Cannondale Topstone Carbon – Štěrkolet s odpružením!

Cannondale Topstone je kolem, které jsem se snažil letos získat k testu, jelikož se jedná o poměrně zajímavý a lákavě vyhlížející gravel bike na hliníkovém rámu. Ve skutečnosti první (klasický*) cíleně navržený gravel bike Cannondale! Jenže teď mi do toho kluci americký hodili vidle, když vyrukovali s poměrně zásadní novinkou – Cannondale Topstone Carbon!

Z této základní informace a při znalosti současné hliníkové podoby modelu Topstone by se člověk z židle nejspíš nezvedl, jelikož je Topstone (AL) hezké kolo, ale nijak dramaticky výjimečné. Zato Cannondale Topstone Carbon, to je zcela jiný příběh!

*Ještě v rychlosti vysvětlení k jedné poznámce z úvodu. Cannondale samozřejmě na kategorii gravel biků nezapomínal, doposud se ji ale snažil zaplnit spíše odvozenými modely, kdy pozměnil výbavu třeba u strojů Synase, SuperX Force 1 SE nebo CaadX atd. Tedy, pokud necháme stranou Cannondale Slate**, úžasný gravel koncept s originální vidlicí Lefty na kolech 650b, který ale bohužel zůstal obecně spíše nepochopen…

**V nabídce stále dva modely, ale obávám se, že tam dlouho nebudou, takže: Honééééém!

Cannondale Topstone Carbon Force eTap AXS

Cannondale Topstone (AL) SE Apex 1

Cannondale Slate Force 1

reklama

Topstone Carbon – až tři centimetry odpružení (vzadu)

Hlavní lákadlo, na nějž se bude snažit nový Cannondale Topstone Carbon nalákat většinu zájemců, je jeho unikátní konstrukce rámu s „aktivním odpružením“ v zadní části nesoucí označení KingPin Suspension. Chvíli mi trvalo, než jsem z prezentačních materiálů a fotek pochopil, jak je celá tato záležitost myšlena a proč je součástí zadní stavby čep usazený na kuličkových ložiskách, navíc na místě, kde bych to rozhodně nečekal – uprostřed sedlovky!

Celý vtip spočívá v tom, že zde pruží i nepruží zadní stavba samotná, s čímž jí asistuje ohebná sedlová trubka a další deformační zóny. Zmíněný čep umístěný ve spoji horních vzpěr a sedlové trubky, dle velikosti rámu někde okolo její poloviny, tak neslouží k otáčení zadní stavby samotné, ale naopak k co nejvolnějšímu pohybu sedlovky.

Je to sice poněkud jiný koncept, než nabízí GT na nové generaci modelu Grade (Floating Seatstays – naše představení), nebo Trek na svých silničních a MTB strojích (IsoSpeed), ale v principu se snaží o to samé. Stručně shrnuto, nohy zadní vidlice jsou lehce předepnuté „do luku“, podobně jako kdysi u Scalpelu postaveného téměř bez čepů, sedlová trubka je ve své spodní třetině výrazně zúžena a zploštěna. Stejně tak se „deformační zóna“, umožňující dosáhnout cílené pružnosti, nachází v zadní části horní trubky – zploštění.

Výsledek: Sečtete-li všechny pohyblivé části a oblasti cílené deformace, měl by být Cannondale Topstone Carbon schopen nabídnout až 30 mm zdvihu, přesněji 30 mm prohybu sedla vůči středu. Oproti jiným konceptům zaměřeným na podobný efekt ale Cannondale Topstone údajně umí pracovat i bez přímého zatížení sedla. Díky tomu by měla být jízda na něm komfortní nejen v sedě, ale i ve stoje!

Svou práci odvede již jen snížená konstrukce zadní stavby, společně se specifickým profilem horní a sedlové trubky, stejně jako zploštění nohou zadní vidlice.

Ve spoji vzpěr a sedlové trubky najdeme tento čep usazený na kuličkových ložiskách jištěný rozpěrkou Lock’R.

Nejvyšší model bude využívat, krom tradičních sedlovek Cannondale SAVE i nové kombo představce s řídítky – Cannondale SAVE.

Technologie a konstrukce (v pozadí)

Odpružení KingPin ale není jediným trumfem nového modelu Cannondale Topstone Carbon. Může a nemusí. Další zajímavostí, úzce související s tímto tématem, je čep s ložiskem na sedlové trubce s rozpěrkou Lock’R, podobně, jako je tomu u plně odpružených kol Cannondale, případně GT.

