Helmy Giro a Bell s kamerou fly360 a další techno novinky
Kdo by si to byl pomyslel? Včera jsem se obdivoval čerstvě představené 360° kameře Nikon KeyMission 360 a okrajově zmínil i druhou takovou variantu 360fly… Pár hodin na to mi přijde zpráva, že značky Giro a Bell spojily síly s výrobcem 360fly a tuto unikátní kameru integrovaly do svých helem!
Už jsem o tom četl mnohokrát a už se to i děje… Tedy nástup různých chytrých a přelomových technologií, které během pár let od základu změní náš pohled na určité tradiční obory či disciplíny.
Mohu-li začít lehce ze široka, tak jasnými zlomovými prvky jsou služby jako Uber, který do pár let nejspíš zcela změní realitu taxislužby, streamovací portály jako je Spotify a nebo on-line video půjčovny typu Netflix, jenž aktuálně vstoupil na český trh a jistě brzy změní způsob, jakým konzumujeme filmy a televizní pořady a dost možná zatočí s klasikou televizí jako s takovou. K tomu všemu se zjevně přidává řada dalších technologických novinek, které přinesl nejen aktuálně probíhající veletrh „2016 Consumer Electronics Show“ (CES) konaný v Las Vegas Convention Center.
Helma, co se dívá za vás!
V první řadě bych zmínil helmy s kamerou fly360, o nichž se hovoří v titulku. Společnost BRG Sports (Bell, Ridell, Giro) do vývoje svých produktů poslední dobou hodně šlape. Začalo to masivní invazí bezpečnostní technologie MIPS (představení) a pokračuje to právě spojením s výrobcem panoramatických, nebo možná lépe řečeno sférických 4K kamer 360fly.
Jasně, kulečníkovou kouli 360fly si již dnes můžete koupit a upevnit si ji na helmu. Bude vám ale na hlavě dost trčet a překážet. Když ji ale její tvůrce zmenší, zploští a domluví se s výrobcem přileb, aby pro ni připravil speciální port tak, aby byla kamera do helmy co nejvíce zapuštěná, je to hned zcela jiná písnička. A přesně tohle udělali značky 360fly a Bell, potažmo Giro.
Nebojte se, nebo se spíš zbytečně netěšte! Kameru 360fly najdete z cyklistické divize zmíněných značek zatím jen u modelu Bell Super 2R. Vedle toho byste ji ale brzy měli najít jako možnou alternativu u přileb v dalších oborech, konkrétně:
Bell Star 360fly – nejnovější generace integrální helmy pro motorkáře (street race, říká popisek)
Bell Moto 9 Flex 360fly – integrálka pro silniční motocykly
Giro Edit 360fly – nejlehčí lyžařská helma Giro současnosti
Co umí 360fly?
Možná jsem ji ve včerejším článku trochu podcenil, protože začínám zjišťovat, že toho umí vážně hodně. Její plný záznam je v rozlišení 4K (aktuálně nejvyšší úroveň standardizovaného rozlišení), kdy z kamery „lezou snímky“ v rastru 2880 x 2880 px se snímkovou frekvencí 30 fps. Výstupem může být buď klasické video v poměru 16:9, nebo naopak sférický záznam, kdy si divák může sám řídit jakým směrem se chce v daný okamžik dívat. Viz následující ukázkové video z řídítek Hanse Reye.
To ale není zdaleka vše. Kameru 360fly a její panoramatický záběr lze snadno řídit a ovládat pomocí chytrého telefonu nebo tabletu, případně si můžete nasadit originální brýle pro virtuální realitu od 360fly, spustit záznam a pohybem hlavy se stát součástí zaznamenaného děje.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Hodně zajímavé jsou i další funkce
AutoPilot action tracking – chápu-li to správně, pak kamera, či spíše „virtuální objektiv 16:9“ sleduje klíčové objekty ve videu, díky čemuž můžete snadno a dokonce automaticky vytvářet působivé akční záběry. Jednoduše můžete nechat sledovat jezdce vedle vás a podobně.
Collision Avoidance Alert – zajímavá bezpečnostní vychytávka, kdy kamera automaticky sleduje, vyhodnocuje a varuje před nebezpečím, které je mimo váš běžný zorný úhel. Bude to znít absurdně, ale nenapadá mě lepší příměr než třeba orel zezadu útočící na váš batoh. Hypoteticky.
Live Streaming – funkce určená především pro profesionály, kdy se ke kameře přes Micro-HDMI připojí speciální vysílač, který „pere“ aktuálně pořízené 360° video přímo na web!
