reklama

reklama

Ghost SLAMR X & SLAMR HybRide – Představení #1

Všichni, kdož sledují dění okolo BikeAndRide.cz na sociálních sítích, zejména na Instagramu a Facebooku, jistě zaznamenali skutečnost, že jsme se teď pár dní „flákali“ v okolí Lago di Garda. Tentokrát nešlo o dovolenou s kolem, ale o účast na odhalení zcela nové generace elektrických strojů Ghost řady SLAMR a SLAMR X, které se souhrnně řadí skupiny označené jako HybRide!

(Foto: Manuel Sulzer & Ghost)
Vzhledem k tomu, že jsem toho na Gardě hodně zkusil a hodně zažil, rozdělím své povídání opět do několika samostatných článků. Dnes začneme teoretickým představením a obecným popisem. V brzké době se ale k tomuto tématu vrátíme a povíme si více o tom, jak se na modelu Ghost SLAMR X jezdí, rovněž mám hlavu plnou zážitků z Gardy jako takové, ostatně jako z celé prezentace, o něž bych se s vámi rád podělil. A také mám již napůl sestříhané video…

Ghost SLAMR X & SLAMR HybRide – další krok ve vývoji eMTB!

Německá značka Ghost, která je svým způsobem napůl česká, jelikož v hlavním sídle značky ve Waldsassenu nacházejícím se pár kilometrů za hranicí s ČR nedaleko západočeského Chebu je snad půlka osazenstva česky mluvící, řeší elektrokola již nějaký čas. První generace byly takové, jak to v počátcích bývá. Nikoliv špatné, lidé z Ghostu se snažili vyhovět trhu, ale v principu šlo o klasické modely, kterým byl „odříznut střed“ a nahrazen dílem nesoucím motor, plus se na spodní trubku posadila baterka. A bylo hotovo!

Vývojové centrum Ghostu se ale s tímto stavem nechtělo smířit, a proto se intenzivně pracovalo na další generaci eMTB strojů, které by byly navrženy kompletně dle představ, požadavků a specifikací této rychle se rozvíjející kategorie horských kol s pomocným elektrickým motorem. První vlaštovkou výraznějších změn v eMTB byl Ghost Lector HybRide, který v mnoha směrech naznačil, jakým směrem se ubírají myšlenky a představy o ideálním eBiku v hlavách vývojářů Ghost.

Na velikosti záleží!

Nové modely Ghost SLAMR X a SLAMR souhrnně označené označením HybRide pak tento trend jasně potvrzují. Tato kola se totiž snaží reflektovat skutečnost, že u eBiku nelze postavit geometrii pouze tak, aby se s kolem dobře jezdilo z kopce, ale důležité je, aby byl eBike jistý a stabilní i ve výjezdu, jelikož s motorem Shimano Steps E8000 si lze výjezdy užít minimálně stejně dobře jako sjezdy. Ba někdy snad i lépe! Případně lze výjezdy s elektrokolem pojmout jako poctivé bikové výzvy.*

*Než celou kategorii eBiků šmahem odsoudíte, řeknu vám jediné: „Zkuste si některý z dobře postavených eMTB strojů s motorem Shimano na vlastní kůži a pak se pojďme o něčem bavit!“

Jak se ale zjistilo při vývoji řad SLAMR A SLAMR X, tak úprava geometrie sama o sobě nestačí (tabulku geometrie najdete níže). Proto se šlo dál. Stejně jako u Lectoru HybRide i zde u strojů SLAMR A SLAMR X byla zvolena motokrosová koncepce rozdílně velkých kol. Vepředu 29“ (SLAMR X vepředu vozí pláště Maxxis WT 2,5“, SLAMR pak Maxxis WT 2,4“), vzadu se naopak točí balón v rozměru 27,5×2,8“.

Proč? Je to prosté jako facka! Větší přední kolo zajistí jistotu ve sjezdu, užší guma pak zase přesnější a lépe čitelné ovládání než klasické Plusko. Naopak Pluskový balón vzadu pomáhá přenést velké množství systémového výkonu (kombinace síly jezdce a motoru) na zem, zároveň činí zadní kolo odolnější vůči průrazům. Co si budeme povídat, elektrokolo je a asi ještě dlouho bude o poznání těžší něž klasický bike bez motoru, takže se to hodí!

reklama

Kratší je lepší

Další velice zajímavou specialitou je radikální zkrácení klik, kdy se u modelové řady SLAMR X šlo až „na dřeň“ a byly použity kliky s délkou 155 mm! U méně vyhrocené řady SLAMR HybRide je to „jen“ 160 mm. Důvod může být opět dost zřejmý. Když jedete do kopce a užíváte si technický trail, nechcete narážet klikami a pedály do kamenů a jiných překážek. Chcete jen točit nohami a bavit se!

