reklama

reklama

FOX 2022 – Přepracované vidlice 34 / nové tlumiče Fox Float X a DHX

Prakticky přesně před rokem, s rozdílem zhruba jednoho týdne, představil Fox poměrně zásadní změny a inovace u svých tradičních modelů vidlic 36 a 40 a odhalil tehdy také novinku – enduro vidlice řady 38! Bylo přitom jen otázkou času, kdy nový designový jazyk a nové konstrukce dorazí také do skutečně všestranné trailové řady Fox 34.

Onen okamžik přichází právě nyní, přičemž Fox jako bonus přihodil i další dvě premiéry. Tentokrát na postu tlumičů, když odtajnil nový trailový kousek Fox Float X, odlehčená varianta řady DPX2, a rovněž i pozměněný, vylepšený a modernizovaný tlumič Fox DHX 2022. Ten má zase potenciál zajistit dostupnost pružiny širšímu spektru jezdců. Začněme ale u vidlice, či spíše u vidlic (Fox 34 a Fox 34 SC), kde je asi nejvíce novinek a které na sebe poutají největší pozornost.

reklama

Fox 34 a Fox 34 SC 2022

V úvodu již zaznělo, že se zásadně omlazená řada Fox 34 ve velké míře inspirovala poslední generací vidlic Fox 36 a 38, nyní již rok starými. Tato inspirace je asi nejvíce patrná v místě spojovacího můstku, který z původního lomeného tvaru přechází na plynulý pravidelný oblouk. Trochu, jako by si jej Fox vypůjčil z nějaké mostní konstrukce.

Tento masivní a opticky podstatně nižší oblouk je asi nejvýraznějším identifikačním prvkem nové generace vidlic Fox, díky čemuž se celá rodina opět o něco více sjednotila. Teď ještě podobným stylem doladit řadu 32…

Není to ale jen základní tvar, který opticky propojuje inovovanou řadu Fox 34 s jejími staršími a průměrově silnějšími bratry, ale rovněž i výraznější předsazení tohoto spojovacího můstku, aby se vyhovělo požadavkům moderních rámů.

Ostatně jak zaznívá v materiálech Foxu: „Profily hlavových trubek jsou větší a větší, předsazení korunek je naopak kratší a kratší.“

Co se zde naopak nemění je usazení osy kola, kdy se u modelů Fox 36 a 38 přestěhoval závit na ose a příslušná matice ve vidlici na levou stranu (z pohledu jezdce) – osa se vkládá zprava, vše se tedy otočilo. Nikoliv však u nové řady 34, kde se bude i nadále osa vkládat z levé strany a závit bude vpravo. Nebylo by lepší to sjednotit napříč celou rodinou? Možná to nejde kvůli modelům 34 SC?

FOX 34 2022

Bypass pro starší i mladé!

Další z vychytávek, které nová řada Fox 34 dědí od svých starších sourozenců, představují přídavné tunýlky na zadní straně spodních nohou – tzv. Bypass channels. Tento prvek by měl posloužit jako úniková cesta pro vzduch nacházející se mezi vnitřními a vnějšími nohami, který je při stlačení vidlice rovněž stlačován a může částečně bránit využití plného zdvihu.

Druhou pomocnou funkcí těchto obtokových kanálků je skutečnost, že jimi může proudit mazací olej, který je při prudkém stlačení vyhnán do horní části vidlice, díky čemuž pomůže s mazáním kluzných pouzder a celkově bude ve vidlici více cirkulovat. Co u řady 34 naopak nenajdete, jsou tlačítka pro odvzdušnění vnitřních prostor vidlice, které se u vyšších řad nachází právě na těchto kanálcích (ze zadní strany vidlice).

FOX 34 2022

Vylepšený EVOL a GRIP2

Jistého mezigeneračního vylepšení se dočkala také vzduchová pružina Fox EVOL, v jejímž názvu je již nyní zakódováno zvětšení objemu (Extra VOLume). Každopádně u nové řady Fox 34 by se měl ještě o trochu rozšířit objem negativní komory pro ještě lepší podporu a akci zejména ve středním rozsahu.

Lehce poladěné a optimalizované by mělo být také tlumení, které u řady Fox 34 bude zahrnovat systémy FIT4, asi nejoblíbenější GRIP2 a základní, přitom plně funkční a pro většinu smrtelníků dostatečný GRIP. Konkrétní systém v dané vidlici záleží na modelu a vybrané variantě.

Maličko jiné je to u vidlic Fox 34 SC, které budou dostupné pouze s tlumením FIT4 nebo GRIP. Na druhou stranu řada Fox 34 SC nabídne jako jediná možnost ladit objem negativní komory systému EVOL k tomu určenými tokeny – pro možnou volbu citlivosti/stability na začátku kroku.

reklama

Fox 34 a Fox 34 SC

V textu výše bylo již několikrát zmíněno rozdělení na Fox 34 a Fox 34 SC. Řada 34 je přitom výchozí trailovou klasikou, která nabídne zdvih 120-140 mm, všechny zmíněné systémy tlumení a tak podobně. Jedná se tedy o silnější a robustnější kousek s větším rozchodem nohou.