Důležité je rovněž zaměření na dostatek prostoru pro obutí, kdy se nový Topstone bude primárně dodávat na pláštích rozměru 700x37c, maximálně přitom pojme pláště rozměru 700x40c. Případně lze nasadit i menší a tlustší kola v rozměru max. 650x48c. Vcelku samozřejmostí u moderních gravel biků je dnes velké množství montážních bodů pro veškeré myslitelné vybavení, brašny atd.

Prostor pro pláště v rozumném rozměru 700x40c

Na rozdíl třeba od GT Grade jde Cannondale cestou maximálně čistého vzhledu díky vnitřnímu tažení snad veškeré možné kabeláže, a to včetně vnitřních navigačních tunýlků (Easy Internal Cable Routing), aby byla instalace nového vedení co nejsnazší.

*Opět se mi vybavilo video z prezentace Cannondale Habit 29, kde dcerka jednoho z inženýrů protahovala bovdeny rámem s podobnou jistou a ladností, jako by to byly korálky navlékané na šňůrku…

Vnitřní vedení kabeláže pro maximálně čistý vzhled, navíc doplněné o praktické vnitřní tunýlky pro co nejsnazší instalaci.

Vcelku praktickou a dnes docela často se objevující vychytávkou je samostatně montovaný můstek na zadní vidlici sloužící pro upevnění dlouhých blatníků.

Jinou praktickou „fíčurou“, kterou známe z poslední generace XC kol Cannondale, jsou rychlo-vyndavací pevné osy na vidlici i v zadní stavbě. Ty stačí uvolnit a povytáhnout, hned na to lze kolo vyndat z rámu – nemusíte vytahovat celou osu. A pokud jde o možnost usadit do rámu teleskopickou sedlovku, tak ani na tu se nezapomnělo (průměr 27,2 mm).

To nejlepší ze spojení pevné osy a rychloupínáku!

Teleskop ready! Průměr 27,2 mm.

Vedle všeho výše zmíněného slibuje Cannondale také precizní a do detailu promyšlenou geometrii, která by měla zvládnout jak delší expediční jízdy, tak i hravý a veselý jízdní styl pro chvíle, kdy se na svém štěrkoletu chcete primárně bavit.

Co se výbavy týká, tak bohužel i zde (podobně jako u GT Grade), přichází na řadu moje lehké osobní zklamání: Jednak bych očekával více prostoru pro pláště než jen 40 mm (lze si pomoci koly 650b), jednak jsou všechny modely, podobně jako u GT Grade, postaveny na systémech řazení s přesmykačem (2x). Obvykle dominuje Shimano (Ultegra RX a 105), vrcholný model opanuje sada SRAM Force eTap AXS! Perličkou je jeden čistě dámský model (Topstone Carbon Ultegra RX 2 Women).

Vzhledem k tomu, že jsem v případě Cannondale Topstone Carbon nebyl pozván na jeho světovou prezentaci, pokud taková byla, budu si muset počkat, až „prezentace dorazí ke mně“. Abych byl přesnější, již nyní mám slíbeno, že jakmile do ČR dorazí první vzorky Cannondale Topstone Carbon, tak jeden kousek, odpovídající mojí velikosti, obratem vyrazí na cestu do naší redakce na test! Počkejme si, snad to nebude dlouho trvat!

Více informací hledejte na mezinárodním webu cannondale.com, v české lokalizaci na stránkách cannondalebikes.cz 

reklama

Cannondale Wheel Sensor

Abych nezapomněl na třešinku k dnes servírovanému dortu. Společně s novými stroji Cannondale Topstone Carbon se představuje rovněž krabička nazvaná Cannondale Wheel Sensor. Jedná se o doplněk vyvinutý společně s Garminem, který si jednoduše upevníte na náboj předního kola a on pak bude automaticky sbírat data o vašem pohybu, rychlosti, ujeté vzdálenosti apod.

K vyhodnocení zaznamenaných dat bude možné použít, jak jinak než k tomu určenou aplikaci do telefonu, kde lze nejen spravovat a sledovat své již uskutečněné jízdy, ale také si zde můžete vést servisní deník, zapsat si informace o odpružení, najít potřebné manuály, technická videa, či nejbližší servis.

Tento nenápadný společník přitom není nijak náročný. Stačí mu jedna plochá baterie (CR2032), která by mu měla vystačit na zhruba rok provozu, či 900 hodin jízdy na kole. Šikovné, nemyslíte?

Příslušnou aplikaci najdete již nyní třeba na Google Play 

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale