Canyon Spectral:ON – Na vlně mullet eBike! (light test)

Kola od Canyonu netestujeme sice vysloveně často, ale už celkem dlouho a pravidelně, k tomu musím říct, že mi jejich styl obvykle dost sedí. Když přitom Canyon před nějakým časem vyrukoval se svým prvním eBikem (Spectral:ON), říkal jsem si „A sakra! Tak oni už také?!“ a nevěnoval jsem tomuto počinu příliš pozornosti… To se ale mělo záhy změnit!

Před pár týdny mi totiž na telefonu cinkla zpráva znějící zhruba ve smyslu: „Ahoj, mám tu teď v ČR k dispozici pár testovací eBiků Canyon – Spectral:ON a Neuron:ON v tvojí velikosti –, nechtěl by sis jeden zkusit a udělat lehčí test?“ To jsou ale otázky! Sice jsem se na poprvé na tyto stroje moc netvářil, ale už mě asi znáte – rád zkusím takřka cokoliv, co má dvě kola, řídítka a pedály!

Konkrétní výběr už byl poměrně snadný. Standardní „analogové“ nebo chcete-li mechanické verze Canyon Spectral a Neuron vcelku znám, i když ne třeba jejich úplně poslední generace. Každopádně vím, kam který model patří, proto jsem bez váhání odpověděl, že pokud eBike od Canyonu, tak rozhodně Spectral:ON!

Vtipné je, že jsem o tomto kole dopředu příliš nevěděl, jak se přiznávám výše, prostě jsem jej přehlížel. Když mi ale tento stroj přistál doma, začal jsem si ho prohlížet, studovat, pátrat a… žasnout!

Jasně, není to první ani poslední zajímavý eBike, na který jsem narazil, zároveň není tuctový, jak jsem se jeden čas mylně domníval! Ostatně jak říká náš „milovaný“ pan prezident: „Jen blbec nemění svoje názory!“ *Žádný jiný z jeho bonmotů bych nejspíš veřejně nepoužil!

S eBikem je mnoho technických úseků zajímavých dolů…

…ale stejně a někdy i více nahoru!

reklama

Co je tady jinak?

Ať se posuneme dál… Na hraní jsem na týden a kousek dostal Canyon Spectral:ON 8.0 vybavený sadou SRAM X0 Eagle, koly DT Swiss, vidlicí RockShox Lyrik RC C2, tlumičem RS Deluxe R a motorem Shimano Steps E8000 s aktuální celkovou cenou 134 799 Kč (cena se někdy mění podle kurzu EUR -> CZK).

Modelů je v nabídce celá řada při cenách od cca 90 000 Kč po necelých 150 000 Kč, ale to teď není až tak podstatné. Za klíčové bych naopak označil zdvihovou kapacitu 150 mm (rám i vidlice) a především pak kombinaci 29“ předního kola (obutí Maxxis Minion DHF 29×2,5“) a pluskového zadku (Maxxis Minion DHR II 27,5×2,8“) s ráfky šíře 30 mm vepředu a 35 mm vzadu! Takže přesně to, co mě poslední týdny „nabíjí“ nadšením a vizí budoucnosti MTB, tedy tzv. „mullet bike“!

Ve světě elektriky tato koncepce zase tak výjimečná není, připomeňme v rychlosti Ghost a jeho SLAMR (X) Hybride, každopádně mně se tato myšlenka hodně líbí. A líbila se mi i řada dalších věcí na tomto kole. Například originální řešení usazení baterie v rámu – kdy je v rámci semiintegrace akumulátor zleva běžně přístupný, zprava jej chrání zesilujíc plát hliníku. Jako dobrý nápad mi připadá USB konektor na rámu za hlavou určený pro nabíjení telefonu a pak se mi také líbí celkové zpracování s řadou přiznaných hrubě industriálních svárů!

Rozhodně zajímavým nápadem a řešením je semiintegrované usazení baterie, která je z jedné strany skoro neviditelná…

Na straně druhé je ale normálně odkrytá a umožňuje tak snadné vyjmutí z rámu, pokud chcete svůj akumulátor prohodit nebo nabíjet mimo kolo.

Fascinující je rovněž všudypřítomné masivní provaření a celková robustnost konstrukce. 

