reklama

reklama

Ghost Nirvana Tour Essential – Už vím, na čem začít! (test)

V našich testech se to obvykle hemží samými „lepšími stroji“ s nemalou cenovkou, které jsou povětšinou určené pro zkušené jezdce. Co se ale pro jednou podívat na něco dostupnějšího, na pevný bike, který jeho tvůrci definují jako ideální vstupenku do světa MTB! Seznamte se, toto je Ghost Nirvana Tour Essential!

Slastná Nirvana přišla jako novinka roku 2020, která bez zásadních proměn pokračuje i v roce 2021, přičemž se tak trochu vklínila do současné nabídky Ghostu. Usadila se totiž do těsné mezery mezi sportovní karbonové pevňáky Lector a sportovněji zaměřené dostupnější hliníky Kato. Nechce však parazitovat ani na jedné z těchto zavedených rodin, jelikož míří takříkajíc vlastním směrem.

Toto kolo se snaží být veskrze moderní, vzhledem i zpracováním, zároveň má snahu zastat roli jistého užitkového chameleona. Vezměte jej tak jak je postavené, tedy bez výrazných doplňků, a užijte si s ním sportovní jízdu či středně náročný terén.

Hoďte na Nirvanu blatníky a využívejte ji pro pravidelné dojíždění do školy či za prací. Nebo třetí a nikoli poslední možnost – hoďte na ni nosiče, osaďte ji brašnami a vyrazte s ní poznávat krásy nejen naší přírody. Na to vše by měla být Nirvana Tour připravená, toho všeho by měla být schopná. Alespoň tak ji představuje její výrobce!

Z čistě věcného hlediska se přitom jedná o všestranné sportovně trailové kolo, které stojí na zajímavém a svěže vypadajícím hliníkovém rámu s nemálo chytrými detaily. Kolo s poměrně všestrannou geometrií, rozumnou výbavou a logicky odstupňovaným zdvihem vidlice či velikostí kol. Jak se již dnes stalo pomalu zvykem, tak se ani zde neprolínají kola středního a velkého průměru, ale střídají se u moci logicky, tedy dle velikosti rámu.

Fakticky tak Nirvanu na průměru 27,5“ dostanete při volbě rámu velikosti XS a S, na devětadvacítkách bude postavené vše ostatní (M-XL). Jistý rozdíl je zde ještě u zdvihu vidlice, kdy se nejmenší velikost (XS) musí spokojit s 80 mm kroku, ostatní rozměry (S-XL) pak mohou čerpat výhody 120 mm zdvihu vidlice.

Ghost Nirvana Tour se snaží být moderním kolem v mnoha směrech. Svěží grafikou, nápadnými ostrými profily trubek, poctivými sváry atd.
Výrazné a ostré profily jsou patrné také v případě zadní stavby.
Kvalitní a hezky do celku zapracovaná je třeba ochrana rámu pod řetězem. 

Nejprve se příjemně uvelebit

Před samotným testem Ghostu Nirvana Tour Essential jsem se vlastně příliš nepídil po jeho přesných parametrech, po jeho zaměření atd. Věděl jsem, že testovaný kousek modelového ročníku 2021 je velikosti M a pracuje se 120 mm zdvihu na vidlici, to bylo v zásadě vše. Zbytek jsem záměrně vnímal tak, jak se přede mě kolo postavilo, a jak na mě působilo v terénu. Dojmy přitom ve mně vyvolávalo již od počátku především příjemné.

Fajnový byl třeba už jen posed, který mi sice na danou třídu připadal zprvu trochu kratší, později mi ale došlo, že to je zřejmě záměr. Záměr s cílem dostat jezdce do komfortní polohy, nenatahovat jej zbytečně jako by tomu bylo na služebně výše postavené řadě Ghost Lector, a navíc mu poskytnout i dostatek prostoru pro práci s kolem a s terénem.

Zřejmě za účelem zkrácení zadní stavby (425 mm) je sedlová trubka posazená o kousek vpřed, tedy navařená již před středem na trubku spodní. 
Podobně jako nacházíme tištěné štítky u moderní konfekce, jsou základní údaje i zde vytištěné na rámu. 

