reklama

WTB Proterra – Kvalitní zapletená kola pro všechny! (Tech News)

Značka WTB, založená v roce 1982 v Marin County (USA, Kalifornie) a dobře známá výrobou sedel, plášťů, ráfků nebo gripů, nyní přichází s novým a poměrně lákavým nápadem. Proč zaplétat oblíbené ráfky WTB na náboje rozličných značek a nejisté kvality, když je možné nabídnout ucelený, vzájemně optimalizovaný a cenově vcelku rozumný originální set?

Přesně taková myšlenka nejspíš stála za zrodem nového programu zapletených kol WTB Proterra, které do jednoho celku spojí kvalitní ráfky a náboje WTB, zapletené klasickými dráty (J-bend = se zahnutým koncem), doplněné o niple „Sapim secure lock“. To vše za vcelku rozumné ceny:

WTB Proterra, přední kolo: 7 540 Kč
WTB Proterra, zadní kolo: 9 050 Kč
*Jednotná cena pro všechny rozměry a varianty (viz dále)

Nová zapletená kola WTB Proterra přitom budou nabízena hned ve čtyřech variantách. Tři z nich spadají do skupiny Proterra Light a zahrnují ráfky WTB i23 a i25 (28 drátů), určené zejména pro cyklokros a gravelbiky. Dále zde máme i jeden set na ráfcích WTB i27 (32 drátů) zaměřený na XC a lehké trailbiky.

Druhou „skupinu“ (pouze s jediným členem) najdeme pod označením Proterra Tough. Zde figuruje zapletený set vybavený 32 dráty postavený na ráfcích s vnitřní šířkou 30 mm, tedy v terminologii WTB – i30. Tento set by měl uspokojit i náročné enduro jezdce či jednoduše vyznavače širších ráfků a plášťů většího objemu. WTB Proterra Tough i30 přitom boduje i díky pevnému ráfku s dvojicí vnitřních přepážek.

Přeostříme-li od ráfků na náboje, pak zde najdeme další produkt značky WTB využívající kvalitní ložiska (EZO) a solidní ořech s šesti praporky, tzn. s jistým záběrem při pootočení o 3,7°. Předností těchto kol a jejich nábojů by měla být i snadná servisovatelnost bez potřeby použití jakéhokoliv speciálního nářadí či originálních přípravků. Kvalitativně by se tak měly přiblížit věhlasným nábojům DT Swiss.

Co také jistě potěší je kompatibilita s aktuálně používanými „standardy“ v podobě například Centerlock úchytu kotoučů u lehčích výpletů a „šestiděř“ u pevnějších variant. Dále je zde možnost zvolit si ořech dle potřeby – klasika Shimano 11s., nové Shimano Microspline 12s., nebo SRAM XD. Co, kde, jak a u kterého setu najdete lze vyčíst z následujících tabulek podrobných specifikací.

WTB Proterra Tough i30 – specifikace
WTB Proterra Light i27 – specifikace
WTB Proterra Light i25 – specifikace
WTB Proterra Light i23 – specifikace

Všechna kola WTB Proterra, která poznáte třeba dle specifické grafiky na ráfcích, využívají aktuální konstrukční vymoženosti značky WTB, včetně komplexní přípravy pro bezdušové systémy s těsnícím mlékem – TCS 2.0 (Tubeless Compatible System). V tomto směru se jde až tak daleko, že kola Proterra budou dodávána s již instalovanou bezdušovou páskou s ochranou Solid Strip* a do kol usazenými černými hliníkovými ventilky.

Zapletená kola WTB Proterra se budou ručně vyrábět v továrně WTB v Mount Tamalpais, tedy v místech, kde se zrodilo moderní horské kolo. Výrobní team by měl přitom věnovat potřebnou péči každému kusu, včetně snad již samozřejmého dokonalého vycentrování a detailního proměření tensometrem (napnutí drátů).

*Solid Strip (3) je přídavná páska, která se nachází ve střední drážce ráfku pod klasickou bezdušovou páskou (2). Jejím účelem je usnadnit montáž, pojistit těsnost celého systému, ale také zabránit kupříkladu poškození klasické pásky v případě zlomeného drátu apod.

Pro tuto chvíli a pro náš region méně potěšující zprávou je, že WTB plánuje svoje kola Proterra v první fázi prodávat čistě přes stránky WTB.com, aby bylo možné kontrolovat a optimalizovat výrobní kapacity na základě zájmu o jednotlivé varianty. Později by každopádně mělo dojít na dodávky do klasické distribuční sítě*, u nás zahrnující zejména obchodníky ZOOKEE a Bikeporn.cz.

*Aktuální informace říká, že by v ČR mohly být už letos v dubnu 😉

Text: Štěpán Hájíček / Foto: WTB

WTB Proterra Tough i30
Ořechy – Shimano 11s., Shimano Microspline, SRAM XD
WTB Proterra Light i23
Příruby na kotouč – 6 děr nebo Centerlock