reklama

reklama

Ghost Lector SF Universal – Duch s listovým perem (TEST)

Příběh tohoto kola mi trochu připomíná pohádku o ošklivém káčátku, z něhož se časem vyklube víc, než se předem čekalo. U Ghostu Lector SF sice nelze čekat, že by se jeho fyzická podoba změnila, prostě ji musíte přijmout, nebo také ne! Každopádně když se nad toto povzneseme, a dáme novému Lectoru SF šanci, budeme dost možná překvapeni, ne-li zakočeni tím, co vše dokáže nabídnout. 

Náš pomyslně společně strávený čas nad tímto kolem, nebo lépe za jeho řídítky, přitom nesdílíme na stránkách BikeAndRide.cz poprvé. V listopadu 2019 jsme si Lectora SF představili teoreticky, když došlo k jeho oficiálnímu odhalení, před nedávnem jsem se pak s vámi dělil o svoje první dojmy z jeho sedla.

Ono často o kole nejvíce napoví několik prvních jízd, kdy člověk nejsilněji vnímá všechna jeho specifika a rozdíly, k nimž pak později přidává další praktické postřehy a zkušenosti. Já své první dojmy v tomto případě psal hned po první jízdě, přičemž jsem si ony poznatky a postřehy s dalšími společnými kilometry především potvrzoval a některé z nich dále rozvíjel. Pojďme si tedy nyní vše připomenout, shrnout a rozšířit do plné perspektivy. 

Posed – Žirafa u napajedla 

Již ve vzpomínaném popisu prvotních postřehů jsem zmínil, jak malé mi toto kolo přišlo, když jsem jej poprvé vybalil z krabice. Pravda je taková, že je rám velikosti M skutečně dost drobný, kdy tento dojem umocňují takové věci jako je poměrně krátká hlava, a tedy i nízký úchop, opticky malá vidlice RockShox SID (100 mm u vel. XS – M, 120 mm u L a XL), ale také fakt, že lze sedlo, díky unikátní sedlovce Eightpins zasunout skoro až úplně k rámu. Při mém posedu jej lze snížit zhruba o 205 mm oproti výchozí sportovní pozici!

Když tedy sedlo skutečně pošlete až k rámu a vezmete do ruky nízko posazená řídítka, budete mít možná pocit, podobně jako já, že držíte v ruce dětské, či alespoň juniorské kolo! Jenže pak stačí vysunout sedlo do předem nastavené pozice, vyskočit za řídítka a pocit dětského kola je ten tam. I když jak se to vezme… 

Pravdou je, že je úchop opravdu hodně nízký, zejména oproti výšce sedla, a třeba i v porovnání s gravel biky, které jsem poslední dobou, paralelně s Ghostem, testoval. Další věc rovněž není nová pro ty, kdož četli moje první dojmy. Standardně jsem si do začátku dal představec až k hlavně, pak jsem ujel pár kilometrů a musel jej zvednout, protože až tak moc ohnutý krk a záda jsem vážně mít nechtěl! Nechtěl jsem si připadat jako žirafa u napajedla, proto jsem si pomohl dvojicí podložek (2×5 mm) a hned bylo lépe. 

I tak byl úchop stále dost nízký a striktně sportovní, ale pro můj krk a pro moje záda o poznání příjemnější. Poloha jezdce přitom není na Lectoru SF (Super Fit) nijak přehnaně natažená do dálky, v tomto směru je Ghost poměrně střídmý (už jen představec 50 mm hovoří za své), každopádně onen zmiňovaný nízký úchop je tím, co zde vytváří největší efekt sportovního kola. Rozhodně bych tedy doporučil Lectora SF nejdřív dobře vyzkoušet, než se rozhodnete pro tu či onu velikost. 

Dnešní doba je o dost jiná než před pár lety, kdy by 50 mm představec našel uplatnění klidně i na enduru, ale rozhodně ne na XC kole!
Nizoučká hlava (90 mm u vel. M), mě donutila přidat pár podložek pod představec, moc jich zde ale nebylo.
Dle tabulky doporučených velikostí, graficky názorně ztvárněné na samolepce na rámu, by mělo Mko ideálně sedět mojí výšce postavy (180 cm), respektive já jsem klasicky na hraně M a L.