Dolaď si svůj SuperFit

Toto vše se, alespoň dle mého dojmu a mého zjištění, rozhodně povedlo, přičemž bych celku vytknul jen pár detailů. Částečně je to i mojí osobní deformací a zvykem na velká a drsná kola, ale… Základní šíře řídítek (720 mm u vel. M) mi připadala trochu málo. Nehnal bych to do extrémů, ale takových 740 mm při této velikosti a změření, či při délce představce 50 mm, by bylo fajn.

Toto je zrovna prvek, který nelze řešit jinak než výměnou „kus za kus“, ale zase zrovna řídítka nemusí být zásadní investicí, pokud se pro jejich obměnu rozhodnete. Jinak je zde ale dost místa pro osobní individualizaci, jelikož Ghost Nirvana Tour patří do omezené skupinky strojů Ghost, které jsou opatřeny výdobytkem v podobě širších možností individualizace posedu – tzv. SuperFit*.

*Druhým strojem z této dvojice je nový Ghost Lector SF (test 03/2020).

 U Nirvany přitom označení SuperFit nese jednak rám, kde třeba najdete extra dlouhou sedlovku se skutečně velkým potenciálem uspokojit jezdce rozličné výšky postavy, nebo kupříkladu sedlo Selle Italia Adjustable. Moc zajímavý kousek, u nějž lze přenastavit šířku zadní sedací části – užší, širší.

Já přitom hned při skládání kola nelenil, povolil dva šrouby ze spodní strany a sedlo si více roztáhl. Přišlo mi to logické už jen opticky a také mám své zkušenosti z různých dřívějších měření vlastních sedacích kostí, které mě k tomuto kroku vedly. Důležitý je samozřejmě výsledek, který byl velice příjemný!

Sedlo Selle Italia Adjustable umožňuje roztáhnout či zúžit zadní sedací část, aby se tak přizpůsobilo různým postavám. 
Ke změně šířky sedla slouží tyto dva šrouby ze spodní strany, změnu tak lze provést během krátké chvíle.
Nejen sedlo, ale také rám je výsledkem nové konstrukční metodiky Ghostu, stručně shrnuté pod označení SuperFit (více na webu ghost-bikes.com).

Malý, hravý, svobodný

Spokojený jsem byl záhy také s celkovým projevem tohoto kola, jelikož mě Ghost Nirvana Tour brzy přesvědčil jak o své všestrannosti, tak i o svém mladistvém a hravém duchu.

Abych náhodou nezapomněl, Nirvana Tour Essenital také velice pěkně jede. Její rám je hezky tuhý, kola jsou přiměřeně pevná a pláště WTB Ranger dosti všestranné. Proto je vlastně radost jezdit s ní nahoru a dolů, užívat si výkon, nebo prostě jen přejíždět hřeben místního lesoparku z jedné strany na druhou a hledat zajímavé a zábavné traily dolů.

Přesně tak jsem Nirvanu využil při jedné z našich společných vyjížděk. Shodou okolností jsem se vydal do míst, kde normálně nejezdím, ale věděl jsem, že by tam mělo být pár lesních zajímavostí k nalezení. S tímto kolem jsem se přitom vysloveně nehrnul do každého technického trailu, na to by se hodila jiná výbava, bavilo mě ale křižovat onen lesní hřebínek, zkoušet co vše lze s tímto kolem vyjet a pak si užívat hravé pěšiny vedoucí pro změnu z kopce dolů.

XC traily v pražském parku Třešňovka poblíž Jarova jsem využil jako ideální rozehřátí a příhodný fotospot.

Nirvana Tour mě zkrátka bavila svou všestranností, proto se také toto slovo v dnešním testu dost často opakuje. Zároveň jsem mnohdy zíral, co vše jsme spolu byli schopní vyjet. Stačilo se nebát, lehce se nahnout nad řídítka a točit usilovně nohama a… Další technický výjezd za námi! Paráda!

