reklama

reklama

LEZYNE Tubeless Pro Plugs – Klobouček na to! (Oprava bezdušového pláště)

Jsem já to vážně pacient, zralý tak pro ústav profesora Chocholouška! Mám kamarády (zase tak moc jich není…), kteří, když zjistili, že nejsem úplně „levej“ co se oprav, údržby a jiných prací na kole týče, tak mě s oblibou využívají, ale mně to v zásadě nevadí. Nedávno přitom přišel dotaz: „Hele, mám bezdušový plášť, je tam dírka a knot, ale ta guma je jinak OK, šlo by s tím něco udělat, ať to můžu dojezdit?“

Tak jsem se k tomu zas jednou postavil čelem: „Jasně, opravit se to dá, s tím by neměl být problém“, zněla moje primární odpověď. „Pár bezdušových plášťů už jsem zachraňoval. V zásadě existují dvě možnosti jak na to. Alespoň pokud nepočítáš variantu, kdy tam necháš knot, jezdíš a neřešíš. I to je často funkční.“

„V opačném případě si můžeš koupit jedny z mnoha záplat na bezdušové pláště, něco podobného jako lepení na duše, případně existují takové šikovné kloboučky, které nejenže překryjí zevnitř díru v plášti, ale zároveň utěsní i ten samotný otvor. Toto řešení se docela často používá na opravu pneumatik u aut a motorek, nedávno jsem viděl, že to někdo dělá už i na kola. Počkej, podívám se…“

Jak si myslíte, že to dopadlo? „Jé, to je super nápad, to se mi líbí, ale necítím se dost jistě na to, abych to do svého kola narval sám, pomůžeš mi?“ Co jsem mu na to měl říct? „Hmmm, OK! Tak mi to tvoje kolo přivez, objednám kloboučky od Lezyne a narvu to tam, ať můžeš zase jezdit!“

LEZYNE Tubeless Pro Plugs

reklama

Co je vevnitř?

Líbí se mi, že celé balení obsahuje jednak poměrně velké množství knotů (kloboučků), fakticky 6 kusů rozdělených do třech párů podle velikosti, ale také dvě samostatné tuby s lepením (vulkanizační roztok), stejně jako dvě kolečka brusného materiálu. Skvělé mi přijde zejména použití dvou menších tubiček s lepením namísto jedné velké. Už jen proto, že vám druhé lepení nevyschne, pokud to první otevřete a pak pro něj delší čas nebudete mít využití.

Postup opravy

Způsob, jak se opravuje plášť s defektem je v principu hodně jednoduchý a není až tak odlišný od postupu opravy děravé duše, kupříkladu. Nejprve je potřeba plášť sundat z kola, očistit inkriminované místo a dostat ven původní knot, pokud jste defekt operativně řešili tímto způsobem.

Dále stačí místo „kontaktu“ důkladně zdrsnit přiloženým brusným kolečkem, nebo jiným podobným materiálem, který máte po ruce. Poté můžete nanést lepení (vulkanizační roztok) a rozetřít je v ploše kontaktu s kloboučkem. Samotný klobouček se skrz díru v plášti snadno protahuje díky jeho kovovému hrotu.

Než jej definitivně usadíte na místo, sundejte krycí fólii z kontaktní plochy kloboučku (modrý film), klobouček přitiskněte k plášti a chvíli počkejte, než zafunguje proces vulkanizace. Následně stačí zastřihnout volný konec na vnější straně pláště, pneumatiku obout, nafouknout (doplnit tmel, vložku, obojí) a může se zase jezdit!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Původní knot v plášti
Knot z vnitřní strany

Pro jistotu ještě video návod přímo od LEZYNE