reklama

reklama

Norco Sight C3 / Norco Fluid FS 1 | První doteky…

Značku Norco jste zatím nebyli příliš zvyklí vídat na stránkách BikeAndRide.cz, což se ale v blízké budoucnosti nejspíš změní, jelikož Norco poupravilo způsob distribuce v ČR, k čemuž snad není třeba více dodávat. Důležitější je fakt, že nám minulý týden dorazily k praktické prověrce hned dva modely, dvě novinky – Norco Fluid FS 1 a Norco Sight C3.

Přiznám se radši hned zkraje, že jsem poslední roky značce Norco a jejím produktům nevěnoval příliš pozornosti, přičemž jednou z mála výjimek byl před dvěma lety uveřejněný kratší test modelu Norco Range A9.3. Nebudu zde proto tentokrát sypat z rukávu všemožná data, souvislosti či jiné zajímavosti týkající se modelů Sight a Fluid, radši jen proběhnu základní údaje a pak se vrhneme na prvotní jezdecké postřehy.

Norco Fluid FS a Sight C3 nejsou rozhodně blízkými příbuznými, jejichž vlastnosti by se nějak zásadně prolínaly, naopak skutečnost, že přišly společně, je spíše náhodná. Co je spojuje je možnost volby středních či velkých kol, ale zase ne tak doslova. Norco Sight se totiž nabízí na kolech průměru 27,5“ a 29“ paralelně od velikosti S do XL, zatímco Fluid FS preferuje průměr 27,5“ u velikostí XS, S a M, velká kola (29“) pak u rozměrů M, L a XL.

V jednom případě si tak může jezdec svobodně volit, jaký průměr má radši (Norco Sight), v tom druhém záleží primárně na výšce jeho postavy, kdy svobodnou vůli v rozhodování mají jen jezdci postavou vhodní pro střední velikost M.

Zařazením a zdvihy pak Norco Fluid FS spadá mezi trailbiky, kdy nabízí 130 mm vepředu a 120 mm vzadu na jednom i druhém průměru. Podobně staticky fixovaná velikost zdvihů je vlastní i all-mountain modelu Norco Sight, kde najdete 160mm vidlici a 150 mm pracující zadní stavbu (27,5“ i 29“).

Norco Sight C3

Norco Sight C3 – Nahoru s rozvahou, dolů s plnou parádou

Jako prvního kandidáta na hraní si v terénu jsem do lesa vytáhl Norco Sight C3, které mě už jaksi z principu lákalo více. Brzy jsem přitom zjistil, že tento 29“ all-mountain není žádný troškař, ale docela těžký kalibr, který mnohem lépe vynikne v pořádném terénu s velkými kopci a náročnými svahy než na středně náročných trailech, kam jsem jej vzal první den v rámci našeho rychlého seznamování.

Druhá vyjížďka již mířila do trochu ostřejšího terénu, což se ukázalo jako výrazně lepší volba, ale nepředbíhejme událostem. Vhodnější bude začít stručným popisem posedu, kdy jsem zase jednou byl postaven před fakt, že musím sedlat velikost L, s čímž jsem tentokrát neměl vůbec problém. Ano, asi bych si dokázal představit o trochu kratší představec než použitý kousek v délce 40 mm, ale jinak, už jen vzhledem k úhlu sedlovky 77,7°, jsem se zbytečně natahovat nemusel.

Člověk si jen musí zvyknout, že sedí více nad středem a šlape hodně pod sebe, ale s tím se lze poprat. Nad to 800 mm široká řídítka Norco poměrně slušně padnou do ruky a kolo působí dost uvolněně s rozumně volenou výškou úchopu, a co mě kupříkladu z tabulek zpětně překvapilo, také s dosti výrazným zdvihem sedlovky TransX 170 mm (u vel. M a L, u XL dokonce 200 mm).

Norco aktuálně vsází na klasický nezávislý čtyřčep s tlumičem posazeným podél sedlové trubky. 
Karbonový rám má poměrně jednoduché tvary a krom pár míst nepřekypuje složitými detaily. 
Všechna důležitá čísla na jednom místě. Aneb kdyby se kámoši ptali na úhel hlavy a jiné zásadní parametry. 

Přední kolo kam až oko dohlédne

Když se tak dívám do tabulky geometrie, tak je tam mnoho zajímavých údajů, které si snad probereme někdy jindy. Tím asi nejvíce klíčovým parametrem je úhel hlavy 64° u 29“ verze (Sight 27,5“ – 63,5°), podpořený výrazně zkráceným předsazením korunky vidlice (offset) 42 mm. Co to dělá s kolem v praxi?

Mnoho věcí! Ale v zásadě nic o tolik jiného, než na co jsme u podobně koncipovaných geometrií zvyklí. Každopádně přední kolo je pocitově hodně daleko a na první dojem je řízení dosti zvláštní. V menší rychlosti je předek nejprve znatelně neklidný až nervózní, když pak překoná určitou hranu, určitý úhel natočení, má řízení tendenci se zamykat.

