reklama

reklama

Bell Sixer & Bell 4Forty – praktické představení

Letos se nám hned z kraje roku sešly v „redakčním skladu“ tři nové či inovované helmy značky Bell. Největší a „nejdrsnější“ Bell Super DH jsme si již představili, dnes se pojďme podívat blíže na další dva kousky – Bell Sixer jakožto zástupce vrcholných technologických inovací a Bell 4Forty coby reprezentant dostupné, přitom stále vysoce kvalitní trailové helmy.

Už jen počet třech nových helem od jedné značky v jednom roce a v jednom segmentu dokazuje, že to Bell myslí s inovacemi a se snahou o výraznější prosazení se rozhodně vážně. Chce zkrátka vystoupit ze stínu své sesterské značky Giro a zaujmout i něčím jiným než „enduro ikonou“ mezi přilbami 2v1 (Bell Super 2/3R) či levnými produkty jako byl náš oblíbený Bell Stoker.

Naopak tato klasická „helmařská“ značka, jejíž tradice sahá až ke kořenům MTB*, se chce, i díky prezentované „svaté trojici“ enduro skořápek znovu vyšvihnout na vrchol a dokázat tak světu, že bychom ji měli brát vážně. Zároveň se zdá, že Bell chce ukázat konkurentům cestu, kterou má smysl následovat. Nechám si již ony sladké prezentační řečičky a půjdeme se raději vrhnout na bližší popis helem Bell Sixer a 4Forty.

Fakticky byla značka Bell založena již v roce 1954, na což upozorňuje i pár detailů v helmě – číslovky 54
Čerstvé foto z testování Author A-Ray Team 29

BELL Sixer MIPS

Sixer rozhodně není helma „za pár drobných“, ale naopak vysoce kvalitní skořápka, která, vedle modelu Super DH, figuruje v trailové části nabídky značky Bell jako vlajkonoš nejnovějších technologií, konstrukcí, nápadů a materiálů. Pusťme se tedy směle do nich!

Začít můžeme u technologie MIPS (Multi-Directional Impact Protection System), což je již několik let synonymum pro řešení, které krom klasického přímého nárazu pomáhá tlumit také rotační síly, které při pádu na hlavu obvykle působí. Základní princip je odvozen od „plovoucího uložení“ našeho mozku v hlavě, a právě mozek chrání prvořadě. MIPS zmírňuje následky pádu/nárazu a měl by pomoci snížit riziko vzniku otřesu mozku.

Tématu MIPS jsme se věnovali již dříve v samostatném článku, nastudovat si můžete tuto technologii a její přednosti také na webu: www.mipsprilby.cz

Velké ventilační otvory, pogumování pro jistější usazení popruhu brýlí a držáček na kameru zacvaknutý v helmě.
O kvalitní ventilaci je skutečně postaráno už jen podlouhlými vstupními otvory s bezpečnostním vyztužením.

V integraci je síla

V souvislosti s helmou Bell Sixer a konstrukcí MIPS doplním pár podstatných informací. Zaprvé tento model se nabízí pouze s technologií MIPS (např. 4Forty s i bez MIPS). Zadruhé je Sixer jednou z vícero helem značky Bell, které nově přichází s ještě hlubší integrací systému MIPS. Ten zde již nefiguruje jako „přídavná pohyblivá čepička“ uvnitř helmy, ale je integrální součástí upínacího systému Float Fit Race.

Výhody takovéhoto řešení jsou snad více než zřejmé. Zjednodušení vnitřní konstrukce a odlehčení, stejně jako méně materiálu v blízkosti hlavy, tedy i více prostoru pro proudění vzduchu a tedy lepší ventilace a odvod tepla.

Ještě o jeden „level“ dál jde v tomto směru helma Bell Super DH, která využívá řešení nazvané MIPS Spherical. V tomto případě není „čepička MIPS“ plastovou skořepinou, ale pevnou plovoucí skořepinou z polystyrenu, navíc s odlišnou tvrdostí, než najdeme u zbytku helmy (více v praktickém představení Bell Super DH).

U Bell Sixer je díky bílé barvě polykarbonátové skořepiny MIPS jasně patrná integrace tohoto prvku jako přirozené součásti helmy.
Jen když budete pátrat, najdete silikonové čepy, které zajišťují skořepině MIPS možnost pohybu. Spíše ale narazíte na loga a známky.