Naladit motor a jede se!

Zřejmě trochu pod vlivem posledních zkušeností s Pivotem Shuttle, který jsem moc neřešil, jen jsem na něm jezdil, jsem měl u elektrického Spectralu touhu mrknout se na nastavení motoru, k čemuž slouží jednoduchá aplikace (E-Tube – Google Play) v telefonu a spojení přes Bluetooth. Prvotní spojení není vždy jednoduché, každopádně vhodné je hrát si s ním v lese, co nejdál od civilizace a jiných Bluetooth zdrojů, protože třeba doma mám často problém se ke kolu připojit.

Nebudu to protahovat. Mrknul jsem na dostupné aktualizace firmwaru, k dispozici byla nová sestava pro motor, tak jsem ji tam poslal. Poté jsem se zaměřil na výkonové charakteristiky pohonu. Jednotky Shimano nabízí tři stupně dopomoci (Eco / Trail / Boost). Boost používám výjimečně, nejvíc jezdím na Trail, občas na Eco. Mrknul jsem tedy na nastavení a po pár pokusech skončil s Eco na nejvyšším stupni, Trail = Medium a Boost = Low. Za mě zn. Ideál!

Díky tomuto „specu“ se dá na Eco slušně jezdit do táhlých kopců, když chcete ušetřit něco kapacity baterie pro další výjezdy a vysloveně nespěcháte. Trail v režimu High je už dost agresivní, na Medium nebo Low se s ním pracuje o poznání lépe – vyzkoušejte sami. No a Boost? Ten bohatě stačí v Low! Stejně jej používám vlastně jen když drtím kolmé stěny přímo vzhůru!

Z levé strany je motor, dnes již skoro tradičně, výrazně utopený v rámu…

Zespoda jej chrání kryt plynule navazující na tvary samotného rámu.

O masivnosti spodní trubky nejvíce napoví pohled zespodu!

Switch ON – Spectral:ON!

Přepneme-li se od tlačítek do roviny jezdecké, tak musím hned v úvodu zmínit, že mě trochu zarazil delší (60 mm) představec. Osobně bych si sem nasadil něco podstatně kratšího (30-40 mm). Ale to je do značné míry otázka osobního vkusu. Tak jako tak šel představec hned dolů k hlavě! Kratší kousek jsem ale doma neměl.

*Já si snad budu muset jeden univerzální představec s průměrem 35 mm pro tyto případy pořídit 😏

Proč ale s tímto začínám? Protože se delší představec podílí na pocitu lehce protaženějšího posedu, patrného zejména při jízdě se sedlem nahoře. Naštěstí když se sedlo zasune naplno dolů, působí kokpit, potažmo celý rám, poměrně kompaktním dojmem, jak byste u Canyonu velikosti M nejspíš čekali.

Díky tomuto pocitu nikterak zbytečně přerostlého rámu se Canyon Spectral:ON velice dobře a přirozeně ovládá, zejména pokud se jedná o technické úseky cestou dolů. Člověk má zkrátka pocit, že i v krajních situacích bez problému dosáhne na řídítka a může tak kolo kontrolovat přesně jak potřebuje, aniž by za ním jen bezmocně vlál.

Poměrně prostý tlumič (RockShox Deluxe R) bez páčky lockoutu (zbytečnost) je usazen ve výrazném prolisu těsně pod horní trubkou. Zajímavé je také jeho šroubované napojení, nikoliv klasická návarka v místě uchycení předního oka. 

Dnes již nikoho nepřekvapí propojení horního ramene s tlumičem prostřednictvím pomocné vidličky (tzv. Yoke).

Ona vidlička ale není uchycena k jednomu z čepů horního ramene, nýbrž využívá jeden čep jen sama pro sebe – zřejmě otázka kinematiky. 

Otáčení přes zadek

Jedním ze zatím nepříliš rozšířených řešení je již zmíněný nesoulad rozměrů kol – větší užší vepředu, menší širší vzadu. Tento koncept, o němž se poslední dobou hovoří obvykle jako o „mullet biku“, mě již dříve oslovil, na Canyonu Spectral:ON jsem si přitom potvrdil, že mě tato cesta vysloveně baví.

