reklama

reklama

Norco Fluid HT 2 – Zlehka traily proplouvá (TEST)

Řada Fluid v modelové nabídce kanadského Norca zastupuje skupinu kol, která na jedné straně nabízí atraktivní cenu, na straně druhé to rozhodně nejsou žádné ošizené kusy. Možná u nich najdete skromnější výbavu, ta je ale vždy poskládána s citem a potřebným účelem. Přesně takový je i trailový pevňák Norco Fluid HT 2.

Jednoho Fluida od Norca jsem před pár lety testoval. Tehdy se jednalo o plně odpružený trailbike Norco Fluid FS 1 (test únor 2020), který mě už tehdy velice příjemně překvapil a v mnohém i přesvědčil. Dnes je navíc známa podoba nové generace řady Norco Fluid FS (představení na norco.com), která mě, upřímně řečeno, hodně láká. Minimálně k otestování!!! Takže bude rozhodně kde navazovat.

Pro určité usazení zpět do reality… Musím uznat, že nová generace Norco Fluid FS tak úplně nekoresponduje s mnou, v úvodu popisovanou dostupností, hodně ale záleží, jak dané téma kdo vnímá. Základní Norco Fluid FS A4 vyjde na přijatelných 65 990 Kč, zato vrcholné modely Fluid FS A2 a FS A1 už se svou cenou skáčou těsně pod, respektive kousek nad 100 000 Kč! Výběr ale rozhodně máte!

Zpět ale k dnešnímu objektu zájmu, kterým je dostupnější ze dvou pevných strojů Norco Fluid HT, nepřekvapivě označený jako Norco Fluid HT 2. V tomto případně se již cena drží na uzdě, jelikož se zkoušený model nabízí za 35 990 Kč*. Vyšší varianta Fluid HT 1 vyjde jen o pár tisíc dráž, nabízí ale lepší a hodnotnější výbavu.

*Aktuálně jsou modely Norco Fluid HT 1 a Fluid HT 2 zlevněny na 36 990 Kč, respektive 29 990 Kč. Alespoň v nabídce Mojekolo.cz

Norco Fluid HT 2

Sice levnější, zato hezčí?!

Když jsem poprvé dostal informaci, že si budu moct půjčit a projet nové Norco Fluid HT, doufal jsem ve vyšší variantu HT 1, přestože se mi vzhledově více líbila dostupnější, cihlově červená verze Fluid HT 2*. To ona byla nakonec tím, co přistálo u mě doma. Upřímně, rozdíl ve výbavě těchto kol není až tak zásadní či vysloveně propastný, ale rozdíl to je a mohl by docela slušně promluvit do funkčnosti a projevu celku.

*Pro doplnění, obě kola se nabízí ve dvou barevných variantách. Fluid HT 2 například v červené se zelenými logy, nebo v černo-šedivé.

U Fluidu HT 1 je jiná vidlice (vzduch X-Fusion vs. pružina SR Suntour), dále pak čtyřpístkové brzdy, dvanáctkové řazení namísto jedenáctky (oboje Shimano Deore) a pár dalších odlišností. Jenže jak se ukázalo v praxi, klíčový je především rámový základ, který je stejný pro obě varianty a nutno říct, že je stejně povedený!

Zároveň musím uznat, že i v případě levnější varianty – Norco Fluid HT 2 – fungovalo vlastně vše k mojí plné spokojenosti, nenašla se zde přitom součástka, kterou bych musel zásadně kritizovat. Pár připomínek bych měl, ale nic dramatického. Nakonec mě tedy vůbec netrápí, že sedlám dostupnější kousek, snad jen kdyby počasí bylo lepší a já si mohl kolo dosyta užít a dát jemu i sobě více do těla!

reklama

Velikost a kola přesně podle jezdce

Ještě jedna teoretická zajímavost, než se pustíme do praktického popisu. Norco si celkem rádo hraje s průměry kol a výjimkou není ani řada Fluid HT. I zde totiž najdete střední průměr 27,5“, stejně jako ten velký 29“. Jejich rozložení ve škále rámových velikostí je přitom nanejvýš logické.

Dvě nejmenší velikosti (XS, S) nabízí průměr pouze 27,5“, dvě největší (L, XL) naopak jen 29“. U střední varianty (M) si může zákazník svobodně vybrat, jestli chce 27,5“ nebo 29“. Logické a smysluplné, ne? Co je u všech rozměrů společné, je zdvih vidlice 120 mm, stejně jako základní vyznění geometrie preferující moderní nižší a delší stavbu.