Alternativní možností by bylo zvýšit polohu středu, ale to by mělo vliv na stabilitu, ovládání, a vlastně byste nejspíš narazili i na fakt, že se z kola s vysokým středem hůře dosáhne nohama na zem, což může být problém, když si potřebujete někde odšlápnout. Proto se vývojáři snažili udržet střed pokud možno co nejníže a vymysleli, že průchodnost vyřeší zkrácením klik.

Dá se na tom jezdit? To si piště, že dá! Ghost si ve finále musel navrhnout vlastní kliky, protože nikdo jim takto krátké vyrobit nechtěl, ale to je jen tak na okraj. Důležitější je zjištění, že to z pozice jezdce skoro nemáte šanci poznat. Když o tom člověk dopředu ví a když se na to soustředí, pak lze zkrácení klik zaznamenat, ale to ničemu nevadí. Stačí chvilka za řídítky a ani vám to nepřijde. Navíc pokud by vás na tuto skutečnost dopředu nikdo neupozornil, tak si toho nejspíš ani nevšimnete.

Pružina a vzduchovka

Poslední obecná zastávka dnešního představení zacílí na odpružení. Předně lidé u Ghostu věří, že: „pružina je nejvíc!“ Pružinové tlumiče se proto již nějaký čas hojně objevují na plně odpružených kolech Ghost se zdvihem 130 mm a vyšším, u elektrického SLAMR a SLAMR X pak budou jedinou volbou v základní výbavě těchto strojů.

Proč? Pružina je aktivnější a více pobere. S pružinou drží zadní stavba i ve výjezdech výše ve zdvihu, nezasedne se jako vzduchový tlumič. A hlavně, na začátku sice musíte s obchodníkem vybrat a naladit správnou tvrdost, pak ale již na odpružení není třeba sahat a pokud se pružina vysloveně neomačká, tak se není třeba o tlumič více starat (hlídat tlak, dofukovat, ufukovat atd.), stačí jen jezdit!

Vepředu je to ale jinak. Tam se Ghost drží vzduchu, co je ale zajímavější, tak tato německo-česká značka vrací zpět do hry systémy pro úpravu zdvihu z pozice jezdce. Aktuálně zde figurují vidlice RockShox Lyrik a Yari ve verzi Dual Position Air, což platí pro řadu SLAMR X, která vepředu koketuje se zdvihem 160 mm. Tento základní zdvih lze přitom snížit snadným otočením kolečka na 130 mm. Důvod je jasný – upravit geometrii pro boj s „extrémními“ výjezdy snížením přední části kola. A že se to místy hodí, sakra hodí! Jak jsem si sám opakovaně ověřil v okolí Gardy a Ledra.

Metrický tlumič RockShox Super Deluxe Coil s ložiskem v horním oku.
Systém Dual Position Air se snadno ovládá přímo za jízdy.

Co dodat?

Vlastně jsme si ještě neřekli, kam modely Ghost SLAMR A SLAMR X míří a na čem jsou postavené. Všechny tyto stroje budou v první fázi nabízeny na karbonovém rámu (hliníková zadní stavba), všechny s kombinací 29“ kola vepředu a 275Plus vzadu. Dva modely SLAMR X nabídnou zdvihy 160 mm vepředu a 140 mm vzadu, což, jak jsem si ověřil na Gardě, stačí na pořádný terénní roc’n’roll!

Zdvihově nižší a více univerzálně naladěný Ghost SLAMR HybRide vyletí z továren na vyrovnaném zdvihu 140 mm nad oběma koly s tím, že i zde figurují vzduchové vidlice a pružinové tlumiče (u všech modelů SLAMR A SLAMR X RockShox Super Deluxe Coil). Tolik pro obecný úvod do tématu. Dále se těšte na jízdní dojmy a postřehy, stejně jako na nevšední zážitky, kterých mám celou řadu.

Ceny a další technické specifikace jsou již nyní na stránkách Ghost, kdy si to můžeme rozdělit na www.ghost-bikes.com/../hybride-sl-amr/ a www.ghost-bikes.com../hybride-sl-amr-x/


(Foto: Manuel Sulzer & Ghost)