Ve zkratce, velké přední kolo (29“) přináší jasné výhody tohoto parametru – je stabilnější a snáze se převaluje přes překážky. Navíc díky vcelku běžnému rozměru pláště (29×2,5“) působí řízení přirozeně, není zpomalené jako u některých Plusek, užší guma se ochotně zařezává do zatáček apod. Jako bonus velké přední kolo pokládá úhel hlavy a je tak nástrojem zvyšujícím jistotu řízení.

Menší a širší zadní kolo (27,5×2,8“) je zase hezky pevné, velká guma má výrazný a jistý záběr (poznáte cestou nahoru i dolů), slušně tlumí atd. Z hlediska ovládání mě asi nejvíc bavilo, jak tato sestava zatáčí. Jak už jsem naznačil, velké přední kolo působí docela mrštně, ovládání tak není vůbec ospalé.

Nad to, když s tímto bikem vletíte do užší, více uzavřené klopenky, tak vás právě disbalance velikostí kol donutí někde v půlce oblouku přirozeně zatížit zadní kolo, propnout nohy a natáhnout ruce. Pokud se to provede správně, jakože na tento manévr rozhodně nejsem odborník, tak vás to luxusně vystřelí ze zatáčky! Člověk, nebo spíš jeho stroj, jako by se otočil čistě okolo menšího zadního kola… Nejen tento efekt mě fakt baví!

Canyon již delší čas nepoužívá klasický Horst Link (čep na zadní vidlici před a pod osou), ale systém, kde je tento bod otáčení nad osou zadního kola. Zde je přitom díky plynulosti napojení jasně vidět, že se tento čep otáčí jen minimálně.

Co mě zaujalo byla také tato nezvykle zapuštěná patka. 

Tradičně se mi líbí nápad ukryté páčky pro povolení zadní osy!

Zamykání tlumiče? Zbytečnost!

Kdo na eBiku potřebuje lockout? Ano, i tak by se dala parafrázovat skutečnost, že na tlumiči chybí jakékoli zamykání, či páčka pro přiškrcení jeho kroku. Prostě RockShox Deluxe R s „pouhým“ nastavením tlumení odskoku. Přijde vám to málo? Připadá vám to jako chudý komponent v kontextu ceny a celkové výbavy? Může být, ale pravda je taková, že zamykat tlumič na eBiku s rozumně navrženou zadní stavbou je prakticky zbytečné!

Jednak se Canyon snažil, aby jeho odpružení s „klasickým nezávislým čtyřčepem“ bylo přirozeně efektivní (on se také hlavní čep zadní stavby nedá napasovat o moc jinam než těsně nad motor, zhruba na úroveň převodníku), jednak je zde „ten motor“! Už jen skutečnost, že výkyvy v tahu řetězu při šlapání člověka účinně kompenzuje či jednoznačně přebíjí motor svým kontinuálním záběrem udělají své.

Díky plynulému tahu motoru není třeba nic zamykat, stačí sedět, šlapat a roztáčet nohy a pohonnou jednotku. O zbytek se starat nemusíte…

Něco málo k výbavě. Tyto nové drobné páčky patří paradoxně do řady Shimano Steps E7000, páčka sedlovky pak náleží dílu označenému jako Iridium Dropper.

Značně originální sedlo s netradičním zvednutím na konci – Canyon SD:ON – je až překvapivě pohodlné. Sakra, hned bych si jej dal na svůj eBike!

Ke krocení této trailově nenasytné bestie byly vybrány kotvy SRAM Code RSC!

Snaží se, ale ovace nečeká…

Pokud se zaměříme na funkci samotného odpružení, pak bych řekl, že se Canyon Spectral:ON hodně snaží! Odpružení je vlastně dobře doladěné k fyzickým parametrům kola (hmotnost), a tak nějak celkově zapadá do celého konceptu. Vidlici RockShox Lyrik dobře známe. Umí být hezky citlivá, akční, výkonná ale i rozumně stabilní. Vlastně dost podobně je na tom i zadní stavba, která se nejvíce projeví ve výjezdech, kde dosti aktivně pomáhá s komfortem a přítlakem zadního kola.