Za ovládání svobodnější 

Je to vlastně zvláštní… Jak je člověk dost položený, výrazněji visí rukama na řídítkách, tak si o to častěji užívá přínosu teleskopické sedlovky Eightpins. Nemusí to být nutně její maximální rozsah, který dalece přesahuje to, co jinak jezdím na enduro kolech, jelikož s plně zataženým sedlem se člověk cítí často spíše nepříjemně než naopak.

Mnohdy stačí posunout sedlo jen o pár centimetrů dolů, aby se stále dalo v pohodě a dostatečně efektivně šlapat, zároveň aby byla poloha těla příjemnější a ovládání takové… Jak to říct? Svobodnější! 

Ghost Lector SF rozhodně není první a jistě ani poslední XC kolem co sedlám, ale upřímně, vysloveně zvyklý na stroje této kategorie nejsem. I proto možná z částečně vyhraněné sportovní pozice (výchozí pozice posedu) utíkám v tomto případě častěji než jindy. Ale zase na druhou stranu, když už člověk má po ruce teleskop, který se snadno ovládá, plynule a bez problému mění výšku, jak a kam zrovna chcete či potřebujete, proč jej nevyužít? 

Takto si tedy člověk může zvesela hrát se svým kolem, hýbat libovolně sedlem, a nejen zamykat vidlici páčkou pod řídítky… Ona se stejně se u této verze úplně nezablokuje.

Mohutná sedlová trubka ukrývá jednu ze klíčových „atrakcí“ tohoto kola, integrovaný teleskop Eightpins s obrovským zdvihem a snadným nastavením výšky sedla. 
Ovládání této sedlovky se realizuje „postaru“ páčkou mačkanou svrchu, ale i tak skvěle ergonomicky navrženou. 
K úpravě výšky posedu stačí posunout páčku pod sedlem, pohnout  potřebným směrem a novou pozici zase snadno zajistit. 
Další z připomínek přítomnosti plně integrované sedlovky je tento kotvící šroub na jejím spodním konci. 

Limitem je jen fantazie 

Když jsem se s přínosy teleskopu na XC kole více sžil, zjistil jsem jak příjemné a hezky vyladěné je řízení Ghostu Lector SF. Na jedné straně je tohle kolo lehoučké, zatraceně tuhé, a proto reaguje vskutku okamžitě, na straně druhé zde nacházíme dobře zvolené úhly, příjemné rozložení těžiště atd. 

Člověk si tak může v jednu chvíli přehazovat svůj stroj z oblouku do oblouku jako by měl v ruce horký brambor, nebo snad lávový kámen, zároveň ale cítí, jak je kolo klidné jisté a stabilní! Pryč jsou zjevně doby, kdy byla XC kola nervózními a někdy až těžko zkrotitelnými mustangy, s nimiž to bez pevné ruky mohlo na první technické sekci dopadnout dost špatně! Tohle už je pryč. Naštěstí! Stačí si zvyknout na lehkost, zjistit jaké limity zvládne vaše obutí a pak už je to o jen o vaší fantazii a odvaze! 

Přiznám se, že největší extrémy jsem zkoušel vlastně jen při své první jízdě, později jsem si sice užíval širší rozhled tohoto kola, ale větší důraz jsem pak kladl na rychlost a výkonnost než na hledání možných hranic. Každopádně i těch prvních pár „bláznivin“ napovědělo své. Člověk vlastně nemusí být ani žádný extremista, ono se stačí podívat na různé XC okruhy dneška, osobně znám ten v Novém Městě, nebo třeba Brněnský Anthropos, a i to mi stačí k tomu, abych pochopil, že dnešní XC není zdaleka jen o rychlém švihání nohama! 

Dnes to chce jistotu a stabilitu, které má Ghost Lector SF rozhodně dostatek, jak v přímém směru, ve strmých sjezdech, tak i v rychlých zatáčkách. Zároveň jako jistý bonus přihazuje dostatečnou odolnost, nemalý komfort a schopnost otočit se mnohdy i na pětníku. I tohle Ghost zvládne, třeba si někdy pomůžete odhozením zadku, nebo otočkou přes přední kolo, ale to vše s ním lze hravě natrénovat. 

