reklama

reklama

GHOST Violent Road Rage 7.8 LC – Tohle není gravel (test)

Psalo se září minulého roku, byla vtíravá zima a jemně mrholilo. V zázemí novoměstské Vysočina Arény jsme se právě probírali novinkami německé značky Ghost, když v tom jsme narazili na něco, o čem jsme do té doby neměli ani ponětí.

Expediční silnička, gravel bike, monster cross i čistokrevná cyklokroska vyrovnané nenápadně u stěny. Na rámech se vyjímal agresivním fontem vyvedený nápis Road Rage. Zřejmě nová řada v nabídce, mrkli jsme na sebe se Štěpánem, a měli jsme pravdu. Novinka tak horká, že jsme si ji ani nemohli vyzkoušet, ba co víc, novinka tak horká, že jsme si ji ani nesměli vyfotit. Blesk!

Střihem se přesouváme o dobrých osm měsíců později. Začíná duben, jaro se hlásí o slovo jen velmi neochotně, na trailech se rozpouští poslední zbytečky sněhu a bláta, toho je v lesích skoro až po náby. „GHOST Violent Road Rage? Ehm, tak určitě, rád vyzkouším,“ mumlám do telefonu a těším se až mi tenhle gravel přistane doma v garáži!

Ze dna šuplíků tahám upnuté oblečení a po zbytek večera přemýšlím, jak hezky v suchu a pohodě utrhnu pár Komů na oblíbených asfaltkách a šotolinkách v okolí. No, maloval jsem si to hezky, ale jak mnozí z vás možná tuší, čekalo mě jedno velké překvapení!

Jak si dokonale zamotat hlavu?

Kšandy přes ramena, naladit nejnovější óčka, pestrobarevné ponožky vyšponovat do půli lýtek, ještě voskem přelíznout poctivě pěstovaný plnovous. Vyšlo to akorát, a když kurýr konečně troubí pod okny, akorát zavazuji tkaničky svých fairtrade treter.

„A sakra, tak to budu vypadat jako totální kretén,“ utrousím suše, když z navlhlé kartonové krabice lovím to, co jsem ještě před chvílí považoval za gravel.

Nebudu vás déle napínat, GHOST Violent Road Rage 7.8 LC zkrátka není žádný naondulovaný gravel bike, nýbrž ostře nabroušená cyklokroska, se kterou můžete z fleku vyrazit na závody! Do deště, do bláta, prostě kamkoliv jen ne na suchý asfalt a uhlazené cyklostezky.

Tam byste působili, se striktně rovnými berany, na dnešní dobu radikálně úzkými a poměrně zubatými plášti WTB Cross Wolf 700x32c a s minimem šroubků pro montáž brašen všech možných i nemožných tvarů a velikostí jako slušní exoti. A hlavně při stylizaci svršků, jaké jsem si předem připravil!

Hluboko v lese se Ghost Violent Road Rage 7.8 LC cítí lépe než na promenádě podél řeky…

reklama

Cyklokrosová klasika v pestrobarevném dresu

Karbonový rám ve svém nejvyšším provedení má veškeré předpoklady k tomu, aby se bez potíží vypořádal s nástrahami blátivého terénu. Spodní rámová trubka a oblast středového složení dokonce svou mohutností připomínají běžná horská kola. Štíhlá horní partie a výrazně zploštělé sedlové vzpěry naopak dávají vzpomenout na subtilní silniční speciály.

Výsledkem je elegantní rám s mnoha zajímavými detaily, který, jakkoliv nenápadně na první pohled vyhlíží, dokáže pořádně rozproudit krev v žilách. To samé bychom mohli říct také o přední karbonové vidlici, která svými svalnatými rameny a pozvolna se zužujícími proporcemi ke kolu perfektně ladí.

Tvar a profil rámových trubek není samoúčelný. Mohutná spodní a středová trubka jsou spolu s řetězovými vzpěrami zárukou patřičné tuhosti při záběru. Zploštělé sedlové vzpěry zase do hry vnášejí trochu pohodlí, jelikož svým průhybem aktivně zachycují drobné vibrace, nerovnosti a nárazy.

