Author Ronin SL (2019) – Ocelový gravel na první dojem
Ocelový gravel bike Author Ronin figuruje v nabídce tohoto domácího výrobce již delší čas. Každý rok v rámci prezentací mi přitom k němu sklouzne zrak, obdivuji jeho štíhlé trubky a přiznané spoje, což mi vždy připomene, jakou jsem míval svého času slabost pro ušlechtilou ocel! Vzpomene si ještě někdo na značku Sfinx?
Ronina jsem přitom, i z tohoto důvodu, chtěl již mockrát zkusit a protáhnout jej redakčním testem, doposud se to ale, z různých důvodů, nepodařilo. Správná konstelace nastala právě nyní, kdy je již dostupná kolekce roku 2019, v níž Ronin zaujímá své tradiční a jistě i čestné místo.
Aby toho nebylo málo, Ronin dnes není v nabídce Authoru sám. Respektive, připomeňme si již dříve existující řadu Aura XR (test Aura XR / Aura 55), která se pro rok 2019 dočkala výrazného rozšíření co se počtu modelů týká, ale také nejednoho vylepšení na poli výbavy i rámu samotného (viz prezentace novinek Author 2019). Řadu Author Aura XR jsem do tohoto článku ale původně tahat nechtěl, jen mě to tak napadlo, když už hovoříme o rodině gravel biků Author.
Potulný muž
Co jsem měl původně na srdci je informace o rozšíření rodiny Roninů (původně japonský výraz – Rónin* – označující samuraje bez pána, do češtiny někdy překládaný jako „potulný muž“; *wikipedie), kdy již minulý rok (2018) přibyl k základnímu modelu odlehčený Author Ronin SL. I tento model se přitom setkal s úspěchem, proto neježe pokračuje, zároveň přidává i par novinek a vylepšení. Opět jak v případě rámu, tak i výbavy.
Dnes se ale chceme věnovat hlavně prvním jízdním dojmům, proto jen ve stručnosti shrnu, že rám vyrobený z třikrát zeslabovaných ocelových trubek Reynolds 725 byl pro rok 2019 doplněn o elegantní kónickou hlavu, která nově nese bytelně vypadající a vzhledově uhlazenou karbonovou vidlici (s hliníkovým sloupkem). Za vylepšení lze považovat nasazení pevných os vpředu i vzadu, moderní flat-mount úchyt brzd a tím bych tuto kapitolu pro dnešek uzavřel.
Ušlechtilé zocelení!
Bude to už docela dlouho, kdy jsem naposled sedlal ocelový rám, nebo ne? Pátrám, a našel jsem v roce 2016 test Chromag Stylus, ale také Genesis Equilibrium. Ronin SL to je ale ještě trochu jiná liga, jiný názorový proud. Jednak si nehraje na „normální kolo“ s klasickým lakem, ale své obnažené tělo vystavuje hrdě na obdiv, krytý je přitom pouze bezbarvým lakem, zároveň jsou jeho trubky, až na výjimky, neskutečně štíhlounké!
Už jen pohled na něj je dosti neortodoxní, natož, když jej vezmete do ruky… A co teprve, když se s ním rozjedete po lese a jemné odletující kamínky začnou libozvučně cinkat o rám!
Ocelová kola mají zkrátka svou skrytou poezii, svůj vlastní osobitý styl a snad i duši. Nebo si to tak alespoň představujeme poté, co náš pohled přeskočí z macatých karbonových skulptur modelovaných jako celek na industriální ocel, z níž přímo čiší poctivé řemeslo stojící za jejich vznikem.
Najdi si svou polohu
Zkusím se pomalu přestat rozplývat nad ocelí jako takovou a přejdu, snad již konečně, k popisu prvotních jízdních postřehů. V první řadě byl docela šok sednout si po delším čase, kdy jsem střídal jeden trailbike za druhým, za řídítka gravel biku. Author Ronin SL je přitom, z pohledu základní stavby rámu, strojem spíše klasické školy s vyšší celkovou stavbou a jen lehoučkým slopingem.
Vždyť také tvrdošíjně používá klasické označení velikosti v centimetrech (testovaný stroj 54 cm, u Authoru 540 mm), které není jen orientačním údajem, ale odráží skutečnou délku sedlové trubky od středu po její horní okraj. Na tom není nic špatného, zde hodně záleží na přístupu, jen mi díky tomu přišel Ronin SL při prvním kontaktu nezvykle vysoký, a tak nějak velký.
Chvíli jsem dokonce uvažoval, zda jsem si neobjednal nevhodnou velikost, ale pak jsem si začal hrát s nastavením posedu, začal si znovu zvykat na parametry gravel biku jako takového a brzy to bylo lepší. Čeho jsem se ale nezbavil, nebo až s delším odstupem, byl pocit poměrně vysoké hlavy, a tedy i výše posazených rukou.
