Cannondale F-Si / Lefty Ocho – nové hranice a superlativy!

Cannondale F-Si - previewXC hardtaily jsou kategorií, u které se toho na první pohled nedá mnoho vylepšovat. Snad jen postupně snižovat hmotnost, zvyšovat tuhost a přihodit třeba i trochu komfortu. Tato myšlenka je ale zcela mylná, jak nám dokázala již první generace XC štiky Cannondale F-Si (test). Jeho druhá generace jde přitom podobnou cestou, avšak řadu parametrů, nápadů a technologií posouvá ještě o patro výš, tedy až do nebes!

Původní Cannondale F-Si byl kolem mimořádným ani ne tak pro svou lehkost a tuhost rámu, i když i v tomto ohledu nedělal rozhodně ostudu, primárně ale vsázel na ojedinělé jízdní vlastnosti odpovídající moderním XC okruhům. Volnější úhel hlavy, specifické předsazení vidlice, mimořádně krátká zadní stavba díky asymetrické konstrukci (Ai), kratší představec a širší řídítka, než byla tou dobou v XC standardem znamenala, že tento bike okouzlil i nás více technicky zaměřené jezdce.

Ideální stroj na Rubena (no)choice!

Vzpomínám si dokonce, že v rámci prezentace v Novém Městě v roce 2014 jsem se s Cannondale F-Si cítil na slavné sekci Rubena Choice (dnes Mitas Choice) mnohem lépe než na tehdejším Jekyllu!!! Prostě velká kola, příjemný posed a geometrie, která byla navržena přesně pro takovéto a další podobně střelené sekce z XC okruhů! Skvělé vysvědčení si pak Cannondale F-Si od nás odnesl i v rámci klasického testu v roce 2015.

Druhá generace modelu Cannondale F-Si přitom slibuje, že bude v tomto směru ještě lepší, ještě jistější a zábavnější, zároveň však lehčí, efektivnější, a tedy i rychlejší! Je to vůbec možné?!

Vzhledem k tomu, jak moc mě bavila původní generace Cannondale F-Si věřím, že jeho právě představená podoba do puntíku splní všechna velkolepá hesla, která se k ní pojí. Krom toho všeho je nové F-Si vybaveno i novou, prapor revoluce vysoko v ruce třímající generací jednonohé vidlice Cannondale Lefty Ocho, která je poprvé v historii vymodelována s jedinou korunkou!

Není problém protáhnout se mezi skalami… (test Cannondale F-Si carbon – rok 2015)

Divoké dovádění v rámci zjišťování prvních dojmů (2015).

Vzpomínka na vůbec první seznámení v NMNM – rok 2014.

 

Cannondale F-Si – skvělý, lepší, nejlepší!?

Pakliže se původní generace modelu Cannondale F-Si zaměřovala především na precizní, jisté a v konečném souhrnu i zábavné ovládání, pak nová generace posouvá vše toto ještě o kousek dál a k tomu ještě přidává jako bonus sníženou hmotnost, více komfortu atd. Cannondale dokonce tvrdí, že je nové F-Si vybaveno „nejlehčím MTB rámem, jaký jsme doposud vyrobili!“ To zní dost sebevědomě…

Z dalších perliček můžeme jmenovat kratší zadní stavbu využívající asymetrické konstrukce Ai (Asymmetric Integration) dosahující hodnoty 423 mm (velikost XS na kolech 27,5“), respektive 427 mm u velikostí S-XL (29“). Minulá generace měla u 29“ modelů (M, L a XL) zadní stavbu dlouhou 429 mm. Takže posun zde najdeme, ale jen o 2 mm. Co je ale zajímavější je nově (konečně) nasazení Boost standardu zadní osy (12×148 mm).

Perličkou týkající se upevnění zadního kola je konstrukce pojmenovaná výstižně Speed Release. Tedy určitá kombinace přístupu známého od pevných os a rychloupínáků. Zatímco je pravá patka (u přehazovačky) klasicky plná, je zde závit pevné osy, levá patka je zespodu otevřená podobně jako u rychloupínáku.

