reklama

reklama

PEATY’S – Na očistu a mazání stylově a s vůní!

Peaty's Cleaning Kit - review

Steve Peat je i nyní, kdy dávno pověsil svou závodní kariéru na hřebík, osobou jednoznačně nepřehlédnutelnou! Za více než dekádu aktivního závodění na nejvyšší úrovni stihl získat titul Mistra světa v DH, tři celková vítězství v rámci SP DH a dohromady 17 prvenství na nejvyšších pohárových závodech.

Steve Peat je i nadále neodmyslitelnou součástí cyklistické komunity, přičemž byl svědkem i účastníkem postupného vývoje MTB. Zdá se proto být osobou nanejvýš zkušenou a povolanou k tomu, aby věděl, jak se o kolo dobře starat, udržovat jej v co nejlepším stavu, aby dokonale plnilo svou roli.

Nápad vzešlý z nespokojenosti!

Každopádně již za doby svého působení v závodním kolotoči nebyl vždy plně spokojen s materiálem, který měl k dispozici. Kupříkladu, když se začal výrazněji rozšiřovat segment bezdušových kol s těsnícím tmelem, měl dlouho problém vybrat si ideální mléko, které by splnilo jeho očekávání.

Štvalo jej, že tehdy dostupné tmely rychle vysychaly, že se v pláštích dělaly žmolky, nelíbilo se mu jejich agresivní chemické složení, které nebylo zrovna přátelské k životnímu prostředí… Měl touhu začít to dělat o dost jinak!

Spojil se tedy s pár přáteli s patřičným vzděláním z oboru chemie a bůh ví čeho ještě a postupně vytvořili vlastní tmel, respektive založily značku Peaty’s. Těsnící mléko do plášťů bylo přitom jen začátkem celého příběhu. Jeho specifické složení, vysoká účinnost, dlouhá životnost a další faktory udělaly z tmelu Peaty’s oblíbený produkt, na jehož základě se začalo pracovat na dalších doplňcích.

Nyní je nabídka značky Peaty’s hodně komplexní, přičemž zahrnuje především prostředky určené pro péči o kolo. Prostředky čistící, mazací, odmašťovací, bezdušové ventilky, pásky do ráfků a řadu dalšího. Vše navržené s cílem usnadnit cyklistům péči o jejich kola, aby bylo více času na ježdění a zároveň aby u toho netrpěla příroda!

Na začátku tohoto roku jsme přitom dostali na vyzkoušení balíček Peatyho produktů, které průběžně používáme a hodnotíme. Pojďme se nyní na jednotlivé prostředky podívat, představit si je a říct si, co a jak funguje.

reklama

Peaty’s LoamFoam – Nejdříve to umýt!

LoamFoam je vyspělý čistící prostředek, který by měl pomoci snadno odstranit veškeré nečistoty z vašeho kola. Navíc poměrně snadno bez náročného drhnutí kartáčem. Složení tohoto čističe je plně biologicky odbouratelné, ostatně jako u všech ostatních produktů. zároveň je šetrné ke všem povrchům a materiálům, včetně brzdových kotoučů či destiček.

Peaty tvrdí, že při použití LoamFoam není nutné kolo dopředu oplachovat, mělo by stačit ošetřit jeho povrch sprejem, na vybraná místa nanést aktivní pěnu (sprej/pěna se přepíná snadno na rozprašovači), počkat pár minut a pak vlastně jen kolo opláchnout přiměřeným proudem vody.

Pouze při velkém a výrazném znečištění se hodí použít kartáč, který odstraní to, co nerozpustí samotný LoamFoam.

Praktické postřehy

Nejen tento, ale i všechny další prostředky od Peatyho jsou slušně aromatické – zajímavě a výrazně voní. Někdy až dost, ale to sem zatím nemotejme. Každopádně použití Peatys‘s LoamFoamu je rozhodně příjemným zážitkem. Není-li kolo extrémně zablácené, skutečně můžete vynechat fázi namáčení. Stačí využít režim spreje a celý stroj navlhčit přímo LoamFoamem.

Na místech, kde je nečistot více můžete využít aktivní pěnu, jednoduše přecvaknout na rozprašovači. Na pár minut si pak můžete natáhnout nohy a poté vzít hadici, nebo kbelík s vodou, koště, či kartáček a kolo opláchnout. V drtivé většině případů tento postup bohatě postačuje k tomu, aby kolo znovu zářilo čistotou.

V samotném závěru očistného procesu stačí kolo otřít vhodným hadříkem, ani to se ale nemusí přehánět, jelikož po aplikaci LoamFoamu se na rámu výrazné mapy obvykle netvoří. K ošetření kola přitom můžete použít kupříkladu nově do nabídky zařazené hadříky z přírodního bambusového vlákna, a je hotovo!

Peaty’s LoamFoam

  • Sprej 1 l – 339 Kč
  • Kanystr 5 l – 949 Kč
  • Koncentrát 1 l – 629 Kč (*1 l koncentrátu vystačí pro přípravu 5 l čističe)
  • Koncentrát 5 l – 2 599 Kč
  • peatys.co.uk/../loamfoam

Peaty’s Degreaser – Pěnová „pračka na řetěz“

Pokud máte v plánu jen běžnou očistu kola, stačí plně použít LoamFoam, hustou pěnu aplikovat na kazetu a řetěz, opláchnout, utřít, nechat uschnout, domáznout a pokračovat. Naopak v případě, kdy chcete svůj pohon vyčistit skutečně důkladně a do hloubky, bude vhodné sáhnout po prostředku Peaty’s Degreaser. Jedná se o silný pěnový odmašťovač určený právě na pohonný systém vašeho kola.

Doporučený postup aplikace:

  1. Aplikujte čistič přímo na kazetu pomocí rozprašovače
  2. Otáčejte u toho klikami, aby se vytvořila souvislá vrstva pěny, ideální je přeřadit v průběhu čištění na více pastorků
  3. Stejným stylem naneste odmašťovač také na převodníky, klady přehazovačky apod.
  4. Nechte působit přibližně 2 minuty
  5. Důkladně opláchněte vodou
  6. Utřete řetěz
  7. Aplikujte mazivo – ideálně Peaty’s LinkLube

Praktické postřehy

Práce s Peaty’s Degreaserem se mi dost líbí. Když si vzpomenu na časy mordování se s pračkou na řetěz! Tady skutečně jen stačí nanést dostatečné množství pěny, chvíli počkat a poté pohon ideálně vydrbat vhodným kartáčem a opláchnout. Výsledkem je krásně lesklý a voňavý řetěz, kazeta i převodníky!

Je-li třeba na kladkách více nečistot, je potřeba je sundat mechanicky, avšak po aplikaci odmašťovače Peaty’s Degreaser to jde vlastně dost snadno. Obvykle stačí kartáč a voda. Nádhera! Netrvá to dlouho a účinek je skutečně vidět!

Peaty’s Degreaser

Peaty’s PT17 – Sprej pro celkovou údržbu kola

Určitým mezistupněm či nadstavbou v údržbě kola, nikoliv povinnou, je univerzální sprej pro údržbu Peaty’s PT17. Aplikovat jej lze na různé povrchy, kovy, laky, gumu apod., určen je ale primárně pro pohon, ložiska a jiné pohyblivé díly.

Sprej PT17 je vhodné použít po očistě kola, jelikož pomáhá vytlačit zbytky vlhkosti, maže, ošetřuje. Vytvořit by měl jemný film, který zabrání následnému usazování nečistot (usnadní další mytí). Rovněž může dost pomoct v případě, kdy vám na kole něco skřípá či vrže!

Ikony a návod na obalu naznačují, že je ideálním cílem tohoto prostředku systém pohonu (řetěz a vše okolo), ale použít sprej PT17 lze i na ložiska čepů, páčky řazení a jiné pohyblivé díly.

Praktické postřehy

Zatím jsem sprej PT17 používal hlavně na řetěz a související díly pohonu a musím uznat, že to funguje. Čistý řetěz, lehce otřený hadrem, se nastříká, sprej se nechá ideálně nějaký čas působit a poté by se mohlo pomalu rovnou vyrazit. Ještě bude lepší domáznout řetěz klasickým olejem.

Uděláte-li toto třeba večer s tím, že si mazání necháte na druhý den, rozhodně nenajdete orezlý řetěz, pokud jste jej třeba nechali ještě trochu vlhký. Schopnost odpuzovat vlhkost je skutečně dobře patrná!

Co je trochu specifické je výrazná mentolová vůně, která v první chvíli spíše potěší než naopak. Pokud ale kolo parkujete doma, snadno prostoupí celým bytem. Není to nepříjemná vůně, je docela fajn, může být ale poněkud intenzivní, což nemusí vyhovovat všem členům domácnosti.

Peaty’s PT17

Peaty’s LinkLube All Weather – Vícesložkové mazání na řetěz

Posledním stupněm údržby o kolo a jeho pohon je mazání řetězu. Alespoň v našem dnešním přehledu. Zde Peaty aktuálně nabízí celou řadu olejů určených do sucha, do mokra, nebo všestranný Peaty’s LinkLube All Weather. Případně se nabízí ještě luxusnější Peatys LinkLube All-Weather Premium, který by měl na řetězu vydržet o 30 % déle než klasický LinkLube.

„Tento ultra vysokorychlostní olej má mentolově svěží vůni, je třikrát destilovaný a hodí se do všech povětrnostních podmínek. Jedinečná směs olejů a vosků dokáže proniknout hluboko mezi články řetězu, kde odpuzuje vlhkost i nečistoty.“ Tak praví katalog.

Zajímavostí tohoto oleje je jeho viditelná „vícesložkovost“. Necháte-li olej na čas odležet, jednotlivé vrstvy se naskládají na sebe a vy máte dvou až trojbarevné mazání. Před použitím je proto potřeba olej pořádně protřepat, aby se všechny jeho „tajné ingredience“ dostatečně promíchaly a celé to fungovalo, jak má.

Praktické postřehy

Po namazání je doporučeno přebytek maziva důkladně otřít, v případě, že vyrážíte do horšího počasí, nechte trochu maziva přímo na řetězu. Je fakt, že tento olej je opět dost aromatický, nikoliv agresivně, ale… Má také zajímavou, trochu hustší, lehce medovou konzistenci.

Jedním z deklarovaných efektů maziva LinkLube je jeho schopnost řetěz aktivně čistit, vytahovat z něj za jízdy nečistoty. Ze své vlastní zkušenosti můžu jedině potvrdit, že řetěz, který byl dříve používán s jiným mazivem, poměrně brzy po aplikaci LinkLubu zčerná. To by ale mělo být součástí procesu hloubkového čištění. Tyto nečistoty přitom stačí otřít a pokračovat dál. Nemusíte hned nutně domazávat.

Co se mi na „životě s LinkLubem“ líbí, je skutečnost, jak mimořádně tichý je najednou pohon, když máte čerstvě namazáno a jak dlouho toto mazivo vydrží. Co mi trochu vadí je, že jeho „hloubkové čištění“ starých nečistot zanechává poměrně výraznou stopu. Pohon sice maká krásně jemně a hladce, rychle se ale obalí dalšími nečistotami, které je lepší častěji otírat.

Ideální je pak po pár cyklech domazávání pohon zase pořádně vyčistit a „vyprat“ pomocí Peaty’s Degreaseru!

Peaty’s LinkLube All Weather

  • Mazání s aplikátorem 60 ml – 299 Kč
  • Mazání s aplikátorem 120 ml – 399 Kč
  • Další varianty – LinkLube Dry / LinkLube Wet / LinkLube All Weather Premium
  • peatys.co.uk/../linklube-all-weather

reklama

S Peatym vesele a voňavě

Takto bychom měli probraný základ toho, co značka Peaty’s nabízí pro nejčastější očistu a údržbu kola. Podíváte-li se ale na Peatyho stránky (přehled s českými cenami – bikecentrum.cz), zjistíte, že je toho v nabídce mnohem víc. Různé výhodné sady, vazelíny, čističe brzd, sprej na lak, stylové doplňky, civilní oblečení, výše zmiňovaný těsnící tmel pro bezduše, ventilky… Prostě hodně komplexní nabídka v péči o kolo i o jezdce!

Z toho, co jsem zatím zkusil, jsem z produktů Peaty’s velice mile překvapený, snad i nadšený. V jednom z kol mám také Tubeless Sealant, který již pár měsíců krásně drží, funguje, těsní, občas i něco zalepí. Ještě tomu dám nějaký čas, než toto kolo „otevřu“ a podívám se, jak použitý tmel vypadá po X měsících provozu. Zda je skutečně tak trvanlivý, jak o něm jeho tvůrce hlásá.

K produktům Peaty’s se proto ještě vrátíme…

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Peaty’s