FOX 38 – Nová zbraň pro enduro, nové konstrukce atd.

K dnešnímu dni již nejspíš nikoho nepřekvapí informace, že Fox v tomto týdnu představil dosti zásadně upravené vidlice řad 36 a 40 a jako bonus k tomu všemu přihodil ještě jeden mezičlánek – na enduro zaměřený kousek Fox 38!

Základní, či obecné informace k těmto novinkám již chvíli kolují světem internetu, a proto bych dnešní představení pojal trochu jinak. Pojďme si projít jednotlivé speciality a vylepšení u novinky Fox 38, které se ostatně v nemalé míře propisují i do inovovaných řad Fox 36 a 40.

Na úvod ale i tak pár obecných informací, ať víme, co kam patří. Jednak se Fox v DH segmentu zbavuje označení Fox 49, které bylo poněkud zavádějící a nadále bude držet už jen název Fox 40, tedy velké DH dvoukorunky s vnitřním průměrem nohou 40 mm ve verzích jako pro 27,5“ kola, tak se stejným názvem i pro devětadvacítky.

Druhá informace se týká zařazení zásadní novinky – Fox 38 – která v nabídce Foxu zaparkuje mezi „třicetšestkou“ a „čtyřicítkou“, respektive ukousne kus koláče, který zatím zaujímala řada Fox 36. Tyto vidlice (36) se totiž v modelovém roce 2021 omezí svým zdvihem na hodnoty 150 a 160 mm, vyšší patra (160, 170, 180 mm) obhospodaří čistě novinka Fox 38!

Fox 38 Factory (MY21)

Floating axle – plovoucí osa

Plovoucí osa je poměrně zajímavý nápad, který na první pohled vypadá možná trochu jinak, než jak je zamýšlen. Když jsem viděl poprvé šroubek pod páčkou rychloupínáku, trochu jsem se lekl, že nás bude Fox nutit zase sahat po nářadí pokaždé, když se bude manipulovat s předním kolem! Opak je ale pravdou. Až na malou výjimku.

Myšlenka tohoto řešení spočívá v tom, že by se nemělo stávat, aby se vidlice příliš stáhla, rozevřela nebo nějak zkroutila v případě, kdy do ní vložíte přední kolo s nábojem a utáhnete osu, tedy za situace, že dosedací plochy náboje nejsou dokonale široké či souosé, jak se předpokládá, jak je vyrobena vidlice. Pokud zde totiž dojde k disharmonii mezi nábojem a vidlicí, bude se vidlice kroutit a její krok tak nebude dokonale hladký.

Proto je zde ona plovoucí osa, jejíž pomocí můžete precizně doladit spojení právě s vaším nábojem, aby to přitom nemělo vliv na chod vidlice. Pokud vše správně chápu, jde o jeden krok při první instalaci (Fox říká, že pokud si nejste jisti, jak postupovat, pak máte prostě jen vložit kolo, utáhnout osu a vyrazit), pak už se není potřeba o nic dalšího starat.

Fox 38 – rychloupínací pevná osa

Rychloupínací osa s páčkou by pak měla fungovat tak, jak jsme byli doposud zvyklí, trochu jiné je to v případě použití lehčí a údajně tužší šroubovací osy Kabolt-X, u níž se v materiálech výrobce píše, že by se uchycení plovoucí osy mělo upravit pokaždé, když vkládáte přední kolo do vidlice. Ok, je to jeden šroub navíc…

Za pozornost ale, vedle jiného, stojí i fakt, že Fox po letech, kdy své páčky tvrdošíjně lepil doleva (ke kotouči) s tímto nápadem obrací polohu osy samotné, tedy přesouvá páčku doprava a závit osy doleva (k brzdě).

