Bell Spark – Moderna za hubičku (představení)

Toto jaro, stejně jako minulé roky, je pro mě ve znamení „fasování materiálu“ pro dlouhodobé testy. Zejména co se týká svršků (obvykle především na focení), ale také helem a další dílčí výbavy. Právě helmy jsou tím, co střídám asi nejčastěji a vysloveně pravidelně. V praxi to znamená, že se moje loňská přilba Bell 4Forty vrátila do Progresscycle, abych si zde vybral nový kousek – novinku Bell Spark.

Pro letošní rok zcela nová řada Bell Spark v podstatě uzavírá výraznou obměnu, či omlazení nabídky trailových helem Bell, kde k původní legendě Bell Super (3, 3R, DH…) loni přibyly kousky Sixer a 4Forty (představení z jara 2018). Přesně v tomto pořadí jsou dané modely seřazené také v hierarchii značky, což vedle jiného, odráží i jejich cenové zařazení.

Tedy, pokud bychom do našeho výčtu zařadili Bell Super 3 (3 399 Kč), pak zjistíme, že je levnější než Sixer (4 399 Kč). Ale stále jsme někde jinde v porovnání s modelem Super 3R (s bradou za 6 499 Kč / verze Super DH 7 699 Kč) – všechny helmy s technologií MIPS. Každopádně zpět k našemu tématu, kde se pod modelem Sixer nachází mnou loni používaná helma 4Forty (1 999/2 499 Kč | bez/s MIPS), pod níž se nově zařazuje právě Bell Spark (1 499/1 999 Kč | bez/s MIPS) a pro úplnost připomeňme ještě zcela základní variantu Bell Nomad (1 299 Kč).

Z celé této trailové hegemonie přitom Bell Spark lehce vystupuje díky svému specifickému zapracování štítku v duchu extra moderního designu, jenž zažehla značka Fox. Zkrátka a dobře, výrazný a v MTB obecně nutný štítek není k helmě připojen na dvou čepech, jak je běžně zvykem, ale je k tělu přilby fixovaný napevno! Už jen to poskytlo návrhářům prostor a volnost, aby mohli prolnout jeho křivky dokonale s tělem samotné helmy. Obecně lze tedy hovořit o „integrovaném štítku“.

reklama

Jedním z výrazných prvků nové helmy Bell Spark je její integrovaný štítek.

Díky této konstrukci dokonale zapadá do tvaru samotné helmy a také vede vzduch do velkých větracích otvorů.

MIPS, nebo bez MIPS?

Oproti tomu, kolika vymoženostmi, technologiemi a super materiály oplývají vyšší modely Bell, jmenovitě třeba technologicky nadupaný Sixer, je Spark, až na svůj specifický štítek, vlastně dost jednoduchý, prostý, o to ale účelnější a lehčí. Budete-li o této helmě uvažovat, jistě se zamyslíte i nad tím, zda má, nebo nemá smysl připlácet si za MIPS.

Zlí jazykové možná tvrdí, že je to pouze „jeden velký marketingový podvod“, což sám za sebe nemůžu, bez speciální měřící laboratoře, potvrdit ani vyvrátit. Faktem ale zůstává, že příchod MIPS u značek Bell a Giro rozjel vlnu inovací u mnoha dalších výrobců, jedni si koupili licenci MIPS, jiní vyvinuli vlastní systém s podobným určením, málokoho to ale nechalo chladného.

Ať už je to jak chce, sám za sebe říkám, že pokud mi MIPS má v případě pádu pomoci byť jen jednoprocentním zmírněním jeho následků, stojí mi za tu investici! Ono totiž právě to jedno procento může být rozdílem mezi zdravím a… Nic hrozného radši nebudeme přivolávat. Nicméně, jeden drobný problém u Sparku jsem našel v tom, že s MIPSem se nabízí jen dvě barevné varianty, bez MIPSu čtyři!

Z řady důvodů jsem si tedy nakonec vybral variantu bez technologie MIPS (o cenu rozhodně nešlo) s tím, že Spark tak jako tak není jedinou helmou, kterou v průběhu roku používám. Pokud by to však byla moje „primární helma“, asi bych udělal ústupek v designu, přihodil 500 Kč a zvolil vyšší stupeň ochrany.