Člověk si tak zprvu musí dát velký pozor a hodně se soustředit, aby udržel na běžných cestách přímý směr, což vlastně není poprvé, kdy s podobným postřehem přicházím. Jen tady je to posunuté zase o kousek dál!

Tlumič RockShox Super Deluxe Select + je díky přímému uchycení Trunnion hezky napřímo zasazen do robustního horního ramene. 
Vidlice RockShox Lyrik patří již k nové generaci tzv. Signature series, o čemž vypovídá kupříkladu modelové označení Select. 

Přestaň vykládat a začni pokládat!

Naštěstí tento efekt jezdec brzy vstřebá a přestane se s řízením prát, a naopak se začne soustředit na skutečnost, jak moc jisté může ovládání Norca Sight být. V přímém směru se člověk nemusí příliš omezovat, stačí někam předek namířit a on už danou stopu zpracuje, aniž by se nad tím příliš zamýšlel. Prostě metoda: „Poslat a jet!“

Trochu jiné je to v zatáčkách, kde se znovu střetává svět pocitově dost rychlých reakcí na první impulzy a menší korekce směru s celkovou vysokou stabilitou a specifikem vykružování oblouků v náklonu. Ve výsledku se mi ale vlastně poměrně dobře sjížděly jak pomalé technické sekce, kde bylo potřeba jemně manévrovat, tak se mi líbilo i to, s jakou chutí se Norco Sight C3 pokládá do zatáček.

Ještě si s tímto konceptem musím chvíli pohrát a celkově se s ním lépe sžít, ale líbí se mi ten styl, kdy v zásadě stačí kolo do oblouku naklonit a ono už požadovanou trajektorii vykrouží v zásadě samo.

Nad to jsem později objevil, že ve skutečně strmých sekcích Norco s oblibou více zatěžuje předek, chce tedy, abyste jej vodili více přes přední kolo, než viseli bojácně vzadu! Ale to je vcelku běžný efekt moderních enduro strojů a kol s podobně laděnou geometrií. Vždyť třeba jen výška hlavy je u testovaného Lka značně kompaktních 110 mm.

Rám modelu Norco Sight C3 je na většině míst dost bytelný, proto je pro mě jistým překvapením absence můstku na horních vzpěrách. Nedostatek tuhosti jsem ale rozhodně nezaznamenal. 
Kompozitní horní vzpěry jsou přes malý „výčnělek“ napojeny na hliníkové nohy zadní vidlice. 
Vcelku netradičně je u tohoto typu konstrukce usazen spodní čep tlumiče v masivních ložiscích.

Čtyři do party

Poslední část věnujme v rychlosti odpružení a celkovému projevu, ať nám zbyde prostor i na druhé Norco. Zde musím pochválit, jak je tradiční čtyřčep zadní stavby hezky naladěný, tedy plně funkční, bez zbytečných úletů. Klasický lichoběžník zadní stavby se čtyřmi čepy je hezky efektivní a nijak neobtěžuje při šlapání, přitom ale poslušně lepí zadní kolo k zemi všude tam, kde si to jezdec a situace žádá. Tedy jak v technických výjezdech, tak i v rozbitých sjezdech.

Kapacita zadní stavby 150 mm je v kombinaci s 29“ koly v zásadě dostatečná, respektive dnes se jedná skoro o normu pro moderní endura na velkých kolech. Vlastně jen vcelku výjimečně se nasazuje víc. Účinnost odpružení je tedy velice slušná, krok nanejvýš kultivovaný, dostatečně hluboký a s chutí využívaný v téměř celém rozsahu.

Pokud byste chtěli závěrem slyšet něco o jezdivosti tohoto kola, pak vězte, že to není žádné peříčko, ale poctivý nástroj pro poctivý terén. Ona není super lehká ani jeho výbava a vysloveně rychlé nejsou ani hrubé pláště Maxxis Minion DHF/DHR II (2,5“/2,4“).

Navíc v poslední dobou dosti podmáčené krajině to na hlíně příliš nejelo, ale naopak se to dost lepilo, na pevném povrchu to bylo lepší, ale žádný velký fofr to ani tak nebyl. Tady prostě nemá smysl příliš spěchat do kopce, lepší je volit rozumné tempo, v klidu vyfunět na vrchol a šetřit síly pro cestu dolů!

Vnitřní vedení kabeláže využívá „zahloubené“ vstupy do rámu…
…a jeden společný plastový výstup v prostoru před středem. 

Norco Sight C3 – základní údaje

Cena: 116 990 Kč
Hmotnost: 15,7 kg (vel. L, bez pedálů)
Zdvihy (P/Z): 160/150 mm
Kola: 29“
Kokpit (řídítka/představec): 800/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více o tomto kole najdete na webu: norco.com

Norco Fluid FS 1 – Překvapivě hbitý balón!

Oproti výše popisovanému Sightu je Norco Fluid FS z dosti jiného těsta. Jednak je z hliníku a nikoliv z karbonu, jednak nabízí o dost jiné zdvihy, zpracování, výbavu a zaměření. Zarážející je kupříkladu přítomnost plášťů Maxxis Minion DHF/Forecaster v rozměru 29×2,6“, u nichž jsem se zprvu bál, že to na nich snad vůbec nepojede! Ale ony jsou tyto pryže obuty na poměrně běžných ráfcích (Stans Flow D), takže nesmyslně obrovské nejsou… A docela jedou!

