reklama

reklama

Knolly Chilcotin 151 | Kanadský industriál v českém lese (Test)

Značku Knolly znám již roky, většinu času jsem ji ale vnímal jako natolik exotickou, že jsem ani nedoufal v možnost tato kola někdy testovat. Jejich signifikantní systém Fourby4 jsem pravidelně obdivoval na veletrhu Eurobike, ale to bylo tak vše. A dnes? Dnes mám za sebou test modelu Knolly Chilcotin 151! Hallelujah!

Když jsem se poprvé dozvěděl, že bude mít „kanadská nová vlna“ (značka Knolly slaví plnoletost – 18) české zastoupení a že dokonce existuje zájem svěřit do mé péče jedno a postupně snad i více kol na praktický test, hnedle jsem zahořel zvědavostí. Když se to dozvěděl Kuba, kamarád, skvělý fotograf a jeden z úzké party, která mě motivovala k založení BikeAndRide.cz, hned mi volal a ptal se na první dojmy?

„Knolly pro mě byla totální legenda v době, kdy jsem jako mladé pako koukal na dnes už historické ročníky RedBull Rampage s očima přilepenýma k obrazovce! Tehdy jsem si plánoval, že budu jezdit jednou alespoň trochu jako tito kluci a snil o kolech jako byla ta od Knolly! Totální mazec! Tak mi řekni, jak to v reálu jezdí?!“

Když mi pro jednou odpustíte menší skok v čase a prostoru, tedy až na konec dnešního příběhu, pak jsem se, již po pár letmých dojmech ze sedla Knolly Chilcotin 151, vyjádřil v tom smyslu, že mi po chvíli začala v hlavě hlodat myšlenka, jak to jen udělat, abych mohl na podzim vyměnit současné Norco za Knolly?! Tak moc se mi toto kolo líbí, ale zároveň tak dobře se mi na něm jezdilo! Nekecám!!!

reklama

Sedlovka tam, kde být nemá?!

Pojďme se trochu blíže podívat na to, proč Knolly Chilcotin vypadá tak, jak vypadá. K odpružení Fourby4 se ještě dostaneme, teď bych vám rád vysvětlil, proč je sedlovka tam, kde je! Proč je tak moc vepředu! Knolly tomuto řešení říká „offset straight seat tube design“, zkráceně OSD. Prosím neplést s ODS!

Důvodů proč „nakopnout“ sedlovou trubku takto dopředu je vícero. Jedním z nich je dosáhnout stavu, kdy při plně vysunuté sedlovce je jezdec v optimální pozici pro šlapání, či pro stabilitu ve výjezdech. Aby se nezvedal předek a zadní kolo bylo dostatečně tlačeno k zemi. Toho se dosahuje optimálním sklonem sedlové trubky. Zde nic extra výjimečného.

Druhou stranou mince je situace, kdy sedlovku naopak zasunete a začněte si užívat ostřejší terén. V tu chvíli oceníte skutečnost, že je sedlo více vpředu, kokpit je kratší, nad kolem a okolo něj je znatelně více místa. Jedním dechem dodejme, že řešení OSD navíc umožňuje použít maximálně dlouhé teleskopy, slovníkem Knolly 200+ mm.

V neposlední řadě se hraje též o to, že předsunutá sedlovka vytváří více místa pro pohyb zadního kola v průběhu zdvihu. Nehrozí tedy jeho nechtěný kontakt s rámem, nebo se zasunutým sedlem! S něčím podobným jsem se již roky nesetkal u žádného z kol konvenční stavby rámu, ale budiž, smysl to dává! Navíc je zde i dost místa pro všechny ty páky a ramena zadní stavby.

Sedlová trubka je nepřehlédnutelně „nakopnutá“ dopředu!
Posun její základny vůči středu je nejlépe vidět z levé strany.
O to více je zde ale místa třeba pro hlavní čep zadní stavby.

Jaké to bylo poprvé?

