Bikepark Ještěd – Špageta v „šejpu“! (report by Andrea D.)
Tak se nám roztočilo lano v bikeparcích a my vyrazili do jednoho z tzv. „příměstských bikeparků“, tedy na Ještěd. Potěšila nás tu vyladěná Špageta i možnost probudit po zimě všechny svaly na těle na kořenech zbylých ryze přírodních tratích.
Text: Andrea Drengubáková / Foto: Tom Rucký
Co se týká tratí, tak Ještěd zatím „nesklouzl“ k budování jednoduchých flowtrailů určených pro širokou veřejnost, proto není ideálním tipem, kam vzít svoji začínající přítelkyni nebo děti. Tenhle bikepark si drží pověst ortodoxního sjezdařského resortu, jehož tratě jsou kromě Špagety spíš přírodního rázu, kde stromy nešetří s nadílkou kořenů všech délek i šířek.
Pro začátek je nejlepší rozjezdit se na trati Špageta vedoucí přímo pod lanem, kde je vidno nejvíc ručních zásahů, a to jak ve smyslu šejpování klopenek, tak ve smyslu výstavby různých nových překážek.
Špageta sice není až tak technicky náročná jako třeba černá trať „El Masacre Downhill“, ale i tak se na ní neustále něco děje. Z klopenky do dropíku, pak dvojáček, záhy si biker může vybrat mezi větším či menším dropem.
Dřevěný drop na fotce sice z lanovky působil jako mega skok, v reálu ale stačila přiměřená rychlost a kolo šlo samo do pěkně udělaného dopadu, takže to nebyla žádná rána!
O kus níž jsme si všimli nové překážky, kdy se naskočí a následně seskočí z dřevěné lávky. Opticky to může opět leckoho odradit, ve skutečnosti se ale jedná o jednu z nejjednodušších překážek na Ještědu.
Netřeba se nijak extra rozjíždět, naopak s nižší rychlostí doskočíte na přesnost do dopadu a hlavně skoro ani nepostřehnete, že jste na něco naskakovali, jak je překážka postavená do „pohodova“.
Aby vás nadpis článku nepopletl – ne všechny zatáčky Špagety jsou vyhlazené, takže si nepředstavujte hladký flowtrail. Stále tu zůstávají sekce, kde vám to i v zatáčce docela zadrncá. Nicméně zatáčky, které to dovolují, jsou opravdu ve velmi dobré kondici a je vidět, že se tady před sezónou odvedl vážně velký kus práce.
Na Špagetě se mi líbí, jak jsou zde za sebou naskládané přírodní a umělé překážky, jako je například dřevěná lávka navazující na skalku. Jen si musíte zapamatovat, že sjíždět lze jen tu v horní pasáži trati, na spodní je naopak potřeba se trochu odrazit, ať si nedáte předním kolem do hrany dopadu!

Druhá „odnož“ Špagety, značená jako B1B, uhne v poslední třetině kopce doprava a vede vás kus po lesní cestě, ze které po pár desítkách metrů odbočíte doleva a užijete si čistě přírodní terén na kamenech a kořenech.
Začátek sice vyvolává v bikerovi otázky, jestli opravdu jede bikeparkovou trať, zhruba v prostřední části ale díky prudšímu sklonu naberete solidní rychlost, kterou krotíte v nejtechničtější pasáži v přírodním tobogánu s kameny a kořeny.
Černá trať „El Masacre Downhill“ startuje kousek dál od výstupu lanovky a začíná po sjezdovce, ze které se pak zanoří do přilehlého lesa. Tahle pasáž zde není dlouho, ovšem už si stihla pěkně sednout a stala se z ní zábavná a patřičně technická enduro/DH sekce. Jednou si mezitím odskočíte uklidnit ruce na sjezdovku, a pak zase hupsnete do kořínků a odkloněných traverzů, které se však dají spodní stopou projet celkem na pohodu.
Druhá polovina trati se už odvíjí na „staré známé sjezdové černé“, kde se nejednou jel i Český pohár v DH. Než na tuto sekci vjedete, nezapomeňte hodit výhybku doprava a skočit si pohodový odpalovák do svahu. Dopad do stráně může sice u leckoho vyvolávat obavy o příjemný dolet, opět se ale není čeho bát a skočí si tu i průměrný letec.
Dál už je to tradiční „ratatata“ po kořenech, kterých je tu snad nejvíc v republice a platí tu jednoduché pravidlo – „čím rychleji, tím bezpečněji“. Nejsou zde ale žádné extrémně prudké sekce nebo technické oříšky, které by někoho nutily slézat z kola.
Trať se díky čistě přírodnímu charakteru bude líbit i enduristům, ovšem počítejte s tím, že pokud si ji dáte v kuse a třeba víckrát za sebou, bude se vám pak celou noc zdát o sbíječce 🤣
Na černé lajně narazíte u jejího konce na třešinku na dortu v podobě přescesťáku, který už nějaký ten pátek okukuju, jen mi na něj v den naší návštěvy chyběly „koule“. A taky integrála! Bez té se mi do něčeho většího takhle na začátku sezony moc nechtělo a taky bych si pro vás ráda nechala něco na příští rok J
Neopomněli jsme projet ani nejjednodušší trasu bikeparku Turistickou B2, která je už nějaký ten rok stejná – široká lesní cesta je křižovaná jednoduchými klopenkami, popřípadě ji po straně lemují jednoduché terénní vlny.
Aktuálně je ponechaná spíš v přírodním stavu, než že by se tu nějak zasahovalo, a doporučuje se hlavně těm, co si na ofiko bikeparkových tratích nejsou tolik jistí. Na oddech od technických tratí si ji v rámci bikeparkového dne může samozřejmě střihnout kdokoli, fun factor oproti ostatním tratím je ale pochopitelně níž.
Na Ještědu je plně v provozu i půjčovna kol v hlavním zázemí u parkoviště, kde najdete jediné bike test centrum pro značku Santa Cruz u nás. Testovat můžete enduro/XC model Santa Cruz 5010 na 130 mm zdvihu (vel. M). Testovačka na celý den o víkendu nebo svátku vyjde na 990 Kč, ve všední den na 790 Kč.
Ještěd v kostce:
Vzdálenost z Prahy 1 h 20 min
1 jízda na lanovce dospělí (Skalka) 100 Kč
Celodenní jízdné na lanovku dospělí 490 Kč
Zapůjčení sjezdového kola Santa Cruz (1 den) 990 Kč (víkendy + státní svátky)
790 Kč (všední dny)
Zapůjčení terénní koloběžky (1 den) 500 Kč
Provozní doba lanovky květen + červen: víkendy
červenec + srpen: každý den
září: víkendy a státní svátek (28.9.)
9:05 – 17:05 po půl hodině
Webové stránky www.skijested.cz
Ubytování www.hotelfenix.cz
Na Ještědu jsme reportovali v oblečení MALOJA a s výbavou značky POC.
Text: Andrea Drengubáková / Foto: Tom Rucký