reklama

reklama

Scott Spark 2022 – Kam až lze dotáhnout integraci! (Tech News)

Na XC kola a zejména pak stroje značky Scott na našem webu zrovna často nenarazíte, každopádně nový sporťák Scott Spark je kolem natolik zajímavým, že stojí za to se na něj podívat alespoň v rychlosti. Scott totiž s touto novou generací stanovil novou laťku integrace!

Pro dnešek a pro tento článek si odpusťme bližší technické popisy, rozbory a výčty jednotlivých parametrů. Stačí vědět, že nový Spark nabídne 120 mm zdvihu nad oběma koly, průměr 29“ a sportovní XC geometrii. Vše ostatní lze přehledně vyčíst a nastudovat třeba na stránkách www.scott-sports.com, kde je představení nového Sparku skutečně hezky zpracované.

reklama

Integrace všeho!

Co mě osobně na tomto kole zaujalo, je míra „integrace všeho“, co se integrovat dá! Předně si asi všimnete, že nový Spark „nemá tlumič“! Má, samozřejmě, pouze je chytře ukrytý v rámu. Důvod? Vzhled, možnost posadit jej co nejníže kvůli těžišti, jeho ochrana před vnějšími vlivy atd.

Budete-li potřebovat přístup k tlumiči – při ladění tlaku, odskoku apod. – stačí použít snadno dostupná dvířka na dolním konci spodní trubky. Sag, při ladění tlaku, lze odečíst z měrky na levé straně, podívat se na kontrolní kroužek můžete zase jiným okénkem z boku na sedlové trubce.

Scott Spark 2022 – dokonalá integrace tlumiče do rámu.
Dvířka pro přístup k tlumiči.
Sag-o-metr na čepu z levé strany a okénko pro kontrolu kroužku na tlumiči.

Budou mechanici plakat?

V propagačním videu se tvrdí, že servisní přístup k takto umístěnému tlumiči není, díky chytře navrženým vstupním otvorům, nikterak složitý, že není složitější než u předchozí generace. No, nebudu vám tlumočit, co jsem si vyslechl od kamarádů v jednom servisu třeba jen na adresu napojení tlumiče na lanko lockoutu u předchozího (současného) Sparku.  Asi to bude zase veselé!

TwinLoc, nebo Triple cvok?

Co nesmí u plně odpruženého Scottu chybět, je společné ovládání tlumiče a vidlice TwinLoc, kdy máte k dispozici tři polohy – zavřeno, trail mód, otevřeno. K ovládání slouží tradičně originální páčka TwinLoc, která se aktuálně skládá ze tří páček! Dvě horní ovládají samotný systém TwinLoc (jednou se zamyká, druhou odemyká), třetí spodní je určená pro ovládání teleskopu.

Věřím, že je toto řešení funkční a při daném systému asi nejefektivnější, avšak plejáda tří páček a změť tří bovdenů u levého palce – vážně je to krásné, úžasné, intuitivní, či dokonale ergonomické?

Páčka Scott TwinLoc + ovládání teleskopické sedlovky (spodní páčka).
Vedení kabeláže skrz hlavu.

Když nevíš kudy, tak to schovej!

Do jisté míry v souvislosti s tímto řešením přichází Scott, ve spolupráci se značkou Syncros, s novým kombem řídítek a představce – Syncros Fraser iC. Řešení je to opět zajímavé, ale… Já si rád nastavím natočení řídítek, jsem rád, když si můžu třeba vyměnit představec, zvolit délku řídítek a vůbec hrát si se svým úchopem. Ale jasné, toto je super efektivní řešení pro závodníky, lehké, tuhé, originální!

Kombo řídítek a představce ale není jedinou specialitou. Snad proto, abyste se z té změti kabelů v ovládacím centru úplně nezbláznili, cpe nyní Scott všechnu potřebnou kabeláž do rámu hned skrz představec a hlavu. Jasně, nic zásadně nového, u silničních kol toto řešení docela frčí, ale i tak podobné věci člověk nevidí každý den. Navíc si myslím, že mechanici, přes všechnu snahu inženýrů Scott o maximální přívětivost, z této konstrukce vysloveně nadšení také nebudou.

Zajímavé je, že když už je hlava takto „komplikovaná“, lze ji ještě dále zkomplikovat! Scott totiž jako bonus přidává možnost otočit misky ložisek v hlavě, a tak změnit sklon vidlice (+/- 0,6°). Celý proces by se měl obejít bez demontáže kabeláže, odpojování hadice brzdy atd. Opět mám ale pocit, že tohle bude chtít víc jak dvě ruce! Asi začneme křížit mechaniky a chobotnice, ne? 🤣

Kombo řídítka + představec Syncros Fraser iC

reklama

Kde jsem to už viděl?

Na závěr jedna, nikoliv nepodstatná, informace. Řadu lidí by to možná netrklo, ale když jsem viděl nový rám Spark 2022, došlo mi prakticky okamžitě, odkud Scott čerpal inspiraci… Švýcarská značka Bold Cycles totiž již řadu let staví svá kola právě tímto stylem, tedy s tlumičem ukrytým v patě sedlové trubky!

Bold přitom „umí“ toto řešení ušít jak pro XC rámy, tak i pro endura. Navíc je zde třeba jedna specialita v podobě „nasávacích otvorů“ v přední části hlavové trubky, kudy se do rámu dostává vzduch, aby se tlumič za jízdy i uvnitř rámu dostatečně chladil. Ostatně podívejte se na fotky Boldu a Scottu Spark hezky vedle sebe a udělejte s názor sami!

PS: Na základě podnětu jednoho čtenáře bych rád upřesnil, že Scott „neobšlehl“ řešení Boldu drze bez dovolení, ale koupil si výrazný podíl v této společnosti, díky čemuž může legálně využít zmíněné řešení tlumiče dokonale ukrytého v rámu. Více na webu: pinkbike.com. Mimochodem Bold i Scott sídlí poblíž města Biel ve Švýcarsku, proto je toto spojení logické i po praktické stránce.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Scott

Bold Linkin Trail Classic
Scott Spark 2022