Cannondale Habit Neo 2 | Nabít a vystřelit! (První dojmy)

Loni představenou elektrickou verzi mého oblíbeného Habitu – Cannondale Habit Neo – jsem měl možnost prohlédnout si a vyzkoušet již loni v létě v rámci prezentace novinek dovozce ASPIRE Sports. Nyní mi konečně tento bike dorazil domů, abych jej mohl prověřit poctivě a naplno! Třeba jen na plnou baterku!

Veřejně jsem se již párkrát přiznal, že se mi klasická verze stroje Cannondale Habit 29 velice líbí, a to jak svým vzhledem, tak zejména jízdním projevem a nastavením – připomeňme si test Habitu Carbon 2 (03/2019). Dost mě proto zajímalo, co s touto modelovou řadou udělá proměna v podobě zapracování nejnovějšího motoru Bosch Performance CX do jeho středu a kapacitně neskromné baterie (akumulátoru) PowerTube 625 Wh do spodní trubky jeho karbonového rámu.

Co se týká základních parametrů, najdeme u Habitu Neo určité věci zachované a jiné poupravené. Stejné jsou kupříkladu zdvihy (140/130 mm – P/Z), lehčí rozdíly najdeme třeba u geometrie (např. úhel hlavy Habit 66° / Habit Neo 66,5°), nebo na postu plášťů. Zde Habit Neo vsází na širší balóny s nižším vzorkem (Maxxis Rekon 29×2,6“), zatímco klasický Habit věří Minionům DHF šíře 2,5“ vepředu a vzadu pak volí třeba Maxxis Highroller II 29×2,3“.

V tomto místě přitom narážíme na jeden z bodů, kterým úplně nerozumím, protože zrovna Rekon, který původně vznikl jako fatbiková guma, je taková nepříliš výrazná, nepříliš agresivní „šlupka“ na běžné cesty, a nikoliv obutí do poctivého terénu, kam Habit i Habit Neo patří! Proti šířce 2,6“ nemám zásadních námitek, takovéto balóny mi třeba u Norco Fluid FS 1 vlastně dost sedly, kéž by zde ale byl použit ostřejší vzorek.

No nic, kdyby bylo suché léto, tak to možná tolik neřeším, ale nyní na konci čehosi, co není ani zimou, ale ani jarem, se nezdá být Rekon zrovna vhodnou volbou! Proto nelením a po první jízdě sahám po nářadí, prohazuju kotouče a měním přední kolo za kus ze svého GT Force 29, tedy výplet složený z ráfku Praxis AL 32, náboje CabTech a hlavně obutý do pláště Maxxis Minion DHF se směsí 3C! Ať to trochu drží a zatáčí!

Na takovýto uklouzaný padák bych si s Rekonem vepředu asi netroufl, ale s Minionem to bylo jako nic!

Moje přední kolo (Praxis AL32/CabTech) a výrazně ostřejší Maxxis Minion DHF 29×2,5″ 3C Maxx Terra.

Vzadu zůstal původní Maxxis Rekon 29×2,6″. Potěší skutečnost, že jsou obě původní gumy se směsí 3C, tedy drží, co jim vzorek stačí…

Posadím se, pohovím si…

Ano, první jízdu jsem si dal s původní sestavou dvou Rekonů, nebylo to až tak hrozné, ale ve více technickém, sypkém, nebo nedej bože blátivém prostředí jsem se necítil vůbec jistě. Prohození kola, jiná přední guma a hned to bylo lepší! Hned jsem získal na jistotě vedení směru, kolo se jistěji a přesněji nechalo manévrovat skrze zatáčky všeho druhu a také jsem se lépe cítil na mokru, kterého jsem si užil víc než dost! Ač tedy Minion DHF není zrovna ideální blátivá guma.

Tohle vše si ale ještě povíme v hlavní části testu, nyní bychom si měli projít v rychlosti úvodní praktické představení, které můžeme začít tradičně u posedu, jenž je v zásadě dosti neutrální… Prostě tak akorát, co byste očekávali u trailového kola. Tedy možná spíš více komfortní s lepším nadhledem, podobně jako u klasického Habitu.

