Vee Rubber Trax Fatty – připravte se na 27,5+ a 29+
Fatbiky byly poměrně výrazným trendem veletrhu Eurobike 2014 a jak se zdá, nebude to nejspíš pouhé marketingové „plácnutí do vody“. I já jsem si tlustá kola již několikrát osobně vyzkoušel, oblíbil si je, avšak čím víc jsem s nimi najezdil, tím více začínám být přesvědčený, že to není zrovna ideální recept pro střední Evropu.
Už jsem to zmínil několikrát
Fatbiky jsou rozhodně super záležitost a jízda na nich mě hodně baví. Aby ale člověk takové kolo skutečně využil, musí do hor, nebo ideálně bydlet na horách a doufat, že další zimy nebudou až tak slabé jako ty dvě poslední. Avšak vzhledem k neustále se opakujícím zprávám o postupu globálního oteplování, tání ledovců a ledových čepiček obou pólů se mi moc nechce věřit, že by se to otočilo. I když kdo ví. U nás je teplo, v Americe sněhová kalamita. Za rok to může být obráceně a majitelé fatbiků či prodejny nabízející jejich zapůjčení si budou mnout ruce.
Vee Rubber Trax Fatty 27,5×3,25″
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Fatbike je super, když…
Tímto směrem jsem ale nemířil, jde mi o něco jiného. Fatbike je super, když je dost sněhu, nebo když jezdíte po písčitých plážích. Pokud ale sníh roztaje a vy nebydlíte na pobřeží Atlantiku, je jízda s ním docela těžká a neohrabaná. Ne že by kolo nejelo – když se velké balóny roztočí, tak to hezky duní, jde mi spíše o ovládání.
Příklad za všechny
Když to vezmu zcela konkrétně – na závodě SnowXrace se mi s fatbikem Scott Big Ed jelo krásně, tedy alespoň do té doby, dokud jsme se brodili sněhem, nebo alespoň rozjížděli stíhací jízdu na ujeté, bílou vrstvou pokryté lesní cestě. Prostě všude tam, kde by to normálně dost klouzalo. Jakmile jsme ale ztratili nadmořskou výšku, sníh začal mizet a z původní sněžné zábavy se stala hnědá otročina.
Zlatá střední…
Proto si stále častěji kladu otázku, zda nebude ideální zlatá střední cesta, jak se o ní již nějakou chvíli v bikových kuloárech hovoří – kola označovaná jako 27,5+ a 29+. Něco málo bylo vidět již na posledním Eurobiku. Surley snad již v roce 2013 předvedl stroj s falešným průměrem 27,5“, kdy postavili kolo na průměru 26“ a vybavili ho plášti v šíři 2,75“. Sranda, ne! Plusková epidemie by ale, dle mého, mohla v příštím roce koncem sezóny na významných výstavách zaplavit svět MTB stejně nebo více, jak se to dnes děje s „tlustými koly.“
Vee Rubber do toho dupe
Celé to můžeme uzavřít konstatováním, že jeden s předních výrobců fatbikových kol, asijská značka Vee Rubber, již nyní neskromně nabízí pluskové pláště v mnoha variantách. Kupříkladu v titulku zmíněný model Vee Rubber Trax Fatty je již nyní dostupný v celé řadě rozměrů (viz soupis níže). Počkejme si tedy, kam až tato vlna dospěje.
Když se tak zamyslím
Mně by se docela líbila představa druhého stroje v garáži, poctivého pracanta vedle vyvoněného enduro fullu, s koly v rozměru řekněme 27,5×3.0“. S ním by se člověk nemusel bát vyjet na sníh (alespoň na ten český), snadno by na něj upevnil dětskou sedačku, svezl se běžně na hlíně, aniž by byl omezen vyslovenou nemotorností tlustých balónů, atd. Nevím jak vám, ale mně to prostě dává větší smysl než samotné fatbiky. Alespoň pro širší obec bikerskou. I proto jsem svému čelistnímu chirurgovi poradil, ať s případným nákupem fatbiku ještě chvíli počká, že by právě takový 29+ bike mohl být pro jeho výlety mimo sezónu u něj doma na Vysočině ideální volbou 😉
Vee Rubber Trax Fatty
29×3.0“ (1025 g) $100-$120
27.5×2.80“ (895 g) $90-$110
27.5×3.00 (1025 g) $95-$115
27.5×3.25 (1025 g) $100-$120
Bližší info o pláštích Vee Rubber Trax Fatty na webu veetireco.com