Tento dojem navíc podtrhl fakt, že byl představec ve výchozím stavu otočený směrem vzhůru. Člověk si tak za řídítky připadal trochu jako za pracovním stolem, což je fajn z hlediska komfortu, asi by to nebylo špatné nastavení pro cestovatelské využití, já se ale snažil dobrat poněkud sportovnějšího vyznění pozice za řídítky, k čemuž jsem nakonec snad i dospěl.
Všechno dolů!
Nejprve jsem v několika krocích snižoval polohu představce, až jsem se dobral pozice, která byla vcelku příjemným kompromisem mezi slušným nadhledem, pohodlím nepříliš nahrbených zad a rozumným rozložením těžiště, kdy už jsem neseděl tolik nad zadním kolem.
Když jsem pak ale začal další den znovu experimentovat a porovnávat Ronina kupříkladu s vlastním strojem Ghost Fire Road Rage, dospěl jsem nakonec k výrazně radikálnějšímu uspořádání.
V konečném důsledku jsem totiž otočil představec, a navíc postupně snižoval jeho výšku, až jsem požadovanou, dostatečně sportovní pozici našel v bodě, kdy pod představcem zůstala jen jedna 5 mm vysoká podložka!
Samozřejmě je to hlavně o tom, co komu sedí, vyhovuje a na co je zvyklý. Celým tímto rozborem jsem přitom chtěl demonstrovat, že je Ronin SL ve výchozím stavu kolem postaveným spíše s preferencí pohodlného usazení, zároveň z něj lze ale vykřesat i sportovní naturel, je-li to vaše přání.
Šlachovitý sportovec
On se totiž onen sportovní naturel zrovna k verzi Author Ronin SL (Super Light) rozhodně hodí. Jeho udávaná hmotnost 10,5 Kg (reálná u vel. 540 je 10,7 Kg) možná není z nejnižších, za jízdy ale není příliš znát. Díky tomu si člověk uvědomí, jak je rám dobře postavený, jak snadno a ochotně přenáší sílu jezdce na zadní kolo a jak „hezky jede.“
On možná Ronin SL nebude super rychlý, super tuhý a super výkonný, ale jak už jsem řekl, jede vážně hezky a ochotně. Člověk se opře do pedálů a okamžitě cítí, jak je jeho síla zužitkována. Nikoliv digitálně ostře, ale hezky analogově plynule, přitom krásně efektivně. Ještě o tom budu chvíli přemýšlet a chvíli to zkoumat, zatím mě však nenapadá, jak to popsat lépe.
Velice příjemný je Ronin SL také z hlediska komfortu, což je vlastnost, kterou byste jistě u ocelového rámu čekali jako prioritní. Nutno přiznat, že zde se rozhodně dočkáte. Ocelový rám účelně a jemně pohlcuje drobné vibrace i větší rázy, snažně mu v tom pomáhají kola MAVIC Allroad Disc CL UST a zejména pak pláště VITTORIA Terreno Dry kevlar 700x38c (na testovaném kole v rozměru 700x40c).
Oproti hubenému šlachovitému ocelovému rámu působí bytelná karbonová vidlice poněkud tužším dojmem, ale neřekl bych, že je vysloveně tvrdá. V určitých místech má člověk pocit, že je zadní partie o fous komfortnější a předek tvrdší, když ale narazíte na celkově rozbitou pasáž, vibrace a ostré rázy se v celém rámu hezky rozloží a vy dané místo projedete poměrně v klidu a bez pocitu, že vám to vytřese drobné diamanty vsazené do vašeho vzácného úsměvu!
Vykroužit a zaříznout
Z hlediska jízdního projevu jsem se zatím nedostal kupříkladu ještě k ovládání, které se snažím postupně zkoumat a luštit. Prozatím jsem došel k poznání, že je řízení v nižších rychlostech spíše živnější, zatímco s rostoucí rychlostí stability výrazně přibývá. Author Ronin SL na mě také zatím působí, že se někdy chvíli brání opustit přímý směr až pak najednou spadne do náklonu, kde se ale hezky a jistě drží nastoleného oblouku.
Zrovna tuto oblast chování si budu potřebovat ještě trochu zažít a prozkoumat, abych vám mohl podat ucelený popis. Ronin SL totiž není z těch kol, na která sednete, jedete a během chvilky nic neřešíte. Má zjevně své skryté stránky, což ale nemusí být nutně chybou. Dejme mu ještě čas ať se projeví, vždyť jeho test teprve začal!
Čau a zase příště…
Tolik by snad pro dnešek stačilo k praktickému představení Authoru Ronin SL, který nám ještě nějaký čas bude dělat společnost. Společnost rozhodně milou a nanejvýš příjemnou. Je to zkrátka trochu jiný pocit prohánět se na ušlechtilé a dnes spíše vzácné oceli v porovnání s široce rozšířeným hliníkem, či v současnosti nikterak výjimečným karbonem. Takže dokončit článek, hodit na web a hurá na kolo!!!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Author Ronin SL – základní údaje
Cena: 41 990 Kč (aktuální akční cena – původně 45 990 Kč)
Hmotnost: 10,7 Kg (vel 540 mm, bez pedálů)
Řídítka/Představec: 440/90 mm
Více o tomto kole najdete na webu author.eu