reklama

reklama

CANYON Sender CF – Tech News

CANYON Sender Cf - Tech NewsJsou to skoro přesně dva roky, kdy Canyon vyrukoval s poslední velkou novinkou ve světě MTB – nyní již „starým známým“ Strive CF (test). Dnes se světu odhaluje další velký počin, na kterém se v Canyonu začalo dělat hned poté, co dokončili a představili Strive – sjezďák Sender CF!

Na novém DH modelu Canyon Sender CF – s karbonovým rámem – se tedy dělalo intenzivně od roku 2014. Sender CF si přitom dal za úkol být nejen nejrychlejším, ale také nejpokročilejším a nejlépe nastavitelným sjezdovým kolem dneška. Předsevzetí to jsou velkolepá a sebevědomá, pravdou ale je, že inovativních řešení je zde celá řada, proto se není čemu divit, že jsou tvůrci novinky na své dílo patřičně hrdi a hodně mu věří.

Na vývoji tohoto kola se přitom podílela řada věhlasných jmen a špičkových jezdců včetně legendy Fabiena Barela. Ten se sice poslední roky soustředí hlavně na enduro, to ale nic nemění na tom, že je to trojnásobný mistr světa v DH.

CANYON Sender Cf - Tech News

Zadní zavěšení a MX Link

Dávno tomu, co se sjezdové speciály „točily“ převážně kolem jednočepových konstrukcí. Dnes už více čepů nikoho nepřekvapí ani neodradí, tak proč si s nimi pořádně nepohrát. A hráli si s nimi poctivě i u Canyonu, kdy se snažili dosáhnout ideálního průsečíku několika protichůdných vlastností. V první řadě by mělo být použité zavěšení efektivní, nemělo by ale tahat za pedály. Mělo by být zároveň vysoce aktivní, vnímavé a stabilní na konci kroku.

To je skutečně mnoho požadavků, kterých se ne až tak snadno dosáhne pomocí klasického čtyřčepu, který Canyon používá již nějaký čas. Proto bylo rozhodnuto, že se základní lichoběžník zadní stavby doplní o prvek, jaký se často nachází u řady terénních motorek, tedy o přídavný pákový mechanizmus zvaný prostě MX Link.

MX Link se skládá ze dvou vzájemně se pohybujících ramen, kde je jedno ukotveno na rámu, druhé „koncentricky“ usazeno v zadním čepu horního ramene zadní stavby. Na MX Link je přímo napojeno spodní oko tlumiče, který se pohybuje přesně tak, jak bylo „mechanicky naprogramováno“. Tlumič samotný prochází otvorem v sedlové trubce, což pomáhá i poloze těžiště, jelikož je spíše níž, než výš.

Sender_MX LinkCANYON Sender Cf - Tech News

Tři fáze zdvihu

Díky kombinaci nezávislého čtyřčepu a přepákování MX Link se podařilo rozdělit zdvih do třech fází. V první se MX Link statečně pere s klasickou vlastností vzduchových tlumičů – tedy s jejich nižší počáteční vnímavostí. MX Link zkraje zdvihu působí vyšší silou na tlumič, aby byly již první fáze kroku maximálně vnímavé.

Naopak ve středním rozsahu intenzita působení na tlumič slábne, díky čemuž je odpružení stabilnější a s kolem se lépe pracuje. Snáze se s ním například pumpuje přes příčné nerovnosti a terénní vlny. Poslední část zdvihu je, celkem očekávatelně, naprogramována pro maximum progrese, aby se posílil efekt tuhnutí vzduchové komory tlumiče v přesně vyladěném poměru pro pocit bezedného kroku.

CANYON Sender Cf - Tech News

GEO TUNE

Základní geometrie jde dokonale s dobou, když se snaží posadit jezdce více „do kola“, zvýšit hlavu, či prodloužit rozvor. Zajímavostí je i to, že nabízeny budou čtyři velikosti od S do XL postavené tak, aby si jezdci různých postav mohli užít ten samý jízdní projev. To je ale jen pouhý začátek, jelikož zajímavé věci se začnou dít, až když narazíte na pojem Geo Tune.

„Žádné dvě tratě nejsou stejné.“ To je základní filosofie, která vedla ke stvoření kola, jež by mělo být dokonale přizpůsobitelné různým podmínkám. Základem je hlavové koncentrické složení, které můžete dostat včetně nulových vložek, kdy bude úhel hlavy základních 63°. Případně lze použít excentrické hlavové složení a sklon vidlice srovnat na 64° či naopak více položit na 62°.

