NICOLAI Saturn 14 GPI | Převodovka a řemen! (news)

Pohon horských kol se za poslední dekádu slušně proměnil, když jsme se od trojtáců posunuli k současným „velkokazetám“ systému 1×12! Základní princip využívající otevřený řetězový převod, který běhá po vnějších ozubených kolech nahoru a dolů, je ale stále stejný. Já přitom před lety věřil, že touto dobou budou kralovat převodovky!

Tato moje předpověď, moje vize, které jsem řadu let pevně věřil, se (zatím) jaksi nenaplnila a nejspíš hned tak nenaplní… Je tomu tak nejspíš proto, že klasický otevřený řetězový pohon je zkrátka lehčí, ověřený a dostatečně spolehlivý, proto není důvod, aby byl odsunut do učebnic MTB historie.

*Navíc i štíhlý řetěz obtočený okolo decentního pastorku hravě přenese mnohem větší točivý moment než přímé ozubení klasické převodovky.

Nadvláda klasického cyklistického řazení přetrvává i přesto, že dnes jsou na trhu různé druhy převodovek, které by úlohu řetězového pohonu mohly hravě převzít, čemuž ale brání ony zmíněné rozdíly, podobně jako třeba i vyšší cenová náročnost vyspělých převodovek.

NICOLAI Saturn 14 GPI

Česká stopa

Byly přitom časy, kdy se o integraci různého druhu převodovek snažila řada značek. Svou nesmazatelnou stopu v tomto oboru zanechalo také domácí RB, které se díky svému vlastnímu patentovanému systému na modelu RB Revoluzzer dostalo dokonce do Národního technického muzea, kde je toto kolo dodnes vystaveno!

RB Revoluzzer (foto: Rob Trnka)

A jeho originální převodovka kombinující cyklistické a moto řazení. (foto: Rob Trnka)

Nicolai Saturn 14 GPI

Zpět ale do současnosti, kde kola s převodovkou stále existují, jen to dnes zkrátka není až tak dominantní téma. Každopádně třeba značka Nicolai byla v tomto směru vždy výrazným inovátorem a tahounem, který neotřelým nápadům s oblibou dával a stále dává zelenou.

Na nově uvedeném modelu Nicolai Saturn 14 GPI je přitom krásně vidět, že nápad s integrací převodovky do rámu nespí, ale kráčí vlastní cestou pomaličku, ale vytrvale vpřed. Nicolai Saturn 14 GPI je přitom veskrze moderní trail-bike, který krom převodovky Pinion, dnes asi nejpokročilejší zařízení svého druhu ve světe MTB, nabízí i další zajímavé parametry, které by dnešní trail-biky měly mít.

Začít můžeme třeba u agresivní moderní geometrie s nízkým a protaženým rámem, vycházející ze zkušeností s modelem Nicolai Geometron – tzv. GEOLUTION TRAIL geometry. Další na řadě budiž všestrannost co se průměrů kol týká. Nicolai Saturn 14 GPI totiž počítá s přední vidlicí zdvihu 140 mm, vzadu pak může nabídnout buď 130 mm v případě nasazení 29“ kol, či 138 mm u průměru 27,5“.

V zásadě tak lze toto kolo provozovat jak na středním, tak i velkém průměru, nebo si z něj můžete udělat mullet (29“/27,5“), jak se stává poměrně oblíbenou variantou rozhodně nejen pro nerozhodné!

Vepředu je napínací kladka. 

Vzadu pak vodící kolečko zajišťující jisté usazení řemene. 

Aby toho nebylo málo, je Nicolai Saturn 14 GPI vybaven ozubeným řemenem (GATES CarbonDrive) doplněným o napínací kladku, který by měl být v porovnání s řetězovou alternativou tišší, s delší životnostní, a navíc takřka bezúdržbový.

Respektive díky spojení uzavřené převodovky a řemenového pohonu bude s tímto kolem podstatně méně práce než s vaším strojem u něhož se, zejména takto na podzim, musí člověk v jednom kuse starat o řetěz, aby byl stále dostatečně promazaný a pokud možno čistý.

Každé pro má ale obvykle i své proti… Proto se lze domnívat, že bude Nicolai Saturn 14 GPI o něco těžší než srovnatelný trail-bike s konvenčním pohonem a také cena bude asi trochu někde jinde. Ale tak už to holt s výjimečnými stroji bývá.

Otočné řazení Pinion. Dle převodovky 12 či 18 rychlostí.

Ještě jeden pohled na kladku. Všimněte si také poctivé ochrany převodníku. 

A proč jsem se do tohoto tématu vlastně pustil? Nemyslím si, že by zrovna tento bike měl něco radikálně změnit, spíš mi jen při listování internetem padl do oka a připomněl mi moje letité přesvědčení, že jsou uzavřené převodovky jasnou budoucností MTB.

Dnes už to tak jasně nevidím, každopádně mě nyní těší skutečnost, že tato myšlenka zatím rozhodně neumřela. Ostatně podívejte se i na jiné stroje Nicolai a především pak na převodovky Pinion, kolik dnes nabízejí variant, jaký rozsah převodů se v nich může ukrývat, a tak vůbec. V porovnání se skromnými začátky, které jsem kdysi bedlivě sledoval, je dnes Pinion slušně rozjetou společností. Kdo ví, třeba nás další vývoj ještě slušně překvapí!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Nicolai, archiv BikeAndRide.cz

NICOLAI Saturn 14 GPI

  • GEOLUTION TRAIL geometrie
  • 27,5″, 29″ nebo mullet
  • Zadní zdvih 130/138 mm (dle průměru kol – 29“/27,5“)
  • Custom ‘TailorMade’ geometry available
  • 5 let záruka, garance dostupnosti dílů – 10 let
  • Převodovky – Pinion P-LINE P1.12 / P1.18
  • Řemenový převod GATES, převodový poměr 39:39 nebo 39:34
  • Made in Germany

Zajímavá přídavná vzpěra schovaná za tlumičem?! 

Převodovka Pinion P1.12 zabudovaná v rámu.