reklama

reklama

FOX Transfer SL – Lehčí sedlovka s delším krokem (TECH NEWS)

Musím se přiznat, že mě vlastně zcela minula informace o existenci odlehčené varianty Foxácké sedlovky Transfer s přídomkem SL, která je určena zejména pro gravel biky, XC švihaře a další „gramhoniče“. Fox přitom nyní představuje novou podobu sedlovky Transfer SL a navíc přidává i nové delší rozměry.

Není vlastně až tak překvapivé, že Fox nabízí jednu klasickou robustní a „plně vybavenou“ teleskopickou sedlovku s plným zdvihovým potenciálem (100, 125, 150, 175 a 200 mm), plynulým nastavením zdvihu a tak podobně, určenou pro horská kola víceméně všeho druhu. A vedle toho i druhou, výrazně „odtučněnou“ řadu (SL) určenou pro kola lehčí, sportovnější se specifickými požadavky.

reklama

Čím je a jak se liší Fox Transfer SL?

Co je tedy na Foxu Transfer SL jinak, zejména oproti klasice F O X  T R A N S F E R? Je toho vlastně více než by se možná čekalo. Nejde jen o celkově odlehčený model s kratším krokem a (částečně) rozdílnými průměry, ale vlastně o poněkud jiný koncept.

Zatímco totiž Fox Transfer (klasika) nabídne jak výše jmenované délky zdvihu (100, 125, 150, 175 a 200 mm), nejčastější průměry (30,9 a 31,6 mm), vzduchovou pružinu ovlivňující rychlost roztažení a plynule nastavenou výšku, Fox Transfer SL na to jde poněkud jinak.

V tomto případě lze žádat i nejužší průměr (27,2 mm), stejně jako v MTB obvyklých 30,9 mm a 31,6 mm. Výrazně odlišný je také rozsah pohybu (50, 70, 75, 100 mm) a nově i 125 a 150 mm*. Nezanedbatelné rozdíly najdeme ale i v rámci vnitřní a vnější konstrukce.

*Konkrétní hodnoty zdvihu se mění (logicky) podle průměru sedlovky (27,2 mm – max 80 mm / 30,9 mm – max 100 mm / 31,6mm – max 150 mm)

Z kopce „zataženo“, do kopce „roztaženo“

Konečně jsme u toho! Odlehčená sedlovka Fox Transfer SL využívá (překvapivě) ocelovou vinutou pružinu, která je jednoduchá, spolehlivá a bezúdržbová. Co je ale nejdůležitější, Fox Transfer SL neumožňuje zastavit sedlovku v poloze jakou si vyberte, ale nabízí polohy jen dvě – zcela nahoře a zcela dole! Jinak řečeno – plně roztaženo, nebo plně zasunuto.

Řešení to není vlastně vůbec špatné a rozhodně dává smysl, alespoň u sedlovek s kratším krokem, tedy u variant určených skutečně hlavně pro lehké XC biky a štěrkolety. Při kroku 50-100 mm si asi není nutné hrát s hledáním střední polohy? Stačí nechat „roztaženo“ pro místa, kde potřebuju šlapat a přepnout na „zataženo“ tam, kde chci mít nad rámem více místa, tedy hlavně cestou z kopce.

Co mi už sedí méně je aplikace stejné filosofie u nově představených kousků se zdvihem rozšířeným na 125 mm, respektive 150 mm kroku (platí pro sedlovky s průměrem 31,6 mm). Jenže proti gustu… Nové sedlovky Fox Transfer SL totiž nabídnou hmotnostní úsporu okolo 25 % v porovnání se standardní verzí Transferu ve stejném rozměru. Jestli je pro vás tento argument důležitější než plynule nastavitelná výška, pak víte, co si vybrat!

Hmotnost, hardware, verze atd.

Jak je to vlastně se zmíněnou hmotností řečí exaktních čísel? Vzhledem k pestrému počtu různých průměrů a zdvihových variant bude dostačující, alespoň doufám, uvést krajní hodnoty. Tedy 327 g pro Fox Transfer SL, průměr 27,2 mm, zdvih 50 mm a 437 g u průměru 31,6 mm se zdvihem 150 mm. Fox sebevědomě tvrdí, že sedlovky Transfer SL jsou nejlehčími na trhu, alespoň co se modelů od dominantních výrobců* týká.

*V originálních materiálech se v této souvislosti v angličtině využívá výraz „mainstreamové značky.“

Na co bych rád ještě upozornil, je třeba výrazně odlehčený zámek sedla, který je u verze SL slušně „děravý“. Je celkově menší, lehčí, kompaktnější a vlastně i jinak koncipovaný. U Transferu SL jsou totiž válečky se závitem usazené v horním dílu zámku sedla (jak je to běžné u většiny konkurence), nikoliv dole na rozšířeném zakončení pístnice sedlovky. Dalších pár gramů lze navíc ušetřit pořízením titanových šroubů a dalšího hardwaru (úspora cca 10 g).

Za zmínku stojí i fakt, že se sedlovka Fox Transfer bude nabízet v provedení Factory s charakteristicky zlatou barvou pístnice (Kashima Coat), tak i ve verzi Performance Elite, kde by hlavním rozdílem mělo být celočerné provedení.

Poslední dovětek můžeme věnovat faktu, že sedlovky Fox Transfer SL jsou kompatibilní s celou řadou ovládacích páček. Těch pro řazení 2x, 1x, páčky vhodné na berany, nebo řešení kdy se sedlovka ovládá jinak „nevyužitou“ řadící páčkou na levé straně silničních nebo gravel řídítek (SRAM i Shimano).

Text: Štěpán Hájíček / Foto: FOX

Fox Transfer SL

  • Nová a ještě lehčí konstrukce
  • Pouze 2 polohy mechanické fixace (nahoře/dole)
  • Nově více rozměrů a delší zdvihy (navíc 125 mm a 150 mm)
  • O 25 % lehčí než klasická verze Fox Transfer
  • Bezúdržbová vinutá pružina poskytuje neměnnou sílu odporu/návratu sedlovky do roztaženého stavu
  • Ovládání pouze vnitřkem rámu
  • Vhodné pro rámy se sedlovým úhlem 70-85°
  • Vhodné pro 7 mm kulaté ližiny a 7×9 mm oválné ližiny sedla
  • Ovládání kompatibilní se SRAM Matchmaker, Shimano GRX, Shimano I-SPEC EV
  • Factory a Performance Elite provedení
  • Průměry: 27,2 mm, 30,9 mm, 31,6 mm
  • Délky zdvihu: 50, 70, 75, 100, 125 a 150 mm
  • Cena: 399/329 USA (Factory/Performance Elite)
  • Více informací: www.ridefox.com