JBC 4X Revelations – reportáž
Minulou sobotu jsem byl vyslán připravit menší report z jabloneckých závodů světové 4X ProTour série. Docela jsem se těšil, protože minulý rok se mi nějak nepovedlo dorazit a chtěl jsem konečně naživo vidět trať vpravdě monstrózních parametrů, kterou připravil sám Tomáš Slavík.
Na místo jsem dorazil hned ráno, byl jsem uvítán a akreditován v Ghost stanu, k tomu se ještě vrátím, a vyrazil omrknout okolí. Dráha byla umístěná na sjezdovce vedle klasické mírně oprýskané Pomy v místním areálu Dobrá Voda. Naživo vypadala asi tak třikrát kolmější než jsem si jí představoval podle fotek a videí. A skoky asi třikrát větší, prostě MEGA. Vybral jsem si místa, kde jsem očekával masakry a chvilku ladil fotící úhly. Původně mě měl podpořit (teď už bývalý) kamarád fotograf, ale vyměknul a tak byla veškerá fotodokumentace jenom na mě. Naštěstí bylo večer na závodě dalších pět tisíc fotografů a tak můžete najít kvalitní záběry ze všech stran po celém internetu.
Kromě XXL velikosti byla dráha taky strašlivě vysušená. Vzal jsem si starší rozdrbané kecky s dost ošoupanou podrážkou a to mělo hned dvě nevýhody. Zaprvé se s nimi na kopec neřkuli na trať vůbec nedalo vysápat. A zadruhé mi to dodalo výzor jabloneckého váguse, čehož jsem s večerním příbojem zarážejícího množství krásek trochu litoval. A navrch během tréninku i závodu padla na kopec prašná mlha.
Kromě focení jsem měl ještě jeden úkol. Udělat s někým rozhovor. V ideálním případě s Tomášem Slavíkem, ale ten byl prakticky od rána nepolapitelný a teleportoval se z místa na místo. Už jsem chtěl rozhovorovat prodavače párků v jednom stánku, ale do cesty se mi najednou připletl veterán fourcrossových závodů Scott Beaumont. Scott navíc jezdí za cool značku Yeti a občas je zajímavé slyšet názor někoho zvenku. Scott je mimochodem jedním ze zakladatelů 4X ProTour série.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Ahoj, co si myslíš o trati? Jaká je tenhle rok? Jak jsi se na ní připravil?
No, minulý rok to pro mě nebyl nejlepší závod. Měl jsem dobrou sezónu, ale tenkrát jsem se rozbil hned v kvalifikaci. Každopádně trať je skvělá a hlavně diváci jsou skvělí. Tomáš chtěl očividně postavit tu nejtěžší trať a taky se mu to povedlo. Výzvou bude to extrémní sucho a nevěřím, že to říkám, ale možná by nezaškodila trocha deště. Myslím si, že trať je limit toho, co je možné jezdit na pevném kole.
Koukám, že máte ve stáji všichni hardtaily. Ale pokud se nemýlím, Yeti dělá i celoodpružená kola na 4X. Proč jste si na tak těžký závod nevzali pružíky?
Jezdíme na pevňácích každý závod. Jsem na to zvyklý a mám to tak rád. Jasně, hodně závodníků si vzalo fully, ale třeba na těch opravdu velkých skocích se mi líbí ta předvídatelnost pevných kol. Navíc pevné rámy jsou tak trochu duchem fourcrossu.
A jak jsi to měl s těmi velkými skoky na začátku trati. Jsi zkušený jezdec, ale přesto, jsou to docela macci. Vyslal si je sám hned na první pokus a nebo jsi sledoval někoho před sebou?
Jsem tady nejstarší, je mi 36 let, závodím od svých 4 let a tak mám opravdu dost zkušeností. Když přijedu na trať jako je tahle, dám tomu pět minut, kouknu na někoho kdo už skoky skáče a pak jdu na to. Když máte naskákáno, jste schopní létat víceméně bez nepodařených pokusů všechno rovnou z fleku. Ale to neznamená, že by to bylo lehké. Když se tomu přidá trocha závodního stresu, nejsou takovéhle polety rozhodně žádný med.
A co si myslíš o lesní sekci? Líbí se ti ten nápad?
Je to zase něco trochu jiného. Duch fourcrossu je předjíždění a skákání a třeba minulý rok, nepletu-li se, k žádnému předjíždění v lesní sekci nedošlo. Vybereš si tam jednu ideální nejrychlejší stopu a jedeš, nemáš moc na výběr. Na druhou stranu, diváckou přitažlivost to ani tak nepostrádá, protože je to jen krátký úsek. Líbí se mi to, jsem pro různorodost tratí v ProTour.
A co ty? Plánuješ dneska vyhrát? Jak se cítíš?
Ve středu jsem závodil ve světovém poháru v bikrosu. Udělal jsem velkou chybu a moc to nedopadlo. Skončil jsem devátý. Ale dneska se cítím dobře a chci vyhrát. Tomáš je fakt ve formě a zná trať lépe než kdokoliv jiný, ale já i ostatní jezdci víme, že není nemožné ho porazit. Zkusím to.
Scott skončil ve čtvrtfinále – zkusil to!
Když už jsme u kol, v Ghost stanu, kde jsem měl jakési zázemí, byla vystavená dvě kola, které v katalogu 2014 nenajdete. Jednalo se o zbrusu nové 4X novinky pro rok 2015. A pozor, v pěkně nabušené specifikaci. Za oběma modely stojí Tomáš Slavík a můžete na nich najít některé jeho oblíbené vychytávky. Třeba vidlice s lockoutem z řidítek pro tryskové starty.
Odpoledne začala atmosféra houstnout a závodníci zběsile trénovali. Toho se dalo dobře využít k focení, protože jsem se ještě nemusel prodírat živou stěnou vedle trati. Lidí totiž na samotný závod k večeru dorazil plus mínus milión. Zarazilo mě, že ačkoliv se o 4X závodech v médiích moc nepíše, ani nemluví (zlatej fotbálek), účast byla skvělá a to je paráda. Závodu asi prospěla komornější atmosféra Jablonce a to, že tam organizátora Tomáše Slavíka skoro všichni znají.
Po oficiálním zahájení došlo na slibovaná letadla Red Bull Air Show. Pořád jsem trochu čekal, kdy to napálí do davu pod nimi, ale nekonala se žádná Ukrajina. A už se jelo! Dynamika 4X závodů je skvělá, závod se odjezdí rychle a všechno je vidět. Žádné okecávání, žádný souboj s časomírou, ale klasická loktovačka. Bohužel v jedné z posledních jízd se jezdec Hannes Slavik, není to příbuzný našeho Tomáše, nehezky vysekal a přiletěla pro něj helikoptéra. To bylo ale naštěstí jediné závažnější narušení závodu a podle posledních zpráv je Hannes v pořádku. Měl fakt kliku.
Výsledky ve zkratce: Tomáš Slavík první, Felix Beckeman druhý a Strouha aka Růžovák na sjezďáku na třetím místě. Tomáš teda opět, ne nečekaně, vyhrál a my mu gratulujeme. Stejně tak vyhrál, co se týče organizace a tratě, to se mu prostě povedlo. Víc takových závodů!
Pokud jste akci propásli, máte čeho litovat. Příští rok do Jablonce určitě jeďte! Mám radost, že se v Čechách dokáže udělat tak hezká akce v gravity disciplíně. A teď se mrkněte na parádní video a fotogalerie od skutečných fotografů třeba tady nebo tady.