reklama

reklama

Eminent Cycles Haste – Lawwill znovu na scéně!

Světem horských kol za roky jeho existence proplula řada všelijakých systémů a konstrukcí zadního odpružení, dlouhodobě se ale prosadilo a udrželo vlastně jen několik málo konstrukcí. Jednočep, přepákovaný jednočep, klasický čtyřčep (FSR apod.) nebo různé virtuální systémy (VPP apod).

Zkrátka a dobře, buď máte jednu přímou spojnici rámu a zadní osy (kyvnou vidlici) a pak řešíte, jak její pohyb přenést na tlumič, nebo si hrajete se sestavou čtyř čepů a několika ramen.

Kombinací a variací na téma čtyřčepu (virtuálu) může být nespočet, přesto to poslední roky vypadá, že si jednotliví výrobci navzájem vykrádají své vlastní nápady. Často se také stává, že určité značky jedou stále to samé (zcela bez urážky, konzistence se v tomto směru cení), nebo naopak střídají řešení podle aktuální nálady a módy – zde už bych tak hlasitě netleskal!

reklama

Svěží vítr z USA

Vcelku dlouho se nestalo, že by někdo přišel s něčím extra novým, nápaditým a originálním. Poslední výraznější počin v tomto směru předvedly značky Marin a Polygon ve vzájemné spolupráci na jednom netradičním konceptu (viz představení Wolf Ridge Pro se systémem Naild R3ACT). Přitom k osvěžení by stačilo sáhnout do šuplíku historie MTB a oprášit jeden z pomalu zapomenutých systémů, využít nejnovější materiály, dát mu šmrnc díky modernímu designu a malá revoluce by mohla být na světě.

Aby se neřeklo, že zde mlátím prázdnou slámu, tak vám musím s osobním potěšením sdělit, že jsem nedávno narazil právě na jeden takový kousek. Jmenuje se Eminent Haste a přestože jeho tvůrci označují použitý systém odpružení vlastním názvem AFS (Active Float System), každý znalec MTB historie a fetišista pákových systémů pozná, že jde o zajímavou reprodukci řešení používaného konstruktérem jménem Mert Lawwill, jenž svůj systém aplikoval v devadesátých letech na několik strojů Gary Fisher a Yeti.

Historický model Gary Fisher s „mikro“ odpružením Lawwill.
Netradiční sjezďák Yeti Lawwill 6 s originální konstrukcí zadní stavby…
…a „tahacím“ tlumičem. Velikost převodníku bez komentáře!

Zavěšení typu Lawwill lze ve zkratce označit za přesný opak „klasických virtuálů“ jako je VPP nebo giantovské Maestro, případně za prodlouženou verzi zavěšení typu Specialized FSR nebo ještě lépe Ellsworth ICT.

Princip je takový, že použijete dvě dlouhá ramena spojená s rámem, zadní kolo pak uchytíte na pohyblivý prvek (těhlice), který je na jejich konci vertikálně propojuje. V principu nejde o nic jiného než o automobilové zavěšení – lichoběžník – které se pouze otočí o 90° ve směru jízdy. Lichoběžník na přední nápravě měly třeba už Škodovky 120 i starší, na přední lichoběžníkové nápravě si udělaly jméno vozy Honda Civic či Accord (dnes už to není pravda) a tak podobně.

Problémem Lawwillu, nebo zde tedy systému AFS, je zejména otázka, jak ideálně uchytit třmen zadní brzdy, aby jednak přehnaně nezatěžoval krátkou zadní těhlici a zároveň aby jeho pohyb neměl negativní vliv na průběh odpružení. Právě kvůli této otázce z mého názoru skončila řada modelů v minulosti využívající toto řešení.

Každopádně americká „garážová“ značka Eminent Cycles si s tímto problémem poradila šikovně, když třmen uložila na pohyblivý prvek, který se na jedné straně opírá o osu zadního kola, na straně druhé pak podélně klouže v uložení, které jej pojí se zadní vidlicí. Na přiložené animaci je přitom krásně vidět, jak to celé pracuje.

Automobilová lichoběžníková náprava.