Druhou běžně přístupnou hračičkou jsou patky s dvojicí otvorů pro pevnou osu a rovněž i posuvný adaptér třmene zadní brzdy. Díky tomuto vcelku snadnému přešroubování lze zadní stavbu natáhnout na 446 mm a podpořit maximum stability na rychlých a strmých tratích, nebo zadek naopak zkrátit na hodnotu 430 mm. Potom se Canyon Sender CF stane vysoce živým a obratným strojem.

CANYON Sender Cf - Tech News Sender_Axle_Long Sender_Axle_Short

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Konstrukční a materiálové hrátky

Dnes asi nikoho nepřekvapí, že je přední část rámu vyrobena z karbonu, o čemž ostatně dopředu informuje zkratka CF v označení modelu. Jelikož se jedná o sjezdové kolo, nebyla zde až tak výraznou prioritou hmotnost, i když ani na ni se nezapomnělo. Důležitější byla spíše tuhost a pevnost. Podpořena by měla být i vysoká odolnost a to i díky řadě ochranných prvků, k nimž se ještě dostaneme.

Zadní stavba je naopak hliníková, vyrobená ze slitiny 6066 s tepelnou úpravou T6. Důvod je prostý. Zadní partie toho obvykle nejvíce schytá, proto se rozhodlo o její „kovovýrobě“, aby vydržela co nejvíce a co nejdéle a dala se případně snadno vyměnit či opravit.

Zajímavě kombinované jsou čepy na zadní stavbě, kdy se „základní mechanika“ otáčí na velkých oversize průmyslových ložiskách (kuličky), zato MX Link využívá ke svému pohybu polymerní kluzná pouzdra Igus. Důvodů je několik. Jak třeba nižší hmotnost, tak i fakt, že MX Link sám o sobě nepřenáší žádné boční síly, proto nejsou ložiska v jeho čepech až tak namáhána.

Frame_Sender_CF

Bohaté příslušenství

Canyon při stavbě nového sjezďáku Sender CF myslel hodně prakticky, proto jej rovnou z výroby vybavil celou řadou praktických doplňků. Konkrétně to jsou: Nárazníky na rámu (dorazy vidlice), které slouží i jako elegantní a praktický vstup kabeláže do rámu. Součástí kola je rovněž velký kryt spodní trubky, menší kryt zadní vidlice pod řetězem, či gumový protektor vidlice na straně kotouče proti okopání rámu patou.

Ohnuté trubky horních vzpěr zadní stavby vytváří více místa pro řetěz a předcházejí jeho klepání o rám. Rozhodně praktické jsou velké pěnové hadice uvnitř rámu, v nichž jsou vedeny bovdeny, aby za jízdy nikde nic nedrnčelo. Specificky vytvořený je také výstup kabeláže u středu, umožňující jeho volnější pohyb. Elegantním a praktickým je integrovaný (šroubovaný) blatníček chránící tlumič a horní ramena zadní stavby. Designovou záležitostí je do rámu integrovaná objímka sedlovky, čistě praktické pak jsou rysky „Sag Monitor“ usnadňující přesné nalezení základního tlaku v tlumiči.

Sender_Fork_Bumper Sender_SAG_Monitor

Realita na e-shopu

Nový DH model Canyon Sender CF by měl být poměrně brzy dostupný přes tradiční on-line prodejní kanál, tedy stránky www.canyon.com, kde bude k dispozici ve třech specifikacích. Canyon Sender CF 7.0, 8.0 a 9.0. Základní ceny byly stanoveny na 3 599 EUR, 4 299 EUR a 4 799 EUR. České ceny se budou pochopitelně měnit podle aktuálního kurzu.

Základní Canyon Sender CF 7.0 vyrazí do světa vybaven odpružením Fox 40 a Fox Float X2 z řady Performance, se sadou Shimano Zee a koly DT-Swiss FR 2020. Osmička věří SRAMU a RockShoxu, což dokazuje odpružení RS Boxxer Team a RS Vivid Air R2C a řazení X01 DH, doplněno o kola E13 LG1+. A nakonec vrcholný Sender CF 9.0 jede zase na Foxu, a to z řady Factory, na kolech DT Swiss FR 1950 a opět věří řazení SRAM X01.

Více na webu
www.canyon.com
canyon_cycles_logo

 

Foto: Canyon Bicycles