Pirelli Scorpion MTB – Čtyři vzorky nejen pro holky!

Značku Pirelli snad není třeba nikomu zevrubně představovat! Jedná se totiž o významného světového hráče na poli gumárenství, tedy primárně o dodavatele pneumatik pro auta a motocykly (včetně F1, Moto GP a MX) s dlouhou tradicí, který se nově dere (vrací) také do světa cyklistiky.

Skutečně, i s cyklistikou měla tato značka svého času co dočinění, přesněji v dobách rodící se slávy Tour de France a dalších věhlasných podniků. Poté se ale soustředila spíše na motorizované dopravní prostředky, aby se k cyklistice po letech opět pomalu navrátila.

Ostatně v našem bikovém mikrosvětě není přítomnost velkých gumárenských domů, opírajících se zejména o produkci automobilových a motocyklových plášťů, nikterak výjimečná. Vzpomeňme například Continental, domácí Rubenu (dnes Mitas), Michelin nebo třeba Maxxis.

Spojení motoristického a cyklistického světa právě v oblasti obutí tak rozhodně není výjimkou, ale vlastně ani nutným pravidlem. Každopádně proč nezkusit něco od další věhlasné značky s dlouholetou tradicí a propojením na řadu vrcholných závodníků, prestižních výrobců aut či motorek nebo závodních stájí, motokros nevyjímaje?!

*Ostatně Pirelli už rok a něco nabízí silniční pláště s jiným slavným jménem P Zero – více na webu velo.pirelli.com

reklama

Nováček musí zaujmout!

Pirelli je tedy sice velký a dobře známý výrobce pneumatik, ve světě MTB se ale jedná o nováčka, od něhož se očekává nějaký nový nápad, design, či nezvyklý přístup, aby zaujal a přesvědčil, že stojí za to odložit na čas staré ozkoušené dezény a okusit něco trochu jiného a neotřelého.

Zaujmout se přitom u Pirelli snaží na vícero frontách, a musím říct, že se mi jejich přístup líbí tím více, čím déle se probírám jejich prezentačními materiály. Pojďme si tedy shrnout základní inovace a nové přístupy, které by nás měly (mohly) nahlodat.

Zaprvé si tvůrci nových vzorků v Pirelli zjevně udělali rozsáhlou rešerši současné nabídky MTB obutí, jednotlivých kategorií, jejich specifických požadavků atd. Jako výsledek na ně vypadla u mnoha značek mnohdy až dost nepřehledná a matoucí směs různých modelů v různých rozměrech, šířích a s různým určením. Tedy skutečnost, že pro každou disciplínu má mnoho značek několik odlišných vzorků podle určení a podmínek, pro další kategorii je to zase jiná rodina, a tak dokola. Znáte to asi sami…

 

Jednoduše Scorpion HMSR

Tento pelmel vzorků, názvů a rozměrů se přitom v Pirelli rozhodli hodit za hlavu a udělat si v dané věci pořádek. Proto přichází jen s jedním modelovým označením – pověstné Pirelli Scorpion – které se následně dělí na čtyři skupiny charakterizované velkým písmenem za názvem modelu – Scorpion H / M / S / R.

  • Scorpion H – Hard terrain (tvrdý povrch)
  • Scorpion M – Mixed terrain (kombinovaný povrch)
  • Scorpion S – Soft terrain (měkký povrch)
  • Scorpion R – Rear specific (pro zadní kolo)

Čtyři vzorky a nic víc! Toto by mělo bohatě stačit k vykrytí poptávky v rámci víceméně všech MTB disciplín. Každá z těchto pneumatik se totiž bude nabízet v rozměrech 29×2,2/2,4/2,6“, 27,5×2,4/2,6“ a navíc ještě v odlehčené variantě LITE v rozměru 29×2,2/2,4“ (vyjma Scorpionu R – na zadní kolo).

Podoba jednotlivých dezénů přitom čerpá ze světa motokrosu, kde se používá Pirelli Scorpion MX rovněž v různých variantách. Zmíněné čtyři kategorie MTB Scorpionů přitom samozřejmě odlišuje jak podoba samotného dezénu či jeho hustota, tak i síla materiálu a výška či rozměr jednotlivých špuntů, případně míra jejich stabilizačního vzájemného propojení (tzv. Rubber Bridge). Nejlépe si vše můžete prohlédnout na přiložené grafice.

Jedna je víc než tři

Pirelli ve svém prezentačním letáku krom vzorku a jeho podoby rozebírá i řadu dalších detailů, geometrii jednotlivých výstupků, míru tlumení, stabilitu, opotřebení atd., čímž vás ale nechci zatěžovat. Kdo by měl zájem, ať si stáhne:

Co mě z toho všeho zaujalo, vedle členění vzorků, je řešení a aplikace směsi, na které závisí jak stabilita dezénu, tak zejména jeho přilnavost. Pirelli přitom tvrdí, že u vícero konkurenčních značek oblíbené vícesměsné pláště jsou sice lákavé a mají velice zajímavé jízdní vlastnosti, zejména když jsou nové, jakmile se ale začne plášť sjíždět, poměrně rychle se ošoupe či ubrousí vnější kontaktní materiál a začne vystupovat vnitřní pevnější struktura. Zároveň je zmiňováno, že dle jejich měření a hodnocení takové pláště brzy přichází o klíčové hrany na jednotlivých špuntech.

U Pirelli oproti tomu vsadili na jednu univerzální směs – SmartGRIP Compound – která se sjíždí pravidelně, plášť si díky ní déle udrží klíčové hrany, a navíc by se v průběhu času neměly měnit trakční schopnosti za sucha či na mokru, vyjma toho, že se vzorek samozřejmě s časem trochu ojede. *Směs SmartGRIP Compound přitom samozřejmě nebude stejná u tvrdých rychlých plášťů Scorpion H jako u obutí do bláta Scorpion S.

reklama

Teď už jen počkat na vzorek…

Jak už jsem zmínil výše, zajímavostí a technických precizností je v pozadí plášťů Pirelli Scorpion MTB víc než dost. Všechny podrobnosti ale rozebírat nehodlám, jednak abych vám zbytečně nezamotal hlavy, jednak abych se v tom celém neztratil já sám.

Pro začátek si myslím, že máme k novým gumám informací víc než dost (níže ještě tabulka hmotností, evropských cen a plánované dostupnosti). Nyní už nezbývá než počkat, zda bude zastoupení Pirelli natolik vstřícné, aby nám do redakce poslalo pár vzorků na test, ať se ukáže hezky v praxi, zda ona zářivá teorie skutečně za něco stojí, nebo zda je to jen marketingové pozlátko. Nechme se překvapit!

Více informací najdete na webu: velo.pirelli.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pirelli