Dobrá, jednu teoretickou rovinu vysvětlující netradiční vzhled rámu Knolly Chilcotin 151 bychom měli zmáknutou, jak se ale projevuje v praxi? Přiznám se, že jsem před testem čekal dost výjimečný zážitek, a to již od prvního usednutí za řídítka. Čekal jsem, že pozice za řídítky bude zkrátka o dost jiná, než na co jsem běžně zvyklý. Nedokázal jsem si představit jaká, prostě jiná! Ale ona vlastně nebyla…

Mám pocit, že jsem něco podobného zmínil i u posledních testů, ale stejně. Zcela nové kolo, značka, s níž jsem zatím neměl tu čest a já si, prakticky okamžitě, připadám jako doma!!! Zírám, ale je to tak. První dojem z kokpitu a posedu tedy není nijak výjimečný, vše je vlastně dost normální. Jen třeba řídítka byla dost široká (810 mm), ale to k danému kolu slušně sedí. Navíc přesně to mám rád!

Štěpáne, co ty podložky?

Když jsem kolo dostal k testu, bylo pod představcem pár podložek. Přemýšlel jsem o tom, že je vyndám, šoupu představec až dolů k hlavě, tak jako obvykle, ale nestalo se! Při první jízdě jsem se s tím nechtěl zdržovat, při dalších už jsem neměl potřebu na úchopu cokoliv měnit!

Knolly Chilcotin 151 má totiž poměrně krátkou hlavu (98 mm u M), proto jsem neměl pocit, že by lehčí posun řízení směrem vzhůru něčemu vadil. Alespoň mně tentokrát vůbec nevadil.

Pravda, když jsme si při jedné společné vyjížďce se Zedem kola střídali, Knolly a moje Norco Sight, zmiňoval Zed, že by si řídítka dal rád o něco níž. Je totiž o trochu menší než já, má níž sedlo a zmíněný úchop mu do výjezdů úplně neseděl. Ale to je spíš jen taková drobnost, kterou by si každý snadno doladil podle sebe.

Na svůj vkus nechal vícero podložek pod představcem.
Na tomto konkrétním kole se mísily původní a majitelem volené komponenty.
Hlava u Knolly Chilcotin 151 je spíše kratší – 98 mm u vel. M.

Níž a ještě níž!

Nad krásně přirozeným posedem jsem se rozplýval o kousek výš, zde můžu plynule navázat popisem podobně kouzelného ovládání. Respektive Knolly Chilcotin 151 nabízí dvě polohy geometrie. Jedna je „Neutrální“ a druhá položená, tedy „Slack“. Pokud se podíváme do tabulky geometrie, zjistíme, že neutrální pozice znamená úhel hlavy 65,1°, více položená (slack) pak 64,5°!

Tato čísla nejsou, zejména na dnešní dobu, nikterak extrémní! Praxe ale působí trochu jinak, než jak se tváří jedno či dvě čísla „vytržená z kontextu“. Kam tím mířím? Poctivě jsem zkoušel obě varianty geometrie a snažil se projev polohy „A“ a „B“ co nejlépe porovnat.

Skvělé bylo už jen to, že díky provedení Flip-chipu, nebo spíše díky jednoduché možnosti přepíchnout spodní oko tlumiče do jedné či do druhé polohy, byla tato operace záležitostí sotva pár minut. Včetně hledání nářadí!

Moje poznání je přitom takové, že za valné většiny situací skoro ani není nutné sahat po nižší pozici „Slack“. Už jen výchozí geometrie nabízí značnou jistotu, stabilitu a sebevědomí. Pro můj domácí revír více než dodatečné. Navíc si člověk užije krásné symbiózy poslušného řízení a zmiňované jistoty.

Ano, po stránce designu by to mohlo vypadat i lépe, z hlediska praktičnosti je ale řešení s dvojicí otvorů a jedním šroubem nanejvýš praktické!
Navíc při již tak dost industriálním vzhledu…
Případně bych si nechal udělat černou oválnou podložku i na druhou stranu.

Když si chci zablbnout

Když ale přeci jen neodoláte druhé pozici „Slack“, pak vás čeká slušná kanadská divočina. Celé kolo si dřepne, vidlice se položí a řízení se stane slušně vláčné. Ale vlastně příjemně vláčné! Na rovině a v rámci lehčích trailů je poté potřeba dost předvídat a kolo řídit poctivým naklápěním, cpát zadek ven ze zatáčky a kolo naopak tlačit do náklonu.

