Knolly 157TRAIL – další nový/starý standard?!
Před pár dny na mě někde z vod internetu vyskočil odkaz na článek, kde značka Knolly představuje svůj nový koncept pro zadní náboje, kterému říká 157TRAIL. Je to opět trochu jako magická hra se slovíčky, protože základem je letitý rozměr zadní osy 12×157 mm, který byl pouze vytažen z krabice, oprášen a dostal nový význam.
V původním článku na stránkách www.knollybikes.com najdete poměrně zajímavý úvod, kde se ve zkratce hovoří o tom, že Knolly obvykle nějaký čas sleduje aktuální trendy, snaží se je interně vyhodnotit a následně použít jen to, co připadá jejich inženýrům jako smysluplné. Nesnaží se tedy na svá kola nacpat vše, co velí aktuální móda, jak říká výstižné anglické heslo „must have features“.
V této souvislosti je přitom řeč primárně o vlně Boost standardů, kdy se rozšiřují zadní náboje z původních 142 mm na 148 mm. To je sice na jedné straně pozitivní krok, na straně druhé ale lidé z Knolly o tomto standardu hovoří jako o řešení, které má větší přínos na poli marketingovém než reálně v provozu.
Kudy se vydat?
Proto u Knolly nějaký čas přemýšleli a hledali nejlepší možnou cestu, jak zaprvé zajistit maximální tuhost výpletům 29“ kol, jak zachovat dostatek prostoru v rámu pro široké pláště na velkých kolech, případně jak se dobrat řešení, kdy lze do jednoho rámu pohodlně nasadit nejen devětadvacítky, ale i pluska. Ať si zkrátka každý jezdec vybere, co mu sedí, či ať svá kola mění dle situace a podmínek.
Výsledkem je v případě značky Knolly rozhodnutí o zařazení již dříve používaného rozměru zadního náboje 12×157 mm, kterému dali nové „marketingové“ označení 157TRAIL. Tento rozměr zadního náboje již byl ale jednou „vytažen ze skříně“, oprášen a znovu vynesen na světlo boží jako „Super Boost Plus“. U Knolly ale tvrdí, že jejich 157TRAIL a takzvaný „Super Boost Plus“ není úplně tím samým.
*Představení Pivot Switchblade & Super Boost Plus
Jak moc roztáhneš křídla
Přiznávám, že se v těch číslech a datech už pomalu ztrácím, ale zkusím vám ještě přetlumočit pár názorů od Knolly, a pak o tom můžeme diskutovat pod článkem nebo na facebooku. U Knolly se totiž hodně řeší i to, jak daleko jsou od sebe příruby na náboji nesoucí dráty. Z jednoho odstavce původního článku totiž vyplývá, že řada značek v minulosti převzala u nábojů širokých 157 mm šířku přírub ze starších rozměrů 135 a 142, aniž by tedy využila potenciál širšího těla. Řeč je hlavně o starých DH nábojích.
Naopak jiní, kteří často své náboje ani neoznačují poněkud přehnaně zamotaným názvem „Super Boost Plus“ pochopili, že právě vzdálenost přírub na náboji je klíčem ke stavbě pevnějších a tužších kol. Rozšíření přírub (flanšen) se ale řešilo i u „Super Boost Plus“. Pokud tedy na chvíli odhlédneme od čísel a od toho, jak kdo svůj „patent“ nazývá, podstatné na inovaci jménem 157TRAIL je především skutečnost, že již nyní lze vybírat z poměrně široké palety nábojů, které tomuto „standardu“ budou více či méně vyhovovat.
Zde je jedna tabulka, kde jsou přehledně vypsány značky a modely a u nich zaznamenána vzdálenost příruby na straně kotouče (NDS Flange) a na straně pohonu (DS Flange). Světle žluté náboje jsou ideální volbou, tmavě žluté stále ještě smysluplnou, červené použitelnou, avšak s mnohem menším dopadem na tuhost výpletu.
Nic dalšího nepotřebuješ!
Podstatné je i to, že minimálně na nových kolech Knolly využívajících standardu 157TRAIL, bude možné kombinovat zadní náboje 12×157 mm s klasickým domečkem středu, tedy BSA 73 mm. Jak dokazuje jeden obrázek, neměl by být problém využít ani klasické kliky s běžným Q-faktorem, například lehké XC modely jako Shimano XTR, SRAM X01 nebo Race Face Next SL.
Značka Knolly tomuto systému, zdá se, hodně věří a je asi skutečně proč. Dle jejich měření totiž přináší přechod z nábojů 12×142 mm na Boost (148 mm) nárůst tuhosti jen 12 %, zatímco přechod na 157TRAIL pozitivní posun až o 31 %. Pokud patříte mezi příznivce značky Knolly, pak vězte, že se zadní stavba 157TRAIL ze všeho nejdříve objeví na nově chystaných modelech Fugitive 29 (120 mm) a Fugitive 29 (135 mm).
Zda se toto řešení uchytí a zda bude případně adoptované i dalšími výrobci ukáže až čas. Nyní se ale zdá, že Knolly přišlo s hodně zajímavým řešením, které je navíc již dnes kompatibilní s řadou existujících zadních nábojů a dalších dílů. Navíc s rostoucí popularitou velkých kol je jen logické hledat cestu k tomu, jak jejich výplety zpevnit a dostat se v tomto směru na úroveň sedmadvacítek. Já proto držím značce Knolly pěsti, ať se jejich tažení za lepšími jízdními vlastnostmi (snad nejen jejich kol) vydaří!
Zdroj, foto a grafika: www.knollybikes.com