reklama

reklama

RASCAL bikes a Ondřej Brunecký – Jak se rodí dětská kola?

V případě, kdy začnete shánět kolo pro své své ratolesti a nebudete chtít jen běžnou konfekci, ale něco zajímavějšího a hlavně lehčího, je dost pravděpodobné, že narazíte na prodejce Cyklospeciality, případně na jejich vlastní značku dětských kol Rascal Bikes. V pozadí obou těchto společností stojí dvě klíčové osoby – Ondřej Brunecký a Jakub Holec.

Ondřej Brunecký je zakladatel a majitel, Jakub Holec výkonný ředitel společnosti Rascal Bikes. Vše začalo v roce 2008, kdy Ondřej pracoval v Londýně jako interiérový designér, přičemž k cestám do práce využíval zejména kolo. Tehdy si koupil skládací kolo Brompton, na základě čehož se zrodila myšlenka a celý příběh Cyklospecialit.

Hybatel všeho dalšího byla smlouva o zastupování značky Brompton pro ČR a SK. V roce 2010 vznikla značka Cyklospeciality, coby prodejce nejen skládaček Brompton, ale i dalších kol. Pár let poté přibyla do sortimentu také dětská kola, například nejprodávanější rakouská značka lehkých dětských kol WOOM.

Toto přitom bylo začátkem cesty k vlastní značce dětských a juniorských kol Rascal Bikes, jež spatřila světlo světa na veletrhu Eurobike v roce 2019. A zhruba v tomto bodě můžeme začít s naším rozhovorem.

Jakub Holec a Ondřej Brunecký

reklama

Ondřej Brunecký – zakladatel a majitel Rascal Bikes

Kola Rascal jsou jednoznačně zajímavým a těžko přehlédnutelným projektem na trhu dětských kol. Kde celý tento příběh začal? Proč zrovna dětská kola?

„Vše začalo dorůstáním mých dětí do aktivního cyklistického věku, což bylo impulzem pro hledání prémiových značek dětských kol pro naše maloobchodní kanály. Jasně jsme si ověřili, nakolik kvalitní a lehké kolo s dobrou geometrií ovlivní chuť dětí posadit se za řídítka a absolvovat i delší výlety. Rodinné cyklistické dovolené v Jižních Čechách bývaly pro děti, i pro nás rodiče, nejpohodovější společně trávený čas.“

„Vzhledem k narůstající poptávce a nestabilitě ze strany dodavatelů bylo nasnadě hledat nové cesty a nové dodavatele. A právě z tohoto podhoubí se zrodila myšlenka vytvořit vlastní značku dětských kol, do které bychom mohli vložit své bohaté zkušenosti a znalosti toho, co má dobré dětské kolo splňovat.“

Jak vlastně probíhá vývoj dětského kola, z čeho čerpáte?  

„Vývoj vždy začíná analýzou parametrů stávajících produktů na trhu, načež se uplatněním nabitých znalostí z praxe snažíme daná kola vylepšit a udělat je lepší, zajímavější. Vzhledem k tomu, že jsme v síti našich prodejen CYKLOSPECIALIT (Rascal bikes je dceřiná firma) měli možnost pozorovat tisíce malých dětí při zkoušení vhodného kola, velice dobře jsme věděli, co je potřeba udělat jinak a lépe.“

„Zásadní byla samozřejmě minimalizace hmotnosti. Když se se totiž podíváte, na čem u nás děti často jezdí, dojdete k dosti šokujícímu zjištění. Zejména při propočítání poměru hmotnosti kola a dítěte. Nezřídka kdy vychází stejný poměr, jako kdyby dospělý o váze 90 kg měl jezdit na kole vážícím 60 kg!“

„Právě toto si ale rodiče mnohdy vůbec neuvědomují. Proto pro nás bylo zásadním cílem snížit hmotnost kola na minimum, aby co nejlépe odpovídala postavám dětí vážících řádově 15 až 20 kg. U našich kol RASCAL jsme se dostali, bez ztráty pevnosti a bezpečnosti, na hmotnost pod 6 kg!“

Dětských kol všech velikostí, podob či cen je na trhu celá řada, proto jistě bylo potřeba vymyslet způsob, jak se odlišit. Byla prémiová kvalita a nízká hmotnost tím, co by mělo kola Rascal „vyčlenit z davu“?

„ANO! Naší cestou bylo nedělat kompromisy a vyrobit pro děti nejlepší a nejhezčí kola, jaká jen dokážeme. Nechtěli jsme jít cestou ‚pozlátka‘, kdy se prodejů dosahuje kupříkladu skrze vizuální manipulaci s dětskými motivy a barvami. Nechtěli jsme nabídnout líbivou hračku, ale plnohodnotné kvalitní kolo s elegantním, čistým a zároveň pro děti atraktivním designem. Kola, na kterých budou i ty nejmenší děti bez problému stačit v pedálech svým rodičům.“

Pohon řemenem je rozhodně zajímavé řešení, vyžaduje ale specifický přístup. Třeba dělenou zadní stavbu, použití řazení v náboji, nebo pevné usazení zadního kola a důsledné napnutí řemene? Vyváží výhody řemenu všechna tato omezení či specifika?

