reklama

reklama

EUROBIKE 2017 – novinky, trendy, zajímavosti #4

Pomalu, ale jistě se blížíme do finále našeho ohlédnutí za letošním veletrhem Eurobike 2017. Doufal jsem, že většinu materiálu stihnu zpracovat ještě v průběhu září, ale tak se bohužel nestalo. Každopádně toto je poslední díl naší výpravné fotogalerie věnovaný klasickým kolům, doplňkům a komponentům!

Jak jsem již párkrát zmiňoval, ještě jsem si bokem nechal hromadu fotek elektrických kol a dalších novinek či zajímavostí, v nichž se to jen hemží elektrony. Tuto separaci jsem provedl záměrně, jelikož mě loni pár lidí málem „ukřižovalo“ za to, že ji mezi „jejich kola“ míchám „trapnou elektriku pro důchodce!“ Sorry, užijte si tedy poslední neelektrický blok (jako z Dukovan) a další článek rovnou přeskočte!

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Štěpán Hájíček, Jakub Douda

Značka Bell si na rok 2018 připravila celou řadu zajímavých novinek. V trailové sekci bude asi nejlákavější model Bell 4Forty s dvojitou in-mold konstrukcí, komfortním systémem upínání Float Fit, jenž může být přímo integrován se systémem MIPS. Nebo nemusí. Nejlepší je na tom cena! Dvojku za 4Forty bez MIPSu, dva a půl s MIPSem!
Kdo by radši něco vypečenějšího, ten může sáhnout po modelu Bell Sixer MIPS, který nabídne skořepinu složenou ze dvou vrstev, měkčí u hlavy (tlumí náraz), tvrdší na povrchu (zaručuje pevnost). Integrace MIPS je samozřejmostí, luxusním prvkem je kanálek Sweat Guide odvádějící pot od brýlí!
Hodně pozornosti na sebe rovněž strhávala nová helma Bell Super ve verzi DH MIPS. Aktuální Super 3R se stal ikonou enduro světa, model Super DH MIPS chce jít ještě dál díky bytelnější konstrukci, pevnějšímu dílu brady a plné DH a BMX certifikaci (ASTM F1952-00 DH a ASTM F2032-06 BMX).
Běžně tuto helmu použijete jako klasickou integrálku na bikros či sjezd, když bude třeba se jen někam přesunout, či si zajezdit na pohodu, můžete bradu sundat a užívat si volnosti „trailové kokosky“.
Revoluční novinkou u Bell Super DH MIPS je rovněž konstrukce MIPS Spherical! Uvnitř nenajdete polykarbonátovou „čepičku“ nebo něco podobného, ale jednu pohyblivou skořepinu, která klouže v druhé pevné, podobně jako kloub.
Vše opět drží pohromadě pružné čepy, které kontrolují a tlumí tento pohyb. Vnitřní skořepina je navíc z měkčí pěny než ta vnější, o čemž jsme již mluvili třeba u modelu Sixer.
Uvex, jak už jsme si letos ukázali, se pro příští rok rozhodl umocnit vzhled řady svých helem použitím bílého polystyrenu namísto klasické černé. Zde inovovaný model Uvex I-VO CC.
Zajímavou technologickou novinkou je UVEX City Light s integrovaným osvětlením přímo pod vrchní skořepinou helmy v horní a v zadní části.
Uvex City Light se bude dělat i v bílé barvě, u níž je integrované osvětlení prakticky neviditelné, je-li vypnuté.
Skládací helma Overade rozhodně není první svého druhu.
Již dnes ji přitom pořídíte i na českém trhu. Například na Alze!?
Schwalbe již před nějakým časem přišlo se svou vlastní řadou „zázračných směsí“ Addix, které navíc poměrně vtipně rozděluje barvami, jež jsou přímo znázorněny na plášti v podobě „obvodového cákance“.
Je to prosté. Červená značí rychlost, Modrá rychlost a přilnavost, Žlutá je měkká, a Fialová ultra měkká! Stačí si tedy jen vybrat správnou barvičku!
Maxxis pro letošek nemá snad nic zásadně nového, krom mnoha rozšířených rozměrů u zavedených plášťů. Jeden ze vzorků, co bych si rád tento podzim vyzkoušel, je poměrně nový Maxxis Forecaster.
Rozměrovou inovaci představuje třeba model Maxxis Rekon, který bude příští rok dostupný jako WT 27,5(29)x2,6“, ale také v klasickém rozměru 29×2,25“.
Pokud si nějaký vzorek zaslouží cenu za nejširší škálu možných rozměrů, pak je to rozhodně Maxxis Minion DHF.
Od 24“ po 29“, od šířky 2,4“ po 2,6“. Mazec!
Až se zima zeptá „Co obuješ na fatbike či plusko?“ Maxxis bude mít mnoho možností na výběr!
Jedno malé dílenské zákoutí značky Connex!
SR Suntour na příští rok vyrukuje s několika vlastními komponenty, kupříkladu s karbonovými klikami Auron, či hliníkovými Aion.
Co mě zaujalo jsou převodníky s technologií zubů Wave, což je alternativa k řešení „Narrow-Wide“ od Praxis Works!
Pod označením SR Suntour Tri Air nečekejte nic víc než „pouhou“ odpověď této značky na aktuální trend enduro-mánie. SR Suntour Tri Air je vzduchový tlumič s expanzkou, s prostým laděním komprese a odskoku, který bude dodáván v metrických rozměrech, s klasickým okem i jako Trunnion Mount.
Suntour se docela trefil do vkusu tím, že k prakticky všem svým vidlicím nabízí originální blatníček. Nutno podotknout, že lze tento doplněk spatřit standardně montovaný na mnoha sériových kolech.
Dalším přírůstkem do rodiny moderních vidlic SR Suntour je trailová verze Zeron, která nabídne zdvih 130 – 150 mm, klasický útlum, 35 mm silné vnitřní nohy a překvapivě pružinu, nikoliv vzduch!
Poslední zastávka na stánku SR Suntour. Nenápadně černý EVIL Wreckoning oblečený do odpružení SR Suntour Durolux (s karbonovou korunkou) a tlumičem Tri Air.

