reklama

reklama

RB Bandit 675 – revize #3 – servis v Shock Therapy

Ve dvou již zveřejněných dílech jsme prošli snad všechny důležité komponenty a součásti na redakčním RB Bandit 675, pověděli si o jejich funkci, problémech, závadách apod. Ze závěru druhé části vyplynulo, že naše kolo potřebuje větší servisní zákrok, tedy pravidelnou servisní prohlídku, s čímž jsme se obrátili na kluky ze Shock Therapy.

Prapůvodně jsem měl v plánu odvézt tlumič DVO Topaz a vidlici Manitou Mattoc do příslušných servisů (Bikestrike – DVO / Progress Cycle – Manitou), avšak vzhledem k tomu, že bylo potřeba udělat obě věci najednou, navíc zkontrolovat kapalinu v brzdách SRAM Guide RSC, jsem se rozhodl „hodit vše na hrb“ Vaškovi do Shock Therapy. Kluk se ani moc nebránil, přestože i v této části roku mají prý zakázek na servis víc než dost.

V první řadě tedy musím poděkovat za snahu vyjít vstříc nejen rozsahem prací, ale i termínem realizace servisu. Zároveň díky za péči, které se našemu kolu dostalo. Než se dostaneme k podrobnostem, tak musím zmínit, že Vašek odhalil i věci, o kterých jsme vlastně nevěděli, zároveň našel příčiny problémů, které nás trápí již delší čas, a v neposlední řadě nedal kolo z ruky, dokud nebylo vše v plně funkčním stavu.

Co jsme tedy na kole nechali servisovat a na co se při té příležitosti přišlo?

Vidlice Manitou Mattoc Pro 27,5“ (v provozu od ledna 2015)

Základní zadání bylo u vidlice (stejně tak u tlumiče) prosté: „Klasický servis po sezóně.“ Tedy rozborka, vyčištění, výměna oleje, v případě potřeby přetěsnění a pak už to jen složit. Jenže…

Jenže se zjistilo, že ve vidlici bylo málo oleje, zejména v pravé noze (v průběhu roku asi postupně vytekl), což nejspíš mělo vliv i na větší vůli právě na této straně. Obvykle přitom většina vidlic, Manitou nevyjímaje, trpí spíše na vůli v levé noze – už jen z prostého důvodu, že je tato strana více namáhána působením přední brzdy. K nápravě bylo tedy potřeba srovnat kluzná pouzdra (futra), zkalibrovat je a pevně zafixovat ve vidlici.

Ať člověk dělá co chce, tak je vidět, že naše vidlice otvírá již čtvrtou sezónu. A zrovna zde vypadá dost zhuntovaně!

Tuto část se podařilo vyřešit a šlo se dál. Jiným „neplánovaným zjištěním“ byl snížený rozsah možnosti nastavení odskoku, kdy byl příčinou „stržený závit na regulačním průtokovém ventilu odskoku“. Něco takového se prý může stát neopatrnou manipulací, když by kolečkem odskoku někdo příliš silně točil přes jeho doraz, nebo prostým mechanickým poškozením, tedy že „kolečko dostane tečku“. V našem případě hádám, že šlo o druhou možnost.

Ovládací kolečko odskoku je zde poměrně velké, a tedy relativně na ráně, kolo jako takové se čas od času nakládá, převáží, někdy se položí bez předního kola na zem (no fuj, já si pod vidlici dám obvykle alespoň hadr, karton, nebo jej postavím na trávu), a tak podobně. Přestože se Vašek snažil o řešení opravou závitu samotného, moc dobře to nefungovalo*.

*Toto není zrovna standardní zákrok, který bychom vám měli doporučit, protože do průtokového ventilu odskoku by se sahat rozhodně nemělo! Naše vidlice je ale již více jak rok po záruce, proto bychom se v případě nevydařeného zákroku stejně žádné reklamace nedomohli. Nakonec to ale… (čtěte dále)

Zmíněná provizorní oprava by sice v principu byla použitelná, ale znamenalo by to výrazné omezení nastavení odskoku, což by se pro jednoho jezdce vyladit nejspíš dalo. Avšak vzhledem k tomu, že Bandit putuje z ruky do ruky a že původní Mattoc možná půjde „z kola ven“ a na jeho místo přijde nová generace s Boost osou a zesílenou konstrukcí, bylo zapotřebí objednat díl nový a vyměnit celý prvek regulačního průtokového ventilu odskoku. Zde naštěstí zafungovaly sklady v Progress Cycle a do druhého dne bylo hotovo!

Další servisní záležitosti byly již jen drobnosti, které se vyřešily klasickou údržbou, očistou, výměnou oleje a novým těsněním.