V méně náročném terénu o tom musí člověk trochu víc přemýšlet… Když se ale dostane někam, kde se jezdí pořádně z kopce a kde začínají slušné enduro výzvy, přestane ovládání řešit, a naopak zjistí, jak skvěle zde Knolly funguje! Té jistoty a suverenity! To si jeden hnedle troufne na pořádné divočárny!!!

I zmíněný druhý jízdní režim se mi moc líbil, navíc čím těžší byl terén, tím víc mě právě toto nastavení bralo! V rámci přejezdů mi přitom položenější setup zase tolik nevadil – zvykl jsem si. Zároveň jsem byl ale rád, když jsem se další den vrátil do klasického „domácího revíru“, že stačí necelá minutka a mám zase „Neutral!“

Neříkám, že by se v poloze „Slack“ nedalo jezdit u nás v lesoparku, určitě dalo, ale když máte tu možnost a když je proces změny natolik snadný a rychlý! 😜

reklama

Fourby4 = Čteřčep s nadstavbou

Už jsme si tedy pověděli, že ač je sedlovka posunutá někam, kde běžně nebývá, tak je posed na tomto kole v podstatě standardní, respektive nevybočuje z řady. Jak je to ale s odpružením, které také vypadá „výrazně jinak“, než na co je běžný Středoevropan zvyklý?!

Ani tady se vlastně žádné drama a revoluce nekonají, jelikož celá ta soustava pák a ramen v oblasti sedlové trubky se jeví složitější, než jaký je její reálný projev. Při troše představivosti vám dojde, že systém Knolly Fourby4 je vlastně „pouze“ klasický čtyřčep s určitou nadstavbou.

Tato nadstavba, která je vyvedená v podobě dvou samostatných ramen a vahadla stlačujícího tlumič, zde slouží primárně k tomu, aby se křivka zadního odpružení vlnila a kroutila přesně tak, jak tvůrci tohoto kola zamýšleli.  

Jako známe „jednočepy s přepákováním“, tak je systém Fourby4 „čtyřčep s přepákováním“!

Testovaný Knolly Chilcotin 151 byl vybaven tlumičem RockShox Super Deluxe Coil, na výběr je ale též vzduchová varianta, případně odpružení Fox.
Soustava ramen systému Fourby4 je sice konstrukčně komplikovanější…
Vzhledově je ale vlastně hezky zpracovaná a přijatelně elegantní.

Složitý systém / jednoduchý výstup!

Co je přitom oním záměrem? Asi jako vždy! Sladit značně protichůdné vlastnosti jako je jistá odezva při šlapání, vysoká vnímavost, náležitá aktivita ve středním rozsahu a dostatek progrese ke konci. Bum, právě jsem asi shrnul, jak systém Fourby4 na Knolly Chilcotin 151 funguje! Jedním slovem „dokonale!“

Vezměme to ale ještě jednou a trochu podrobněji. První dny jsem si říkal, jak se mi asi bude jezdit s pružinou? Osobně jsem zvyklý spíše na vzduchové tlumiče, takže? První dojmy jsou téměř okouzlující. Pružina RockShox Super Deluxe neobtěžuje, zároveň ale luxusně, a tak nějak nezvykle měkounce bere již ty nejmenší nerovnosti.

Překvápko číslo 2! Po prvním úvodním úseku přichází první delší stoupání a já si říkám: „Je tam ta pružina vůbec? Nezamkl jsem omylem tlumič?“ Vážně, tak krásně, jistě a naprosto samozřejmě Knolly Chilcotin 151 stoupá. Jenom žasnu! Ano, se vzducháčem by se dalo ušetřit pár set gramů, ale minimálně z pohledu celkového pocitu ve výjezdech a na přejezdech pružina RockShox ani trochu nepřekáží.

Při domlouvání testu jsme řešili i tvrdost pružiny a nakonec nechali tu, s níž jezdí majitel tohoto kola. Osobně mám trochu radši vzduch už jen proto, že si jej můžu snadno doladit přesně podle sebe.
V textu jsem vlastně nikde nezmiňoval, že je zadní stavba osazena titanovými šrouby!
Za soustavou pák a ramen je vtipně ukrytý vývod kabeláže.

