WTB – Karbonová kola CZR pro gravel a MTB | Tech news
Kalifornskou značku WTB si člověk primárně spojí s jednotlivými díly – sedly, ráfky či plášti, přitom jsme již letos z kraje roku přinesli informaci o postupném rozvoji nabídky vlastních kompletních setů kol. Tehdy šlo o cenově dostupná kola WTB Proterra s hliníkovými ráfky, nyní se k nim přidávají karbonové sety CZR!
Nově vznikající rodina výpletů WTB CZR přitom do začátku nabídne dvě odlišně zaměřené varianty. Konkrétně lehká, ale dostatečně pevná kola WTB CZR i23 určená pro gravelbiky, ale také odolnější, všestranná kola pro all-mountain a agresivní enduro – WTB CZR i30. Ač oba zmíněné sety patří do jedné rodiny a sdílí řadu výrobních postupů či konstrukčních řešení, je každý jiný, svůj, optimalizovaný k danému zaměření.
WTB CZR i23 – karbon jen tam, kde jej potřebuješ!
Lehčí kola s užšími ráfky zaměřená na gravel letce byla navrhována s cílem dosáhnout co nejlepšího poměru nízké hmotnosti, patřičné odolnosti, potřebné tuhosti, ale zároveň i rozumného komfortu, aby kolo ze svého jezdce nevytřáslo duši na každé druhé lesní pěšině.
Z tohoto důvodu byl použit 24 mm vysoký ráfek, tak akorát pevný, bez vedlejšího efektu v podobě příliš velké plochy vystavené bočními větru. Navíc byl tento ráfek maximálně odlehčován a „optimalizován“.
V principu to znamená, že se postupně odstraňovaly jednotlivé vrstvy uhlíkové pleteniny na místech, kde ji není, s ohledem na požadované mechanické vlastnosti, potřeba. Na nejvíce namáhaných místech se silnější vrstva naopak ponechala, nebo se zde stěna materiálu ještě zesílila.
Proto jsou, kupříkladu, „vyztužené“ oblasti usazení drátů, tedy lůžka niplů, zatímco mezi dráty je materiálu viditelně méně. Zajímavá je též možnost vybrat si variantu lehčí, s 24 dráty na kolo, nebo odolnější, kde se používá 28 drátů na kolo (*hmotnost od 620/775 g – P/Z).
*Hmotnost jednoho kola je udávána včetně bezdušové TCS pásky, s ochranou Solid Strip a s bezdušovými ventilky, jelikož WTB věří, že férové je přiznat hmotnost takovou, jaká je u kol připravených plně do provozu!
Bez zajímavosti nejsou ani samotné dráty – Pillar racing – které jsou kováním vytvarovány do aerodynamického tvaru, zhruba profilu křídla. Výsledkem by měla být lepší aerodynamika při zachování vysoké efektivity a výtečné hmotnosti oproti běžným plochým drátům.
WTB CZR i30 – Nechceme být nejlehčí, chceme něco vydržet!
V druhém případě – WTB CZR i30 – si do úvodu pomůžu menší citací z prezentačního dokumentu: „Karbonová kola jsou poslední dobou lehčí a lehčí a na trhu nyní najdete i řadu MTB setů z kategorie ultralight, které zkouší dosažitelné limity v tomto směru. Kola WTB CZR i30 ale nebyla navrhována jako extrémně lehká! Na hmotnost se, samozřejmě, také hledělo, chtěli jsme ale nabídnout ráfek a výplet, který vydrží i agresivní enduro nasazení.“
Z tohoto důvodu jsou ráfky na kolech CZR i30 rovněž různě „materiálově optimalizované“, zde se ale vrstvy karbonu často spíše přidávaly, než že by se cíleně odebíraly. I v tomto případě proto můžete najít zesílená lůžka niplů, kvalitní, dvojitě zeslabované dráty a mosazné niple.
Pokud jde o čísla, pak kola WTB CZR i30 využívají shodně 28 drátů (P/Z) a nabízí hmotnost 878 g v případně předního a 1026 g u zadního kola. Opět v plné výbavě, kdy stačí nahodit kazetu, nazout plášť, přidat mléko, nafoukat a jet!
Sdílená tajemství a drobné rozdíly
Ač jsou oba výše popisované sety rozdílné, mají i určité shodné prvky. Kupříkladu bezdušové pásky TCS nebo druhou přídavnou pásku „Solid Strip“. To je takový „bonusový“ proužek materiálu mezi tubeless páskou a ráfkem, která zajišťuje, aby se těsnící páska nepromáčkla do otvorů pro niple a dráty, či aby poškozený drát nezpůsobil „vnitřní defekt.“
Dalším společným jmenovatelem jsou osvědčené náboje WTB Frequency, které jsou v místě ořechu vybaveny šesticí praporků, respektive dvěma skupinami po třech praporcích, díky čemuž se úhel záběru dostává na 3,7°.
Jednou ze specialit je rozdílná tuhost pružin vracejících praporky do jejich výchozí polohy. U gravel setu WTB CZR i23 jsou tyto pružiny měkčí – nepředpokládá se vysloveně agresivní styl jízdy a toto řešení je navíc i tišší. U WTB CZR i30 je to přesně naopak – tužší pružiny zaručující jistý záběr za každé situace!
Komu by přitom toto tovární nastavení nevyhovovalo, může si do MTB setu doobjednat měkčí pružiny a kolo ztišit, nebo do gravel setů tvrdší a pojistit si tak nekompromisní záběr, kupříkladu pro závodní použití.
Záruka výměny ráfku – bez výjimek, bez otázek!
Jistě se všichni shodneme, že jsou karbonová kola věc jednoznačně lákavá, ale… Představa jejich poškození a nutnost výměny karbonového ráfku už dopředu hodně bolí! Proto WTB přichází s programem záruky bezplatné výměny ráfku pro původního majitele. Bez výjimek, bez dotazů, navíc s možností domluvit se na přepletení kola.
„Nezáleží na tom, zda jste si všimli ostrého kamene teprve v půlce skoku… Že vám utekl vzduch z kola rychleji, než se dalo předpokládat, nebo zda jste si jeli pro bednu a záměrně zapomněli na brzdy! Pokud jste původním majitelem kol a pokud došlo k poškození přímo vaší osobou, stačí říct a nový ráfek je již na cestě!“ Výstižně vysvětlují materiály WTB!
Jen ať se točí
Je fajn, že WTB nabízí právě takový servis, jako je bezplatná výměna karbonového ráfku v případě jeho poškození! Zrovna to je skvělá a pozitivní informace na závěr. Nyní doplňme už jen cenu, která činí 39 060 Kč za celý pár a to v obou variantách (gravel či MTB). Dostupná přitom budou nová kola WTB CZR i23 a i30 již tento podzim.
Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: WTB
Více informací: www.wtb.com
České zastoupení: www.zookee.cz