Při rychlejším průletu terénem a zejména pak ve sjezdech působí hezky vyváženě a v kladném slova smyslu umírněně. Našly se sice situace a podmínky, kdy jsem si pomyslel, že bych si rád užil klidně i o fous aktivnější odpružení, ale tahle mě zadní pérování nikde neobtěžovalo, nezaskočilo a prostě jen vcelku nenápadně plnilo svou základní úlohu, třeba i včetně jistého utlumení dopadů tu menších, tu větších dropů…

Přední Maxxis Minion DHF v rozměru 29×2,5″ WT…

Sedí na vcelku standardním ráfku od DT Swiss o šířce 30 mm.

Naopak zadní drapák Maxxis Minion DHR II 27,5×2,8″ potřebuje větší základnu…

Kterou tvoří skoro stejný ráfek od DT Swiss, tentokrát ale v šíři 35 mm!

Eagle řadí po jednom?

Pokud bych měl ještě chvíli pohovořit o vybavení, nebo alespoň o tom nejzajímavějším z něj, pak mi dovolte upozornit na řazení SRAM Eagle X0 v eBike specifikaci! Co to znamená? V první chvíli jsem si myslel, že dal Canyon na svůj Spectral:ON čistě „elektrikářskou“ sadu SRAM EX1. Jenže chyba lávky, zde je klasický Eagle 1×12! Tedy pouze s tou výjimkou, že je jeho řazení omezené pro možnost posouvat přehazovačku nahoru jen a pouze po jednom stupni – obdobně jako u EX1.

No jo, jenže EX1 má velké kroky mezi jednotlivými rychlostmi, dohromady jich nabízí jen devět, avšak stejný rozsah jako běžný Eagle (10-50 zubů). „To musí být strašné, furt cvakat jen po jednom převodu?“ Není! Člověk si na to za krátko zvykne, načež zjistí, že to mnohdy stačí, případně, že namačkat tam více rychlostí najednou není až takový porod, jak by se mohlo zdát.

Naopak jasnou výhodou je spolehlivost, přesnost a jistota řazení, i když měníte rychlosti více či méně v tahu. Rozdíl je zde o to větší, pokud máte zkušenost s klasickým Eaglem bez eMTB úpravy – ten totiž pocitově na eBikách vždy dost trpěl. Ale zde to chodí jedná báseň!

Kompaktní, přitom krásně masivní oblast hlavy opticky podpořená radikálními sváry!

USB konektor pro nabíjení telefonu a jiného příslušenství rovnou za jízdy!

Na můj vkus až zbytečně dlouhý představec (60 mm).

Canyon Spectral:ON – závěr

Musím říct, že stále relativně nový Canyon Spectral:ON na mě udělal velký dojem, jelikož je vidět, že při jeho vývoji někdo skutečně přemýšlel a nebral to jen jako úkol „Narvi motor do současného kola a víc neřeš“.

Oslovila mě koncepce „mullet biku“ (větší užší přední a menší širší zadní kolo), která na jedné straně znamená mimořádně jistý přenos sil zadního kola na zem (záběr i brzdění), na straně druhé pak zajímavým způsobem prospívá ovládání, kdy lehčí užší přední kolo snadno a pohotově reaguje, menší a silnější zadek zase působí krásně pevným a odolným dojem.

Navíc skutečnost, že celý bike „dřepí více vzadu“ ulehčuje zatáčení, a ještě přidává na jistotě řízení ve strmých sjezdech a v těžkém terénu obecně. Mně se prostě tato koncepce líbí čím dál víc a doufám, že se bude postupně rozšiřovat, klidně i mimo obor eMTB!

Text a Foto: Štěpán Hájíček

reklama

Canyon Spectral:ON – základní údaje

Cena: 134 799 Kč (cena se může průběžně měnit s ohledem na kurz Eura)
Hmotnost: 22,73 kg (vel. M, bez pedálů)
Zdvihy (P/Z): 150/150 mm
Průměr kol (P/Z): 29“/27,5“
Motor: Shimano Steps E8000
Kokpit: 770/60 mm
Tlaky (vidlice/tlumič): 75/215 psi
Sedlovka (reálný zdvih): 145 mm

Více o tomto kole, včetně aktuální ceny a dostupnosti najdete na webu www.canyon.com