PTN R-Evolution | První praktické zkušenosti

Všelijakých vložek do ráfků, přídavných vrstev či inzertů se za poslední roky vyrojilo tolik, až je vlastně skoro nemožné všechny už jen spočítat. Zároveň platí, že se na trhu pohybuje několik stálic, které si již vydobyly slušné jméno a pevné postavení mezi konkurencí. Jednou z těchto značek je PTN (Pepis’s Tire Noodle), která má za sebou vývoj již několika generací svých vložek.

Posledním výtvorem pana Pepiho je přitom varianta nazvaná R-Evolution, která je pokračovatelem původní varianty Race Line (v počátku bez označení) a Rokk Line. Vložky PTN přitom nejsou rozhodně první a jistě ani poslední, které jsem měl možnost si osobně vyzkoušet, jsou ale těmi, které se k mým rukám a do mých kol dostaly v doposud nejhojnějším počtu, jelikož jsem měl tu čest zkusit si osobně vlastně již všechny tři generace, všechny tři aktuálně nabízené řady.

Začalo to vlastně vcelku nenápadně seznámením přímo s panem Pepim, který předváděl svou první veřejně prodávanou verzi vložek PTN v rámci prezentace Ghostu SLAMR Hybride, konané poblíž jezera Lago di Garda, tedy v jeho rodné Itálii. Tehdy jsme se dali do řeči, vyměnili si kontakty a následně jsem od pana Pepiho dostal na test první set jeho vložek. Dnes verze PTN Race Line.

Jeden čas jsme udržovali docela čilý kontakt, proto se ke mně postupem času dostal i prototyp odolnější varianty, dnes známý jako Rokk Line. Tehdy ještě ve stejném červeném „igelitu“ jako v případě původní verze. Následovala ostrá prodejní verze PTN Rokk Line, kterou mám stále v zadním kole (27,5“) a nedávno jsem obdržel, od českého zastoupení (Schindler s.r.o., provozovatel obchodů Mojekolo.cz) poslední generaci vložek PTN R-Evolution.

Pytel s růžovým překvapením…

Pláštěnka z igelitu…

Někdo by si mohl říct, že je název této varianty poněkud zbytečně nadnesený, že šlo zvolit umírněnější pojmenování, ale ono to vlastně sedí, jelikož od Rokk Linu po R-Evolution se toho dost změnilo. Původní vložky PTN, s nimiž jsem byl vlastně vždy dost spokojený, byly vytvořeny jako pěnová hadice různé síly a z různě pevného materiálu zalité v „igelitu“, díky němuž základní pěna zbytečně nevstřebávala těsnící tmel, navrch to díky tomuto povrchu vždy hezky vklouzlo do pláště.

Tato myšlenka se mi již od začátku líbila, stejně jako fakt, že vložky PTN byly a jsou příkladně lehké a pro můj styl jízdy a použití i dostatečně odolné. Pravda, viděl jsem řadu fotek, kde jsou starší vložky PTN různě prosekané, díky ostrým nárazům pláště na hranu ráfku apod., ale to je vlastně trochu jako s helmou – vaše helma má při pádu prasknout, ale zůstat pohromadě, aby pohltila maximum síly nárazu.

Ale zrovna o tom bychom asi mohli, s různými odpůrci řešení PTN, docela dlouho a plamenně debatovat… Každopádně mně se zatím nepodařilo do žádné z vložek PTN nasekat problém signalizující otvory, proto za mě panuje s tímto řešením spokojenost. Jediné, čeho jsem si po delším použití všiml, je fakt, že se vložky PTN Race Line a Rokk Line mohou po časem „zdrncat“.

Prostě se po delším namáhání mohou zdrcnout, zmenší svůj průměr a igelitový potah na nich se zkrabatí. To je pak určitý signál pro jejich výměnu, i když to ale neznamená, že je musíte nahradit okamžitě. Jen pak člověk nemůže čekat až tak velkou míru ochrany jako s novým produktem.

Prapůvodní verze vložky PTN, dnes PTN Race Line.

Nový kousek PTN Race Line a po čase „zdrncaný“ tehdejší prototyp (říjen 2018)

Skoková R-Evoluce

Tolik stručné zkušenosti se staršími produkty PTN, nyní k novince PTN R-Evolution, která je skutečně o dost jiná. Rozdílů oproti předchůdcům je přitom celá řada. Zaprvé vložka PTN R-Evolution již není kulatá a dutá, stejně tak není zalitá v ochranném igelitu.