Ač to působí jako triviální změna, tak pokud se dáte do řeči se zasvěceným vývojářem bikového odpružení, řekne vám, že závit vlevo je zásadní prvek, jelikož díky němu je spoj osy a vidlice na této straně tužší. Proč je to tak důležité? Zejména proto, že na této straně vznikají výrazné síly při použití brzdy, které musí vidlice absorbovat.

Fox tedy, mohu-li to tak říct, vcelku lišácky s novým uvedením plovoucí osy také nenápadně napravuje jedno ze svých historických konstrukčních opomenutí.

Fpx 38 – osa Kabolt-X

Kanálky na spodních nohách

Ve chvíli, kdy se vidlice noří do zdvihu, se objem vzduchu v jejím nitru výrazně zmenšuje a zároveň roste tlak, nejen v hlavní vzduchové komoře. Tento efekt přitom může způsobit určité nechtěné následky, kupříkladu to, že je pak obtížnější, aby vidlice dosáhla plného zdvihu. Z venku viditelné kanálky by přitom měly podstatným způsobem zvýšit objem vzduchu nacházejícího se okolo vnitřních nohou, díky čemuž jen tento nežádoucí vliv potlačen.

Vedlejším kladným přínosem těchto kanálků by měl být i fakt, že skrz ně může vidlicí putovat také olej, jenž maže vnitřní nohy, díky čemuž se snáze dostane i k mazacím pěnovým kroužkům nahoře pod stíracími kroužky. Jestli si rozumíme?

Odvzdušňováky!

Tento prvek není ničím novým u vidlic s vyšším zdvihem, obvykle jej ale vídáme na DH modelech. Z hlavy si vybavím vidlice SR Suntour a myslím, že jsem to viděl i u RST? Každopádně účel je částečně podobný jako u kanálků, proto jsou odvzdušňováky usazené přímo na kanálcích vzadu na vnějších nohách.

Celá záležitost pracuje s tou myšlenkou, že se v průběhu delší jízdy může ve vidlici hromadit tlak, který snižuje počáteční citlivost a znesnadňuje dosažení plného zdvihu. Přitom stačí tak málo… Stisknout na konci dlouhého sjezdu, nebo třeba po půlce dne v parku, jeden a druhý ventilek, odfouknout vidlici, vyrovnat tlak s tím atmosférickým a už to zase lítá!

Krom jiného jsou matice odvzdušňováku využity také jako montážní bod firemního plastového blatníčku (viz foto níže), což je další novinka Fox pro rok 2021.

 

Architektura spodních nohou

Již při prvním pohledu na nové vidlice si jistě všimnete, že se tvarově dost změnily zejména spojovací můstky. Je tedy konec hranatému profilu, který si ponechává Marzocchi se svými můstky ve tvaru písmene „M“, a vrací se oblouk, teď hezky pravidelný. Účelem ale samozřejmě nebude jen výraznější odlišení od „tovární sestry Marzocchi“, ale zejména konstrukční vylepšení.

Stručně shrnuto, dalo prý hodně práce posunout zrovna u tohoto dílu o krok dál poměr pevnosti a hmotnosti – neboli materiál zůstal jen tam, kde je skutečně potřeba, jinde byl odebrán.

Co mě ale na celé proměně tvaru spojovacích můstků nejvíce fascinuje, alespoň po technické stránce, je jejich výraznější vyklonění dopředu. Na jedné straně je důvodem více prostoru pro potenciálně více „baňaté“ hlavové trubky moderních karbonových rámů, i když to je jen půlka pravdy.

Tou druhou polovinou je fakt, že se poslední roky postupně snižují offsety vidlic (předsazení korunky), což v určitých extrémních případech dostávalo právě můstek, při dosažení plného zdvihu, až nebezpečně blízko k hlavové trubce. Nyní by zde mělo být místa dost.

Eliptický sloupek řízení

Do značné míry ve shodě s výše řečeným, o hledání optimálního poměru hmotnosti a tuhosti (nechat materiál jen tam, kde je skutečně potřeba), je přistupováno i ke sloupku řízení, který bude mít nově nikoliv kruhový, ale oválný vnitřní profil. Vzhledem k tomu, že je vidlice, respektive její uchycení, nejvíce namáháno v předozadním směru, skoro si až říkám: „Proč až nyní?“

GRIP2 + VVC

Určité úrovně změn se promítly také do vnitřních systémů, kde nadále zůstávají klasické tlumící patrony GRIP2 a FIT4, tedy s drobnými úpravami. Konkrétně u řady Fox 38 budete mít na výběr, dle zvolené varianty tlumení FIT4, základní GRIP nebo GRIP2 s novinkou pojmenovanou VVC (Variable Valve Control). U řady 36 pak bude v nabídce ještě straší GRIP2 (bez VVC) a rovněž elektronicky řízené tlumení Live Valve.

Zpět k systému VVC, který se nachází ve vysokorychlostním tlumičovém okruhu (komprese i stlačení). Upřímně, mnoho podrobností k tomuto systému jsem nenašel, ale mělo by se jednat o nové kompaktní a celkově účinnější řešení, jak ovládat high-speed kompresi i a odskok. Ilustrovat to můžeme na faktu, že pomalá komprese a odskok nabízí 16 poloh, rychlá varianta (s VVC) v obou směrech jen 8.

EVOL

Zvětšená negativní komora EVOL (Extra VOLume) je známa již ze současných vidlic Fox. U modelového ročníku 2021 je tento systém zachován, zároveň ale těží z přítomnosti výše popsaných vzduchových kanálků a odvzdušňovacích ventilků, díky čemuž by měl být začátek kroku ještě sametovější než doposud, respektive měl by zůstat sametový po celý den náročného hoblování trailů.

Tolik k úvodu do nových technologií a konstrukcí FOX 2021 u řad Fox 36, 38 a 40. Dále doplňme základní sumář údajů k jednotlivým řadám, ať víme, co která vidlice umí a nabízí:

Fox 38 – základní údaje

Použití: all-mountain / enduro
Zdvih: 160, 170, 180 mm
Průměr kol: 27,5“ / 29“
Pružina: EVOL (vzduch)
Tlumení: GRIP2 s VVC, FIT4, GRIP
Offset: 37 mm, 44 mm, 51 mm
Vnitřní nohy, průměr: 38 mm
Osa: QR (15×110 mm) / Kabolt-X 110 (šroubovací)
Řady: Factory, Performance Elite, Performance, e-bike
Hmotnost: 2 180 g (nejlehčí varianta)
Více info: www.ridefox.com

Fox 38 (MY2021)

Fox 36 – základní údaje

Použití: trail / all-mountain / enduro
Zdvih: 150, 160 mm
Průměr kol: 27,5“ / 29“
Pružina: EVOL (vzduch)
Tlumení: GRIP2 s VVC, GRIP2, FIT4, Live Valve
Offset: 37 mm, 44 mm, 51 mm
Vnitřní nohy, průměr: 36 mm
Osa: QR (15×110 mm) / Kabolt-X 110 (šroubovací)
Řady: Factory, Performance Elite, E-Bike
Hmotnost: 1 965 g (nejlehčí varianta)
Více info: www.ridefox.com

Fox 36 (MY2021)

Fox 40 – základní údaje

Použití: DH
Zdvih: 203 mm
Průměr kol: 27,5“ / 29“
Pružina: EVOL (vzduch)
Tlumení: GRIP2 s VVC, GRIP
Offset: 48 mm, 52 mm, 56 mm
Vnitřní nohy, průměr: 40 mm
Osa: 20 Thru-Axle x 110 Boost
Hmotnost: 2 816 g (nejlehčí varianta)
Více info: www.ridefox.com

České zastoupení www.cyklosvec.cz 

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Fox

Fox 40 (MY2021)

Osa Kabolt-X u vidlice Fox 36

20 Thru-Axle x 110 Boost (Fox 40)