reklama

reklama

Canyon Neuron 2019 – posun do nové kategorie?

Německá značka Canyon známá nejen svými koly, ale také jako jeden z klíčových propagátorů přímého prodeje (z továrny až k vám domů), poslední roky postupně inovuje celou svou produktovou řadu. Nejnovějším přírůstkem je přitom kompletně přepracovaný Canyon Neuron.

Je možné, že vás název této modelové řady hned nepraští do očí, i když je pravda, že hrátky se jmény, kdy se zejména kvůli vstupu Canyonu na americký trh stal z Canyonu Nerve Neuron, jsou již věcí několikaleté historie a jméno Neuron se za tu dobu snad již dostatečně zažilo.

Rebelující hliník?

Jednoho Neurona z jeho předchozí generace jsem přitom testoval na jaře roku 2017, přičemž nám tato zkušenost, či alespoň odkaz na zmíněný článek, může trochu pomoci v pochopení, kam se nejnovější Neuron posunul. V první řadě je třeba zdůraznit, že nejvíce patrné změny najdeme u karbonové verze Canyon Neuron CF, z globálního nadhledu se ale nemálo podstatného odehrálo i u hliníku Neuron AL.

Přemýšlím, zda jsem to nevzal za špatný konec, ale když už jsme u toho… Nový Neuron AL vypadá na první pohled hodně podobně, jako jeho předchůdce – velká kola, klasický čtyřčep, tlumič uprostřed rámu podél sedlové trubky atd. Oproti němu Neuron CF 2019, to je poněkud jiná písnička! I když základní parametry a charakteristiky obou verzí by měly být shodné.

Z jakého důvodu došlo k takto výraznému rozlišení verzí CF a AL mi jasné příliš není. Snad je prostě snazší a efektivnější zachovat u hliníku původní koncept, zatímco karbon nabízí širší pole působnosti pro konstruktéry a designové návrháře. Nespíš něco v tom duchu.

Canyon Neuron CF 2019
Canyon Neuron AL 2019

reklama

Jsem ve vývinu!

Zřejmě nejdůležitějším parametrem, na který je třeba u nového Canyonu Neuron CF (AL) upozornit, je skutečnost, že se znatelně posouvá po zdvihovém žebříčku výš! Tedy, že opouští vody maratonského stroje (doposud 110 mm vzadu) a aspiruje na zařazení do kategorie trailbike 29“ (130 mm). Tímto krokem se posouvá do škatulky dnes tolik oblíbené a žádané, alespoň pokud je pravda to, co skoro všichni zodpovědní produktoví manažeři poslední dobou tvrdí!?

Canyon Neuron tedy do jisté míry zaplňuje mezeru, která se postupně vytvořila mezi sportovně laděným XC a maratonským fullem Canyon Lux (100 mm) a aktuálně lehce vylepšeným a zdvihově obohaceným modelem Canyon Spectral. Ten totiž, jak jsem při studiu podkladů k tomuto článku zjistil, meziročně povýšil z hodnot zdvihu 150/140 mm na 160/150 mm!

*Připomeňme si náš letošní test Canyonu Spectral AL 6.0 (2018).

Zpět k Neuronu 2019, o němž jsem zatím mluvil jen jako o devětadvacítce. Jenže ona to není tak úplně pravda. Jestliže byl dříve Neuron dostupný jak na kolech 27,5“ tak i 29“, bude od nynějška oba rozměry volit striktně logicky podle velikosti rámu. Tedy velikosti XS a S budou dostupné pouze na rozměru 27,5“, zatímco M, L a XL jen na devětadvacítkách.