Nová generace je plná, její materiál (použitá pěna) je „obnažená“ a navíc má poměrně specifický profil, který má jednak sednout do ráfku a jednak vytvořit dostatek místa v plášti pro práci vzduchu, coby tlumícího média.

Vložky PTN R-Evolition tvoří na profilu něco jako hříbek, kdy se jeho nožička usadí do drážky v ráfku a jeho „klobouček“ zajišťuje potřebnou ochranu bočním hranám. Nad tímto hříbkem je pak ještě dost místa pro hrátky s tlakem.

Poměrně nové jsou také ventilky pojmenované Lufty, vyrobené z lehké hliníkové slitiny (hmotnost jen 4 g) a především opatřené specifickou hlavou s bočním výřezem, která umožňuje ničím nerušené proudění vzduchu s výrazně sníženým rizikem zanesení ventilku těsnícím tmelem, či jeho pomocnými částicemi nebo hrudkami.

Vložka R-Evolution má na spodní straně výstupek, kterým se usadí do ráfku.

Na horní straně je naopak žlábek pro zvětšení prostoru pro práci vzduchu. 

V jeden celek je vložka PTN R-Evolution spojena natavením dvou konců, či lepením. Spoj je zjevně dostatečně pevný. 

Výběr PTN R-Evolition

Jak vybrat vhodnou variantu vložek PTN R-Evolution? Na první pohled do tabulky rozměrů to může vypadat složitě, ale tak složité to zase není. Pravdou je, že se těchto vložek vyrábí a nabízí celá řada, počínaje průměry 26“, 27,5“ a 29“ po tři různé šířky (S, S/M, M/L) odpovídající rozměrům ráfku a šíři použitých plášťů a nepřímo také stylu použití – od XC po DH!

Situaci může částečně zpřehlednit rozdělení na sportovní verze (XC, Maraton, AM) ve velikostech S a S/M, a druhou skupinu E-Bike, Enduro, DH (vel. M/L). Nebo se jednoduše podívejte na šířku vašich ráfků a rozměr plášťů a podle toho vyberte vhodnou velikost vložky.

Já to měl vcelku snadné. Věděl jsem, že chci průměr 29“ na svoje GT Force Expert 29, ráfky mám široké, rozhodně nad 30 mm vnější šíře, a gumy mám také spíše větší (2,5“ vepředu a 2,4“ vzadu), proto nebylo příliš o čem spekulovat. Prostě jsem vzal tu největší variantu (29“ – M/L) a bylo vyřešeno!

Pro výběr správné varianty je potřeba znát průměr kola, šířku ráfku a rozměr pláště. 

Instalace – oříšek, nebo brnkačka?

Dalším podstatným krokem, po výběru a doručení požadovaných vložek, byla instalace, které jsem se zprvu trochu vyhýbal, ale nakonec to nebyl žádný horor. Jako první krok jsem, samozřejmě, sundal pláště a vyndal staré vložky a zbavil se přebytků mléka a hromady „těsnících hrudek“.

Následně jsem zjistil, že jde PTN R-Evolution na ráfek docela ztuha, že se musí trochu natáhnout, až jsem na chviličku zapochyboval, zda mi skutečně dorazila verze pro 29“. Ale v klidu, vše bylo OK. Jen jsem si pro jistotu vyzkoušel, jak se nasazuje vložka na kolo bez pláště, jak moc se musí natáhnout a jak dobře zapadá do ráfku – šlo to vlastně docela hladce.

Poté se šlo na ostrou montáž, při níž je vhodné, aby byl vnitřek pláště co nejvíce vlhký či mastný. Cpát novou vložku do nového suchého pláště bude asi boj, lepší je prolít jej dopředu trochou tmelu, pak už to jde výrazně snáze. Jen se holt člověk u toho trochu ušpiní…

Já sám jsem toto řešit nemusel, jelikož moje pláště byly z předchozího provozu prolité až až! Stačilo tedy natáhnout vložku a usadit jí jejím výstupkem do ráfku a pak ji zde trochu porovnat. Je to trochu podobné jako když navlékáte 27,5“ duši na 29“ ráfek… Každopádně i tento krok šel poměrně hladce.

Poslední bodem bylo usazení pláště na jeho místo a současné doplnění tmelu na „provozní objem“. Ani v tomto místě jsem se nijak zásadně nezasekl. Vložka PTN R-Evolution sice sedí v ráfku poměrně pevně a jistě, je ale dostatečně poddajná a pružná, takže s ní lze slušně pracovat, lokálně nadzvednout, odklopit a palci pod ní vtlačit patku pláště.