Na vrcholku jsem si pak mnohdy říkal, že by to k plnému štěstí chtělo ještě teleskopickou sedlovku, alespoň nějakou kratší, ale i tak jsem si to na středně náročných stezičkách cestou dolů hezky užíval.

Řízení je totiž u Nirvany skutečně dobře vyladěné. Celkově je spíše stabilnější (např. úhel hlavy 67,5°), ale nikoliv zbytečně strnulé. Rám tohoto kola, ale i zbytek výbavy působí zároveň přívětivě lehkým dojmem, díky čemuž máte pocit, že si se svým strojem můžete hrát, jak se vám jen zlíbí. My si pohrály náramně!

Jednoznačně praktickým řešením je integrovaný chránič spodní trubky, který v sobě zároveň ukrývá vedení kabeláže.
Tento kryt je k rámu jednoduše, ale spolehlivě „přicvaknutý…
…díky tomu se snadno dostanete k jinak vizuálně v rámu ukrytému vedení. 

K Šembeře a zpět!

Abych ještě trochu rozvinul, co vše lze s tímto kolem zažít a podniknout, a abych vám přiblížil vlastní zážitky z testování, zkusím zde lehce rozvést jeden náš společný výlet. Napadlo mě totiž udělat si takový kombinovaný MTB trip! Dojel jsem na nádraží, odvezl se vlakem do Českého Brodu, odsud popojel na zdejší Šemberské stezky, projel si všechny tři místní traily a pak se vydal čistě dle mapy zpět směrem Praha s cílem přiblížit se opět k trati a vlakem pak docvaknout poslední kus cesty, abych se nemusel trmácet přes město.

Výlet to byl parádní. Šemberské stezky jsem už dříve navštívil, a přestože je to takové maličké trail centrum, tak se zde jezdí moc hezky. Nirvanu jsem zde potrápil na všech třech trailech, od modrého po černý, trochu jsem ji také pozlobil opakovaným zasouváním a vytahováním sedla, což mě jako jediné trochu štvalo. Jinak se nám krásně a svěže stoupalo na kopec (převýšení pouze kolem 70 m) a parádně svištělo z kopce dolů!

Ano, při vyšších rychlostech na červeném a černém trailu bych si dokázal představit i jiný stroj, něco více položené s hrubším a širším obutím, ale jako universální prostředek pro vyblbnutí se byla Nirvana parádní. Po třech kolečkách nahoru a dolů jsem se rozhodl pokračovat dál, jelikož následnou cestu jsem neznal a také jsem věděl, že denní světlo v tuto roční dobu není zrovna nekonečné!

Avšak i druhá část této mojí výpravy byla zajímavá. Místy mě napadlo, že by to samé bylo fajn projet na gravel-biku, s ním bych si ale tolik neužil Šemberské stezky. Každopádně Ghost Nirvana se ukázal být i příjemným „putovním kolem“, s nímž se daly zvládnout občasné přesuny po silnicích, divočejší stezky údolím mezi kameny, ale i otevřené rychlejší lesní cesty v Klánovickém lese. Prostě všestranný společník na cesty. Adekvátně lehký, adekvátně jistý, adekvátně pohodlný a také adekvátně svižný.

Pro ilustraci foto z Šemberských stezek – Mrzák (černý trail).
Zajímavý způsob uchycení hadice zadní brzdy najdeme na zadní stavbě. 
Žádné návarky, pouze šikovné úchytky upevněné gumičkou. 

Firemní maskování – vidlice Ghost

Ghost Nirvana Tour Essential je celkově velice příjemné kolo, které je i slušně vybavené. Jeden z prvků, který jistě zaujme, je vidlice nesoucí označení Ghost RC32. Bližší zkoumání přitom odhalí, že za její výrobou stojí značka X-Fusion. Kousek to byl přitom velice příjemný. Snadné bylo nastavení této vidlice a poměrně vyvážený byl také její projev v terénu.

V případě potřeby nebyl problém vidlici natvrdo uzavřít páčkou na korunce, ale to vlastně nebylo skoro potřeba. Tu a tam se stávalo, že X-Fusion RC32 po jisté době nečinnosti poněkud ztuhnul, jako by se sám zavřel, s lehčím „drknutím“ se ale zase „odlepil“ a znovu běhal jako po másle.

