Cannondale Scalpel SE 1 – první dojmy
Dnes to zase jednou nebude tak úplně o prvních dojmech, jelikož na Cannondale Scalpel SE 1 se již nějakou chvíli vozím a musím říct, že se parádně bavím. Po celé řadě strojů s výrazně větším zdvihovým apetitem, které jsem poslední dobou testoval, to je sice docela změna, ale v principu ne až tak radikální, jak by se mohlo zdát.
Cannondale Scalpel SE 1, plným jménem „Scalpel Si Carbon SE 1“, totiž není tím samým kolem, které jsem v rámci praktického představení sedlal před dvěma lety v květnu – Cannondale Scalpel Si Race. Tento stroj byl ryzím derivátem sportovního, či chcete-li závodního XC fullu, který se vydal na svou pouť do značné míry inspirován svým pevným bratrem Cannondale F-Si (test 2015 ), jenž se nám nedávno představil ve zcela novém světle (představení nové generace 2018/2019).
Každopádně Scalpel z řady SE – mezi závodní většinou najdete dva stroje tohoto jména a určení – cílí krapet jinam. Stále mu jde o rychlost, výkonnost a agresivní styl jízdy, agresivní ale nemusí být jen do kopce. Pěkně ostrý může být totiž i z kopce dolů! Cannondale Scalpel SE totiž oproti klasické verzi Scalpel Si přichází s vyššími zdvihy (120/115 mm oproti 100/100 mm), hrubším obutím, upravenou geometrií, teleskopem v základní výbavě atd.
Sportovní, ale ne až tak moc
Když poprvé usednete za řídítka Scalpelu SE, zejména pokud přesedáte z něčeho zdvihově ostřejšího, dýchne na vás atmosféra závodního XC či maratonů. Posed lehce delší, reakce na záběry do pedálů více než pohotové, výrazný pocit lehkosti a chuti vystřelit ze startovní čáry hned naplno do první stojky.
Jenže pak se začne terén trochu vlnit, vy si vzpomenete na velkou a snadno dostupnou páčku ovládající teleskopickou sedlovku a postupně se vrhnete do objevování toho, co vše tohle kolo umí a kam až vás vlastně pustí?! Pokud k němu přistoupíte zespodu, myšleno z XC fullu či pevného stroje, pustí vás asi poměrně rychle i do vcelku náročných technických pasáží. Půjdete-li z druhé strany, bude třeba vzájemnou důvěru chvíli budovat.
Začněte určitě tím, že si nastavíte vidlici Lefty tak, že k doporučené hodnotě tlaku uvedené v tabulce na vidlici (vztaženo na hmotnost jezdce), přidáte řekněme 20 psi. V doporučeném setupu je totiž vidlice až moc živá a člověk je z ní trochu divoký. Když jsem ale učinil výše popisované, z doporučených cca 110 psi jsem se posunul na cca 130 psi, srovnal se krásně chod předního a zadního odpružení, vytvořil rukám a nohám lahodící harmonii a já začal kolu okamžitě více důvěřovat.
Živý, ale jen mezi mantinely
Ostatně vidlice Lefty je svým vlastním příběhem, svou vlastní kategorií. V dnešním úvodním praktickém představení bych zmínil hlavně tolik, že od doby, kdy přešla na hybridní uložení (kruhová spodní část vnější nohy s klasickým kluzným pouzdrem a jehličková ložiska na čtyřhranu v horní části – uvnitř), chodí prostě lépe než dřív. Verze označená jako Lefty 2.0, která je tu s námi již slušných pár let.
Její chod je v mnohém specifický, třeba jen tím, že je na začátku hodně aktivní a vnímavá, až se tomu člověk u 120mm kousku skoro diví, až je nutné ji trochu zklidnit právě zmíněným navýšením tlaku. Poté jezdci nabídne stále luxusně jemný začátek kroku, velice dobrou akci a solidní progresi na konci.