Měkčí uvnitř, tvrdší z venku

Tímto jsem si připravil krásný oslí můstek k dalšímu bodu, kterým je základní polystyrenová skořepina složená ze dvou vrstev odlišných vlastností. Polystyren, který je blíže vaší ctěné hlavičce je měkčí než zbytek helmy, což má zcela zřejmé odůvodnění. Měkčí vnitřní vrstva je zde proto, aby pomáhala absorbovat menší nárazy, či zjemnila začátek nárazu. Tvrdší vnější část skořepiny zase zajišťuje pevnost helmy jako takové, aby praskla až tehdy, kdy to bude skutečně nezbytné.

Skutečnost, že helma při nárazu praskne je jejím posláním, nikoliv prohřeškem. Helma praská proto, aby pohltila maximální množství síly způsobené nárazem. Mluvíme o vnitřní polystyrenové výplni. Polykarbonátová vnější skořepina, dnes už snad zcela standardně spojená s polystyrenovým základem metodou vstřikování do formy pod vysokým tlakem a za vysoké teploty (In-mold), by měla naopak zůstat celá, jelikož má na starosti, aby přilba zůstala v jednom kuse a nerozletěla se do všech stran.

Co dalšího bychom v teoretické rovině měli zdůraznit? Snad, že je helma Bell Sixer vybavena systémem Sweat Guide, což je prodloužený kus polstrování v oblasti čela, který má za úkol odvést pot od vašich očí a brýlí. Dále můžeme upozornit na pogumovanou plochu v zadní části pro jistější usazení gumy velkých MX brýlí, štítek jištěný dvěma kovovými šrouby s velkým rozsahem nastavení (čtyři polohy), rychloupínací držáček kamery či světla jako součást standardní výbavy, výstelky s antibakteriální úpravou X-Static® atd.

Jednou ze specialit helmy Bell Sixer je i větrání v oblasti čela.
Specificky navržené kanálky by měly nejspíš namířit vzduch přímo na vaši tvář. Zde je také dobře vidět, jak silná vrstva materiálu chrání vaši hlavu. 
Pokud tomu správně rozumím, pojem Sweat Guide označuje protažený „zobáček“ polstrování, který má za úkol odvádět pot mimo oči a brýle.

Bell Sixer – konstrukce, výbava, vlastnosti

Upínací systém: Float Fit Race (integrace MIPS)
Konstrukce: In-mold polykarbonátová skořepina, polystyrenová výplň dvojí hustoty
Ventilace: 30 otvorů (Channeled Ventilation, Overbrow Ventilation)
Vlastnosti: čtyřpolohový štítek kompatibilní s motokrosovými brýlemi, rychloupínací GoPro držák, X-Static® výstelky, Sweat Guide
Velikosti: S (52–56 cm), M (55–59 cm), L (58–62 cm)
Cena: 4 399 Kč
Hmotnost: *doplníme

Více o této helmě, přehled barev a dostupných velikostí na e-shopu: eshop.progresscycle.cz

Bell Sixer – praktické postřehy

S helmou Bell Sixer MIPS jsem toho sám za sebe zatím příliš nenajezdil, proto nebude moje hodnocení příliš obsáhlé. Respektive jsem tuto helmu zatím vozil jen se šátkem na hlavě, jelikož byla zima, proto se těžko hodnotí její usazení na hlavě, komfort a tak podobně. Každopádně rozhodně perfektní je její zpracování, což lze, vzhledem k ceně, dopředu očekávat.

I přes šátek na hlavě jsem měl pocit, že helma velice dobře a příjemně sedí, je tak akorát hluboká a její stahovací mechanizmus Float Fit Race se velice dobře ovládá. Pogumované kolečko je příjemné na dotyk, má jemné polohy, a proto si s ním člověk pohodlně nastaví odpovídající míru stažení.

Co jsem již stačil vyzkoušet je rychloupínací držáček na kameru/světlo, který je vybaven klasickým úchytem pro kamery GoPro a další kompatibilní systémy. S jednoduchým adaptérem, který mám doma, jsem tento držák doplnil o úchyt se stativovým šroubem a na helmu pak snadno připojil kameru Sony. Rozhodně tleskám nápadu snadného připojení této destičky, která zapadne na místo díky zobáčku s pružinkou. Pro uvolněn stačí jen odjistit a sejmout z helmy.  

Držáček kamery/světla lze jedním pohybem nacvaknout či vycvaknout.
Z fotky hůře viditelné ikony označují místo, kam máte uchytit tento adaptér.

Chybějící interakce

Trochu škoda je, že je tento držáček u helmy Bell Super DH jiného tvaru než u Bell Sixer a nelze je tedy zaměnit, což by se nám bývalo v jednom případě hodilo. Na druhé straně oproti právě Bell Super je u modelu Sixer kamera a její montážní bod situován dozadu nad temeno (u Bell Super je vepředu za štítkem), což má hned několik výhod.

Jednak je zadní uchycení lepší z hlediska rozložení těžiště „přídavného nákladu“, které hýbe s helmou a vaší hlavou (člověk přítomnost kamery tolik necítí), jednak můžete natáčet i jezdce za sebou. Zkoušeli jsme to i s Bell Super DH a pokud jezdec/kameraman neměl hlavu vyvrácenou nepřirozeně dozadu, byly záběry z přední části helmy nepoužitelné ☹

Více si o praktických vlastnostech helmy Bell Sixer MIPS řekneme později v průběhu sezóny, až ji pořádně prověříme v teplotách, kdy není třeba izolovat hlavu přídavnou textilií.

S Bell 4Forty v rámci testování GT Zaskar Carbon Expert 29

reklama

Bell 4Forty MIPS

4Forty je svým způsobem obdobou helmy Bell Sixer, avšak v levnějším a ekonomičtějším balení. Její popis tedy bude jednodušší, jelikož zde hrála roli především rozumná cena, nikoliv špičkové technologie z vrcholu nabídky. Každopádně i zde se na bezpečí nešetřilo, tedy podle toho, který model si vyberete. Bell 4Forty se totiž nabízí s vnitřní konstrukcí MIPS (popisováno výše), nebo bez ní.

Rozdíl v ceně je přitom rovných 500 Kč, což, dle našeho názoru, za vyšší míru ochrany stojí. Zcela konkrétně základní helma Bell 4Forty (bez MIPS) je prodávána za 1999 Kč, varianta s technologií MIPS za 2499 Kč. Z naší osobní zkušenosti přitom víme, že verze s MIPS často lépe sedí na hlavě, než stejná helma bez této „vychytávky“.

Ale to je samozřejmě dosti individuální záležitost, kterou musí zhodnotit každý sám za sebe, stejně i to, zda mu oněch 500 Kč navíc stojí za „pocit jistoty, sucha a bezpečí“, či zda to jsou pro něj „vyhozené peníze“. Každopádně právě u modelu Bell 4Forty je právo výběru jen na vás!

Už jen tvarování základních ventilačních otvorů u 4Forty připomíná Bell Sixer, jen v méně odlehčené podobě.
Celá helma je příjemně kompaktní a plná, snad i proto působí již v ruce velice solidním dojmem.

Levnější, přesto integrovaný

Pokud zvolíte vyšší verzi s ochrannou MIPS (v testu), pak se můžete těšit na stejné řešení jako je použité u modelu Sixer. Tedy MIPS integrovaný do celé „stahovací čepičky“ uvnitř helmy. Pouze materiál je již od pohledu jiný, levnější. Nejspíš klasický plast namísto odlehčeného polykarbonátu. Rozdíl je patrný také na pozici výstelek, které jsou kvalitně zpracované s tavenými švy (doporučuji neprat v pračce, jednou se mi to vymstilo!), ale nejsou z materiálu X-Static®, nemají tedy až tak důslednou antibakteriální ochranu.

Stahování použité u helmy Bell 4Forty je rovněž z o stupeň nižší kategorie, nese název „Float Fit“, avšak dle mojí zkušenosti a bližšího ohledání najdete rozdíl především v použitých materiálech, nikoliv v konstrukci mechanismu jako takového. Proto se i zde pracuje se stahováním velice snadno a příjemně, kroky jsou jemné, pozice přesně dané a povolování nenásilné.

Co jsem u Bell Sixer zapomněl zmínit je možnost výškového nastavení polohy stahovacího mechanizmu na temeni hlavy (dnes již skoro samozřejmá vlastnost většiny moderních helem). U Bell 4Forty i u Sixeru se nachází jednoduchý posuvník disponující čtyřmi polohami výškového nastavení. Nemusíte tak násilně vytahovat kolíky a pak je zase zacvakávat, jak je tomu u jiných modelů či značek.

Také uvnitř se 4Forty podobá modelu Bell Sixer, jen jsou použity jiné materiály. Schválně, kdo najde číslovku „54“ odkazující na rok založení? 
Jedno (ne)nápadné upozornění na přítomnost konstrukce MIPS.
Systém stahování Float Fit je příjemně kompaktní, přesto snadno dostupný.

Bell 4Forty – konstrukce, výbava, vlastnosti

Upínací systém: Float Fit (integrace MIPS)
Konstrukce: In-mold polykarbonátová skořepina
Ventilace: 15 otvorů (Channeled Ventilation)
Vlastnosti: polohovatelný štítek, Sweat Guide
Velikosti: S (52–56 cm), M (55–59 cm), L (58–62 cm)
Cena: 1 999/2 499 Kč (bez MIPS/s MIPS)
Hmotnost: 369 g (vel. M 55-59 cm, vč. MIPS)

Více o této helmě, přehled barev a dostupných velikostí na e-shopu: eshop.progresscycle.cz

Polohovatelný štítek se otáčí na čepech a jistí jej dva stahovací šrouby z boku.
Bell 4Forty by měl rovněž udržet popruh velkých MX brýlí, už jen díky gumovému logu.

Bell 4Forty MIPS – praktické postřehy

S přilbou Bell 4Forty MIPS jezdím již delší čas a beru si ji na hlavu poměrně pravidelně. Jelikož nejsem žádný zmrzlík a jelikož nás již potěšilo pár teplých dní, měl jsem tu čest zkusit ji s šátkem na hlavě i bez něj. Obecně se mi na této helmě líbí, jak krásně sedne na mojí kulatou, či spíše nezvykle šišatou hlavu, stejně tak, jak je výrazně hluboká. Díky tomu má člověk pocit, že je jeho hlava poctivě chráněna ze všech stran.

Příjemné je také polstrování, které má relativně velkou plochu, ale spíše menší či střední sílu. Nepůsobí tak zbytečně hutně, jestli si rozumíme? Oproti starším kouskům Bell nebo Giro s ochranou MIPS mám v tomto případě pocit, že integrace tohoto systému a jeho propojení s upínacím mechanizmem pomohl jistotě usazení samotné helmy na hlavě. To samé platí pro Bell Super DH a Bell Sixer.

Když si totiž dáte helmu na hlavu a začnete s ní hýbat rukou, drží do určité míry pevně a jistě na své pozici, jako by v ní žádný MIPS nebyl. Až když překonáte určitou hranici, pak teprve pocítíte, že se skořepina MIPS začala pohybovat vůči helmě samotné. Drobné výkyvy tak nejsou znát a helma rozhodně neplave na hlavě tolik, jako starší generace s MIPS (např. testované Giro Chronicle). I když i na to si člověk zvyknul, jen to bylo trochu nešikovné pro natáčení videa z helmy.

Jedna momentka ze Singltreku pod Smrkem v sedle – Orange Clockwork Evo | Foto: Jakub Svoboda

Tvrzený nárazník

Pochvalu si ode mě bell 4Forty rozhodně zaslouží za dvojitý In-mold, tedy za polykarbonátovou skořepinu nejen z horní strany, ale nataženou i přes spodní hranu. Výrazně se tím zvyšuje „vizuální hodnota“ helmy jako takové, hodně toto řešení napomůže i její „morální životnosti“. Omačkaný a obouchaný spodní lem je totiž často důvodem, proč se člověku jeho starší kousek už přestane líbit a začne řešit nový. Respektive výraznější záseky na spodní hraně u helmy bez této konstrukce jsou často vhodným indikátorem pro její výměnu.

Co se týká odvětrání, tak jsem zatím, ve spíše chladnější části roku, neměl problém s tím, že bych se pod helmou pařil. Pravdou ale je, že Bell Sixer s dvojnásobným počtem větracích otvorů a systémem promyšlených kanálků na tom bude v létě nejspíš o poznání lépe. Bell 4Forty se mi ale zase hodně líbí už jen tím, jak je nenápadná (až na tu barvu), kompaktní, v ruce i na hlavě pocitově lehká a jak hezky sedí. A také mě obrovsky baví její lesklý lak, který je příjemnou změnou v záplavě matových helem.

Větší připomínky nemám ani ke štítku, který je volně polohovatelný a který lze zvednout natolik, že se pod něj vejdou i velké MX brýle. Jen pozor na jeho jistící šroubky, které se občas povolují, načež štítek začne trochu plavat. Naštěstí jejich hlavičky jsou dost výrazné na to, aby je člověk zvládl utáhnout i v rukavicích, klidně přímo za jízdy. Jen bych doporučil je pravidelně kontrolovat a utahovat rukou, abyste o ně nepřišli. Ale on by vám nejspíš dříve spadl štítek do zorného pole!

Tolik tedy dnes k Bell Sixer a 4Forty. V průběhu sezóny se k nim ještě vrátíme až načerpáme více praktických zkušeností.

Foto: Štěpán Hájíček

Karbonové výztuhy hlavních „nasávacích“ otvorů.
Ovládání upínacího mechanismu Float Fit Race.

Bell Sixer MIPS & Bell 4Forty MIPS
Bell Sixer MIPS & Bell 4Forty MIPS