Ony totiž zdvihy 140/130 mm možná trochu klamou. Člověk by, při pohledu na tato čísla, mohl očekávat obecně sportovnější charakter, ale jen v případě, že k Habitu nemá žádné další informace. Tohle kolo je totiž postavené a zaměřené primárně na maximální možnou míru zábavy na trailech, lehčích i těch techničtějších, proto je spíše kratší, obratné a zábavné.

Hlavová partie tvoří jeden velký blok materiálu z něhož vychází i stále dost mohutná spodní trubka. 

Vnitřní vedení kabeláže má zajímavě řešené a šikovně variabilní vstupy. 

K akumulátoru se dostanete po pouhém otočení jistí páčky plastového krytu. 

Neboj se mu věřit!

Výše řečené se vlastně do znační míry týká klasického Habitu bez baterky, ale ono to odpovídá i Habitu Neo, který vzešel ze stejné „laboratorní zkumavky“. Ač není geometrie Habitu Neo totožná jako u klasického Habitu, nelze říct, že by to bylo na škodu. Faktem totiž zůstává, že se těžší eBike chová trochu jinak než lehká trailová hračka bez baterky a motoru, proto o něco odlišné úhly nevadí, ale naopak hezky ladí k celkovému zaměření.

Cannondale Habit Neo tak působí již od prvních metrů hezky jistě a stabilně, není nikterak zbrklý, ale naopak se hezky, s klidem a nadhledem pokládá do jednotlivých zatáček. Budete-li s ním přitom v rychlosti švihat po lehčích více zvlněných trailech, nadřete se o něco víc než na klasice, jelikož přidaná hmotnost spolu s velkými koly si v tomto směru vyžádá určitou daň. Rozhodně to ale ní nic mučivého a nepřekonatelného, jen je třeba umět s touto hmotou pracovat.

Znalost kola a jeho chování se hodí i v těžím terénu, kde nejspíš brzy zjistíte, po chvilce vzájemného „oťukávání“, že si zde Habit Neo věří více, než byste si možná předem mysleli. Ostatně už v případě klasického Habitu jsem zíral, co vše a s jakou jistotou sjede a pokoří, u Habitu Neo je to dost podobné.

Že se stále vracím k údajům o velikosti zdvihu (140/130 mm). I v tomto směru mi totiž připadají skoro až trochu matoucí, jelikož jsem s Habitem Neo stihl objet i místa, kam jezdím spíše s koly vyšších zdvihových kategorií, a přitom jsem neměl snad ani jednou poct, že by to bylo nepatřičné, že by sem Habit nepatřil? Má poklona!

Baterie Bosch je poměrně dlouhá a částečně zapuštěná do rámu (horní konec).

625 Wh představuje slušnou zásobu energie na několik hodin tvrdé jízdy!

Pokud chcete akumulátor vyjmout, je třeba „najít klíček“ a odemknout zámek ukrytý v rámu kousek nad a před motorem. 

Aktivní a starostlivý!

Jistota tohoto kola v těžím terénu přitom nejspíš vychází jak z výše popisované geometrie, tak i z funkce odpružení, která má již v této fázi ode mě velikou pochvalu. Pro letošek vlastně nová vidlice RockShox 35, svým způsobem nástupce Yari a dalších levnějších kousků, se rozhodně činí a snaží se jezdci jeho jízdu zpříjemnit, a hlavně udržet co nejlépe přední kolo u země. Pokud se zrovna neodrážíte ke skoku.

Vidlice RockShox 35 není sice žádný high-tech kousek, ale svoje poslání plní svědomitě a lze se na ni jednoznačně spolehnout.

Pochvalná vyjádření jsou na místě i v případě zadní stavby, kde se Cannondale po letech odmítání „konečně“ nechal zviklat k použití skutečného (nezávislého) čtyřčepu, který prostě maká, jak se sluší a patří. Je náležitě vnímavý, hezky lepí zadní kolo k povrchu na přejezdech i ve výjezdech a parádně žehlí i při cestách dolů.