A highlight reel – kamera a její software automaticky sestříhají nejlepší záběr z dané akce
Front-facing mode – statický čelní záběr, když nechcete využít úhlu 360°
Time-lapse mode – klasický „časosběr“ s možností snímání v intervalu 1, 2, 5, 10, 30 nebo 60 s
Pohybové senzory a akcelerometry – kamera se spustí jen při pohybu, případně se záznam rozjede/zastaví poté, co s kamerou (helmou) zatřesete (na kole dost nepraktické)
Telemetrie – GPS modul v kameře dokáže zaznamenávat polohu, rychlost, výšku, stoupání a klesání a to vše uložit buď samostatně nebo vybrané veličiny graficky promítnout do záběru (tuto vymoženost využívají například akční kamery Sony)
Potenciální konkurence
Nečekal bych, i když se mohu mýlit, že někdo jiný přijde s podobně propracovanou integrací kamery do helmy jakou nyní disponuje Giro/Bell a 360fly. Každopádně konkurence kameře 360fly již pomalu roste. Včera jsme vám představili Nikon KeyMission 360, v prodeji je snad již další sférická kamera Kodak PixPro a něco podobného se děje i u GoPro…
Související a „létající“ technologie
Když jsem kamery Nikon KeyMission 360 a 360fly viděl včera poprvé, hned mě napadlo, že by byly geniálním doplňkem pro dron. Žádné drahé, složité a náchylné gimbaly by již nebyly třeba (gimbal – dvouosý elektronický kloub, který automatiky hlídá horizontální rovinu záběru bez ohledu na natočení či naklonění dronu). Stačilo by video jen správným způsobem upravit nebo nechat pracovat automatiku a bylo by hotovo. Vše by bylo jednodušší, lehčí, bez pohyblivých částí a tak vůbec.
A ejhle! Hnedle se zdá, že to samé napadlo lidi stojící za kamerou 360fly a již proto kutí svůj vlastní dron s touto kamerou na palubě (viz obrázek níže). Evidentně se ale nehodlá zahanbit ani GoPro, které nenápadně na svých stránkách prezentuje projekt Karma. To bude, dle dostupných informací, rovněž dron a rovněž s vysokou pravděpodobností osazený vlastní panoramatickou či sférickou kamerou. Zda je to předzvěst samostatné sférické kamery GoPro lze zatím jen hádat, ale bylo by to nanejvýš logické. Už jen proto, aby GoPro nezaspalo za zbrusu novou konkurencí.
Co mi to létá za zády?
Poslední technologickou novinku z veletrhu CES je dron čínského výrobce Yuneec s modelovým označením Typhoon H. Pozoruhodné na něm nejsou ani tak automaticky skládané přistávací lyžiny (za letu se sklopí nahoru, aby nepřekážely v záběru), ale spíše kamera Intel RealSense. Nemyslete, že jde o nějaké náhodné spojení, Intel totiž údajně investoval do společnosti Yuneec v průběhu posledních let až 60 miliónů USD!!!
A ano, je to ten dron z videa, které jsme dali včera na facebook BikeAndRide.cz. Jak jste si tedy již možná všimli, tahle hračka díky zmíněné kameře Intel RealSense a doplňujícímu vybavení umí létat zcela sama či „následovat svého pána“ a to nejen v otevřeném terénu pomocí GPS navigace jako dnes již nejedna konkurence, ale i mezi překážkami, typicky v lese! Využívá se přitom ultrazvuku a jeho odrazů od pevných překážek, tedy „technologie“ jaké využívají k letu netopýři a Batman!
Umíte si to představit, jak vás dron sleduje mezi stromy a sám vás natáčí a vy pak doma jen vybíráte povedené záběry?
Asi bychom nechtěli, aby za každým bikerem létal jeden dron, což se vzhledem k oznámené ceně 1799 USD asi hned tak nestane, ale pro tvůrce akčních videí to může být skvělá hračka. Sám bych hned věděl jak takový dron využít, jelikož mě baví fotit se na samospoušť, či být sám sobě kameramanem, jezdcem/hercem a nakonec i střihačem a editorem.
Tohle vše už ale začíná být slušné sci-fi, i když možná dost reálné, které nás brzy zasáhne. Jen si počkejme, s čím dalším chytré hlavičky nejen ze Silicon Valley do pár let přijdou. Řekl bych, že autonomní „samořiditelná“ auta budou tím nejméně překvapivým. Na nich totiž pracuje jak Google, tak i Tesla, Apple, Mercedes, Volvo a… Vlastně všechny velké značky! Jak jsem zmínil již na facebooku, tedy jak zpívají Offspring: „Future is now!“
Foto: BRG Sports