Logo Spark je v tradici moderních trailových helem Bell gumové…

Což má zajistit nápadný vzhled i jisté usazení pásku velkých MX brýlí. 

Ovládací mechanizmus Ergo Fit je poměrně prostý, ale bez problému funkční. 

Druhý (spodní) In-mold nehledejte, zajímavostí jsou ale tyto gumové výstupy pásků pod bradu.

Jednoduše, účelně!

Zbytek helmy je už pak bez zásadních překvapení či skrytých vychytávek. Stahování zajišťuje systém Ergo Fit s tradičním utahovacím kolečkem, konstrukce využívá In-mold polykarbonátovou skořepinu (jen z vrchní části), větracích otvorů je dohromady 13 a výraznější zajímavostí tak je omezení velikostí na tři univerzální – dámská (50-57 cm), pánská (54-61 cm) a XL (58-63 cm). Abych nezapomněl, vnitřní polstrování obsahuje, stejně jako vyšší modely, jazýček Sweat Guide odvádějící pot mimo vaše čelo. Ještě o něm bude řeč.

Čím levnější, tím… Lehčí!

Tolik by snad pro dnešek stačilo k obecnému úvodu, nyní si pojďme shrnout dosavadní poznatky z praktického provozu, jelikož tuto helmu vozím již pár týdnů, a proto o ní již „něco“ vím. V první řadě mi připadá krásně lehká, v ruce i na hlavě, přičemž povinně vylepený údaj hovoří o rovných 300 gramech. Domácí digitální váha nicméně ukazuje 329 g (možná bylo váženo bez štítku). Tak jako tak je to, na poměry trailových helem, velice slušný údaj (Bell 4Forty vel. M 55-59 cm, vč. MIPS – 369 g).

Lehounce, příjemně a vzdušně působí tato helma i na hlavě, což jen potvrzují moje první zkušenosti zkraje roku, kdy bylo ještě poměrně chladno a já si hned několikrát po sobě říkal, jak moc mi do této helmy fouká! Velké obdélníkové otvory v horní části zkrátka udělají své! V létě bude tato vlastnost k nezaplacení!

Co se týká usazení a stahování, i to je záležitost zcela bezproblémová, jelikož Bell Spark krásně sedl i na moji obvykle dost problémovou hlavu. Stažení kolečkem vzadu je přitom přesné a snadno dostupné. Navíc díky uni-size konstrukci u mě odpadl problém s vybíráním vhodné velikosti – jestli M, nebo L? Žádný přehnaný tlak na spáncích necítím, ani neřeším, naopak si užívám jisté a pohodlné usazení se stažením po obvodu celé hlavy.

Povinně vylepený štítek hovoří o hmotnosti 300 g, zřejmě bez štítku? Moje váha ukázala 329 g, i to je ale krásný údaj!

Zadní část stahovacího systému volně visí ve vzduchu, což zjevně kompenzuje skutečnost, že není výškově nastavitelný. 

Potřebuje rozchodit!

Vzhledem k ceně nelze čekat, že bude zapínání pod bradou řešeno jakkoliv sofistikovaně magnetem apod. Použita je zde klasická přezka, která, ruku na srdce, funguje a v ničem člověka neomezuje! Z pohledu praktického použití mě zprvu trápilo několik věcí, které ale, jak šel čas, začaly blednout, až zcela vyhasly. Helma si zřejmě musela sednout, musela se trochu ochodit a hlavně opotit a pak bylo vše lepší.

Konkrétně mě zprvu trápily pocitově ostré hrany tavených švů výstelek v oblasti čela. Obvykle se to po chvíli srovnalo, ale nutno přiznat, že mě to při prvních jízdách nikoliv řezalo, ale trochu nepříjemně šimralo. Jenže jak se výstelky postupem času pořádně propotily, evidentně změkly, povolily a dnes už o tomto problému není vidu ani slechu.