Samozřejmá jedinečnost

Stejně tak nepřekáží, když se pustíte z kopce dolů! Zde si naopak snadno vychutnáte kvality vinutého pérka, které se, oproti stlačenému vzduchu, chová zkrátka trochu jinak. I když je to skutečně tak velký rozdíl? Po prvním (milém) překvapení na prvních metrech a prvních nerovnostech pomalu ale jistě začínám ztrácet pocit jedinečnosti v projevu zadní stavby s pružinou…

Abychom se správně pochopili: „Na lepší se snadno zvyká!“ Ale ať jsem také trochu konkrétní. Zadní stavba Knolly Fourby4 chodí krásně jistě, spolehlivě a dokonale čitelně a přirozeně. Díky tomu člověk brzy přestane vnímat drobná specifika, oddá se pocitu jistoty a začne se plně soustředit na jízdu a na trať před sebou. Zbytek vyřeší kolo!

Značka Knolly již dosáhla plnoletosti!!!
Systém Fourby4 je patentovaným řešením značky Knolly!
V zadní stavbě by měl být dostatek místa i pro slušně buclaté pláště!

Kam až mě pustí?

Vzhledem k přítomnosti právě pružinového tlumiče, bez tradičního kontrolního kroužku na pístnici, jsem nemohl obvyklým způsobem kontrolovat, jak často či nakolik blízko dorazu mě vzadu Knolly pouští.

Pocitově jsem měl dojem, že je kapacity vzadu víc než dost, že je krásně dávkovaná, a pokud jsem se někde přiblížil spodní hraně rozsahu tlumiče, pak mi to bylo sofistikovanou konstrukcí, tlumičem a všemi dalšími technologickými kouzly dokonale zatajeno.

Pro zajímavost, jeden den jsme byli vyvětrat Knolly společně s kolegou Zedem, jak již zaznělo výše, přičemž jsme si střídali Chilcotin 151 a moje Norco Sight A2 29 s tlumičem Fox Float X2. Tuto skutečnost znovu připomínám proto, že jsem po přesednutí na Norco neměl pocit, že by byl vzducháč na mém kole zásadně méně vnímavý než pružina na Knolly. Ale zrovna Fox Float X2 je hodně povedený vzduchový tlumič, který svým projevem dost připomíná pružinu.

reklama

KOMPONENTY

Testovaný Chilcotin 151 vychází z jedné z klasických staveb, které Knolly přímo nabízí. Jde o sestavu označenou podle použitého řazení SRAM GX preferující odpružení RockShox, tedy vidlici Lyrik Ultimate RC2 a tlumič RockShox Super Deluxe v pružinové nebo vzduchové podobě. Výběr je na vás. Alternativní provedení „XT“ stojí na řazení Shimano a odpružení Fox s vidlicí Float 36 Factory a tlumiči Fox Float X2, případně s jeho pružinovou alternativou.

Náš konkrétní test bike byl přitom osobním strojem dovozce, proto zde byla řada dílů trochu jinak, než jak uvádí katalog. Více na fotkách níže.

Knolly Chilcotin 151 – závěr

Za svou kariéru jsem jezdit a testoval již mnoho drahých, vzácných a exotických strojů, přesto mě překvapí (mile), že se stále objevují kousky, které mě dokáží vykolejit! V dobrém slova smyslu. Knolly Chilcotin 151 je přesně tím případem! Již v úvodu jsem vlastně zmiňoval, nakolik se mi toto kolo líbí! Líbí se mi vzhledem, líbí se mi jeho surový bezbarvý lak (v modré bych ho nechtěl, ač mám modrou rád), líbí se mi jeho konstrukce a ze všeho nejvíc se mi líbí, jak toto kolo jezdí a funguje.

Zajímavé, s pár lidmi jsem v době tohoto testu řešil, zda si koupit takovéto kolo na hliníku, když lze, při troše snahy, sehnat za podobné peníze i karbon. Pokud jde o mě, pak bych to neřešil. Stát před podobným dilematem, tak beru Knolly a jsem šťastný!

Z praktické stránky mě zaujalo, že posed na tomto kole nebyl zdaleka natolik exotický, jak jsem si dopředu myslel. Naopak byl velice příjemný a přirozený. Pozice pro přesuny a výjezdy naprosto v pohodě, jistota záběru ve výjezdech na jedničku, ovládání super a toho místa nad rámem, když se zasune sedlo!

Nevím, co bych měl vlastně chválit dřív?! S jakým nadhledem jsem s tímto kolem zdolal největší technické výzvy, které jsem pro něj v danou chvíli našel? Jak dobře, vesele a hravě se s ním jezdilo na rychlý zamotaných trailech? Jak krásně fungovalo jeho odpružení, které neobtěžovalo, přitom zcela automaticky a bez protestů požralo vše, co bylo potřeba?!

Těžko, hodně těžko zde budu hledat nějaké nedostatky. Stručně řečeno, sedět na bedně s penězi, pak neváhám a jednoho Chilcotina si rovnou nechám z Kanady dovézt a lehce přeskládat dle svého vkusu. Osobně bych si jej přál na Foxu, se vzducháčem X2, ale s řazením SRAM GX a ideálně s brzdami SRAM G2 RSC! Když už jsem se tak zasnil…

Text, foto, video: Štěpán Hájíček

Knolly Chilcotin – základní údaje

Cena: 145 900 Kč (kompletní kolo v sestavě GX s volbou odpružení vzduch/pružina)
Hmotnost: 15,4 kg (bez pedálů, velikost M)
Kola: 29“
Zdvihy: 160/151 mm
Kokpit (řídítka/představec): 810/35 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm (RockShox Reverb)

Více info: knollybikes.com/../chilcotin-151
České zastoupení: Knolly.cz

PLUS

  • Mě samotného dostává již jen originální industriální vzhled, ideálně podpořený bezbarvým lakem RAW!
  • I přes netradiční stavbu je základní posed na tomto kole maximálně příjemný a všestranný
  • Chilcotin 151 i s pružinou krásně a ochotně stoupá, zásadně mu nevadí ani všelijaké přejezdy
  • Po zasunutí sedla je v kokpitu nezvykle mnoho místa, díky čemuž máte obrovský pocit svobody a velikou chuť si s kolem hrát, skákat, blbnout na každém kamínku a kořínku
  • Už jen základní geometrie je krásně jistá a stabilní, celkově lze s tímto kolem snadno zdolat kdejaká „pekla“
  • Až někdo vyhlásí cenu za nejsnazší možnost změny geometrie, pak prosím nominujte Knolly! Přepíchnutí tlumiče díky jednomu velkému šroubu zvládnete v pohodě pod minutu!!!
  • V nižší ze dvou nabízených poloh je Knolly Chilcotin 151 už hodně položený, na běžných trailech to může být i trochu na škodu, v těžkém terénu a v prudkých svazích je to naopak obrovská výhoda!
  • Doslova nadšený jsem z funkce odpružení. Je klidné, jisté, naprosto přirozené a nanejvýš nápomocné kdykoliv je potřeba. Osobně bych dal asi přednost vzduchu před pružinou, volba je ale jen na vás!

MÍNUS

  • Psal jsem to v závěru, vůbec nevím, co bych měl kritizovat?!
  • Ano, čepů je zde víc než u jiných rámů, tak možná potenciálně náročnější údržba, ale… Necháte holt vyměnit pár ložisek navíc, tečka!
  • Za podobnou cenu by se dalo pořídit jiné zajímavé kolo na karbonu, i když při dnešních cenách asi s o dost slabší výbavou! Já sám bych ale s klidným svědomím upřednostnil hliníkovou exotiku! Tím spíš, že Knolly prodává svá kola s doživotní zárukou na rám, i tak prakticky nemusí řešit skoro žádné reklamace, maximálně výměny dílů při poškození pádem apod.
  • V dané komponentové sestavě mě trochu zlobila sedlovka RockShox Reverb, které teploty okolo nuly a pod nulou fakt neseděly – znatelně tuhla. Nestalo se ale, že by se přestala hýbat zcela, jen byla místy hodně, hooodě pomalá! Konkrétní specifikace se ale různě mění, nyní se třeba na kolech Knolly častěji objevují sedlovky SDG.