Chod této vidlice si přitom nezadá s kousky dražších a o něco věhlasnějších konkurentů. Svých 120 mm využívá celkem s rozumem, zároveň však dostatečně aktivně. Zbytečně se nehoupe, nepropadá se, slušně tlumí nerovnosti a vůbec pracuje dosti předvídatelně. Za celkový dojem rozhodně palec nahoru!

Použitá vidlice se zdvihem 120 mm vypadá vcelku nenápadně a…
…na první pohled se chlubí hlavně logy Ghost. 
Až bližší pohled odhalí výrobce, kterým je X-Fusion. 
Jednoduchou páčkou na korunce lze vidlici snadno zavřít.

KOMPONENTY

Řazení Shimano s poctivými dvanácti převody kombinuje páčky, kliky a kazetu z řady Deore s přehazovačkou XT. Přehazka je tedy trochu „na efekt“, ale proč ne? Celek působí slušně sladěným dojmem, vše funguje, jak se sluší a patří, tedy bez větších výpadků, či zaváhání.

Převodník velikosti 32 z. a kazeta s rozsahem 10-51 z. jsou u tohoto stroje dobře zvolené a plně dostatečné. Já při této kombinaci převodů neměl problém na rovině ani ve strmých výjezdech.

Řazení Shimano Deore (1×12) není nikterak výjimečné, svou práci ale odvádí dobře a spolehlivě. 
Přehazovačka z rodiny Shimano XT je již honosnějším a technologicky vyspělejším kusem.
Kliky Shimano MT511 disponují klasickým pavoukem na němž se usadil efektní a tak akorát velký převodník (32 zubů). 

Brzdy

Z trochu levnější rodiny jsou brzdy Shimano MT200 s „pouze“ dvoupístkovými třmeny, které zde ale nepůsobí nepatřičně. Větší a silnější čtyřpístky by byly v tomto případě asi zbytečné. Osobně bych si dokázal představit trochu jinou páku, zejména tvarově, každopádně po stránce funkce, síly nebo stálosti výkonu jsem ale, s ohledem na určení kola, neměl ani v tomto případě jediný problém.

Brdy Shimano MT200 jsou poměrně prosté, zároveň však dostatečně silné a spolehlivé, alespoň pro tuto kategorii. 
Originální adaptér zadní brzdy je záměrně opřený o osu zadního kola pro lepší rozložení brzdných sil. Původ má toto řešení u modelů Ghost Riot. 

WTB Ranger 29×2,3“

Vcelku zajímavým, a ne úplně častým prvkem výbavy, jsou pláště WTB Ranger (29×2,3“), které mě ve výsledku velice příjemně překvapily. Čekal jsem, že budou rychlé, ale bál jsem se trochu jejich jistoty v hrubším terénu. Výsledkem bylo zjištění, že se toto obutí skutečně odvaluje příjemně zlehka na hlíně a nebrzdí zbytečně ani na asfaltu. Na trailech a v technice obecně přitom Ranger držel častokrát lépe, než jsem od něj původně očekával.

Do vysloveně sypkého terénu nebo do bláta to není vhodná pneumatika, ač se dokáže poměrně slušně čistit, jako universální obutí pro universální kolo mu lze ale rozhodně tleskat.

Pláště WTB Ranger jsou poměrně všestranným vzorkem, který nachází využití od gravel-biků, přes MTB po plusková kola. 
Vzorek těchto plášťů jsem vlastně samostatně nefotil, proto alespoň pro ilustraci přikládám tento katalogový obrázek.

Selle Italia Adjustable

Ještě malá poznámka k sedlu. Jeho již zmíněnou výhodou je nastavitelná šíře, díky níž se přizpůsobí různým typům jezdců, různým postavám a pozadím… Zajímavostí je zároveň jeho profil se zvednutím na konci, takový malý spoiler! V průběhu testu jsem zjistil, že je příjemné, pokud je špička maličko zvednutá, jelikož vás to poté samo nasměruje do kolébky v zadní části sedla, v níž se pohodlně sedí, a přitom nikde nic nepřekáží při šlapání.