Jak už bylo naznačeno, pokud by člověk nevěděl, že to vzadu chodí jen 130 mm, tak by byl ochoten uvěřit, že je kapacita zadní stavby vyšší než tento údaj. Hodně za to asi může vyvážený a zároveň dostatečně akční projev, kterému zároveň nechybí patřičná porce progresivity starostlivě hlídající konec zdvihu, což oceníte zejména u těžšího eBiku!

Nová vidlice RockShox 35 je svým způsobem pokračovatelem řady Yari, je poměrně robustní, pevná, využívá sice trochu starší technologie, ale funguje!

Tvarově se zde také neodehrává žádná zásadní revoluce, nýbrž se navazuje na křivky dobře známých vidlic jako je Pike, Lyrik, nebo třeba zmíněná Yari. 

Klíčový čep na zadní stavbě je ten vzadu před patkou (tzv. Horst Link). Díky němu je zadní čtyřčep skutečně nezávislý, proto zde práce brzdy nemá vliv na chod odpružení. 

Jen co si potykáme

Dříve, než dnešní praktické představení uzavřeme, dejme ještě menší prostor pohonu Bosch Performance CX 4. generace, o němž musím opět prohlásit, že se povedl! Na jeho projev je potřeba si chvíli zvykat, zejména pochopit, že když se více opřete do pedálů, tak vám naservíruje někdy i víc výkonu, než zrovna chcete…

Jenže… Když si s ním „potykáte“ a pochopíte jak funguje, tak možná jako já přejdete čistě na režim eMTB, kdy lze silou vkládanou do pedálů a kadencí roztáčení klik přesně a vlastně i dost citlivě dávkovat výkon směřující na zadní kolo. Toho lze nejlépe využít v technicky náročných výjezdech, kde se vám, při správném zacházení s motorem, nestane, že byste nechtěně protočili zadní kolo.

Výkonu má přitom nový Bosch více než dost, takže pokud potřebujete zabrat, pak rád zabere. Důležité je, že ochotně a s dostatečnou silou zabírá již od nízkých otáček, proto se vám nebude kupříkladu stávat, že skončíte v půlce výjezdu kvůli příliš těžkému převodu. Za mě rozhodně velká pochvala a obrovský posun oproti předchozí generaci!

Nedostatku brzdné síly se bát netřeba! Cannondale Habit Neo 2 využívá rozměrný přední třmen Magura MT5 (čtyřpístek vepředu, dvoupístek vzadu). 

Aby toho nebylo málo, vybavili tvůrci Habita Neo předním plovoucím diskem Magura průměru 220 mm, vzadu najdeme dvoustovku!

Cannondale Habit Neo 2 – závěr

Novinka letošního roku, Habit Neo, není rozhodně prvním pokusem značky Cannondale na poli eMTB, starší kousky snad ani není třeba připomínat, z mého pohledu je to ale nyní rozhodně trefa do středu terče. Ostatně už jen klasický Habit na 29“ kolech je výbornou až skoro návykovou trailovou hračkou, od níž si Habit Neo bere to nejlepší co může a navrch přidává skutečně povedený motor a velkokapacitní baterii.

Nebudu vám tady tvrdit, že je Cannondale Habit Neo nejlepším eBikem ve své kategorii, takovéto absolutní soudy nemám rád a rozhodně nemám osobní zkušenosti se všemi elektro-novinkami tohoto roku, abych mohl něco takového zodpovědně prohlásit, musím mu ale přiznat, že patří, alespoň z mého úhlu pohledu, na špičku toho, co jsem zatím zkusil.

Text a foto: Štěpán Hájíček

S Habitem je možné jet stejnou cestou dolů…

…, ale také nahoru! 

Cannondale Habit Neo 2 – Základní údaje

Cena: 162 999 Kč
Hmotnost: 23,45 kg (vel. M, bez pedálů, *jen baterie 3,54 kg)
Pohon: Bosch Performance CX 4. gen
Akumulátor: Bosch PowerTube 625 Wh
Kokpit (řídítka/představec): 800/50 mm
Sedkovka (zdvih): 125 mm

Více o tomto kole na webu www.cannondalebikes.cz