reklama

reklama

Rock Machine 2020 – Více zelené a elektriky (reportáž)

U značky Rock Machine již delší čas pozorujeme znatelný příklon k „elektrice“, což ale neznamená, že by svou klasickou kolekci domácí RM zanedbávalo. I na tu se v roce 2020 upřela dostatečná pozornost. Přesto je ale jasné, kde se nachází a do budoucna nejspíš i nacházet bude středobod výrobního programu Rock Machine!

Není baterie jako baterie!

Zcela zásadní a dalo by se říci téměř průlomovou inovací v nabídce značky Rock Machine je uvedení poměrně obsáhlé kolekce strojů řady Blizzard a Blizz s označením INT2. Tedy druhé generace eBiků s pohony Shimano Steps, které ale opouští cestu rozměrné komorové spodní trubky s poměrně velkou a neskladnou integrovanou baterií Shimano, namísto toho používají akumulátory Darfon s totožnou kapacitou 504 Wh, ale radikálně menším objemem.

Tedy baterie, které jsou licencované a schválené přímo Shimanem pro napájení jejich motorů, baterie, které umí minimálně to samé jako originál Shimano (autodiagnostika atd.), ale také baterie, jejichž dovozce má fyzické zastoupení na českém trhu, proto se není třeba obávat komplikací při případné reklamaci, či řešení jakýchkoliv technických záležitostí.

Z čistě praktického hlediska pak můžeme vyzdvihnout především snížení objemu spodní trubky, kde je baterie uložena o radikálních 45%, snazší manipulaci s ní (snazší způsob vyjmutí z rámu), překvapivě i vyšší torzní pevnost rámu, ale zároveň o 1,1 kg lehčí rámový základ!

Zapracování těchto akumulátorů do rámu je přitom skutečně precizní, jelikož vstupní otvor do spodní hydroformingové trubky neřeže člověk, ani běžný stroj, ale vypaluje se laserem. Hmotnost samotného akumulátoru je sympatických 2,8 kg, ke kolu přitom dostanete standardně nabíječku schopnou „cpát do baterky“ 2A, v případě zájmu lze samostatně dokoupit i silnější (4A).

Tolik k elektrice, další novinky se často odehrály v rovině výbavy či barev, zejména u modelů Rock Machine Blizzard (Enduro) TRL, či XCM, kde se třeba u top modelů hojně objevují díly DVO. Dále v nabídce přibyly nové karbonové gravel biky Gravelride, posun zaznamenaly hliníkové hardtaily Torrent a tak dále. Vše blíže rozebereme níže u jednotlivých fotek.

reklama

Pojďme začít hezky zlehka, elektrickými cestovními modely Crossride postavenými na originální pohonné jednotce značky Rock Machine zabalené pod názvem Sport Drive, která se dočkala řady interních inovací a vylepšení (RM Crossride e350).
Jako ukázku nového designového jazyku a snad i odvážnějších barev si ukažme dámský model Crossride e375 Lady v luxusní fialové.
Dražšího pánského bratránka v elegantní černé jsme letos testovali (RM Storm e60-29) a musím říct, že jsem sice nevěděl, co od tohoto kola mám dopředu očekávat, výsledné pocity ale byly nanejvýš pozitivní!
Když už jsme u této kategorie, zde je jedna z alternativ postavená nikoliv na systému Sport Drive ale na Shimanu Steps E5000 – RM Crossride e400 Lady.
MTB elektriku v dostupné variantě můžeme demonstrovat modelem RM Torrent e30-27, rovněž s pohonem Shimano.
Tuto sekci bych uzavřel ještě jedním dámským strojem – RM Catherine e60-29 –, jehož nápadně tyrkysový lak přitáhl zvědavé pohledy i mnoha pánů!

reklama

Cvak a hurá do MTB a eMTB! První ukázkou může být nová podoba stroje Rock Machine Blizzard XCM 70-29. Tento bike jsme zařadili jednak kvůli novému laku a svěží barevné kombinaci…
Jednak kvůli meziročnímu upgradu výbavy, kde je zásadní posun na postu vidlice, tedy navýšení zdvihu na 130 mm vepředu při zachování 120 mm vzadu na 29“ kolech. (test RM Blizzard 70-29 – 2018).