K finálnímu kroku jsem si trochu pomohl montpákami, ač se často snažím pracovat bez nich, ale nebyl to rozhodně žádný nelidský boj. Cvak, lup a plášť byl na svém místě!

Velice snadné bylo také foukání! Jednak to díky ventilkům Lufty do plášťů hezky lezlo, jednak nebylo potřeba žádného kompresoru. Vložka PTN totiž hezky tlačila na patky pláště, takže to nikde neutíkalo a po chvilce práce s běžnou dílenskou pumpou si to hezky sedlo a patky mých Maxxisů bez váhání zaskočily na svoje místo.

*Ventilky PTN Lufty jsem samozřejmě do kol vložil ještě před instalací samotné vložky.  

Hurá do terénu, ať se ukáže ona R-Evoluce!

Fajn, kola máme poskládaná, nafoukaná, stačí je „vložit do stroje“ a jede se! Přiznám se, že jsem zatím s novými vložkami neobjel vyslovené hromady kilometrů, ale něco už rozhodně ano, abych si udělal dostatečný obrázek vzhledem ke svým dosavadním zkušenostem s produkty PTN i jiných značek. Teď už jen vymyslet, za který to vzít konec?

Z počátku jsem měl pláště záměrně více nafoukané, alespoň na prvních pár kilometrů po asfaltu, aby si vše hezky sedlo. Před vjezdem do terénu jsem tlak ubíral a poté si s ním ještě trochu hrál. Vzadu jsem nešel do žádných extrémů, vepředu jsem si ale na domácí půdě dovolil docela slušně popustit uzdu vlastní fantazii a šel jsem s tlakem hóóódně nízko. Přesné číslo vám radši říkat nebudu, aby z toho někdo neomdlel…

Ostatně já jsem docela známý tím, že mám radši nižší adhezní tlaky, jelikož se mi líbí, když moje gumy krásně „lepí“ na kořenech a tolik mě nepálí, jestli budou dost jisté při odrazu skoku nebo stabilní v ostré klopence. To není můj styl… První jízda mě tak zavedla k dost slušnému extrému, kdy moje přední guma lepila a obalovala kořeny, až jsem se nestačil divit! Něco takového jsem už dlouho nezažil!!!

Bez vložek bych si tak nízký tlak použít nedovolil, to bych gumy zul v první zatáčce, ale s PTN R-Evolution to docela šlo!

Zpátky na zem!

Pro další jízdy jsem zvolil trochu jiný terén, místa, kde se moje GT Force zbytečně nenudí, a i já se musím dost zapojit do dění pro udržení se na trailu. V tomto případě šly proto tlaky trochu nahoru, ale i pak jsem si s nimi ještě chvíli hrál. Opět připomínám, že já jsem v tomto směru docela extrém, ale…

Tady už vám prozradím pár čísel. Vzadu jsem měl něco mezi 0,9 a 1 bar, vepředu jsem to průběžně měnil, zkoušel a střídal a dle digitálního manometru jsem se dostal třeba až na 0,78 bar. Ano, uznávám, že v ostřejších zatáčkách už to nebylo úplně ono, ale ani tak se mi to nikde nesmyslně nežvýklo – vložka plášť a jeho patky dostatečně podržela. Každopádně ten komfort a jistota spojení s povrchem – VELKÁ paráda!

Můj závěr z dosavadních jízdních zkušeností je tedy takový, že PTN R-Evolution skutečně dělá to, co slibuje. Jednak hezky jistě a pevně sedí v ráfku – starší vložky PTN se díky hladkému povrchu třeba v plášti při prudkém brzdění protáčely a jinak cestovaly – přitom vám dává svobodu v tom pohrát si náležitě s tlaky, a tedy i s přilnavostí a komfortem vašich plášťů.

Mr. Soft tire!

Pokud vám přijdou výše uvedené hodnoty nesmyslně malé, pak vězte, že já jsem schopný jezdit vepředu, i bez vložek, třeba 0,9 bar (záleží na konkrétním plášti, jeho pevnosti a poddajnosti), tady se ale dalo jít ještě o něco níž.

Řekl bych, že svůj efekt udělá už jen skutečnost, že je třeba polovina objemu pláště vyplněna vložkou, a skutečný objem s nímž pracujete je o dost jiný než bez vložky. I proto se tlaky o něco liší, ač je třeba projev celku podobný jako s vyšší hodnotou bez vložky. Jestli si rozumíme?!