Naopak Fox 34 SC (Step Cast) je vidlicí záměrně zúženou a odlehčenou, určenou primárně pro agresivní XC. Tedy pro jezdce, kterým hubenější modely Fox 32 již nevyhovují svou subtilností. Tato řada, kterou poznáte podle schodovitého vybrání ve spodní části, nabídne 100-120 mm kroku, ale také podstatně nižší hmotnost. Zde necelých 1500 g, klasická řada Fox 34 začíná na hodnotě necelých 1700 g.

FOX 34 SC 2022

FOX 34 2022 – novinky a vlastnosti

  • Zcela nový tvar vnějších nohou
  • Nová korunka s průměrem 58 mm
  • Nové kanálky (bypass) pro lepší proudění vzduchu a oleje
  • Nový tvar spojovacího můstku zaručuje více místa pro širší hlavové trubky i při kratším offsetu
  • Vylepšená vzduchová pružina EVOL
  • Systémy tlumení (varianty): FIT4, GRIP2 a GRIP
  • Zdvih: 120-140 mm
  • Průměr kol: 29“ (pouze)
  • Offset (předsazení korunky): 44 / 51 mm
  • Osy: 15×110 QR / 15×110 Kabolt
  • Modely: Factory, Performance Elite a Performance
  • Hmotnost od: 1698 g
  • Cena: €1069 – €1389

FOX 34 SC 2022 – rozdíly oproti základní řadě 34

  • Systémy tlumení (varianty): FIT4 a GRIP
  • Zdvih: 100-120 mm
  • Modely: Factory a Performance
  • Hmotnost od: 1496 g
  • Cena: €1129 – €1459

Fox Float X 2022

Nový tlumič Fox Float X je, jak již bylo zmíněno výše, jistou odlehčenou variantou hojně rozšířeného modelu Fox Float DPX2. Určen je přitom zejména pro agresivní trailové jezdce, kteří vyžadují jistou funkci, dostatečné možnosti nastavení, ale také přijatelnou hmotnost. Float X 2022 tedy nabízí koncepci s expanzní nádobkou a se snadno dostupnými ovládacími prvky odskoku, pomalé komprese a páčky pro aktivaci výjezdového módu. Více v přehledu:

  • Zcela nové tělo
  • Zvětšený hlavní píst s vysokým průtokem
  • Tokeny s jemnějším odstupňováním
  • MCU doraz
  • Snadné ovládání kompresního tlumení (LSC) s 12 polohami
  • Páčka aktivující výjezdový mód
  • Zvětšený rozsah nastavení tlumení odskoku (více než u DPX2)
  • Optimalizovaná délka expanzní nádoby s ohledem na délku tlumiče
  • Hydraulický top-out (zpětný doraz)
  • Upravená vzduchová komora vyžadující nižší tlaky (cca o 40 psi méně než u DPX2)
  • Nově umístěný plnící ventilek pro snazší dostupnost u většiny rámů
  • Modely: Factory a Performance Elite
  • Standardní rozměry: 190×45 / 210×50 / 210×52.5 / 210×55 / 230×57.5 / 230×60 / 230×65 mm
  • Rozměry (trunnion): 185×52.5 / 185×55 / 205×60 / 205×62.5 mm
  • Cena: €699 – €799
FOX Float X 2022

Fox DHX 2022

Poslední dnešní novinkou je tlumič Fox DHX, který je odpovědí na stále častější požadavky po pružinovém tlumiči, a to nejen v enduro segmentu, ale také mezi agresivními trail ridery. Fox DHX 2022 je tlumičem vycházejícím částečně z nové řady Float X, který nabídne více možností a konfigurací, než bylo u pružinových kousků Fox doposud zvykem.

  • Zcela nové tělo
  • Zvětšený hlavní píst s vysokým průtokem
  • MCU doraz
  • Páčka aktivující výjezdový mód
  • Optimalizovaná délka expanzní nádoby s ohledem na délku tlumiče
  • Hydraulický top-out (zpětný doraz)
  • Kolečko odskoku s různými možnostmi ovládání – rukou, přímo imbusem 3 mm, z boku (imbus 2 mm apod.)
  • Matice pružiny s vyznačením maximálním a minimálním utažením + směrové šipky
  • Modely: Factory
  • Standardní rozměry: 190×45 / 210×50 / 210×52.5 / 210×55 / 230×57.5 / 230×60 / 230×65 mm
  • Rozměry (trunnion): 185×52.5 / 185×55 / 205×60 / 205×62.5 mm
  • Cena: €759

Více informací, po aktualizaci, na webu: ridefox.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Fox Factory

FOX DHX 2022