reklama

reklama

WHYTE 2019 – Směr hodný následování! | TECH NEWS

Britská značka Whyte se na českém trhu velice rychle zabydlela, čemuž do jisté míry pomohly i naše články a testy, kterých jsme jen za letošek publikovali nemalé množství. Inženýři z Britských ostrovů přitom rozhodně nezahálejí a představují notně omlazenou a na vícero místech rozšířenou nabídku pro rok 2019!

Celkový přehled a záběr značky Whyte jsme vám předložili z kraje letošního roku a následně jsme i několik strojů z aktuální kolekce sami prověřili. Ve všech případech jsme pak museli uznat, že se jedná o perfektně postavená kola, které často razí vlastní cestu, jenž, pravda, nemusí být nutně po chuti každému. Jak se ale ukazuje, originální přístup a nápady inženýrů Whyte do jisté míry ovlivňují dění napříč celým oborem.

Tahounem OTO a SCR

Pokud bychom se zaměřili na klíčové technologie, jenž se prolínají drtivou většinou kolekce Whyte 2019, pak by bylo potřeba vypíchnout například koncept Single Chain Ring (SCR), tedy zadní stavbu od základu navrženou pro jediný převodník.

Toto zjednodušení pomáhá nejen lépe naladit kinematiku zadního odpružení, zároveň umožňuje rozšířit hlavní čep, zpevnit zejména zadní kyvnou vidlici díky symetrické konstrukci a rovněž vytvořit i více místa pro stále populárnější široké obutí.

Technologie SCR se přitom objevuje i na pevných rámech, kde platí víceméně to samé. Symetrická zadní stavba = vyšší tuhost, jednoduší konstrukce, více míst pro plášť.

Druhou prestižní konstrukční filosofií, která přímo i nepřímo ovlivnila široké spektrum ostatních výrobců, je koncept nazvaný Optimised Trail Offset (OTO). Jeho základ nejlépe vystihuje formulace z firemního katalogu: „OTO zahrnuje vše, co jsme se naučili na našich předchozích modelech o dynamickém chování geometrií v terénu a neutrální pozici jezdce.“

Zde započala cesta konceptu OTO – Whyte S-150 RSC (stroj Petra Letáka).

Středobodem tohoto konceptu je upravené předsazení korunky vidlice (tzv. offset), který společně s více položeným úhlem hlavy a prodlouženým rozvorem zvyšuje stabilitu ve vyšších rychlostech. Zároveň se však právě zmenšení předsazení vidlice podepisuje na přesnějším řízení v nižších rychlostech a jeho rychlejších odezvách. Prodloužení stopy kola (trail) zase zajišťuje stabilní projev při dynamických jevech, typicky při propružení vidlice.

Koncept OTO byl jako jeden z prvních příkladů vyzkoušen na modelu Whyte S-150 (redakční test / bike check Petr Leták), v modelovém roce 2019 se pak rozšiřuje mnoha směry napříč skoro celou kolekcí Whyte. Původně na zakázku upravované vidlice zaujali i samotného dodavatele, značku RockShox, která modely se zmenšeným offsetem v roce 2019 zařadila do běžné produkce a jak se ukazuje, tak je o ně zájem u mnoha zástupců konkurenčních značek (viz například novinky Yeti 2019).

Tolik k obecnému úvodu, více si řekněme ke konkrétním modelům, minimálně k těm, u nichž již v průběhu léta padlo informační embargo a o kterých se tedy může veřejně psát…

WHYTE G-170 – 2019

Úspěšná závodní řada specializovaných enduro strojů řady G-170 si pro rok 2019 drží své pozice, nenápadně přitom mizí její předchůdce G-160. Nejvýraznější změnou u této řady je aplikace výše popsané konstrukční filosofie OTO, což v praxi znamená nasazení vidlic s offsetem 37 mm a zdvihem posíleným na 180 mm (dříve 170 mm), kdy vzadu zůstává v názvu zakódovaných 170 mm kroku. Kola průměru 27,5“ zůstávají.

Všechny modely se přitom v roce 2019 dočkají sad SRAM Eagle 1×12, dostanou širší pláště kategorie WT (Wide Trail), modelově Maxxis 2,5“, a na jejich discích si pošmáknou posílené brzdy SRAM Code s rotory průměru 200 m.