V případě potřeby vyjmout zadní kolo, například z důvodu defektu, proto stačí osu povolit, lehce povytáhnout a kolo máte v ruce! Osu tedy nemusíte vytahovat celou. Tento postup vám sice ušetří „jen pár vteřin“, ale i ty mohou v závodě rozhodnout o klíčovém umístění!

Nápadité řešení usazení pevné osy Speed Release pro rychlejší demontáž a montáž kola z/do rámu. Všimněte si též Flat Mount úchytů třmene zadní brzdy.

Šroub integrovaného stahování sedlovky hledejte zespodu na horní trubce. 

Ještě jeden pohled na zadní stavbu demonstrující její výraznou otevřenost.

Následný seznam již spíše evoluční…

Další vylepšení jsou již především evolucí původního modelu než seznamem vysloveně revolučních nápadů. Jde třeba o využití uhlíkové pleteniny BallisTec, či další rozvoj a drobné vylepšování konstrukce SAVE MicroSuspension, tedy specifické konstrukce vzpěr zadní stavby, které se starají o navýšení komfortu. K tomuto efektu by měla taktéž přispět původní karbonová sedlovka Cannondale SAVE v průměru 27,2 mm, která je díky užšímu profilu logicky pružnější.

Nevýhodou volby štíhlounké sedlovky je omezená možnost využít její teleskopické provedení, což sice není prvek v XC zrovna standardní, přesto se i zde výškově nastavitelné sedlovky postupně prosazují. Nejen elegantním, ale i praktickým řešením je bezobjímkové zakončení sedlové trubky, tedy integrované stahování sedlovky. Účel tohoto řešení má přínos nejen z hlediska estetiky, ale měl by rovněž pomoci prohloubit již tak solidní komfort díky tomu, že v rámu utopené stahování dává sedlovce větší prostor pro pohyb a tlumení rázů či vibrací.

Poměrně masivní a na střed BB30 z vnější strany napojené nohy zadní vidlice…

Stejně tak zboku napojené vzpěry zadní stavby přecházející v horní trubku.

Hra jednotek a čísel

Poslední zastávkou budiž poupravená geometrie, kde se určité prvky měnily, jiné zůstaly víceméně na svém. Kupříkladu úhel hlavy 69° (budeme hovořit čistě o 29“ modelech, tedy o velikosti rámů S-XL) je u nového modelu konstantou pro všechny rozměry, zároveň je ještě o kus ležérnější než doposud (současný model F-Si 69,7° – 69,9°, dle velikosti). Neměnný je i úhel sedlový 73,1°, který se od hodnoty současného modelu liší jen nepatrně.

Cannondale u modelu F-Si i nadále věří výraznějšímu předsazení korunky s hodnotou 55 mm u všech velikostí, stejně, jako tomu bylo doposud. Velikost stopy se ale, třeba i díky volnějšímu sklonu hlavy, prodloužil ze 78 mm na 82 mm – čekat tak můžeme ještě více stability. Optimalizován byl také „stack“ a „reach“, kdy současné F-Si nabízí hodnoty 603/615 mm (stack M/L) a 414/435 mm (reach M/L), kdežto novinka je na číslech 612/623 mm (stack M/L) a 420/440 mm (reach M/L). Dotčen byl pochopitelně také rozvor kol, kdy jsme se z 1097/1122 mm (M/L) dostali na 1110/1134 mm (M/L).

Tolik prvotní představení samotného stroje Cannondale F-Si nové generace. Tuším, že se tento kousek poměrně brzy podívá i do naší vlasti, a dost bych se divil, kdyby na chvíli nezaparkoval také v naší redakční garáži.

Foto: Cannondale

Cannondale Lefty Ocho – revoluce revoluční vidlice!