Co je rozhodně příjemné je fakt, že PTN R-Evolution pomáhá držet patky hezky v ráfku, zároveň bych ale v tuto chvíli a po prozatím odjetých kilometrech netvrdil, že by nějak výrazně zpevňoval boky pláště, typicky třeba v zatáčkách. Ano, určitá opora navíc, zejména vzhledem k použitému tlaku, je zde znát, ale vše má prostě svoje hranice.

Jinak řečeno, do trailparku s rychlými flowraily a vysokými klopenkami, například na Klínovec, bych gumy určitě přifoukl, abych měl v oblouku větší oporu, ale to jsem dělal i s jinými vložkami, nebo také bez vložek.

Luftuje to s Lufty

Snad poslední praktickou poznámku či poznatek bych měl k ventilkům PTN Lufty, kterým patří hluboká poklona. Sice se mi po první instalaci stalo, že do vnitřku ventilku pronikla malá hrudka a ventilek pak zlehka utíkal, tohle ale stačilo vyčistit a byl klid!

Zatím, oproti ostatním běžným ventilkům používaným na bezduších, jen zírám, jak snadno se kola s „Luftíky“ foukají, jak je lze zlehounka a přesně upouštět a tak podobně. Na to, jak jsem se zejména poslední dobou často pral se zalepenými ventilky, je tohle malý ráj v práci s tlakem v pneu!!!

Ventilky PTN Lufty – délka 47 mm, hmotnost 4 g (kus).

Klíčem k úspěchu je zde speciální profil hlavy s bočním výřezem. 

PTN R-Evolition – a točí se dál!

Tolik moje první postřehy, dojmy a zkušenosti s poměrně novými vložkami PTN R-Evolution, které již dostanete i na českém trhu. Můj dosavadní dojem je nanejvýš kladný. Obsah balení je, díky páru vložek a páru ventilků, rozhodně neošizený, instalace nebyla vlastně vůbec těžká a jízdní vlastnosti, díky prostoru pro „aktivní práci stlačeného vzduchu“, jsou zatím jednoznačně parádní.

Teď už jen nechat nové vložky PTN R-Evolution nějaký čas v kolech, „dát jim napít“ a zjistit třeba nakolik je pravda informace o uzavřených pórech samotné pěny (nacucá/nenacucá), kolik toho vydrží a jak budou vypadat po delším čase použití. Ještě se k nim tedy vrátíme v nějakém kratším shrnutí a výstupní fotodokumentaci.

Text a foto: Štěpán Hájíček

 

 

PTN R-Evolution – základní údaje

Cena: 2 499 Kč (Mojekolo.cz)
Obsah balení: 2x vložka do ráfku, 2x ventilek Lufty, přepravní pytel
Průměry: 27,5“ / 29“ (*26“ u nás není běžně v nabídce)
Rozměry: S, S/M, M/L | *pro pláště od 2,0“ až do 2,8“ a ráfky 25-46 mm vnější šířky
Hmotnost (tabulková): S od 65 g | S/M od 75 g | M/L od 105 g
Hmotnost (reálná): 120 g (vel. M/L, 29“ – nová vložka)

PLUS

  • Bohaté balení v základní ceně – pár vložek + pár ventilků
  • Po první zkoušce nanečisto poměrně snadná instalace (pamatujte na dostatečně „mastný“ plášť)
  • Jisté usazení v ráfku – vložka se neprotáčí, nelítá v kole
  • Patrné jistější usazení patek pláště – pomáhá již při foukání (nahazování) pláště
  • Teoreticky vyšší ochrana ráfku díky specifickému profilu
  • Firemní materiály hovoří o snížení valivého odporu, může souviset se stabilním usazením vložky v ráfku
  • Kompatibilita se všemi druhy tmelů
  • Nízká hmotnost
  • Špičkové ventilky – lehké a chytře řešené (průtok vzduchu)
  • Možnost práce s tlakem vzduchu – každá desetina bar je znát na jízdním projevu

MÍNUS

  • Instalace je o malinko složitější než u předchozích kruhových vložek PTN
  • Materiál teoreticky „něco nacucá“
  • Jinak výhodné balení obsahující dva kusy se nevyplatí v případě, že máte mullet (29/27,5“), ale to lze vyřešit tím, že se třeba podělíte s kamarádem