reklama

TREK E-Caliber | XC raketa s (ne)tlumičem na elektrice? (Tech News)

Přiznávám, už dávno nejsem XC závodník, přestože jsem s touto disciplínou jako zapálený junior také koketoval. Dnes mě ale tato forma cyklistiky příliš nebere. Snad proto jsem nikdy plně nepochopil koncept (ne)odpruženého XC speciálu Trek Supercaliber, který nyní přichází rovněž jako E-Caliber!

Poslední generace Treku Supercaliber je zvláštním úkazem ve světě MTB XC, jelikož se snaží v jeden celek spojit výhody rychlého, lehkého a efektivního hardtailu s pohodlím a jistotou plně odpružených kol. K dosažení tohoto cíle využívá dosti ojedinělou konstrukci zadního odpružení IsoStrut, pevně ukotveného v konstrukci samotného rámu, která nabízí 60 mm zdvihu.

Originální tlumič tohoto kola, vyvinutý a vyráběný společně s odborníkem na odpružení Fox, je na pevno spojen s horní trubkou, zadní stavba se otáčí tradičně na čepu umístěném v blízkosti středu, horní vzpěry se v průběhu zdvihu záměrně prohýbají, a to je prakticky celé.

Základní myšlence rozumím, stále mám ale pocit, že jiné, více konvenčně řešené zadní odpružení XC kol s plnohodnotným zdvihem 100 mm, bude ve výsledku pro jezdce větším přínosem než tato dosti specifická konstrukce s omezeným rozsahem kroku. Systém, který je někde na půli cesty mezi XC fullem a XC hardtailem, nebo možná ještě lépe dále rozvíjí myšlenku kdysi oblíbených softail rámů.

Tlumič Trek(Fox) IsoStrunt se ovládá jako konvenční kousky. Foukáte jej pumpičkou, nastavujete si odskok, můžete přidat i dálkově ovládaný lockout. Navíc lze i do tohoto tlumiče vkládat tokeny pro úpravu charakteristiky jeho kroku.

TREK E-Caliber

Ok, Trek Supercaliber mně osobně možná nevoní, tato koncepce je ale mezi XC jezdci vcelku oblíbená, takže proč ne? Zajímavé je, že se Trek nyní rozhodl tuto platformu dále rozšířit, a to poněkud neočekávaným směrem. Zhruba před týdnem totiž představil novinku pojmenovanou výstižně E-Caliber, která si bere za základ koncepci modelu Supercaliber, upravuje jisté parametry, a hlavně přidává elektrický pohon Fazua Evation!

A právě zde se zase musím znovu zastavit a zamyslet. Opět mi je vcelku jasné, že pokud chcete postavit sportovní kolo s elektrickým asistentem, který vás nemusí tlačit od startu až k cíli, ale jehož síly využijete hlavně v kritických místech a v delších výjezdech, pak je zrovna Fazua ideální volbou.

Navíc v tomto případě lze vyjmout celou jednotku obsahující akumulátor (250 Wh) a motor jako jeden celek z rámu, nahradit jí prázdným boxem, a užívat si lehkosti klasického kola bez pohonu s minimálním váhovým handicapem.

Proč ale elektrifikovat zrovna takto specifické kolo? Na druhou stranu, proč ne!

Pohonný systém Fazua Evation. Uprostřed blok obsahující samotný motor do něhož se zasouvá akumulátor (vlevo). Pevnou součástí rámu je pouze středová převodovka s elektronikou (vpravo dole).
Snadná demontáž z rámu (motor + baterie).
Ovládání Fazua Evation.

TREK E-Caliber – posun ve výbavě

Když už jsme u toho, Trek k této záležitosti přistoupil poměrně zodpovědně a nešel cestou prostého doplnění motoru do již existující koncepce, ale zamyslel se i nad další výbavou a geometrií. Jedním z posunů proto je, že E-Caliber dostane vidlice se zdvihem 120 mm, oproti 100 mm u tradiční verze Supercaliber.

Díky vyššímu předku a díky úpravám samotného rámu se E-Caliber dostává s úhlem hlavy na hodnotu 67,5° (Supercaliber 69°), reach vzroste o 10-15 mm (dle velikosti rámu), rovněž se o trochu prodlouží zadní stavba. To vše pro více stability ve vyšších rychlostech dosahovaných díky motoru.

Dalším z drobných posunů je třeba skutečnost, že rám Treku E-Caliber nabídne dostatek místa pro pláště šíře až 2,4“, zatímco se Supercaliber musí spokojit s největším rozměrem 2,2“. E-Caliber je navíc připraven pro teleskopické sedlovky, přesněji na českém trhu budou dva nejvyšší modely s pevnou sedlovkou, tři nižší pak standardně s teleskopem.

TREK E-Caliber | Tech News

Stále si ale kladu otázku, zda toto vše dává smysl ve chvíli, kdy máte vzadu sportovně efektivní zdvih pouhých 60 mm, tedy takové odpružení/neodpružení? Pro někoho asi ano, jinak by takové kolo nevzniklo. Tato varianta bude nejspíš ideální volbou pro ty, kteří by se chtěli rychlostí přiblížit svým vzorům ze Světového poháru v XC, avšak z výkonnostního či zdravotního hlediska je pro ně elektrický asistent vítanou pomůckou.

Trek E-Caliber

Průměr kol: 29″
Zdvihy: 120 mm / 60 mm (P/Z)
Rám: Karbon
Pohon: Fazua Evation
Akumulátor: 250 Wh
Hmotnost: 15,5 kg (*model E-Caliber 9.9 XX1 AXS)
Více info: www.trekbikes.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Trek Bikes