WHYTE G-170 S (2019)

WHYTE G-170C WORKS 29ER

Odpovědí na nejnovější trendy v Enduro světě a zejména pak na tratích EWS je model G-170C Works 29er, tedy replika teamového stroje, který byl lehce poupraven pro možnost použít velká 29“ kola!

Specifikem je zdvih vidlice snížený na 160 mm (42 mm offset), přičemž vzadu zůstává plných 170 mm. Aktuálně jediný zástupce devětadvacítek v řadách G-170 je dodáván s pružinovým tlumičem RockShox Super Deluxe Coil RCT, což plně odpovídá aktuálnímu dění v EWS.

WHYTE G-170C Works 29er (2019)
WHYTE G-170C Works 27,5″ (2019)

WHYTE S-150 – 2019

Již párkrát skloňovaná a letos testovaná devětadvacítka, umožňující snadnou přestavbu na kola parametru 275Plus, se rovněž nikterak nemění, navíc vzhledem k tomu, že právě zde se testoval koncept OTO, zůstávají i vidlice bez zásadní změny. Tedy alespoň po stránce vnější konstrukce, jelikož nově u S-150 najdeme kousky RockShox s upravenou vzduchovou komorou DebonAir a tlumícími patronami ChargerDamper.

WHYTE S-150C Works (2019)

WHYTE T-130 – 2019

Lehký, zábavný trailový švihák na středních kolech (27,5“) Whyte T-130, který rovněž letos prošel redakčním testem, představuje zcela novou generaci nesoucí stejný název, posouvající ale tento koncept o pár kroků dál, blíže ostřejšímu terénu a snad ještě větší všestrannosti.

Inovace se dotkly již samotného rámu, který byl kompletně přepracován v hliníkové i karbonové variantě, což můžeme demonstrovat třeba nasazením metrických tlumičů. Jiným důkazem může být použití bytelnějšího horního raménka a výměna přímého spojení tlumiče a horních vzpěr za pomocnou vidličku uchycenou na ložiscích v horním vahadle po vzoru zdvihově vyšších modelů (Whyte G-170/S-150).

Podstatný posun lze zaznamenat i v podobě použité geometrie, kdy úhel hlavy klesá na hodnotu 65,6°, sedlová trubka naopak stoupá na 75°, přední vidlice roste ze 130 na 140 mm (vzadu zůstává 130 mm) a její předsazení v rámci konceptu OTO klesá na 37 mm.

Závěrem bych zmínil snad ještě pláště, které svým objemem narostou až na hodnotu 2,6“, kdy zde budou zastoupeny zejména modely Maxxis High Roller II a Recon.

HIGHLIGHT

Jako perličku můžeme vyzdvihnout model Whyte T-130C R na karbonovém rámu se sadou SRAM Eagle NX.

WHYTE T-130C R (2019)
WHYTE T-130 S (2019)
WHYTE T-130C RS (2019)
WHYTE T-130 SR (2019)
WHYTE T-130C Works (2019)

WHYTE S-120 – 2019 (NOVINKA)

Absolutní novinkou v nabídce Whyte pro rok 2019 je nástupce modelu T-129, první celoodpružené devětadvacítky Whyte, model S-120. Jedná se de facto o mladšího bratra modelu T-130 na velkých kolech.

Se zdvihem 120 mm na obou frontách, s koly průměru 29“, s lehkým rámem a aktivním i efektivním odpružením se jedná o výtečný all-rounder. Tedy o zábavného všeuměla, který zvládne vše od lokálního XC, přes maratony, výlety do trailových center až po svobodné brouzdání krajinou a hledání nových výzev.

V roce 2019 bude model S-120 nabízen pouze na karbonovém rámu, chybět nesmí začlenění konceptu OTO (offset vidlice 44 mm), čtyřípstkové trailové brzdy SRAM Guide nebo Shimano XTR, všestranné pláště šířky 2,3“ a tak dále. Zajímavostí jsou továrně montované sedlovky Bike Yoke, jednu dlouhodobě testujeme, jejichž dovozcem pro ČR a SR se nově stává společnost Made For Trails zastupující u nás právě značku Whyte.