Propojená lehkost a mohutnost – nízká hlava a výrazně protažený spoj spodní a horní trubky, která má sama o sobě dost mohutný profil.
Výjimečně masivní střed zaujme protažením výrazně pod úroveň šlapacího středu, díky čemuž jsou i nohy zadní vidlice posazené níže než obvykle.

Na ten rozdíl nechci zapomenout 

Větší oklikou se můžeme vrátit k jeho pokroucené zadní partii, které má za úkol pracovat podobně jako listové pero používané třeba u terénních aut, nebo u historických kočárů. Nutno uznat, že vzhledově je tato partie dost radikální a také dost kontroverzní, ale pokud ji budeme soudit dle hesla „Účel světí prostředky“, pak lze její křivkám snadno porozumět. 

Nohy zadní vidlice, stejně tak i zploštěné nohy horních vzpěr ohnutých do luku, sice nefungují jako reálné odpružení, nevytváří skutečný zdvih zadního kola, ale dle mých zkušeností z terénu rozhodně velice dobře tlumí. Člověk má sice stále na paměti skutečnost, že se pohybuje v sedle hardtailu, zároveň si ale často říká, že to je sakra pohodlný hardtail! 

Jistou nevýhodou naší lidské přizpůsobivosti je fakt, že vám ten rozdíl brzy nebude připadat až tak výrazný, stačí si ale půjčit na chvíli jiné kolo s pevným zadkem, projet si pár drncavých sekcí a zase se vám to vrátí! Vrátí se vám poznání, že lze, v případě Ghostu Lector SF, zůstat v sedle na mnoha místech o dost déle než u jiných kol této kategorie. Tím pádem se lze více soustředit na šlapání a v celkovém součtu tak ušetřit nemálo energie, kterou lze nasměrovat účelně do pedálů namísto nekonečného odsedávání! 

Rozhodně by nebylo fér porovnávat Ghost Lector SF se sportovním fullem, to by bylo dost mimo, ale svým komfortem bude, mezi XC hardtaily, jednoznačně zářit na vrcholu či v jeho těsné blízkosti. 

Zazní-li informace, že zadní stavba využívá principu listového pera, pak snad pochopíte její netradiční tvarování.
Krom řady jiných míst je dosti svérázné mohutné napojení vzpěr na přední část rámu, vytvářející křivku ve tvaru písmene „S“.
Na klenutých nohách zadní vidlice drží kryt pod řetězem i bovden řazení na drobných gumičkách.

Rychlý, svižný ale… 

Více komfortu a více času v sedle, oproti jiným pevňákům, ale třeba i oproti původní generaci Ghostu Lector, tedy přispívá, alespoň teoreticky, k lepším výsledným časům na pomyslném XC okruhu. Jak je to ale s čistým výkonem tohoto stroje? Není na tom rozhodně špatně, je to skutečný XC švihák. Ale když si třeba vzpomenu, jak moc jsem byl pokaždé unesený z „totální“ výkonnosti staršího Lectoru, ale třeba i z výbušnosti strojů Cannondale F-Si, tak tady Lector SF možná trošku ztrácí… Ale jen trošičku. 

Nemyslím si, že by to bylo tím, že je Ghost Lector SF měkký, tuhost jeho rámu je více než dostačující. Není ani těžký, 11,5 Kg odpovídá víceméně této třídě i cenové hladině, tedy i přesto, že má Lector navíc teleskop! Celé to asi bude zkrátka v konstrukci rámu, možná i určitými díly ve výbavě. Nechápejte mě špatně – Ghost Lector SF Universal jede krásně, lehce, svižně a také velice ochotně stoupá. Absolutní šílenství v podobě raketové akcelerace ale zřejmě obětoval na oltář pohodlí, nebo alespoň úplnou špičku oné raketové akcelerace. 

Zajímavou myšlenkou je též ukrytí vedení do prolisu ve spodní trubce, která zde tvoří určitý kanál…
Ten je překrytý plastovým krytem, který lze poměrně snadno vycvaknout, a poté snadno pracovat s vedením, které je jinak očím skryté.