V mnohém podobný je také projev zadní stavby „živený“ tlumičem Fox Float Performance Elite DPS EVOL SV. Nejen on, ale i celá kinematika zadní partie jsou nastaveny pro vysoce aktivní začátek, kdy je člověk po každém nájezdu do terénu skoro až šokován z vysoké míry prvotního komfortu, jaký by u kola této kategorie skoro ani nečekal.
Když to vezmeš více zostra
Snaživost a aktivita odpružení na obou frontách je skutečně parádní, o to více, když si uvědomíte, že se tu bavíme o 120, respektive o 115 milimetrech kroku! Fyziku ale neošálíte a pakliže se začnete rozjíždět více a více zostra, posílat to tvrději do rozbitých sekcí, brzy dojdete zjištění, že 120 mm na vidlici je jen 120 mm. A 115 mm vzadu je… Víceméně to samé!
Zkrátka a dobře, nikdo se vám nebude snažit vytvořit chiméru v hlavě, že s tímto kolem sjedete všechno, co si zamanete. Stále je to v základu sportovec, okruhář či maratonec, který si ale v náročnějším terénu dost věří. Jen má zkrátka své limity a hranice, které jsou ale naštěstí hlídány dostatečně progresivním koncem u obou jednotek, proto se nemusíte bát, že s každým skokem, schodem a kamenem narazíte na doraz.
Podvědomé řízení
Cannondale Scalpel SE 1 je každopádně kolem, které má v sobě hromadu elánu, jak toho čistě sportovního, tak i z primárně zábavního spektra. Prostě miluje akci a rád se nechá přesvědčit ke kdejakým lesním skopičinám či nepravostem, čímž bude posouvat sebe, ale i vás a vaši důvěru v něj. Nemalou roli v tomto sehrává i geometrie, která se v určitých parametrech liší oproti klasickému Scalpelu Si.
Z hlediska čísel to je nejvíce patrné na úhlu vidlice, kde se z 69,5° u klasického Scalpelu Si posouváme na hodnotu 68,5° u Scalpelu SE velikosti M a L (menší a větší rámy mají hlavu skloněnou pod úhlem 68,7°, respektive 68,6° – pro zajímavost). Dalšími údaji se nebudu nyní zabývat, pouze vám řeknu, že Scalpel SE působí v ruce příkladně vyváženým dojmem.
Zprvu jsem si musel zvykat na pocit trochu živějšího předku, což se ale srovnalo s navýšením tlaku ve vidlici. Jakmile bylo vše sladěno k optimálnímu výkonu, nemusel jsem již o řízení vůbec přemýšlet. Vše bylo takové jasné a přirozené, základ naprosto dostatečně stabilní i díky 29“ kolům, přitom ale vysoce poslušný a hravý! Zkrátka žádné úskoky, úlety či radikální recepty, ale ovládání, které vám padne do ruky a pak se již nic dalšího neřeší!
Limity jen smyšlené
Ve chvíli, kdy byl představen původní Cannondale Scalpel Si a kdy jsem si jej později mohl sám vyzkoušet, by mě nejspíš nenapadlo, jak zábavná a zajímavá trailová zbraň se na jeho základu dá postavit. Stačilo přihodit trochu zdvihu, poupravit vybavení, přidat teleskop a rázem máte v ruce kolo, které má v sobě náboj ryzího závodníka a zároveň s nadšením skáče a vrtí ocáskem jako štěně, kterému ukážete aportovací míček v podobě zábavného a rozmanitého terénu.
Jak už jsem naznačil v úvodu, již jsme toho zažili spolu docela dost a neustále jsem překvapován, jak daleko mě Scalpel SE na vybraných místech nechá zajít, co vše si nechá líbit a jak suverénně přitom dokáže působit. No nic, dokončím tento text a jdu jej znovu projet, ať nasbírám ještě více postřehů a zážitků pro kompletní test.
Cannondale Scalpel SE 1 – cena 149 999 K4 (více na www.cannondalebikes.cz)
Foto: Štěpán Hájíček / Jakub Svoboda