Zvednutí na konci zároveň nikterak nepřekáží, pokud se potřebujete dostat s tělem za sedlo (cestou ze strmých kopců), jinak řečeno nezadrhávají se o ně jezdcovi kraťasy!

Sedlo Selle Italia Adjustable je specifké nejen možností úpravy svojí šířky.
Zajímavostí tohoto modelu je i drobný „spoiler“ na konci sedla zajišťující správné nalezení optimální polohy. 

Ghost Nirvana Tour Essential – závěr

Dostupná pevná kola universálního ražení se mi do ruky příliš často nedostanou, proto je pro mě takováto zkušenost zajímavým zpestřením. Zajímavější byla přitom o to víc, že jsem si nemusel složitě hledat cestu k tomuto kolu, ale naopak jsem si čas strávený v sedle Ghostu Nirvana Tour náramně užil, vlastně i proto, že jsem poněkud pozměnil zažitý scénář svých testovacích jízd.

Rozhodl jsem se totiž více objevovat než brousit stále dokola ty samé traily, což byla voda na mlýn právě tomuto kolu! Nirvana Tour netouží po žádných extrémech, naopak je to kolo „středního proudu“ v tom nejlepším slova smyslu. Míněno i tak, že je příkladně universální a svolné k různým způsobům použití.

Bavilo mě s ním projížděl v rychlosti udusané pěšinky městského lesoparku, prohánět se po lokálním XC okruhu, stejně jako pouštět brzdy a užívat si klopené zatáčky na Šemberských stezkách. Neměl jsem problém vyrazit s ním na delší objevnou vyjížďku dále od domova, ani „motat se okolo komína“ a hledat zajímavá místečka a nové stezičky.

Ač si někdy říkám, že obecné popisky u nových kol jsou někdy dost laciné a snad i zavádějící, tak zde to vlastně krásně sedí. Ghost Nirvana Tour je kolem skutečně všestranným, vhodným pro jezdce bez vyhraněného zaměření, stejně tak je to kolo ideální pro ty, kdož s horskou cyklistikou teprve začínají a zatím netuší k jaké dílčí disciplíně se přikloní. Za sebe bych mu snad jen časem dokoupil teleskopickou sedlovku a možná nasadil trochu širší řídítka, pak bude možné jezdit s Nirvánou skutečně všude tam, kde vás napadne!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Ano, lokální XC okruh obsahuje také schody! A pak hned šup do klopenky!

Ghost Nirvana Tour Essential – základní údaje

Cena: 27 990 Kč
Hmotnost: 13,78 Kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“ (vel. XS a S – 27,5“)
Zdvih vidlice: 120 mm (vel. XS – 80 mm)
Kokpit (řídítka/představec): 720/50 mm

Více o tomto kole najdete na domácím webu ghost-bikes.cz, případně lze zabrousit na mezinárodní stránky ghost-bikes.com

Recenze a hodnocení dalších modelů si lze přečíst ve srovnávacím testu na portálu Arecenze

PLUS

  • Příjemný a komfortní posed – lehce kratší, ale nikoliv zbytečně
  • Vyváženost ovládání s dostatečně stabilním základem a výraznou jiskrou hravosti
  • Slušně fungující vidlice se 120 mm kroku – komfortní, jistá, s možností uzamčení
  • SuperFit – možnosti přizpůsobení (šířka sedla, dlouhá sedlovka)
  • Všestranné pláště WTB Ranger – rychlé, až překvapivě jisté a komfortní
  • Řazení Shimano Deore/XT 1×12 – jednoduché, funkční, s velkým rozsahem

MÍNUS

  • Osobně by se mi líbila o trochu širší řídítka (alespoň 740 mm)
  • Časem bych ke kolu dokoupil ještě teleskopickou sedlovku, díky níž by se jeho všestrannost posunula o další stupeň výš

Mapa rozměrů Ghost SuperFit. Důležitá je nejen výška postavy, ale také výška rozkroku (délka nohou).