reklama

Mnoho nového bylo k vidění u značky Praxis Works! Největším tahákem v MTB sekci jsou kliky Girder Carbon. Ideální varianta pro všechny, kterým přišel hliníkový Girder „příliš obyčejný“ a karbonový Lyft zase moc drahý.
S novým karbonem se nabídka krásně rozšíří. Začít lze u kovaného modelu Cadet (626 g), pokračovat dutými klikami Girder (614 g), přejít na karbonový Girder Carbon (542 g) a skončit u top modelu Lyft (460 g) nebo Lyft HD (548 g) pro ostré zacházení. Plynule odstupňovaná je i cena.
Mezi koly Praxis je zajímavou novinkou model AL32, tedy levnější obdoba setu C32 (test Praxis Works C32). Primárně samostatně prodávaný hliníkový ráfek s vnitřní šíří 32 mm.
Drobné vylepšení současných výpletů představují nově použité silné pásky do ráfku pro zcela bezproblémový provoz bezduší.
Podobně jako v MTB sekci se i na silnici rozšiřuje rodinka klik, kde bude obdobou modelu Girder a Girder Carbon verze Zayante a Zayante Carbon.
Tyto kliky, i další silniční modely, nově spoléhají výlučně na přímé uchycení (Direct Mount), proto mohou nabídnout jak dva, tak stále častěji na silnici a v kategorii gravel biků zastoupený jediný převodník.
Systém uchycení pavouku je typu SRAM s třemi šrouby, zde osa M30 plného průměru 30 mm.
Pro doplnění pohled zezadu na nový unašeč (pavouk), který je usazen na klikách stejně jako jednopřevodník. Specifikem je skrytý úchyt menšího převodníku, jehož šrouby jsou schovány z vnitřní strany.
Nakonec ještě malé technologické okénko. Praxis Works se chlubí, mimo jiné, výrobou převodníků kováním za studena. Pro tento úkon přitom stačí jediný mohutný úder…
A z velkého koláče hliníku je vyražen samotný převodník, který pak stačí jen začistit, zabrousit a „hodit do laku“.
Bikepacking lze považovat za určitý fenomén posledních let, i když možná není až tak výrazný, jak by si někteří přáli. Na Eurobiku 2017 totiž mnoho brašen na kola k vidění nebylo. Jedním z mála nováčků na této půdě je Vaude.
V hromadách špičkového oblečení GORE se mi hrabat nechtělo, ale zaujala mě tato zkušební komora. I když by vlastně druhý den naší návštěvy stačilo pověsit tuto bundu ven na ramínko, jak moc zde pršelo.
Nový nápad od Thule, jak lépe a snáze přepravovat kola na střeše auta. Palec nahoru za řešení, kterému je jedno jak vypadá váš rám, či jak složitá konstrukce se nachází na spodní trubce (uchycení tlumiče apod.). Jak již ale pár lidí poznamenalo, co se stane s kolem, když vám v průběhu cesty uteče vzduch? A že se to u bezdušáků stává!
V záplavě karbonů všeho druhu a všeho zdvihu potěší, že někdo stále věří jen a pouze hliníku! Jako třeba Liteville a jejich vděčný a věčný model 301.
Když jsem viděl tyto parádní brzdy Trickstuff Direttissima, vzpomněl jsem si, jak krásně brzdily a jak jsem si neskutečně užíval v sedle EVILu Insurgent!
Liteville možná do karbonu nejde, ale Syntace ano a ve velkém!
Jen se podívejte, kolik karbonových kol si pro nás připravili!
Tento Sunn jsem si musel vyfotit už jen kvůli jeho veselému tygrovanému laku!
Slyšel jsem názory, že s dnešními „super tlumiči“ je skoro zbytečné vymýšlet složitá přepákování zadní stavby, stačí jednoduchý jednočep, jako má tento Dartmoor Blackbird.
Toto je trochu jiný pohled na „jednoduchost jednočepu“, aneb Saracen Ariel. Další britská kultovka prodávaná v ČR.
Malá odbočka do světa obuvi, nové botky FiveTen District Flat a District Clipless z kolekce Bretta Rheedera.
Parádní jsou dětské boty 5.10 Freerider Kids s různě barevnou podrážkou. Sakra, být dítě, tak chci jednu modrou a druhou oranžovou!
Jedna kvízová otázka! Vyrábí se ručně v Anglii, spoléhá na jediný čep a svůj koncept nikdy nemění?
Jasně, je to Orange! Opět jedna kultovka, kterou pořídíte i na domácím trhu. Model Alpine 6 je přitom neskutečnou motorkou, která nabídne zdvihy 170 a 160 mm (P/Z)a co se geometrie týká, tak mě dost ničí úhel hlavy 64,5°!
Podobnou „šíleností“, jen na velkých kolech, je model Stage 6, který chodí 160/150 mm, hlavu má položenou jen 65,5° a celkově se tváří, že se nenechá ničím zastavit!
Už jsem viděl mnoho řešení, která se snažila potlačit efekt mrtvého úhlu při šlapání, ale Cyfly od Möve Bikes jde rozhodně nejdál. Šišatý převodník, vnitřní soukolí a kliky, které se při jízdě zkracují a prodlužují! To už je vážně moc!

Remerx se snaží nastoupit do světa karbonových kol s modelem Rollo 525. Jen se obávám, že s vnitřní šířkou 23 mm a osou 15×100 mm to nebude úplně ono. Hmotnost – 742/885 g (P/Z).
Produkty Tune mě nikdy příliš nelákaly, občas ale mají zajímavé nápady. Kupříkladu by mě zajímalo, co vám připomíná tato sedlovka?
Koukám, že karbonová kola dnes dělá skutečně každý, proč ne Tune? Jen bych asi nečekal bytelně vypadající trailovou, až enduro variantu.
Osobně jsem nadšen z toho, jak se poslední dobou řeší „bezpečnost bezduší“. Před časem jsme testovali vložku Huck Norris, láká mě řešení Cusch Core a zajímavou myšlenkou je i tato obruč z „pomalé pěny“ nesoucí název MR. Wolf Banger.
Tato pěna vyplňuje celý objem pláště a zabraňuje defektu či poškození ráfku. Vše se přitom normálně fouká přes jednoduché kolénko na ventilku a pokud se nepletu, tak se i plní těsnícím mlékem.
Značka Oakley se zjevně již nespokojí s výrobou „nejlepších sportovních býlí světa“, nově chce zaútočit i na obor helem.
Nutno uznat, že její přilby mají něco do sebe, i když hádám, že jedni je budou zbožňovat a druzí nesnášet!