Zdaleka ne vše, co jsme rozebrali, by se mělo rozebírat! Sahat do určitých částí je výrobcem zakázáno! Například vrtat se v průtokovém pístu odskoku.
Naše vidlice je již ale dávno po záruce, proto jsme vám jen chtěli ukázat „jak to vypadá uvnitř.“ Berte to, PROSÍM, jen jako ilustraci, nikoliv jako návod!
Zde je již onen nešťastný prvek regulace průtoku oleje (odskok).
A snaha opravit jej alespoň provizorně obnovením závitu. Nakonec se ale stejně měnil celý prvek!

reklama

Tlumič DVO Topaz Air (v provozu od června 2016)

V případě tlumiče DVO Topaz jsme na servis šli rovněž s tím, že je primárně potřeba udělat pravidelnou roční údržbu. Do toho nás trochu trápilo lehčí lupání, které se objevilo v průběhu komprese zhruba ve třetině zdvihu (ne Vašku, tohle nedělala třecí kladka přehazovačky SRAM, i když i její vliv je při zkoušce nasucho rozhodně znát :), a pak také tradiční bolístka mnoha tlumičů – vůle v uložení čepu spodního oka.

Odborníci v Shock Therapy přitom při rozborce tlumiče (údajně je úžasně snadný na servis a kdo se toho nebojí, sežene si návod, potřebné oleje a ideálně i novou sadu těsnění, ten se může pustit do servisu DVO Topaz sám ve své dílně – jen si to dobře rozmyslete kvůli záruce) zjistili únik mazacího oleje, netěsnou negativní komoru, s čímž nepřímo souvisela i potřeba přetěsnit expanzní nádobku.

Jinak se zde skutečně hrálo hlavně na výměnu oleje a těsnění, plus samozřejmě v mezifázi důkladnou očistu všech vnitřních částí. Pouzdro spodního oka se rovněž vyměnilo, zde je standardní rozměr jako u většiny ostatních značek (např. Fox, nebo RockShox), proto v tomto bodě nedošlo k žádné komplikaci.

Přátelé, slušností je: „Kolo před cestou do servisu umýt.“ Jinak svému mechanikovi přiděláváte práci navíc!!!
Nic nevydrží věčně, ani na DVO, kde se pomalu obrušuje černý elox na pístnici v nejvíce namáhané úrovni sagu.
Trochu jiný pohled na totéž. Sakra, měli jsme jej vážně umýt!
Opět spíše pro ilustraci, než jako servisní návod – pohled do nitra DVO Topaz Air.
Baví mě, že zelená je nejen na ovládacích prvcích…
Ale také uvnitř tlumiče 😉

Brzdy SRAM Guide RSC

Posledním bodem na našem seznamu servisních prací objednaných u Shock Therapy byla výměna brzdové kapaliny u třmenů SRAM Guide RSC. Výsledek? Radši to moc nikde nešiřte, protože se všude tvrdí, že brzdovka by se měla měnit jednou za rok až dva, minerální oleje (např. Shimano, Magura, Tektro) snad ještě častěji, v našem případě se ale nic měnit nemuselo!

Brzdové okruhy se každopádně otevřely, brzdy se odvzdušnily, trocha nové kapaliny byla prohnána systémem, avšak vzhledem ke stavu původní náplně (originální DOT 5.1 SRAM) nebylo nutné kapalinu jako takovou důsledně měnit – původní byla dostatečně čistá.

Při extra důsledné kontrole by se, pravda, mohl někdo zabývat měřením bodu varu původní kapaliny (tak si to alespoň pamatuju z učiliště autoopravárenského), ale to už bychom byli asi vážně moc velcí šťourové! Navíc doposud nebyl s brzdami SRAM Guide RSC žádný problém, drží, brzdí, délku kroku nijak zásadně nemění, v delších sjezdech se nezdá, že by se přehřívaly, nebo kapalina pěnila, tak proč to řešit! Jak jsem zmínil již v předchozím díle, v určitých specifických případech je nejlepším servisem „žádný servis*“!

*Doufám, že mě za toto tvrzení odborná čtenářská obec nebude kamenovat! Ale ze zkušenosti můžu říct, že třeba u brzd Magura je lepší do nich nesahat, dokud to není vysloveně nutné! Pokud se pletu, poučte mě, prosím!
 
K brzdám SRAM Guide RSC se žádné foto z dílny nedělalo.
Bylo dost práce s vidlicí a tlumičem, zde se jen odvzdušňovalo.

Teď už jen jezdit!

Servis je tedy za námi a s ním i náš malý seriál údržby, zhodnocení a popisu vlastností RB Bandit a veškeré výbavy na něm použité. Nyní bude naše „redakční mula“ opět celý rok jezdit, Zed ji bude důsledně ničit a zatěžovat, abychom si po další sezóně mohli opět povědět o tom, co vydrželo a co nikoliv. Mezi tím vás budeme samozřejmě informovat v případě, kdy se nám podaří pro Bandita sehnat novou výbavu, tedy nové díly, které prověří testovací crew BikeAndRide.cz, ale i neúprosný zub času! Pár věcí je již v řešení…

Foto: Shock Therapy / Zed is dead / Štěpán Hájíček

Na závěr už jen jedno rychlé foto z mobilu z první vyjížďky po servisu RB Bandit 675 .