KOMPONENTY

Mezi komponenty nelze začít ničím jiným než sedlovou Eightpins, která je plně integrovaná do rámu. Pouze základní verze je aktuálně dodávána s klasickou „pevnou tyčí“, jinak všechny vyšší modely mají právě Eightpins.

*Poznámka na okraj: Na fotkách teamových kol si člověk často všimne, že zde nemají tento „německý zázrak“, ale redukci na klasický průměr a v ní jiný konvenční teleskop. Věřím, že to často bude hlavně z důvodu sponzorských smluv, protože mě nenapadá mnoho důvodů, proč by měl člověk nahradit Eightpins čímkoliv jiným?

Kouzlo této sedlovky přitom spočívá ve dvou bodech. Alespoň z mého pohledu. V první řadě je to obrovský rozsah, jaký by se mi líbil na enduru – u mého posedu je to 205 mm, celkově to umí až 250 mm. Polohování je přitom zcela plynulé a ničím neomezené. Ač jsem, vzhledem k mechanickému principu blokace sedlovky, čekal, že se budu muset trefovat do určitých poloh, tak se nic takového nedělo. Prostě s ní pracujete jako s jakoukoliv jinou teleskopkou a ona se i tak chová. 

Ano, její provozní vůle je v určitých bodech vyšší, než je dnes obvyklý standard, ale je-li jen toto cena za unikátní konstrukci a neskutečný rozsah, tak to beru. 

Původně utopené kolečko je dnes nahrazeno snadno přístupnou páčkou s jasnými piktogramy zámku.
K průběžné údržbě sedlovky Eightpins slouží vstup pro maznici, ale klasika – nepřehánět, ať olej neteče všude kolem. 

Druhý zásadní bod, který se mi líbí, je postup úpravy výšky posedu. Starší generace měla v zámku sedlovky zapuštěné kolečko, u něhož si člověk musel pomoct imbusem, nyní je zde snadno dostupná páčka. Postup je přitom až zoufale snadný. Vysunete sedlo do maximální výšky, pohnete páčkou do polohy „otevřeno“, nastavíte plynule požadovanou výšku, a onu páčku zase pošoupnete do polohy „zamčeno“. V tomto bodě je sice občas potřeba trefit se „mezi západky“, trefit správnou polohu, což ale může znamenat úpravu pozice jen v řádu milimetrů, nikoliv větší! 

Ve výsledku je tak práce s nastavením výšky sedla snazší než u klasického řešení s objímkou na sedlovce, ať již s rychloupínákem nebo bez něj. Zde stačí jeden drobný pohyb, pohnout se sedlem, neřešit jeho natočení a zase zablokovat! Pecka!

Jediné úskalí, co mě napadá, může být v tom, když si omylem povolíte páčku a pohnete si s posedem, nebo když toto záměrně udělá někdo z vašich extra vtipných přátel. Vzhledem k tomu, že není rozumné udělat si zářez na sedlovce, ani na ni cokoliv lepit, se může stát, že vám takto někdo pěkně zavaří, máte-li dokonale vychytaný posed a nemáte-li v kapse metr. V tomto směru bylo výhodnější více utopené ovládání než nová snadno dostupná páčka, ale zase bych z toho nedělal až takový horor, ne? 

Páčka sedlovky do jisté míry ustoupila ovládání vidlice RockShox SID.
Brzdové páky SRAM Level považuji za tvarově vydařené, alespoň mě hezky padnou do ruky. U těchto brzd mi ale trochu chybí razantnější nástup, či jiný osobitý charakter. 
Zajímavé je utopení třmene zadní brzdy ve speciální kapse na konci levé nohy zadní vidlice. Pravda je, že vzhledem k specifickým tvarům zadní stavby asi jinde místo nebylo. 
Sedlo Selle Italia SLR Adjustable umožňuje posun zadní části, přesněji úpravu šířky dle šířky vaší pánevní kosti. 
Gripy od Production Privee mají specifcký profil, díky čemuž lze částečně měnit vyznění jejich úchopu pouhou rotací gripu. 
Mě asi nejvíce sedla poloha při lehkém pootočení směrem k označení SPORT, na druhé straně je naopak popisek COMFORT.
K přesnému pochopení asymetrického profilu bychom museli gripy sundat a vyfotit stranu u objímky. 
Vidlice RockShox SID, která se nedávno dočkala představení zcela nové generace, fungovala velice příjemně, jemně a hladce. 100 mm je jen 100 mm, ale i tak se SID dost snažil. 
Velikosti rámu XS-M dostávají vidlice se zdvihem 100 mm, L-XL si mohou užít až 120 mm kroku. Geometrie, konkrétně úhel hlavy, je ale u všech rozměrů stejný. 
Dálkové ovládání vidlice fungovalo spolehlivě, osobně bych byl ale radši za výraznější blokaci, jakou kupříkladu slibuje nejnovější generace SIDu. 