Jak hlásají firemní slogany: „Vidlice Lefty byly vždy o víře. O víře ve způsob, že věci mohou fungovat jinak, lépe. Ti odvážlivci, kteří se nebáli neznámého, byli bohatě odměněni jízdou, jaké se žádná nevyrovná. Lehká, tuhá, a tak precizní, že vám umožnila jet tvrději a rychleji než kdykoliv předtím.“

Ano, Lefty byla vždy výjimečná, i když ne vždy ve vysloveně pozitivním slova smyslu. Každopádně poslední generace se hodně posunuly a již nabízí, krom tradičních hodnot jako je mimořádný poměr hmotnosti a tuhosti, i velice dobrou funkci a jízdní vlastnosti.

Nyní ale přichází zcela nová podoba vidlice Lefty, která po 19 letech existence tohoto patentu znovuobjevuje již objevené. Lefty Ocho je přitom již sedmou generací původního XC rebela, který se zrodil jako unikátní Head Shock. Co je tedy na novince Lefty Ocho až tak výjimečného? Je toho celá řada!

Tohle zde ještě nebylo! Cannondale Lefty Ocho si vystačí s jedinou korunkou!

Poloviční korunka rozhodně nevypadá, že by se na ní šetřilo s materiálem.

Nově lze najít na spodu vidlice velké kolečko odskoku. Plnící ventilek je proto nově umístěn z boku (Side Car). Že to konečně někoho napadlo!!!

Jedna noha, jedna korunka

První a zcela zásadní inovace je zcela nepřehlédnutelná. Lefty totiž do dnešních dní byla vždy konstruována jako dvoukorunková, aby se zajistila potřebná tuhost její jednostranné konstrukce. Lefty Ocho ale tento prvek vynechává a spoléhá pouze na jednu tradiční korunku! Nebo spíše na polovinu tradiční korunky.

Přijde vám to málo? Zkuste věřit, že to mají v Cannondale setsakramentsky dobře spočítané a že je pevnost karbonového monobloku krku, korunky a vnější nohy pevná více než dostatečně!

S tímto přístupem přímo i nepřímo souvisí jedna dílčí změna, kterou je Tapered sloupek řízení. Že je tohle běžný standard všech konkurenčních vidlic? Máte naprostou pravdu, jenže Lefty dosud spoléhala čistě na 1,5“ široké hlavy, kdy krk klasického standardu Tapered otevírá pro Lefty takřka nekonečné možnosti kompatibility s drtivou většinou dnes vyráběných rámů!!!

Tři jsou více než čtyři?!

Jiný zásadní posun najdeme uvnitř vidlice, kde pracuje již dříve představený a poslední roky všemožnými testy prověřený hybridní systém ložisek. Tedy konstrukce, kdy je viditelná část spodní (vnitřní) nohy kruhového průřezu a využívá tedy klasické kluzné pouzdro, vnitřní horní část pak důvěřuje jehličkovým ložiskům. Zde se nachází dvě důležité změny!

První nese označení Delta Cage, což je nová generace jehličkových ložisek usazených v komplexní plastové klícce slibující ještě hladší krok. Co je ale podstatnější, čtyři řady jehliček se u Lefty Ocho smrskly na tři s tím, že se vidlice snaží budovat tuhost v těch směrech, kde je to užitečné, naopak při jiných druzích zatížení je jí ponechána určitá volnost či flexe. To proto, aby bylo řízení přesné a jisté a vidlice co nejlépe tlumila nejen díky vnitřním pístům a komorám, ale i díky své konstrukci a případné cílené poddajnosti.