 

 

 

O pomyslnou (zdvihovou) příčku výš stojí modely Blizzard TRL, kde nám model TRL 70-29 reprezentuje především nové barevné schéma použité u vícero modelů napříč celou kolekcí RM 2020.
Nebojte, nikdo se u RM nezbláznil, XTR je skutečně jen u Top modelů, zde má být SLX, jen asi před prezentací nedorazily z Japonska ty správné vzorky.
Jednou ze zajímavostí, které jsem si všiml víceméně náhodou, byla hojná přítomnost brzd Shimano XTR u vystavených kol.
Zbrusu nová sada Shimano XT 1×12 (M8100) sem ale patří právem, levnější je jen řazení SLX RapidFire Plus!
Tááák a jsme konečně u překrásných strojů, mě se alespoň moc líbí, které jsem osobně překřtil na „Vojta Bláha Edition.“
Jedná se o pár vybraných modelů z nejvyšších pater, které jednak oblékají stříbrno zelený kabátek, jednak se chlubí komponenty DVO!
A jak jste si asi všimli na předchozích fotkách, tlumič DVO Topaz Air!
U modelu RM Blizzard TRL 90-29 to je vidlice DVO Diamond SC D1.

O další schůdek výš, až u stropu, máme klasické enduro modely Blizzard, kde budou nabízeny tři varianty (Blizzard 90 – 70 – 50), všechny na pružině!
Prostřední Blizzard 70-27 se může kupříkladu pochlubit vidlicí RockShox Lyrik Ultimate RC2, jejíž nápadně červený lak se odráží i na rámu (Představení kolekce RockShox Signature Series).
Základním modelem této řady je RM Blizzard 50-27 (59 990 Kč) s vidlicí RockShox 35 Gold, tlumičem RS Super Deluxe a řazením SRAM Eagle SX (1×12). Solidní enduro základ!

 

Nyní už top model, „Vojtův“ Blizzard 90-27 RZ (Racing Zone), doladěný takřka k dokonalosti.
Vzduchová vidlice DVO ONYX SC D1 se 180 mm zdvihu!
Je robustní, krásná a slibuje výrazně jiné vnitřní řešení oproti řadám Diamond/Berryl, více „gravity oriented“.
DVO ONYX SC!
Vzadu pak najdeme pružinu DVO Jade X Coil, dle samolepek na pístnici evidentně odladěnou pro potřeby právě tohoto rámu.
Určité detaily na tomto tlumiči jsou asi záměrně hrubé, celkově ale působí vysoce exkluzivním dojmem. A co říkal Vojta, tak to chodí jako víno!

 

 

Nakonec ještě rychlá zastávka u řazení, kde figuruje sada Shimano XTR 1×12 (M9100), kterou Vojta již delší čas skutečně vozí (nejen) po závodech EWS!
Kliky dodala značka RaceFace, vylepšený model Turbine s lehce poladěným designem a nově modelovaným hliníkovým převodníkem.
Nyní hurá na v úvodu slibovanou elektriku INT2! Začneme-li v nižších patrech, můžeme si ukázat druhý nejlevnější stroj této řady – RM Blizz INT2 e50-29.

reklama

Už zde je krásně vidět o kolik menší a kompaktnější je spodní trubka s baterií Darfon (504 Wh).
Přístup k ní by přitom měl být, i díky této aretační páčce, o nebeské roky dále než v případě předchozí generace řady INT.
To bychom měli základ, na opačném konci spektra najdeme svým způsobem obdobu Vojtova EWS speciálu, „pouze“ na elektrice Shimano E8000 – RM Blizzard INT2 e90-29 RZ.
29“ kola, vidlice DVO Onyx (160 mm), tlumič DVO Jade X Coil (140 mm), řazení Shimano XTR 1×12, brzdy Shimano XT atd. Tento stroj by měl být jako testovačka, už se těším!!!
Ostatní stroje nové řady RM Blizzard INT2 jsou o něco méně agresivní. Předně všechny stojí na 29“ kolech a disponují zdvihy 140/130 mm.
Zlatou střední cestou je Blizzard INT2 e50-29 v moderním odstínu, kde se opět můžete přesvědčit nakolik dobře baterie „mizí v rámu.“ Pohon Shimano E7000.