Celkové tuhosti napomáhá také taper hlavová partie a samozřejmě pevná přední a zadní osa o rozměrech 12×100, respektive 12×142 milimetrů. Nezapomnělo se ani na vnitřní vedení hadic a bovdenů, a to včetně možnosti instalace teleskopické sedlovky. Širokým možnostem využití nahrává hned několik otvorů pro montáž blatníků, brašen či nosiče, ale stále v rozumné sportovní míře v porovnání s…

*Infotmace o expedičních a gravel modelech z řady Road Rage již postupně prosakují do světa, my si ale jejich kompletní představení nechme stranou až do chvíle, než budou venku všechny oficiální informace a než se tato kola objeví na webu ghost-bikes.com.
Při pohledu z vrchu, či šikmo zezadu krásně vynikne masivní profil spodní trubky.
Masivní přední část přechází v místě integrovaného zámku do jemných plochých vzpěr zadních stavby.
Přední vidlice má skutečně silná ramena, její paže ale směrem k náboji postupně zeštíhlují.

Co všechno se tam vejde?

Když jsme u širokých možností využití, nabízí se otázka, jak je to vlastně s průchodností plášťů. U cyklokrosových kol se tradičně řeší každý milimetr prostoru, protože zkrátka a dobře nechcete, aby vám blátem zasekaná vidlice ubírala byť jen jediný watt výkonu. Ghost se tohoto úkolu chopil se vší vážností a postaral se o to, abyste problém s průchodností plášťů nikdy nemuseli řešit.

Dvaatřicet milimetrů široké pláště působí v širokánské vidlici až trochu nepatřičně a prostorem se zbytečně nešetřilo ani v oblasti zadních vzpěr. Navíc pokud vám cyklokrosové užovky nebudou stačit, rám jako nic pojme i pětačtyřicet milimetrů široké pláště, a dost možná i užší pláště bikové. Na startovní výstřel čekajícího blátošlapa tak můžete během několika minut přetvořit dle libosti na všehoschopný gravel.

V karbonové vidlici je místa okolo pláště více než dost, vždyť také pobere obutí MTB standardu 29″!
Ostudu v tomto směru nedělá ani zadní stavba, která se snaží být maximálně otevřená, bláto se tak na ni lepit jistě nebude.

Rozhodčí se neptá

Každopádně o primárních závodních ambicích tohoto kola svědčí také jeho osazení. V rámu a vidlici se otáčí zapletená kola Fulcrum Racing 700 CX obutá do již zmíněných plášťů WTB Cross Wolf 700x32c. Jistě, i my bychom na jejich místě rádi viděli trochu masitější obutí, ale znáte to, rozhodčí na cyklokrosových závodech, ten se zkrátka neptá. Cokoliv nad třiatřicet milimetrů celkové šíře musí ze startovní čáry pryč!

Kdovíjaké pohodlí tedy od plášťů očekávat nelze, nabídnou však poměrně nízký valivý odpor a navzdory univerzálnímu vzorku také přesvědčivé jízdní výkony na hlíně i v blátě. Znáte tu povídačku o noži a máslu, nebo ne? Připočítejte tuhá zapletená kola a máte skvělý základ nejen na závodní tratě.

Změnu převodů má na starosti jedenáctková sada Shimano Ultegra s přesmykačem a dvojicí převodníků, jak se na svět cyklokrosu sluší a patří, doplněná o moderní hydraulické kotoučové brzdy stejné řady. Rozporuplný design klik, efektní karbonové řadící a brzdové páčky, to vše jde v tomto případě stranou. Rozhodující je především rychlost a přesnost při změnách převodů, přičemž obě tyto disciplíny zvládá Ultegra na výbornou.

V rozměrné vidlici vypadají kola Fulcrum s plášti WTB 700x32c až komicky hubené.
WTB Crosswolf je ale velice příjemná CX pneumatika, kterou lze přetvořit i na bezduši, pokud byste o to měli zájem.
Vcelku otevřený šípovitý vzorek velice slušně jede, zároveň se s chutí zakusuje i do měkčího podkladu.

Zuby a čelisti…

Pro většinu situací zcela dostatečný je také rozsah nabízených rychlostí, a to jak pro jízdu v terénu, tak případně i po silnici. Nebo jak se to vezme… Když s Violent Road Rage vypravíte na expediční švih do kopců za humny a namíříte si to kolmo k hřebeni, mohou vám převody občas i dojít. To je při kombinaci rychlostně placek velikosti 36/46 zubů a kazety s rozsahem 11-30 zubů celkem pochopitelné. Pokud tedy nejste jednoznačně silovým typem jezdce.

Pochvalu rozhodně zaslouží dvoupístkové hydraulické brzdy Shimano Ultegra BR-R807 vybavené stošedesátimilimetrovými kotouči vpředu i vzadu. Příjemné dávkování, vysoký výkon bez náznaků vibrací, moderní flat mount uchycení na vidlici i rámu, co víc bychom si mohli přát?

Kliky Shimano Ultegra rozhodně nenechají nikoho na pochybách, že tuhosti mají na rozdávání. Otázku jejich vzhledu typu: „Líbí, nelíbí“, si ale musí zodpovědět každý sám!
Dnes se nedá jinak – třmen zadní brzdy musí být uvnitř rámu. Takový je diktát doby nejen v kategorii silničních, CX a grave biků.
Třmeny brzd Shimano Ultegra určené pro tzv. Flat Mount se snaží využít tento způsob uchycení naplno a jsou tedy maximálně kompaktní.

Z vlastní zahrádky, ale ne tak docela

Drtivá většina zbylých komponentů pochází z nabídky samotného Ghostu, přestože jsou takticky maskovány pod značku GND51 (Ground Fiftyone – licenční důvody), jejíž logo při letmém pohledu vypadá jako GHOST. Fakticky zde pod tímto označením figurují hliníková řídítka s plochou horní částí (Ground Fiftyone Race WB 440 mm), která doplňuje představec ze stejného materiálu a stejné řady. Třetím do party je hliníková sedlovka s dvacetimilimetrovým offsetem průměru 31,6 mm.

Klasickou sedlovou objímku nahrazuje do rámu integrovaný zámek s ovládacím imbusem skrytým zespodu na rozhraní horní a sedlové trubky. Toto umístění bohužel trochu znesnadňuje manipulaci při dotahování, respektive vyžaduje určitou dávku obezřetnosti, abyste si ostrou hranou klíče nepoškrábali lak. Co je ale důležité, integrované stahování funguje jistě a spolehlivě. Sedlovka nezajíždí, neprotáčí se a pro uvolnění či povolení ji stačí několik málo otáček, což není u podobných řešení často pravidlem.

Velmi příjemná je také omotávka, která je zejména v horní ploché části řídítek zárukou komfortního a jistého úchopu v drtivé většině jízdních situací. Sportovně tvarované sedlo poskytl italský Fizik, konkrétně jde o model Antares R7 s magnéziovými ližinami.

Píše se: „GND51“ [Čte se GHOST]. Nebo je to Ground Fiftyone?
Plochá horní část řídítek je přínosem, pokud si potřebujete na chvíli komfortně odložit své dlaně.
Ghost má pro řadu Road Rage nachystaná i vlastní sedla, u vyšších modelů ale vsází na luxusnější Fizik Antares R7.

Sójové latté a písek mezi zuby

Jak jsem již zmínil úvodem, ještě ráno jsem se domníval, že mě čeká svezení na pekelně rychlém gravel biku. Teď tu stojím před domem vystrojený jako klaun s cyklokroskou a totálně rozbouranými plány. Pečlivě naplánovanou vyjížďku se zastávkami snad ve všech jihočeských kavárnách jsem mohl leda zmačkat a hodit do koše.

Už toho bylo dost! Nenechám si ujít sójové latté macchiato jenom proto, že mám o trochu užší pláště s o něco výraznějším vzorkem. Těch pár kilometrů po rozbitých okreskách a nekonečných šotolinách bude na seznámení s Ghostem Violent Road Rage naprosto ideální. Zbývá jen dořešit, jak se poskládat za řídítka.

Ačkoliv svou výškou spadám do rozmezí, které je vyznačené přímo na rámu (180-195 cm), do ideálu mám sakra daleko. Do sedla se údajně může vyhoupnout jezdec o dalších sedm centimetrů vyšší, přesto, podotýkám, že s relativně konfekční postavou, mám sedlovku vysunutou na maximu a za dva, možná tři centimetry navíc, bych se rozhodně nezlobil.

Délka, respektive nedélka sedlové trubky ostře kontrastuje s rozměry horní trubky. Natažený jsem tak akorát, ale mít jen o milimetr delší představec, ze zad by mi pravděpodobně vystřelila jedna z plotének až kamsi do kosmíru. Pokud tedy máte kratší nohy a delší trup či ruce, Ghost Violent Road Rage pro vás může být tím pravým ořechovým.

reklama

Pá pá kavárenští povaleči!

První asfaltové kilometry mizí rychle ve svistu větru za mnou, kolem obsypaných kaváren si to frčím v tempu, za které by se nemusel stydět ani ostřílený silničář. Rám je při šlapání neskutečně pevný, ať do toho dupete ve stoje, nebo vsedě. Tuhost v tomto případě nevychází jen z masivní spodní rámové trubky či mírně prohnutých zadních řetězových vzpěr. Klíčová je oblast středového složení, která svou mohutností jasně naznačuje, jak se věci ve skutečnosti mají.

Když zaberete opravdu pořádně, ucítíte, že by zadní kolo raději uskočilo o metr stranou, než aby rám projevil jakoukoliv slabost. Tohle mě opravdu baví, takže ne, zastávka na kafe nepřipadá v úvahu. Ani jedno rychlé espresso? NE!!!

Tuhost při šlapání a zároveň dostatek pohodlí při jízdě v sedle, marketingový příslib, který najdete v katalozích drtivé většiny současných značek. Obyčejně bývám k takovým prohlášením skeptický, ale při pohledu na tenké, výrazně zploštělé sedlové vzpěry zadní stavby ve mně začíná hlodat červíček pochybností.

Prvních několik kilometrů za řídítky prozradí, že tentokrát nejde o plané obchodnické žvásty. Štíhlé vzpěry při jízdě skutečně pracují, účinně pohlcují vibrace a větším překážkám výrazně obrušují hrany. Je to sice trochu klišé, ale ani já jsem se neubránil několikerému pohledu přes rameno… Světe div se, ale defekt tam vážně nebyl!

Označení modelu u nejnovější generace strojů Ghost hledejte ze zadní strany sedlové trubky.
Na popisku u středu zase zjistíte do jaké kategorie dané kolo spadá a zda se jej týkají váhové limity! Zde je maximum 120 kg (jezdec+výbava).
Boxer v cyklistickém stylu! Prvoplánové nebo originální?

Otáčím se okolo tyče

Na silnici jsem si musel zvykat na velmi komunikativní řízení dané poměrně strmým hlavovým úhlem (71°). Potřeba neustále korigovat směr mě zpočátku trochu iritovala, postupem času jsem už ale téměř nic neregistroval a jízdu jsem si začal dokonale užívat. Možná mě tím kolo chtělo taktně naznačit, abych už odbočil z toho prokletého asfaltu a konečně zamířil někam do terénu.

Samotnému mi to došlo až o pár minut později, když jsem, snad už posedmé za těch několik málo kilometrů, najížděl do zatáčky s cyklokrosovým přichycením se o zábradlí, dopravní značku či cokoliv jiného, co bylo zrovna po ruce. Snad to nebude nakažlivé, pomyslím si a spěšně mizím do lesa.

Po dvou hodinách se můj dres už ani zdánlivě nepodobá tomu, který jsem si ráno před zrcadlem oblékal. Z vousů opadává bláto, v puse skřípe písek. Nevidět ten záblesk kdysi bílých zubů, netipovali byste, že jsem si tuhle vyjížďku bůhvíjak užil. Sice na mě nezbyl ani kousek čistého oblečení, ale ano, bavil jsem se to královsky.

Pevné osy Token na první pohled nevypadají nijak extravagantně.
Skrývají v sobě ale zajímavý nápad v podobě netradičního závitu, který lze v případě potřeby demontovat a vyměnit.
V praxi se závit snadno chytá, stačí pár rychlých otáček, zaklapnout páčku a hotovo! *Nenechte se zmást imbusem, otevírejte jen páčkou!

Nástupy znovu a znovu!

Vše, co jsem o Ghostu již napovídal, můžu nyní nadvakrát podtrhnout. Tuhost rámu a lehkost, s jakou Violent Road Rage 7.8 LC akceleruje, je v terénu prudce návyková a nutí vás nastupovat znovu a znovu snad za každou zatáčkou. Díky pružnosti sedlových vzpěr ovšem zůstáváte v relativním pohodlí, a to dokonce i tehdy, když se vám pod kola připlete nějaký ten kořen či kámen.

