Race Face Turbine – Hliník se nikam nestěhuje! (TECH NEWS)
Jak by měla vypadat ideální MTB kola? Zřejmě vás napadne, že by měla být přiměřeně lehká a tuhá, ale také náležitě odolná. Stejně tak by měla vynikat ve schopnosti co nejlépe přenášet sílu jezdce, a přitom by měla tlumit i nežádoucí vibrace a nezlomit se při větší ráně. V neposlední řadě by taková kola neměla zruinovat váš rodinný rozpočet! Zvládne toto vše inovovaný set Race Face Turbine?
Všechny vlastnosti popisované v úvodu vysypali na stůl vývojáři z Race Face před tím, než se pustili do bližší rozborky stávajícího modelu zapletených kol Race Face Turbine R, který měl být startovním bodem pro vývoj nového setu. Začínali tedy s koly, která již několikrát stála na pódiu EWS! Kam je dál posunout?
„Kola, která vydrží zátěž, jakou představuje závodní nasazení na nejtěžších Enduro tratích světa, která zároveň zajistí jezdci lepší přilnavost a komfort, to je jistě sen každého jezdce!“ zaznívá z vývojového střediska Race Face.
„Teamoví jezdci přitom potvrzují, že kola, která jsou poddajnější a aktivně pomáhají s trakcí vytváří dojem, jako by se navýšila hodnota odpružení vašeho kola. Přesně to dokáží nová kola Race Face Turbine.“
Konec průrazů díky „Anvil Edge“
Těžko byste hledali častější závadu a příčinu zmařeného závodu nebo jen nedělní vyjížďky, než je defekt duše či poškození pláště. Dokonce i u bezdušových kol může náraz na tvrdou hranu (kámen, kořen apod.) způsobit proražení pláště nebo roztržení boční stěny, které těsnící tmel rozhodně neopraví!
Proto Race Face přichází s řešením označeným „Anvil Edge“, tedy se zakončením hrany ráfku na způsob „kovadliny“ (Anvil). Tento rozšířený profil rozprostře sílu nárazu do větší a širší plochy, čímž výrazně sníží její dopad – sníží riziko poškození pláště. Pro ilustraci si stačí představit, že položíte plášť na špalek a jednou do něj praštíte palicí, podruhé sekerou. Co se stane? Zhruba takový je rozdíl mezi klasickou štíhlou hranou ráfku a řešením Anvil Edge.
Asi metrický profil vpravo i vlevo!
Vedle samotného zakončení hrany ráfku je zajímavý také jeho profil. Nikoho dnes nejspíš nepřekvapí asymetrické provedení, díky němuž je možné docílit rovnoměrného sklonu a napětí drátů na obou stranách výpletu, u předního i u zadního kola.
Zajímavější inovací je odlišný profil ráfku pro přední a zadní kolo, kdy by měl být zadní ráfek pevnější a odolnější, jelikož nese vyšší zatížení a schytává tvrdší rány. Přední ráfek je naopak na svém profilu plošší a měl by být schopný přinést více komfortu, lepší přilnavost.
Osvědčený a unikátní Vault!
Srdcem nových kol budou, i nadále, osvědčené a v mnohém nepřehlédnutelné náboje Race Face Vault s extra objemným tělem a řadou zajímavých konstrukčních prvků. Třeba jen dva sety ložisek v zadním náboji, jeden nesoucí váhu jezdce a umožňující kolům jejich volný pohyb, druhý zaručující lehký chod volnoběžky.
Mimořádně široký je také rozchod hlavních ložisek, který je s hodnotou 76,4 mm králem mezi náboji standardu 12 x 148 mm. Dále bychom mohli vyzdvihnout zvětšené tělo náboje pro celkovou vyšší pevnost, skladbu šesti praporků v ořechu poskládaných do dvou skupin a výsledný záběr každé 3°, kvalitní utěsnění, nebo možnost použít snad všechny myslitelné kazety díky výměnným ořechům – Micro Spline, XD, HG (9/10/11 rychlostí).
Race Face Turbine – základní vlastnosti, parametry a přednosti
- Nové asymetrické hliníkové ráfky s posílenou konstrukcí a rozšířenou hranou sloužící jako ochrana pláště
- Unikátní profil ráfku pro přední a zadní kolo
- Asymetrické usazení drátů pro lepší rozložení zátěže výpletu
- 28 přímo uchycených drátů Sapim (dvakrát zeslabované)
- Dostupné v provedení Boost (148 mm) i Super Boost Plus (157 mm)
- Verze 29“ i 27,5“
- Ořechy XD, Microspline i HG (9-11 rychlostí)
- Upevnění kotouče na 6 šroubů
- Hmotnost (pár, 29“): 1 895 g
- Hmotnost (P/Z, 29“): 850 / 1 045 g
- Dostupnost v ČR: Předpoklad léto 2023
- Cena: 10 000 Kč / 13 500 Kč (samostatně přední / zadní kolo)
Více informací: www.raceface.com
České zastoupení: www.zookee.cz
Race Face Turbine Wheels – A to se vyplatí!
Značka Race Face doposud nevyrobila pevnější a zároveň takto dobře pracující kola jako je nová generace setů Turbine. Zároveň se podařilo jít proti trendu postupně rostoucích cen kol, jelikož nový set by měl být dokonce levnější než jeho předchůdce. Vše navíc korunuje doživotní záruka vztahující se i na mechanické poškození i pády.
Doživotní záruka, pády nevyjímaje!
Nová kola Race Face Turbine spadají do postupně se rozrůstající rodiny produktů této značky, na které platí doživotní záruka – bližší informace raceface.ca.
„Doživotní záruka Race Face pokrývá všechny poruchy výrobku související s jízdou, pády nevyjímaje. Na kolech Turbine můžete bez obav vyrazit s vědomím, že pokud se vyskytne problém, společnost Race Face vám kryje záda. Ihned vám dodáme nový díl bez typických záručních formalit. Záruka se samozřejmě vztahuje i na případné výrobní a materiálové vady.“
Kdy záruka platí (ANO) a kdy NE!
- Pád, nebo mechanické poškození – ANO
- Poškození ráfku, jehož vlivem kolo nedrží tlak – ANO
- Drobné poškození (odření, promáčknutí) ráfku po němž kolo dále drží tlak – NE, můžete jezdit dál
- Poškození spoje ráfku, prasklina v místě usazení drátu – ANO
- Opotřebení nábojů (ložiska, volnoběžky, ořech) – Platí omezená dvouletá záruka
- Problémy s náboji, které se netýkají ložisek – ANO
- Mechanické poškození kola se týká pouze jízdy na kole! Pokud vám třeba váš výplet někdo přejede autem, záruka neplatí – NE
- Nesprávná instalace nebo neodborná oprava – NE
- V případech, na které se doživotní záruka nevztahuje, nabízí Race Face zvýhodněné podmínky pro klasický servis.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Race Face