 

Základem 29“ řad eBlizzardů je model INT2 e30-29 s pohonem Shimano Steps E7000 a zdvihy vyrovnanými na 130 mm. *Pod ním zůstaly v nabídce ještě dva modely s původním rámem INT a 27,5+ koly.
Další skok, další kategorie – MTB HT. Zde je jednoznačně nejzářivější hvězdou karbonová raketa RM Blizz CRB 90-29 (těšit se můžete na jízdní postřehy), u níž to jen září novým lakem, vidlicí RS SID, řazením Shimano XT 1×12 atd.
Možná i na základě mého hodnocení a volání po ostřejší verzi vznikla více trailová varianta RM Blizz CRB 50-29, se 130 mm kroku vidlice (normálně 120 mm), hrubšími plášti (WTB Trail Boss 29×2,4“) a teleskopickou sedlovkou. Přesně takové kolo bych chtěl jako alternativu ke svému fullu, jen možná radši ve stříbrné, nebo s červeným Pikem!
Pojďme ale opět o krůček dál, kde na nás čeká nový Rock Machine Torrent s přepracovaným rámem, který by měl být hliníkovou „kopií“ řady Blizz CRB.
Co se mi rovněž líbilo byly juniorské modely Thunder.
Nejvýše je postaven model RM Thunder 29 HD LTD na velkých kolech.
Poměrně velké šance bych ale věštil i modelu RM Thunder 27 HD LTD s pevnou hliníkovou vidlicí (kola 27,5“)…
Kterou díky její vyšší stavbě nebude problém, v případě zájmu, časem vyměnit za odpruženou, pokud si to mladý jezdec bude přát.
Já osobně jsem se ale šel podívat hlavně na dětské modely Blizz, kde najdete třeba jeden krásný stříbrný kousek Blizz 27 HD LTD, mě ale více zajímal model Blizz 24 MD, na který bych rád na jaře 2020 posadil svého synka!
Loni byl na tomto místě vystaven expediční stroj GravelRide, který objel… Už ani nevím co všechno! Letos si výsostné místo vysloužil model RM Blizzard INT.
Stroj, který objel několik z letošních prvních závodů světového poháru World eBike Series (WES – pořádán pod hlavičkou UCI).
Proč několik prvních? Protože kluci z eMTB teamu Rock Machine postupně mění své stroje na modely Blizzard INT2!!!

 

Pro zpestření pár gripů Rock Machine, ať si můžete své kolo hezky odladit…
Dámská obdoba modelů Blizz CRB, elegantní karbonová raketa Catherine CRB 30-29.

reklama

A teď hurá za tečkou dnešní prezentace v podobě novinky – karbonový gravel bike Rock Machine Gravelride CRB 900.
Oproti dosti radikálnímu vzhledu hliníkových verzí je uhlíkový Gravelride vlastně docela umírněný, až mi připomíná více silniční stroje než čistokrevné štěrkolety.
Najde se na něm ale řada zajímavých detailů. Třeba integrované stahování sedlovky, nebo designové protažení zadních vzpěr.

 

 

Mohutná partie hlavy je až nečekaně vysoká, navíc se zajímavým aero napojením na vidlici.
Naopak zadní stavba je poměrně čistá a krásně mohutná.
Z výbavy mě pak zaujala především nová sada Shimano GRX (1×11) s kazetou SLX (11-42 zubů).

 

Hodně sympaticky vypadají nové řadící a brzdové páky s viditelně jiným, plošším tvarem pro jistější úchop v terénu.
Zpět na skok k rámu, kde je dost překvapivý mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky!
Šikovným detailem je v náboji schovaná páčka pro povolení pevné osy.
Ač nový Gravelride CRB působí na pohled dost „silničářsky“, třeba takový pohled na obutí – WTB Riddler 700x45c – rychle zahání pochyby o tom, kolik toho tato hračka zvládne mimo asfalt!!!

 

 

 

Pro kompletnost, zde je druhý uhlíkový model Gravelride CRB 700 se sadou Shimano GRX 2×10 v již vícekrát připomínaném khaki odstínu. Ten se ostatně do lesa hodí lépe než křiklavá stříbrná, ale záleží na vkusu či úhlu pohledu.

Tolik novinky Rock Machine pro rok 2020. Už teď mám vybráno pár kandidátů na test a dost se tedy těším, až prověřím v terénu některého z Blizzardů na DVO, elektrický Blizzard INT2, nebo posledně zmíněný Gravelride CRB! Zůstaňte na příjmu ✌

Text a foto: Štěpán Hájíček