že když jsem nahlédl do katalogu Vittoria, tak zde byla zmínka i o tom, nakolik je Mazza vhodnou volbou na kameny a kořeny? Až takto otevřený vzorek? Ano, není to přeci jen o vzorku, ale také o směsi. Zde dokonce o 4-směsi! Podobně jako jiné výše vypíchnuté vlastnosti, ani tady nemám pocit, že by marketingové oddělení mělo tendence k příliš nadšenému přehánění.

Ostatně již párkrát propíraná vzpomínka na Mazzu z roku 2021 je cítit silným nadšením z jistoty zažívané i na vlhkých skalách a nyní to nebylo o moc jiné. Vlhkého a zmáčeného terénu jsem sice toto léto mnoho nepotkal, ale odkloněných a vyleštěných kořenů málo také nebylo. Navíc jsme spolu profrčeli i různé skalky a… Pecka!

Co mě nyní asi nejvíc bavilo byla právě ona jistota při spojení, či kombinaci kořenů a hrabanky. Možnost jezdit po šikmých odkloněných trailech propletených shluky kořenů rovně s klidem a jistotou, či vybírat si po chvíli soužití stopy, kterým je jindy lepší se vyhnout, to jsou momenty, které mě neskutečně baví a které si člověk zamiluje a zapamatuje.

Závěr, aneb nechci čekat další tři roky!!!

Uznávám, praktických zkušeností s plášti Vittoria Mazza v provedení Race Enduro ani tentokrát extra moc nemám, ale ony mnohdy stačí i jen právě takovéto prvotní dojmy, aby se člověk dostatečně nadchnul. Jsem zkrátka slušně okouzlen už jen tím, jak moc silný dojem ve mně tyto pláště dokázaly zanechat.

Líbil se mi jejich krásně agresivní a otevřený vzorek, který se s tak velkou chutí zakusuje zejména do lesní hrabanky. Baví mě více než solidní stabilita celého pláště, díky čemuž lze použít nižší tlaky, nechat gumy hrát si a plynout s terénem, aniž byste se museli bát, že vám v první rychlé zatáčce odskočí patka a vycákne těsnící tmel!

Především se mi líbí, jak skvěle tyto pláště drží na rozmanitém seznamu povrchů, jakou jistotu propůjčí řízení vašeho kola v náročném a členitém terénu, přitom ale nejsou zase tak šíleně měkké, že by každý metr s nimi na asfaltu byl vysloveným utrpením. Zkrátka a dobře, tady se podařilo najít vskutku mimořádný balanc, který, z mého pohledu, jednoznačně stojí za vyzkoušení!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Vittoria Mazza Race Enduro 29×2,4“ G 2.0

  • Hmotnost: 1 300 g
  • Konstrukce: Enduro 2-ply (Nylon 120 TPI)
  • Směs: 4C Graphene 2.0
  • Cena: 1 499 Kč
  • Další varianty: Tail / Enduro / Enduro Race
  • Další rozměry: 27,5“ / 29“ | šířky 2,4“ / 2,6“