Tedy abych to vzal zase za rozumný konec. Posedem je Norco Fluid FS o poznání jiné než Sight, což lze samozřejmě čekat. Už jen poloha za řídítky je taková klasičtější, tradičněji více rozložená na obě kola a lehce sportovněji podloženější. Ale rozhodně ne přehnaně moc.

Pravdou je, že v sedle modelu Fluid FS jsem si trochu více uvědomoval, že sedím na Lku, ale nebylo to rozhodně nepříjemné. Na řídítka, která jsou zde široká 780 mm, jsem krásně dosáhl a hezky se za nimi uvelebil. I když to možná není to správné slovo. Moc jsem se totiž nerozvaloval a neházel si, obrazně řečeno, nohy na stůl, ale naopak jsem je pilně motal na pedálech, jelikož Fluid FS jede!

Norco Fluid FS 1 využívá překvapivě krátký tlumič, ač by se místo pro větší rozhodně našlo, ale zřejmě k tomu nebyl důvod. 
Pístnice je poměrně těsně zapuštěná, až to vypadá, že horní rameno bude narážet do těla tlumiče, ale nebojte, je to vymyšlené! 

Agresivně nahoru i dolů!

Ani vlastně nevím, co jsem od tohoto kola čekal, spíš jsem se chtěl nechat překvapit, což se vlastně dokonale podařilo. Překvapen jsem byl už jen tím, jak dobře a ochotně Fluid FS reaguje na záběry do pedálů, které se snaží pohotově a co nejefektivněji přetavit v pohyb vpřed. Nejlepší by asi bylo označit tento stroj za „agresivní trailbike“, což k němu dokonale sedí.

Norco Fluid FS 1 se vážně nenechá dlouho pobízet a už si to s vámi frčí směrem k prvnímu kopci, pak se s chutí pustí po technické pěšině, přeskáče pár skalek a švihá si to hravým trailem podél vody. Člověk se pocitově ani nemusí moc snažit, jen prostě točí nohama a kroutí řídítky a vše ostatní je takové krásně přirozené!

Hodně se mi také, zatím jen po první společné jízdě, líbila geometrie a celkové vyznění ovládání. Fluid FS rozhodně není nijak dramaticky vyhraněný třeba jako jeho bratr Sight, ale i tak působí dost moderním dojmem. Je tak akorát stabilní, velice dobře reaguje, jednoduše je s ním radost už jen kroužit na obecně lehčích trailech, přitom se nemusíte bát ani technicky náročnějších sekcí.

Nohy zadní vidlice jsou poměrně štíhlé, zejména v zadní části.
Ač je tento rám hliníkový, snaží se ze všech sil vypadat karbonově! 
Vnitřní vedení kabeláže má u Norca Fluid FS poměrně výrazný vstup na boku spodní trubky. 

Když to hraje celé dohromady!

Nakoukneme-li i v tomto případě do oblasti odpružení, pak je i zde zřejmé, že se zadní stavba modelu Fluid snažila přizpůsobit jeho zaměření. Co mě opticky poněkud překvapuje je dosti krátký tlumič, který ale funguje hezky a, dalo by se říci, odpovídajícím způsobem.

Při prvních (ale i těch dalších) silových záběrech zadní stavba slušně ztuhne a posílá maximum výkonu na zadní kolo. V tom přitom pokračuje po celý den, kdy jste v sedle. Zároveň je ale zadek hezky vnímavý na menší nerovnosti a třeba ve výjezdech skutečně zdatně pomáhá s přítlakem. Kdyby náhodou nestačil plášť rozměru 29×2,6“!

V terénu a v rychlosti se pak zadní partie hodně snaží, zároveň ale nedokáže úplně zamaskovat skromnější zdvih (120 mm) a možná i ony zmiňované menší rozměry tlumiče. Větší rázy a větší nárazy se tak snaží odpružení především utlumit, jelikož na jejich plné zpracování zde není dostatek kapacity. Na druhou stranu vzhledem k efektivitě a akčnosti celého stroje to dává dohromady rozhodně svůj smyl.

*Před dopsáním tohoto textu mě trochu zarazilo, když jsem zjistil, kolik Norco Fluid FS 1 váží (15,27 kg)! To ale nic nemění na skutečnosti, že je to kolo živé, zábavné, hravé a s velkou chutí stoupající i klesající!

Za volbu pláštů Maxxis rozhodně palec nahoru, ocenit je potřeba i směs 3C!
Překvapením je ale jejich rozměr 29×2,6″, či vzorek Forecaster!

Norco Fluid FS 1 – základní údaje

Cena: 65 990 Kč
Hmotnost: 15,27 kg (vel. L, bez pedálů)
Zdvihy (P/Z): 130/120 mm
Kola: 29“
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více o tomto kole najdete na webu: norco.com

Text a foto: Štěpán Hájíček