Nenápadně tvarovaná hlavová trubka hezky navazuje na korunku vidlice.
Decentní design a (minimálně mému) oku lahodící barvy.

(Ne)objevujeme Kanadu

Nezkoušejme objevit Ameriku, nebo v našem dnešním případě spíše Kanadu a pojďme si projít hodnocení stroje Norco Fluid HT 2 tak, jak jsme běžně zvyklí. Začněme proto tradičně posedem, který je prvním příjemným bodem při zkoumání a hodnocení tohoto kola.

Je totiž velice příjemný a přirozený. Nenutí vás do žádných krkolomných pozic, naopak vás „dostane“ tím, že se vám brzy zažere pod kůži. Nebo spíš jen tak prošumí okolo, jelikož jej nebudete nejspíš vůbec řešit, jak snadno si na něj zvyknete.

Pravda, asi by se našlo pár věcí v kokpitu, které bych pozměnil, ale vlastně by to byly jen drobnosti. Třeba takové gripy. Ty původní od Norca jsou pěkné, pevné a působí hodnotným dojmem, na můj vkus jsou ale možná až moc štíhlé a taky docela tvrdé. To na pevném rámu není úplně ideální. Ale tady se bavíme hodně na úrovní osobních preferencí, takže žádné velké kritizování!

Pro kola Norco tradiční přehled základních parametrů přehledně na spodní trubce.
Na rámu se zjevně nešetřilo, což dokazují i zabroušené sváry.
Co by to bylo za kolo z Kanady bez javorového sirupu listu!

Posed na… „Dvě věci!“

Co mě naopak zaujalo podstatně víc je schopnost nabídnout jak dobrou polohu pro sportovní jízdu a šlapání obecně, tak i náležitý prostor pro trailové vyžití. Spíše delší přední část rámu (reach 470 mm u vel. L) a strmější úhel sedlové trubky (74,5° pro všechny velikosti), napolohují jezdce hezky do centra dění tak, aby si byl jistý jak ve strmých technických výjezdech, tak měl zároveň dost místa a možnost pracovat s vlastním tělem při cestách dolů vstříc gravitaci.

V průběhu testování mě, pravda, párkrát napadlo, že jsou řídítka snad i docela nízko (zejména když si někdo jako já posune představec až dolů k hlavě), ale jak se ukazuje, toto vlastně ničemu nevadí. Poloha řídítek (dle mého měření šířka 760 mm, katalog praví 750 mm) je vlastně rozumná a výhodná. Na jedné straně „táhne“ jezdce více dopředu, díky čemuž dobře zatěžuje obě kola, i proto nemá celek tendence zvedat se ve výjezdech na zadní.

Na straně druhé stačí zasunout teleskopickou sedlovku a místa nad rámem, místa pro manévrování, bude dost a dost. Použitý kousek s krokem 130 mm pohodlně dostačuje i u velikosti L. Vyměnit jej ale časem za delší teleskop by rozhodně ničemu neuškodilo. Řešit to hned ale rozhodně nemusíte.

Sedlovka TranzX YSP18 (31,6 mm) je sice levnějším kouskem, na její funkci to ale znát nebylo a 130 mm kroku vlastně také stačilo.
Sympaticky otevřené napojení horních vzpěr s jemně zapracovanou výztuhou.
Oblast okolo středu je jedním z mála míst s přiznanými sváry.

Delší základ a rozumné úhly

Velice příjemné je chování Norca Fluid HT 2 také na trailech, kde se krásně projeví jeho moderní geometrie brnkající na strunu rytmů „long & low“. Díky celkové delší stavbě (např. rozvor u vel. L je rovných 1200 mm) je kolo v rychlosti krásně jisté a stabilní a jeho pilot se tedy nemusí obtěžovat s každým výmolem a každou boulí. Stačí lehce jistit řídítka a vše je rázem vyřešeno.

Zároveň není Norco Fluid HT v žádném případě strnulé, ale naopak hezky poslušné a dostatečně obratné. Stačí se trochu rozjet a pak se jen zlehka naklánět a vaše kolo už si s řadou jednotlivých oblouků poradí víceméně samo. V nižší rychlosti se zase projeví rozumně volený úhel hlavy (66,5°), který neutíká k žádnému extrému, ale drží se funkčního kompromisu.