Foto: Markus Greber

Malý stejný jako velký

Co mi přijde zajímavé je skutečnost, že Canyon k touto tématu přistupuje dost specificky, tedy že kupříkladu používá i u 27,5“ variant modelu Neuron 29“ vidlice se stejným offsetem (51 mm)? Cílem by mělo být dosažení stejného pocitu, jaký zažívají jezdci na velkých kolech, i když jedete na středním průměru?! Zajímavé…

Každopádně třeba v tabulce geometrie je zmíněná „podložka“ (nevím o jakou se jedná), která má u sedmadvacítek sílu 5 mm u 29“ rámu 10 mm (vel. M), respektive 15 (L a XL). Pozoruhodné mi připadá také to, že všechny velikosti rámu mají stejně dlouhý představec (60 mm), zatímco šířka řídítek se mění – 740 u XS a S (27,5“) a 760 u M, L a XL (29ů).

Zástupci Canyonu přitom tento krok údajně vysvětlovali jako výsledek dlouhodobého měření a zkoumání různých vlivů odrážejících se v chování kola, a právě tato cesta jim přišla jako nejvhodnější pro dosažení konzistentního pocitu z ovládání bez ohledu na velikost rámu.

S tím vlastně nepřímo souvisí i specifické naladění zadní stavby, které se v určitých aspektech liší velikost od velikosti. Na obdobnou filosofii jsem vás upozorňoval také v rámci představení nové generace Cannondale Habit 2019 (29″), kde se skutečně detailně ladila kinematika u každé jednotlivé velikosti rámu.

U Canyonu je možné, že jde o rozdíl u kol na parametru 27,5“ (tlumič 195×45 mm) a 29“ (tlumič 210×50 mm). Ale to už se pomalu pouštím na dost tenký led nepodložených spekulací!

Podobnost čistě náhodná?

Postupně se od obecnějšího popisu můžeme přenést k bližšímu prozkoumání nového rámu Canyon Neuron CF, který se koncepcí svého odpružení jakož i vícero detaily na rámu dosti blíží aktuální podobě modelové řady Spectral, která si před časem prošla rovněž zásadní proměnou.

Do očí nejvíce bijící je přesun tlumiče z pozice „před sedlovkou“ do polohy „pod horní trubkou“. Ač tato změna působí jako dosti radikální, na základní koncepci zadního odpružení se až tak moc nemění. Stále se totiž jedná o nezávislý čtyřčep s víceméně horizontálně usazeným horním vahadlem (tzv. Rocker link).

Toto horní raménko je ale z nemalé části záměrně skryto pod designovou vidličkou, která přenáší pohyb zadní stavby na tlumič, ač to na první pohled vypadá na pevné a přímé propojení zadní osy s tlumičem. Jenže tato vidlička je normálně usazena na ložisku, které je ale dokonale skryto z vnější strany nataženou gumovou krytkou. Rozhodně zajímavé řešení!!!

Foto: Markus Greber

Co tam máte dál?

Jaké další detaily bychom si mohli popsat? Třeba asymetrickou konstrukci hlavního čepu za středem, kde jsou na straně převodníku pro navýšení pevnosti dvě ložiska, na opačné straně jen jedno. Tato, jakož i další ložiska jsou důkladně utěsněna a zde navíc ještě schována pod speciální krytkou.

Neuron od Spectralu a dalších přebírá rovněž nápad s šikovným plastovým tunelem, který jednak chrání spodní trubku, jednak opticky maskuje kabeláž, přitom ale nekomplikuje práci s ní tak jako vedení tažené vnitřkem rámu. Canyon také doplnil model Neuron o zarážky zabraňující nechtěnému protočení řídítek, na zadní ose používá vlastní šikovný systém pevné osy s ukrytou páčkou pro její povolení, a tak bychom mohli nejspíš ještě chvíli pokračovat.

Foto: Markus Greber

Třeba zase na jaře?

Více už snad není třeba dnes rozebírat. Nabídku všech dostupných modelů Canyon Neuron 2019 najdete již dnes na webu www.canyon.com/../neuron a to včetně českých cen. Mně pak nezbývá než doufat, že bychom se mohli držet tradice a na jaře opět získat jeden kousek nové řady Neuron na test, abychom vám o tomto stroji mohli povědět víc.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Canyon, Markus Greber (pinkbike.com)

Pro dolnění, s novou generací Canyon Neuron přichází i novinka elektrická Neuron:ON!

reklama