Co se ovládání týká, pak se zde vsází na dálkové řízení prostřednictvím dvojice páček umístěných na řídítkách. Ovládací prvek je na korunce vidlice. Odskok se „šteluje“ klasicky dole na spodním konci jediné nohy, kde najdete velké červené kolečko. Kdo zná vidlice Lefty, ten jistě zpozorní a zauvažuje nad tím „Kam zmizel ventilek?“

Je to prosté, u Cannondale po 19 letech pochopili, že se vidlice nefouká jen jednou za rok a že se tedy hodí, pokud je ventilek přístupný běžným lidem, ne jen lesním skřítkům. Proto se plnící otvor přesunul ze spodního konce, který byl permanentně zanášen prachem a blátem, na bok vidlice kousek pod osu předního kola – řešení nazvané Side Car. Jak jednoduché, jak moc praktické!!! Halelujááááááááá! Proč to nenapadlo někoho již před lety??!!

Krom jiného vám tento boční vývod pomůže i v tom, abyste si necákali mazací olej z vnitřku vidlice na kotouč, když třeba upouštíte vzduch!

Unikátní trojúhelníkový profil, přesněji tři dráhy pro jehličková ložiska vidlice Lefty Ocho přináší tuhost tam, kde je potřeba.

Nové vylepšené usazení jehličkových ložisek Delta Cage slibující ještě nižší tření a hladší krok. 

Samy řídí, samy jedou, za Nastěnkou tě dovedou…

Sám bych se docela rád dozvěděl více o novém komorovém tlumiči, který by měl být „samoodvzdušnovací“ a „teplotu kompenzující“ s extra velkým průtokem. Ale víc než tato prohlášení jsem nenašel?! Co s tímto tématem rovněž souvisí je skutečnost, že se vývojáři, při honbě za co nejnižším třením, snažili eliminovat maximum třecích ploch, kluzných pouzder atd. Což by mohlo fungovat.

Poslední technická zastávka nás přivádí k uchycení adaptéru přední kotoučové brzdy. Sundávaní a nadávání předního kola byla vždy drobná bolístka vidlic Lefty, přestože zručný jezdec zvládne tento úkon i tak za pár vteřin. Ale šroubovat se vám to pokaždé nechce. U nové generace Lefty Ocho je dané řešení dále zjednodušeno.

Nachází se zde totiž jen jeden šroub na imbus 5 mm, který stačí povolit o jednu otáčku, následně se stiskne tlačítko nad ním a celý adaptér je dole. Zpětná instalace funguje přesně obráceně. Adaptér by se pak měl, při zpětné instalaci na vidlici, dokonce sám vystředit, proto by vás již nemělo trápit jemné škrtání kotouče o destičky tu a tam patrné po zpětné instalaci kola do vidlice.

Nová „samoodvzdušnovací“ a „teplotu kompenzující“ tlumící jednotka s extra velkým průtokem!

Kompresní okruh ovládáte páčkou z řídítek. Kde jsem již podobnou věc viděl? 🙂

Konec zdlouhavého šroubování, stačí pootočit šroubem a stisknout tlačítko.

Kolik to váží? Málo!

Krom všech výše zmíněných více či méně revolučních nápadů a řešení je vidlice Lefty Ocho také zatraceně lehká. Přesný údaj jsem nikde nenašel, ale již jen opakované ujišťování o skutečnosti, že novinka Lefty Ocho je o nezanedbatelných 250 g lehčí než předchozí generace, o mnohém vypovídá. Lefty Ocho si nedělá až takové ambice, že by byla nejlehčí XC vidlicí na trhu, ale řadí se minimálně k „jedněm z nejlehčích“! Především by ale v této třídě měla nabízet zcela unikátní poměr hmotnosti a tuhosti, tedy i přesnosti řízení.

Jak to tak celé dávám dohromady, začínají mě neskutečně svrbět prsty a už se těším, až nový Cannondale F-Si dostanu do ruky, projedu se na něm a na vlastní kůži prozkoumám všechny výše popisované, vysoce praktické prvky na novince Lefty Ocho.

Více o novém Cannondale F-Si a vidlici Lefty Ocho najdete na webu www.cannondalebikes.cz

Foto: Cannondale

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky