reklama

reklama

GHOST Road Rage Advanced – Dlouhých tras se nebojí (TEST)

Ke gravelové řadě značky GHOST, nesoucí označení Road Rage, mám poněkud specifický vztah. Původní karbonový štěrkodrtič GHOST Fire Road Rage byl totiž několik let mým osobním kolem, než jej na konci minulé sezóny nahradilo Norco Search XR C. Proto mě dost zajímalo, kam se řada Road Rage posunula ve své další generaci.

On je příběh s mým osobním gravel bikem trochu složitější a zamotanější, původně jsem chtěl jeden Road Rage vyměnit za druhý, ale nestalo se. Důvody rozpitvávat nemusíme. Spíš si pojďme říct něco o této řadě kol, která začínala v podobě CX speciálů (náš test Ghost Violent Road Rage, rok 2018), aby se vedle ní postupně zrodila i gravelová mutace s lehce jiným rámem.

Vtipné je, že sportovní CX verze Violent Road Rage mě tehdy nadchla tolik, že jsem při objednávání gravel biku Fire Road Rage neváhal ani vteřinu, ač jsem na daném kole neujel ani metr. Rozdíl mezi nimi přitom byl, pomineme-li výbavu, zejména v podobě zadní stavby. Výchozí CX verze měla zadní trojúhelník tvarově jednodušší a pevnější, gravelové mutace vsázely naopak na více prohnuté nohy vidlice i vzpěry s jasným cílem dosažení vyšší míry komfortu.

GHOST Road Rage Advanced (2022)

reklama

Více důrazu na hliník

Zatímco CX varianty řady Road Rage z nabídky postupně vymizely, gravelové stroje zůstaly zachovány. Podíváme-li se do katalogu nyní, najdeme zde ještě jeden (aktuální) karbonový „odkaz“ v podobě modelu Ghost Road Rage Pro CF (model 2022). Ten by měl mít víceméně stejný rám jako moje bývalé osobní kolo. Karbonové kousky celkově ustoupily stranou (elektrifikované varianty E-Road Rage dnes zmiňovat nebudeme), o to větší rozmach zažívá řada Road Rage na hliníku.

Právě hliníkové modely v řadě Ghost Road Rage jsou tím, na co se dnes blíže podíváme. Fakticky si lze vybrat z několika úrovní výbavy (Base, Essential, Advanced), kdy se bavíme o „čistých“ sportovně zaměřených kolech. Vedle nich existují ještě sesterské modely doplněné o zkratku EQ, které jsou doplněné o blatníky, nosič a osvětlení. Tolik základní „úvod to tématu“.

Road Rage včera a dnes

Není to nikterak dávno, kdy jsem vlastnil výše vzpomínaný karbonový Ghost Fire Road Rage, proto si dobře vzpomínám, jak se mi s ním jezdilo. Už jen tato starší uhlíková verze byla trochu specifická, obecně více sportovně laděná, než jak je tomu dnes u štěrkoletů často zvykem. Namysli tím mám zejména delší nižší posed, užší řídítka, klidnější řízení…

Byl jsem proto dost zvědavý, nakolik silný odkaz bude znát na současné hliníkové variantě Ghost Road Rage Advanced, kterou jsem proháněl několik sluncem zalitých dní v bližším i vzdálenějším okolí Prahy. Již první dojem mi dal částečně vzpomenout na můj původní stroj, stejné to ale rozhodně nebylo.

Posed na novém Ghostu Road Rage je opět maličko delší, tentokrát jsem měl ale pocit, že sedím více v kole, jako by to snad ani nebyla velikost M, ale větší kus. Zároveň mě již od pohledu zarazila délka představce (110 mm), který mi přijde, na dnešní dobu, poněkud „nadhodnocený“. Ale nevadí, jde hlavně o zvyk, po chvíli jsem se totiž v sedle nového modelu Road Rage necítil vůbec špatně.

Přední karbonová vidlice je tak akorát mohutná a poměrně přímočará. Nechybí jí přitom ani montážní body pro košíky na lahve apod.
Starší karbonové kousky řady Road Rage měly vidlice hodně široké (pobraly pláště do rozměru 29×2,0″) , ale i zde je dost místa pro případné navýšení objemu.
Vedení hadice brzdy skrz vidlici není vyslovenou nutností, je to ale řešení elegantní a účelné.
Členité pěšiny plné kořenů nejsou vyslovenou doménou Ghostu Road Rage Advanced, ale i taková místa lze s tímto kolem zvládnout.

Předělat se dá ledacos…

Jak už jsem říkal, měl jsem pocit, že jsem trochu více utopený v kole, nikoliv nad ním, ale v něm. Možná by stačilo snížit polohu představce, pár podložek na hraní zde bylo. Také jsem chvíli přemýšlel nad tím, že jej otočím nahoru, ale nakonec jsem nechal vše, jak jsem to primárně poskládal, jak mi kolo dorazilo. Takto jsem se cítil za řídítky Ghostu Road Rage patřičně sportovně položený, nikoliv však přehnaně shrbený, nebo zbytečně natažený.

Faktem zůstává, že už jen tento posed a styl, v jakém je kokpit poskládán, definují do značné míry silné a slabé stránky ovládání, či zaměření tohoto kola. Třeba onen delší představec, asi jej ještě párkrát zmíním, funguje jako prvek, který řízení znatelně zklidní a hezky stabilizuje tam, kde to využijete. Jeho naopak lehce negativním vlivem je skutečnost, že je ovládání kola za určitých situací částečně ospalé. Jako by úřadovalo s jistou prodlevou, danou, vedle jiného, právě delší pákou představce.

Celkově bych ale nechtěl hodnotit toto kolo čistě podle toho, jak je poskládaný jeho kokpit. Osobně bych nejspíš zvolil výrazně kratší představec a nejspíš i širší a více vyhnutá řídítka. Poté by byl Road Rage Advanced jistě schopnější i v členitějším terénu, živější a poslušnější. Podobným stylem lze ale změnit lecjaké kolo, jedním či druhým směrem, proto se raději vyvarujme nekonečných spekulací „co by kdyby!“

Řídítka Ground Fiftyone jsou v ruce rozhodně příjemná, zejména jejich horní plochá část. Jejich šířka roste, logicky, s velikostí rámu (420 mm – XS/S | 440 mm – M | 460 mm – L/XL).
Při pohledu zepředu je vidět decentní vyhnutí řídítek do stran.
110 mm délky představce je, na můj vkus a na dnešní dobu, docela dost.

Přenes svou váhu, užij si náklon!

Zůstaneme-li u původního továrního sestavení, dělal na mě nový Ghost Road Rage Advanced dojem, že je zaměřen více na delší jízdy, více mu sedí klid a vyrovnané tempo na rovinkách. Po chvíli zvyku jsme společně a bez většího odmlouvání, proskákali i všelijaké divočejší pěšiny (v XC gravel stylu), celkově jsem měl ale pocit, že je jeho místo jinde. Že se k tomu stále vracím…

Klidnější rovnější úseky, po asfaltu, po štěrku, nebo i po rozumně zvlněné lesní cestičce, mu zkrátka seděly ze všeho nejvíc. Jezdec si pak mohl jen v klidu odložit ruce na řídítka, nechat se ovívat větrem, vychutnávat si lehkost a rychlost jízdy, kochat se krajinou… Nemusí být každý buřič, divoch, nebo rebel! Pro cestovatelské účely se takovéto vyznění hodí rozhodně lépe.

Abych to celé ještě uzavřel z hlediska ovládání jako takového. Ano, i zmiňované členitější pěšiny jsme zvládli a nebylo to rozhodně žádné utrpení. Přesto ve mně opět převládl pocit, že i řízení se lépe cítí na širších otevřenějších cestách. Mám na mysli především příjemné přenášení váhy ze strany na stranu a výrazný klid a stabilitu v rychlejších zatáčkách s delším poloměrem. Však už jsme si řekli, co Ghostu Road Rage Advanced sedí nejvíce, že?!

Elegantně tvarovaná hlava plynule navazuje na karbonovou vidlici i horní misku hlavového složení. Kde jsem ale chytil tu mušku? Na dálnici???
Zadní stavba si nehraje na přehnanou modernu, proto zde najdeme klasický spojovací můstek. Vhod pak někomu přijdou i montážní body pro nosič.
Jeden posilující můstek je i za středem, aby bylo pevnosti a odolnosti rámu učiněno za dost.

Něco praví katalog, něco realita

K cestovatelskému klidovému režimu mi možná trochu neseděla jedna věc. Rám hliníkového Ghostu Road Rage je tvarově poměrně přímočarý a prostý. To bych mu rozhodně nevyčítal. Zároveň mi ale přišel trochu tvrdší, než na co jsem za poslední dobu (ze svého kola asi nejvíc) zvyklý. Ony na tom budou mít svůj podíl i použité pláště Schwalbe G-One* (700x38c), které nejsou vůbec špatné, extrémně komfortní ale také nebyly.

*Dle údajů v katalogu by zde mělo být obutí WTB Riddler 700x37c, ale víme dobře jak je to dnes s dostupností materiálu…

Nechci tím rozhodně říct, že by byl tento Ghost až nepříjemně tvrdý a nepohodlný, to rozhodně není! Je ale obecně pevnější a méně poddajný. Na přední i zadní frontě dost podobně. Své se v tomto směru snaží udělat třeba řídítka s komfortním úchopem v horní rovné části, zde se ale v terénu moc často držet nebudete. Špatné není ani originální nastavitelné sedlo Ghost Super-Fit (katalogově WTB Silverado), realita tužšího rámu ale nikam nezmizí.

Otočíme-li tuto problematiku ještě z druhé strany, musím říct, že jsem měl jinak dobrý pocit z kvalit rámu jako takového, nebo spíš z celého kola, které krásně a ochotně uhánělo vpřed. Sice jsem neměl pocit, že by měl tento stroj v oblibě radikální silové nástupy, o to více si ale liboval na rovinách při vyváženém tempu. Zároveň s lehkostí a chutí stoupal z údolí k nebesům. Opět se mi i zde potvrdilo, že je lepší sedět a točit rozumnou frekvenci než to drtit za každou cenu na sílu a ve stoje.

V případě expedičního pojetí jízdy pozor na celkovou hmotnost „jízdní soupravy“.
Zajímavě, ale vlastně i dost prakticky řešený vývod kabeláže v oblasti středu.
Vstup do sedlové trubky poukazuje na plnou přípravu pro teleskopickou sedlovku, která je standardním prvkem výbavy u modelu Ghost Road Rage Essential.

KOMPONENTY

GHOST Road Rage Advanced – závěr

Díky testu Ghostu Road Rage Advanced jsem si aktuálně rozšířil své znalosti a zkušenosti rovněž o hliníkové gravel biky tohoto výrobce. A zážitek to nebyl vůbec špatný. Poslední hliníkový Road Rage Advanced je kolem spíše klidnějším a vyrovnanějším, kterému více svědčí ustálené tempo a méně členitá trasa než vyslovené lesní divočiny.

Ostřejšího terénu se vysloveně nezalekne, s klidným a rozumným přístupem projede ledacos. Rád si ale poté znovu vydechne na rovince, nabere své oblíbené ustálené tempo a nechá se unášet kouzlem dálek. Kdo by chtěl, jistě by mohl tento Ghost ještě trochu proměnit, nasadit kratší představec, použít širší řídítka a ideálně doplnit i objemnější obutí, pak byste si mohli užít více akce v terénu. Otázkou ale zůstává, nakolik je to nutné?

O výměně představce bych asi skutečně uvažoval, trochu živější reakce řízení by tomuto kolu rozhodně neškodily. Ale to už jsou otázky a záležitosti, které si musí vyřešit každý sám. Stejně jako třeba volbu obutí, kdy jsou použité pláště Schwalbe vzhledově zajímavé, co do záběru a rychlosti značně všestranné a uspokojivé, za sebe bych jim ale přidal trochu objemu, a nepřímo i pohodlí.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

GHOST Road Rage Advanced – základní údaje

Cena: 51 990 Kč
Hmotnost: 10,88 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/110 mm

Více o tomto kole: www.ghost-bikes.cz / www.ghost-bikes.com

PLUS

  • Přiměřeně dlouhý, ve výsledku poměrně komfortní posed
  • Klidné a vyrovnané ovládání, ideální zejména na roviny a na delší cesty
  • Lehkost jízdy, aneb jak snadno si toto kolo udržuje rychlost na delších trasách
  • Příjemně lehký a dostatečně sebevědomý je Ghost Road Rage Advanced také ve výjezdech
  • Dostatek místa pro širší obutí (rám i vidlice)
  • Příjemně široká horní část řídítek a komfortní omotávka
  • Mnoho montážních bodů na rámu pro cestovatelské doplňky (brašny atd.)
  • Mimo určení v katalogu nasazené pláště Schwalbe G-One jsou vzhledově zajímavé, zároveň jsou příjemně všestranné. Slušně jedou, solidně drží, jsou dobře čitelné
  • Příprava pro teleskopickou sedlovku (vstup do sedlové trubky)

MÍNUS

  • Na můj vkus až zbytečně dlouhý představec (110 mm). Na roviny dobré, v členitějším terénu je díky němu řízení lehce ospalé.
  • Rám je celkově pevnější a tužší. Není vysloveně tvrdý a nekomfortní, jezdce ale zbytečně nerozmazluje.