„Omezení a komplikace jsou zejména na straně naší, jakožto výrobce. Už jen technické řešení s převodovým řemenem je daleko náročnější na kvalitu a přesnost provedení rámu a také na kvalitu použitých komponentů než klasické řešení s řetězem. Pohon řemenem a použití planetových převodovek naopak přináší u dětských kol pouze benefity. Ať už je to bezúdržbový provoz bez šmíru na kalhotách, což ocení zejména maminky, nebo jednoduché, přehledné a rychlé řazení, které naopak ocení malí cyklisté.“

Jednoduchý design s výraznými metalickými laky je další prvek, který pozorovatele snadno zaujme. Co si máme představit pod pojmem „unikátní povrchová úprava transparentním tónovacím lakem“?

„Toto je jeden s charakteristických prvků tvořící vizuální prémiovou podobu našich kol RASCAL. Technologie je to výrobně velmi náročná. Zejména ruční nanášení laku pro dosažení požadovaného tónu v kombinaci s jeho částečnou průhledností na broušeném hliníkovém rámu poskytuje kolům unikátní vzhled. Drobné rozdíly v odstínu laku jsou přirozenou součástí a charakteristikou této ruční práce.“

Dalším poznávacím znakem je třeba specifický tvar zadních vzpěr, které vytváří určitý „hrb“ za sedlovou trubkou. Má toto řešení svůj praktický účel, nebo je to primárně záležitost designu a osobitého vzhledu?

„Tento charakteristický prvek je výsledkem hledání optimální tuhé konstrukce rámu při zachování čisté designové křivky a dominantního tvarosloví v kontrastu ostatních černých komponent. Na podobě rámu má svůj hlavní podíl designer Jaroslav Juřica, s kterým jsme naše rámy vyvíjeli. Zmíněná konstrukce nám umožnila například vypuštění nehezké příčné zadní vzpěry (můstku) bez ztráty tuhosti rámu samotného.“

U popisu vašich kol je zmíněno, že lze na přání ozdobit charakteristickou černou sedlovou trubku jménem malého cyklisty. Jak velký podíl zákazníků využívá této možnosti?

„Toto je skutečně oblíbený detail, který zákazníci rádi využívají. Mít kolo se svým jménem je, zejména u malých dětí, hodně atraktivní. U kol 14“ a 16“ odchází se jmenovkou kolem třetiny kol.“

Na veletrhu ForBikes 2022 byly k vidění prototypy nových kol RASCAL Rebel (karbonový rám, kola 27,5“ nebo 29“) a RASCAL Wild (hliníkový rám, kola 24“ – 29“). Prozradíte nám více o těchto kolech? Respektive je v plánu začít postupně „útočit“ i na dospělé kategorie, nebo vaše kola budou dále cílit na mladé jezdce a juniory?

„Více představíme na veletrhu EUROBIKE, po kterém zahájíme prodej první Rascal MTB série u nás. Do segmentu dospělých se vrhat nechystáme, ale cítíme velkou mezeru v nabídce kvalitních juniorských horských kol, a to je přesně ta oblast, kam cílíme s novou MTB řadou. Chceme jít v trendu kvality bez kompromisů s geometrií optimalizovanou pro tuto věkovou kategorii. Atraktivní design této nové řady je samozřejmostí.“

Jak na vás vlastně dopadá aktuální situace? Nedostatek materiálu, nejistota na trhu atd.? Je o dětská kola stále dostatečný zájem?

„Samozřejmě se nás aktuální situace dotýká, a to zejména v rovině výroby, kde čelíme mnoha výzvám a problémům, zejména v dodávkách komponentů. Největší problém je s dodacími lhůtami u velkých výrobců jako je Shimano, Sunrace, Tektro a dalších.“

„Poptávka po kvalitních dětských kolech se ale stále drží poměrně vysoko, nicméně nárůst cen surovin, komponentů i dopravy, které ovlivňují prodejní cenu kol, nám do karet určitě nehrají. Nicméně věřím, že s energií a chutí našeho mladého týmu se s nastolenými výzvami zvládneme vypořádat.“

Děkuji za rozhovor

(Zpracování testu: Štěpán Hájíček / Foto: RASCAL Bikes)

Ondřej Brunecký

Narozen v Brně (1976), vystudoval interiérový design v Brně na MZLU, původním povoláním interiérový designér.

Jakub Holec

Narozen ve Vsetíně (1991), vystudoval ekonomii, bývalý cyklistický závodník.

reklama

Stručná historie CYKLOSPECIALIT a RASCAL bikes

Po návratu z dvouletého pracovního pobytu ve Velké Británii začíná Ondřej Brunecký dovážet legendární anglická skládací kola Brompton do České a Slovenské republiky (rok 2009). Tím začíná cyklistická linka podnikatelského příběhu. Orientace primárně na městskou cyklistiku výrazně ovlivňuje počáteční skladbu sortimentu firmy Cyklospeciality s.r.o., která vzniká v roce 2010. Důležitým milníkem ve vývoji firmy je rozšíření sortimentu na prémiovou dětskou cyklistiku, který startuje dynamický růst společnosti.

V roce 2017 se rodí myšlenka vlastí značky dětských kol a vzniká společnost RASCAL Bikes s.r.o.

Po dvou letech vývoje jsou roku 2019 na veletrhu Eurobike představena dětská kola RASCAL bikes, následně je zaznamenán až nečekaný zájem ze strany obchodníků i návštěvníků, což rozjíždí firmu na plné obrátky. V následujících letech přichází dynamický rozvoj společnosti s výrobou v řádu 10 000 kol ročně.

Rok 2022 – představení nové juniorské MTB řady RASCAL.