HIGHLIGHT

Krásným kousek z této řady je kupříkladu model Whyte S-120 C WORKS na karbonovém rámu, s karbonovými klikami Race Face Next, osazený novou sadou Shimano XTR a doplněný o vlastní karbonová kola Whyte.

WHYTE S-120C Works (2019)
WHYTE S-120C RS (2019)

reklama

WHYTE 900 SERIE TRAIL HARDTAIL – 2019

Úspěšná řada trailových hardtailů Whyte 900 dostala pro rok 2019 vylepšenou geometrii, která do hry začleňuje koncept OTO. V praxi to znamená úhel hlavy 64,5°, sedlový úhel 74,5°, vidlice se zdvihem 130 mm s předsazením zkráceným na 37 mm. Perličkou na dortu jsou široké pláště Maxxis 2,8“ na všech modelech!

  • 27,5” – 3 hliníkové modely
  • rám koncept OTO a SCR
  • nové vidlice RS / FOX  (37 mm offset), zdvih 130mm
  • všechny modely osazeny SRAM Eagle 1×12 / SH 1×11
  • vždy čtyřpístkové brzdy SRAM Guide / TRP s kotouči 180/180 mm
  • pláště 2,8” – Maxxis High Roller II / Recon

WHYTE 905 (2019)

WHYTE 800 SERIE TRAIL HARDTAIL – 2019

O stupínek níže stojící hardtaily řady Whyte 800 rovněž dostali upravenou geometrii a stávají se tak průkopníky této cesty ve střední třídě.

  • 27,5” – 4 hliníkové modely
  • rám koncept SCR
  • nové vidlice RockShox se zdvihem 120 mm
  • široká řídítka (780 mm) s krátkými představci (40 mm)
  • všechny modely osazeny řazením 1×10
  • systém BBX příprava pro montáž teleskopické sedlovky

HIGHLIGHT

Dva modely v provedení COMPACT FIt se zkráceným rámem pro jezdce malé postavy a ženy.

WHYTE 805 (2019)
WHYTE 806 (2019)

WHYTE 600 SERIE SPORT / TRAIL HARDTAIL – 2019

Nová řada dostupných hardtailů Whyte 600 byla vybavena trialovou DNA z vyšších modelů. V praxi to znamená především aplikaci agresivní trailové geometrie s úhlem hlavy 66,5°, vidlice se zdvihem 120 mm, širší řídítka, kratší představce atd.

  • 27,5” – 3 hliníkové modely
  • vyšší zdvih vidlice – 120 mm
  • široká řídítka (760 mm) s krátkými představci (40 mm)
  • všechny modely osazeny převody 2x (3x zrušeno!)  
  • příprava pro montáž teleskopické sedlovky

HIGHLIGHT

603 je všestranný trailový hardtail za příznivou cenu! Ve verzi 604 aplikována Compact Fit geometrie pro jezdce menší postavy a ženy.

WHYTE 603 (2019)

WHYTE TRAIL HARDTAIL 29ER – 2019

Pevné devětadvacítky Whyte byly od základu přepracovány, přičemž se inspirovali více řadou Whyte 900 než 29“ stroji konkurence. Zcela nová je geometrie zohledňující koncept OTO (offset 120mm vidlic zkrácen na 42 mm), řazení pouze systému 1x, pevné osy atd.

  • 29” – 2 hliníkové modely
  • rám koncept OTO a SCR
  • nové vidlice RockShox, zdvih 120 mm, zkrácený offset 42 mm
  • osazeno SRAM Eagle 1×12 / SH 1 x 11
  • systém BBX příprava pro montáž teleskopické sedlovky
  • širší ráfky – vnitřní šířka 25 mm

HIGHLIGHT

Whyte 629 – trailový 29er na nové sadě SRAM NX Eagle 1×12.

 

WHYTE 629 (2019)

WHYTE 20” JUNIOR & 26” YOUTH HARDTAIL – 2019

Prakticky vše, co se konstruktéři Whyte naučili a používají na dospělých kolech se nyní snaží přenést do podoby dětských hardtailů. Tedy do jednoho zcela nového 20“ modelu Whyte 203, doplněného o již dříve existující 24“ modely Whyte 403 a 405.