Po chvíli zvyku a vzájemného soužití proto člověk najde dostatek klidu a jistoty jak v náročnějších a strmějších sekcích, tak se může v klidu a zvesela motat i po hodně zašmodrchaných trailech klikatících se někde na rovině. Celek navíc působí v ruce lehkým a agilním dojmem, proto kde nestačí čistě řídítka, tam pomůže práce s těžištěm, lehké odhození zadního kola a podobné jezdecké radůstky a libůstky.

Ztvárnění loga na rámu se u produkční podoby lehce liší (viz studiové fotky výše).
Pokud si nebudete jisti velikostí kol, hledejte toto nenápadné označení…
Přemýšlíte nad důvodem nezvykle lomeného rámu v oblasti patek?
Stačí se podívat na usazení zadního třmene a vše vám bude hned jasnější.

Na hranu? Radši s většími drapáky a silnějšími kusadly!

Pokud jde o ostřejší terénní sekce, tak k těm jsem se za dobu testu vlastně mnohokrát nedostal. Jednak počasí bylo dost bláznivé (buď sníh a mráz a pak to najednou rychle tálo, proto bylo následně všude hromada bláta), jednak výbava tohoto kola není z výroby na extra dramatické divočiny stavěná. Přesněji k tomu, abych se s nadšením vrhal do „větších akcí“ mi chyběly zejména ostřejší drapáky pneumatik a snad i silnější brzdy.

Obuté Maxxisy Ardent 29×2,4“ nejsou vůbec špatné, jedná se o velice slušný univerzál, avšak za daných povětrnostních podmínek jsem se poměrně brzy dostával na hranici jejich možností. Pokud byl povrch alespoň trochu pevný, tak to šlo. Na mokro a „blátíčko“ ale byly jejich špunty „doslova“ krátké!

Každopádně i celkově by se mi na Fluidu HT více líbily ostřejší a klidně i trochu širší gumy, tady ale hodně záleží na preferencích jezdce. Zda chce kolo všestranné a dostatečně hbité, nebo mu nevadí obětovat trochu rychlosti a efektivity za pocit jistoty a neohroženosti v těžším terénu? Já bych volil druhou cestu, ale je to jen můj názor.

Navíc k tomu vrhat se do náročnějších pasáží by se hodily i silnější brzdy, přestože mě původní dvoupístková Tektra (HD-M275) nijak výrazně nezklamala. Je sice potřeba jim dopřát dostatek času, než se zajedou, to jsem u brzd této značky zažil již vícekrát, poté ale nabídnou solidní sílu i adekvátně čitelné dávkování.

Podmínky v době testu byly dost divoké, našel jsem si ale pár míst, kde se daly ověřit technické dovednosti tohoto kola.
V dnešní době prakticky nezbytné vnitřní vedení kabeláže…
Má zajímavě řešené vyústění dole pod středem.

reklama

Jen se tak vezu

Je vlastně zajímavé, jak je Norco Fluid HT 2 hezky všestranné a pohodové. Když připomenu již výše zmíněné, tak se na něm dobře sedí, slušně se na něm šlape a kolo jako celek i solidně jede. Není to žádná raketa, ale tou ani být nechce a býti nemá. Není to XC drtič, ale trailový pohodář. Pohodové jsou proto v jeho sedle i přesuny, které lze zvládat s nadhledem a zcela přiměřeným výdejem energie.

Pohoda panuje rovněž po stránce komfortu, který opět nevybočuje ze škatulek, do nichž toto kolo patří. Jasně, stále je to hardtail, takže o žádném zásadním rozmazlování nemůže být řeč. Je to ale slušně pohodlný hardtail, který z vás duši jednoznačně nevytřese.

Musím říct, že mě trochu překvapil hmotnostní údaj, když jsem kolo před tím, než se vracelo, konečně vážil. 15,27 kg u vel. L (bez pedálů) není málo, ale v praxi jsem to zase tak moc necítil. Holt levnější vidlice s pružinou apod.

Na klasický spojovací můstek za středem nebylo dost místa, vešla se sem alespoň tato nenápadná výztuha.
Vcelku zajímavě je řešený nápadně rozšířený začátek pravé nohy zadní vidlice.
Seshora je vidět nakolik precizně se zde musí laborovat s tvary rámu, jeho šířkou apod.

Levnější neznamená neschopná…

Do úrovně celkového komfortu logicky promlouvá i vidlice, zde SR Suntour XCM32. Model s vinutou pružinou, olejovým útlumem, páčkou lockoutu a 120 mm kroku. Nebudeme si namlouvat, že se jedná o výrazně excelující kus odpružení, jde ale o vidlici, která pracuje snad i lépe než co by od ní jezdec, zhýčkaný výrazně dražšími kusy, dopředu čekal.