Z kdysi protivně upovídaného řízení se v terénu stává zbraň hromadného ničení. Do zatáček, ať už je jejich poloměr jakýkoliv, se Ghost vrhá beze strachu rovnou po hlavě. Ze své mrštnosti doluje maximum, a přestože na silniční vyjížďky byste raději volili geometrii o něco málo klidnější, v terénu si rozhodně stěžovat nebudete.

K přesvědčivým jízdním výkonům napomáhají, krom širokých řídítek, také pláště, které si i přes svůj spíše univerzální vzorek nevedou špatně ani v blátě. A když už se vám situace přece jen vymkne z rukou, zachrání vás silné kotoučové brzdy, které nevadnou ani v delších technických sjezdech.

Velký dojem udělala také kola Fulcrum Racing 700 CX, která jsou krásně tuhá, lehká s zdají se být i dostatečně bytelná.

Na jedno a domů…

Po cestě domů na chvíli zastavím před svou oblíbenou kavárnou a po chvilce rozmýšlení znovu šlápnu do pedálů. Ve špinavém dresu a s ještě špinavějším kolem po boku si raději sednu na zahrádku nejbližší restaurace. I když to není zrovna trendy a v kurzu, místo sójového latté si poručím jednu dobře natočenou Plzeň a jsem šťastný jak blecha.

Podobné je to i s kolem, na kterém jsem dnes přijel. I když ho můžete osadit širokými plášti a používat jako módní gravel bike, kdesi tam uvnitř bije srdce pravého cyklokrosového šampiona, kterého by bylo škoda nevyužít.

Text: Jakub Svoboda | Foto: Štěpán Hájíček

Každý svou cestou…

Ghost Violent Road Rage 7.8 LC – základní údaje

Cena: 73 990 Kč (www.ghost-bikes.cz)
Hmotnost: 8,8 kg (vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/100 mm

Více o tomto kole na domácím webu www.ghost-bikes.cz, nebo na mezinárodních stránkách www.ghost-bikes.com

PLUS

  • Tuhost rámu, lehkost jízdy a obrovská chuť po akceleraci a rychlosti provázejí jízdu na tomto kole od prvního do posledního metru
  • Mohutnou a tuhou přední část rámu doplňují jemné vzpěry zadní stavby, které nejen v katalogu, ale i v reálném provozu zajišťují nadstandardní míru pohodlí
  • Svalnatá vidlice disponuje obrovským prostorem okolo pláště, proto se není třeba bát jejího zalepení blátem
  • Více než dostatek místa okolo pneumatiky je i v zadní partii
  • Šikovné jsou originální rychloupínací osy s velikým závitem, které našroubujete či povolíte pouze několika máklo otáčkami.
  • Řazení 2×11 není úplně trendy, každopádně sada Shimano Ultegra pracovala za všech okolností jemně, jistě a spolehlivě
  • Velice příjemné, jisté a výkonné jsou kotoučové brzdy Shimano Ultegra
  • Tuhosti a závodnímu duchu nahrávají i použitá kola Fulcrum Racing 700 CX
  • Použité pláště od WTB bychom sice vyměnili za širší, více #gravelSpecific, bráno ale z pohledu CX jezdce, plní svou roly navýsost dobře
  • Systém do rámu integrovaného stahování sedlovky je otázkou vkusu, každopádně po funkční stránce hodnotíme poměrně snadnou manipulaci, a hlavně jistou a stabilní fixaci sedlovky

MÍNUS

  • Vzhledem k doporučené velikosti jezdce (180-195 mm) by se hodilo použít delší sedlovku. Původní kousek od GND51 dostanete brzy na limit, vyměnit jí ale nepředstavuje žádnou zásadní inovaci
  • Nejsou pláště WTB Cross Wolf TCS 700x32c zbytečně úzké? Záleží na úhlu pohledu a na účelu jaký má toto kolo plnit
  • Řazení 1×11? Ano, je to tradice, ale s jediným převodníkem by Road Rage vypadal ještě o kus lépe
  • Má smysl hledat ještě nějaké mouchy?