Druhé „trápení“ jsem objevil ve chvíli, kdy se o slovo pomalu začínalo hlásit jaro! Já jen pozvolna začal odkládat jednotlivé vrstvy, místy jsem se ale na sluníčku potil jako… (doplňte sami). V takových chvílích bych čekal, že zafunguje dopředu protažený zobáček polstrování Sweat Guide, podobně jako u vyšších modelů Bell 4Forty a Sixer. Jenže tady nějak nic! Potu bylo v určitých chvílích na hlavě víc než dost, občas mi přitom začal skapávat po krajích čela, nejednou ukápl i na sklo brýlí!

Integrace štítku do profilu helmy je skutečně vydařená. 

Štítek je přitom dost vysoko, proto ani v nejmenším nebrání výhledu. 

To všechno odnééés čas!

Vážně, stačilo dát helmě více prostoru, více času na „rozšlápnutí“ a najednou se zastavím v kopci, zjišťuju, že mě již výstelky neřežou do čela a zároveň, že mi nic nestéká po čele! Prostě si to sedlo, paráda! U Bell 4Forty jsem přitom nejednou v loňském horkém létě zažil situace, kdy si tak jedu a nejednou kap, kap, kap… Ale nikoliv na brýle, ale před nosem?!

Když se to stalo poprvé, dost jsem se divil a pátral odkud se ta voda bere, až mi po chvíli došlo, že to se právě naplno projevil Sweat Guide. Ono to vypadá jako hloupost, ale tato trocha savého materiálu navíc jednak zvýší objem potu, který do sebe polstrování jako takové je schopné vstřebat, jednak funguje tím stylem, že když už je potu přes míru, kape z helmy na zem před očima, tedy mimo vaše čelo i mimo vaše brýle! Stejné je to i u Bell Spark.

Za mě velký palec nahoru za odvod potu mimo hlavu, protože u řady konkurenčních modelů je právě stékání potu po čele jedna z věcí, které mě za jízdy dost otravují!

Polstrování se slušnou plochou je doplněno o přední výběžek, tzv. Sweat Guide, který odvádí pot od čela, jenž, v případě naplnění, kape na zem mimo vaši hlavu i brýle. 

Již výše zmiňované gumové výstupy pásků pod bradu…

Slouží nejspíš hlavně jako zajímavý designový prvek. 

Zvonec, za rok zase nový hrnec!

Nu a máme to v kapse. Takový je nový Bell Spark, který mě, vzhledem ke své velice příznivé ceně, mile překvapil kvalitou svého zpracování, jistotou usazení, komfortem i bezproblémovým použitím. Jasně, na enduro závody nebo enduro extrémy si asi vezmu jinou helmu, třeba jeden model s nasazovací bradou, ale pro běžné trailování a jiné lesní radovánky bude dost možná Bell Spark mým aktuálním hitem pro tento rok.

Poslední věc, co bych rád dodal, se týká v úvodu zmiňovaného integrovaného štítku. U vyšších či starších trailových modelů helem Bell mi přišlo, že byl štítek ve výchozí poloze dost nízko a já jej tedy musel hodně zvedat. U Sparku, kde je štítek fixní, jsem se trochu bál, zda bude jeho poloha dobře zvolená. Odpověď? Je to paráda! Štítek je vysoko víc než dost, ani v extrémních pozicích nebrání výhledu, proto o něm prakticky ani nevíte.

Pro mě je toto velká výhoda, jelikož mi štítky ve výhledu dost vadí, naopak ti, kdož si rádi zastíní slunce či cokoliv jiného, budou možná zklamaní, jelikož zde si štítek rozhodně dolů nesklopí. U této helmy má totiž kšilt funkci především designovou, i když někdy může pomoci i v tom, že se po jeho horní hraně plynule sveze třeba větev, která by vás jinak praštila do čela.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

Bell Spark – základní údaje

Cena: 1 499/1 999 Kč (bez/s MIPS)
Hmotnost: 300/329 g (udávaná/zváženo – vel Uni, včetně štítku)
Upínací systém: Ergo Fit
Konstrukce: In-mold Polycarbonate Shell
Ventilace: 13 otvorů
Klíčové vlastnosti: Sweat Guide, integrovaný štítek
Velikosti: Uni-size (54–61 cm) / dámská (50–57 cm) / XL (58–63 cm)

Více o helmě Bell Spark najdete na webu eshop.progresscycle.cz, (modely Bell Spark s MIPS)