Jinou otázkou, která se u systému Lawwill v minulosti řešila, bylo optimální zapracování tlumiče do celého systému, což de facto omezuje nutnost použít dlouhé horní rameno. V minulosti se objevily i různé nápady s tahacím tlumičem (opačná konstrukce oproti klasickým stlačovacím tlumičům), to by ale znamenalo nechat si vyrobit originální kus jen pro dané kolo, což si před pár lety rozmyslel i Cannondale u modelů Jekyll a Trigger.

Záměr otce zakladatele značky Eminent (Jeff Soncrant) byl ale přesně opačný, tedy postavit kolo, které si poradí s běžnými tlumiči, vzduchovými i pružinovými, a nebude v tomto směru nikterak rozmazlené. Výsledek pak vidíte na fotkách. Tedy dlouhé horní rameno, které je posazené poměrně vysoko, tlumič procházející prostorem, kde je normálně sedlová trubka a jeho přímé spojení se zadní vidlicí prostřednictvím pomocné vidličky.

Prostoru pro tlumič je tak víc než dost, jeho délku takřka nic neomezuje (metrický rozměr 230×60 mm) a zdvihová kapacita (160 mm) při použití kol průměru 27,5“ je také rozhodně dostačující.

Otevřený prostor nad středem působí poněkud zvláštně. 
Klíčový je každopádně plovoucí prvek nesoucí zadní osu – těhlice. 
Zajímavě a chytře je řešeno uchycení zadního třmene, které je vzadu spojeno s osou kola. 
Vepředu klouže ve speciálním posuvném pouzdře. 

Jak to chodí s Lawwillem?

Kompletní představení tohoto stroje najdete na webu pinkbike.com, odkud ostatně čerpám základní data, fotky a další podklady. V tomto článku je také sekce věnovaná jízdním dojmům, kdy, s vaším dovolením, přeskočím oddíly věnující se geometrii, posedu či ovládání a zaměřím se na stručné shrnutí funkce samotného odpružení.

Předem je třeba přiznat, že ať už konstruktér zvolí jakékoliv řešení zadního závěsu, závisí jeho finální projev na mnoha malých detailech. Jinak řečeno, kupříkladu systémy VPP a jejich kopie mohou vypadat hodně podobně, reálný projev ale může být u každého dosti odlišný. Proto v tomto směru a v tomto bodě nelze nic moc zobecňovat.

Každopádně ve zmíněném článku je Eminent Haste chválen za vysokou míru efektivity, kdy do výjezdů nebylo potřeba sahat na páčku Climb Switch na tlumiči Cane Creek DB Air. Přitom zadní stavba neměla problémy – i přes intenzivní šlapání – požírat a zahlazovat nerovnosti, které jí příroda a jezdec výběrem stopy postavili do cesty.

V opačném směru, tedy ve sjezdu, pak zadní stavba AFS působila velice schopně a aktivně, respektive fungovala tím lépe, čím rychleji a tvrději jezdec své kolo posílal do náročného terénu. Zmíněno bylo třeba i to, že Haste působilo za jízdy lehkým a obratným dojmem, tedy že bike zbytečně neseděl na zadním kole, ale naopak zůstával výše ve zdvihu. Zejména při porovnání s konkurencí v podobě modelu Santa Cruz Nomad, s nímž byl stroj od Eminentu místy konfrontován.

reklama

Otevřený závěr…

Rozhodně nelze čekat, že kolo jako je Eminent Haste se dostane do Čech a my si budeme moci vyzkoušet, jak funguje systém odkazující na konstrukce Merta Lawwilla z devadesátých let minulého století.

Celý dnešní článek berte jen jako drobné zpestření, zajímavost ze světa, která se hned tak nevidí a jež může být vlaštovkou možné nenápadné renesance „zapomenutých systémů odpružení“. Nebo se také může jednat o jednu osamocenou holubici míru, která náhodou unikla z paláce Kim Čong-una po setkání s Donaldem Trumpem…

Více o stroji Eminent Haste najdete v článku na pinkbike.com, případně na webu výrobce eminentcycles.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Derek Diluzio (pinkbike.com), mix web

Chybět nesmí vnitřní vedení…
Vzhledem k absenci sedlové trubky je ovládání teleskopu taženo venkem.