Ghost Lector SF Universal – závěr 

Je vlastně docela sranda pročítat všechny komentáře, které kritizují vzhled tohoto kola při každé, byť jen letmé zmínce o něm! Ano, vypadá dost neortodoxně, ale co má být? Jeho vzhled a tvarování má jasný účel, navíc ona kontroverze vlastně jen sama o sobě zvyšuje zájem a povědomí o této novince. Trochu jako Tesla Cybertruck, že?! 

Každopádně Ghost Lector SF je mnohem víc než jen „to divně zkroucené kolo!“ Je to velice příjemný XC švihák, který nabízí očekávanou lehkost a rychlost, k níž jako bonus přihazuje skoro až nevídaný komfort. Alespoň na poměry panující v této kategorii. K tomu všemu je zde ještě originální teleskop Eightpins s obrovským rozsahem a v neposlední řadě velice příjemné a dobře koncipované ovládání! 

První generace Ghostu Lector se hodně povedla a řekl bych, že se skvěle trefila do obecného vkusu, a to jak svým vzhledem, tak i jízdními vlastnostmi. Nový Lector SF to bude mít v tomto směru těžší, jelikož, už jen třeba konceptem svého posedu, nejspíš neosloví vyslovené davy.

Tohle kolo jako by bylo vyhrazené pro „vyšší vrstvy“ XC nadšenců, pro ty, kdož hned při prvním seznámení neodvrátí zrak, ale budou se naopak zajímat o to, co tento stroj umí a kam všude se nimi bez řečí vydá. Nového Ghosta Lector SF a jeho věrnost si zkrátka bude nutné zasloužit! 

Text a foto: Štěpán Hájíček

Ghost Lector SF Universal – základní údaje 

Cena: 78 990 Kč
Kola: 29“
Zdvih: 100 mm (XS-M) / 120 mm (L-XL)
Hmotnost: 11,5 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 740/50 mm
Sedlovka: max. zdvih 250 mm (v mém nastavení 205 mm)

Více o tomto kole najdete na webu: www.ghost-bikes.cz

PLUS

  • Kompaktní, lehký a tuhý rám s integrovanou teleskopickou sedlovkou
  • Vzhled, který rozhodně nikoho nenechá chladným! Chcete-li budit pozornost, pak je Ghost Lector SF jasný kandidát! 
  • Příjemně jisté ovládání – dostatek stability a jistoty i v náročném terénu 
  • Zároveň dostatečně pohotové a poslušné řízení 
  • Nadstandardně vysoký komfort díky specifické podobě zadní stavby 
  • Lehkost a rychlost 
  • Teleskopická sedlovka Eightpins – velký rozsah zdvihu, lehký krok, plynulá regulace, snadné nastavení výchozí výšky, vzhled, přizpůsobitelnost 
  • Příjemně fungující vidlice RockShox SID 
  • Možnosti uzpůsobení (Super Fit) – šířka sedla, natočení gripů atd. 
  • Chytré vedení kabeláže tunýlkem s plastovým krytem zespoda dolní trubky

MÍNUS

  • Vzhled nejspíš neskousne každý, ale proč se bránit troše kontroverze?
  • Vidlice RockShox SID nelze zcela uzavřít, což by u XC kola přišlo vhod
  • Nízko položený úchop nemusí vyhovovat každému – raději zkuste porovnat různé velikosti
  • Brzdy SRAM Level TL nejsou špatné, jsou spolehlivé a jisté, ale nějak mi u nich chybí výraznější projev, či určitý charakter! To v podstatě platí pro celou rodinu SRAM Level