Základem Whytu 203 je lehký a několikrát zeslabovaný rám využívající koncepce OTO, zušlechtěný vnitřním vedením kabeláže, zadní stavba SCR určená pro jednopřevodníky, vidlice se zkráceným předsazením na 35 mm a s objemnými plášti zajišťujícími dostatek komfortu a přilnavosti.

WHYTE 203 (2019)
WHYTE 405 (2019)
Whyte 403 (2019)

WHYTE GRAVEL, ROAD PLUS/ ADVENTURE – 2019

Určitá vylepšení a úprav, zejména na postu výbavy, se meziročně dočkaly i gravel modely Friston, Gisburn. Nově se u nich například objevují širší bezdušové pláště v rozměru 700x42C, 500 mm široká anatomicky tvarovaná řídítka Controltech a částečně upravené byly i rámy, které umožňují konverzi na nový rozměr 650b, tedy RoadPlus (standardně u Whyte Gleonce).

Další informace o kolech Whyte můžete čerpat na webu českého zastoupení www.whyte.cz, případně na mezinárodních stránkách www.whyte.bike
WHYTE Friston (2019)
WHYTE Gisburn (2019)
WHYTE Gleonce (RoadPlus / 2019)

reklama

Nově zastupované značky BIKE YOKE a PANZER

Jak už náznakem padlo výše v textu, společnost MADE FOR TRAILS rozšiřuje v duchu svého motta „Navrženo a vyrobeno pro traily“ své aktivity o dovoz a distribuci dalších produktů, a to především od firem BIKE YOKE a PANZER. Zajišťovat pak bude také autorizovaný servis výrobků BIKE YOKE pro ČR a SR.

BIKE YOKE

BIKE YOKE je německý výrobce, který dokazuje, že i malé firmy mohou vyvíjet velké věci. Jejich aktuálně nejúspěšnějším produktem je teleskopická sedlovka REVIVE s unikátním systémem Dual Piston, která nepožívá běžný IFP píst jako všechny ostatní hydraulické sedlovky na trhu a nabízí možnost snadného resetu (odvzdušení) páčkou pod sedlem.

Svou spolehlivostí přitom Bike Yoke Revive deklasuje často mnohem věhlasnější konkurenci, umožňuje jednoduchou údržbu doslova na koleně, navíc díky neuvěřitelně hladkému chodu i za těch nejtěžších podmínek se stala legendou vyhledávanou světovými enduro jezdci (např. Jared Graves a Curtis Kean – Specialized Factory Enduro Team) a testery mnoha magazínů.

Sedlovku Bike Yoke Revive 160 aktivně testujeme (v téměř celé sezóně 2018) i my na redakčním stroji RM Blizzard 90-27 a nutno přiznat, že s ní zatím nebyl jediný problém! Až si člověk říká, co o ní napsat?

Od začátku chodí hladce, jemně a naprosto spolehlivě, takže o ní člověk vlastně ani neví. Může teleskopická sedlovka dostat nějaké lepší ocenění než toto?!

Mezi další produkty značky Bike Yoke patří raménka tlumičů YOKE, odtud název firmy, určená pro kola Specialized, které dávají jejich majitelům svobodu ve výběru jiného než originálního tlumiče díky zajištění komptability s běžnými rozměry vzduchových i pružinových tlumičů. Zároveň Bike Yoke zbaví třeba majitele Canyonů Strive starostí s Shapeshifterem pomocí řešení MODEFIXXER. Případně jedno malé šikovné kolečko SHIFTY udělá z vašeho řazení SRAM řazení chirurgicky přesnou záležitost!

Více informací na web www.bikeyoke.com

Sedlovka BIKE YOKE Revice 160 na stroji Rock Machine Blizzard 90-27
A její originální dálkové ovládání Triggy. 

PANZER

Panzer je řešení ochrany bezdušového systému před defektem určené pro XC/Enduro/DH/E-bike. Použita je paměťová pěna 10. generace, která ochrání ráfky a umožní bezpečné dojetí i v případě poškození pláště. Vložka Panzer je téměř nenasákavá, neabsorbuje bezdušové tmely a zatíží vaše kolo hmotností pouze 100 g (verze Enduro/DH 27,5″). Vyrobeno v EU (ESP).

Více informací na webu www.ridepanzer.com