Celkově bych řekl, že použitá vidlice SR Suntour přesně zapadá do scénáře tohoto modelu, jelikož se jedná o kousek cenově přívětivý, zároveň ale slušně fungující, a tedy dobře doplňující celkový charakter Fluidu HT 2. Tato vidlice vás nejspíš neoslní svou citlivostí ani kultivovaností kroku, ale i tak se snaží pobrat co se dá.

Myslím si proto, že bylo rozumné sáhnout v této třídě právě po pružinovém kousku, který je sice těžší než vzduch, ale jednoduše funguje a nepotřebuje žádnou výraznou údržbu nebo precizní nastavení. Je to vidlice, která rozhodně neurazí, ač vysloveně nadšení z ní být také nemusíte. Časem by si jistě zasloužila náhradu, spěchat s tím ale opět nemusíte.

KOMPONENTY

Norco Fluid HT 2 – závěr

Poslední generace pevných strojů Norco Fluid HT je, dle mých aktuálních zkušeností, rozhodně povedenou podobou vstupní třídy do světa trailových hardtailů. Třeba už jen posed a geometrie bezpochyby respektují a reflektují aktuální trendy, kolo je stylově delší a nižší, nemá ale potřebu hnát se za žádnou revolucí, či nutit ostatním svoji pravdu.

Norco Fluid HT bylo navrženo tak, aby už jen vzhledem a čísly v tabulce geometrie krásně zapadlo do moderní doby, přitom ale nebylo zbytečně jednostranné. Vlastně si říkám, že je aktuální Norco Fluid HT skvělým příkladem moderního pevného trailbiku určeného pro širší okruh jezdců.

Je to kolo, s nímž vás budou bavit pohodové výlety s přáteli, a nebude mu vadit, když ho občas protáhnete třeba jen podél vody po cyklostezce. Zároveň nabídne dostatečný potenciál pro jízdu v terénu a hru s různými překážkami, což člověku umožní hledat a posouvat svoje schopnosti, dovednosti a limity.

Norco Fluid HT 2 je vlastně parádní vstupní model, základní kámen, na kterém lze dále úspěšně stavět. Nechte ho víceméně v základu a jen se tak toulejte, nebo mu dopřejte hrubší obutí a silnější brzdy a rychle přijdete na to, kolik zajímavých trailů a výzev je třeba jen v lese u vás za domem.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama


Norco Fluid HT 2 – základní údaje

Cena: 35 990 Kč (*akční cena 29 990 Kč – mojekolo.cz)
Hmotnost: 15,27 kg
Kola: dle velikosti rámu (XS, S, M = 27,5“ | M, L, XL = 29“)
Zdvih vidlice: 120 mm
Kokpit (řídítka/představec): 760/50 mm
Sedlovka (zdvih): 130 mm

Více informací: norco.com

PLUS

  • Vzhled se snažím obvykle nesoudit, ale cihlově červená u modelu Fluid HT 2 mě prostě baví!
  • Parádní rámový základ, který nabízí vyvážený posed, dostatek komfortu, a také jisté ovládání
  • Vhodně rozložené těžiště, díky čemuž se lze srdnatě prát s technickými výjezdy a hned na to i s technickými sjezdy. Vše díky moderní geometrii.
  • Velice dobrá kombinace stability ve vyšším tempu a obratnosti v menších rychlostech
  • Fluid HT pobaví i na lehčích trailech, neztratí se přitom ani na těžších sekcích
  • Výbava není zrovna oslnivá, je ale po všech směrech funkční a minimálně jako základ plně dostačující
  • Při své ceně je vidlice SR Suntour příjemným překvapením
  • Zklamáním nejsou ani brzdy Tektro, které sice potřebovaly delší čas pro dostatečný záběh, poté ale pracovaly slušně a jistě

MÍNUS

  • Docela mě překvapila celková hmotnost nad 15 kg, ale na té by se dalo ještě trochu zapracovat
  • Brzdy Tektro mají někdy tendence lehce ztvrdnout, po chvilce se ale zase ustálí, takže nic dramatického
  • Pláště Maxxis Ardent jsou slušným základem a slušným univerzálem. Norco Fluid HT by si ale zasloužilo, alespoň vepředu, ostřejší drapák! Zde ale hodně záleží na preferencích konkrétního jezdce a záměrech využití tohoto kola.