Canyon Spectral AL 8 – první dojmy
Pozorní čtenáři jistě zaregistrovali, že jsme před časem měli možnost povozit se na dlouho očekávané novince od Canyonu; trail-biku Spectral na středních kolech (27,5“). Doposud jsme měli pusu na zámek, nyní se už s vámi ale můžeme podělit alespoň o první dojmy z jízdy.
Canyon Spectral AL 8 s námi strávil něco přes týden, abychom si jej mohli alespoň osahat a zformulovat své první postřehy z jízdy. Co nejdříve by měl v redakci přistát druhý testovací vzorek, který budeme mít k dispozici na delší dobu, aby bylo možné připravit náležitě podrobný a komplexní test, jak je naším dobrým zvykem.
Počkám si na emko…
Na začátek se snad ještě sluší upozornit, že letmo zkoušený Canyon Spectral AL 8 byl ve velikosti L (48 cm) a byl proto pro mě o něco větší, než bych ideálně potřeboval. Pro plnohodnotný test ale máme slíbené eMko, takže se těším, že si Spectrala vychutnám skutečně naplno!
Trochu položit, prosím!
Z tohoto důvodu se mi nechce příliš hodnotit posed a geometrii, i když jsem s nimi po pár kilometrech v sedle neměl problém. Každopádně si myslím, že se Spectral v porovnání s poměrně krátkým předchůdcem Nerve AL+ posunul více do oblasti univerzální konfigurace – všestranný posed, který jezdce v ničem neomezuje, stejně tak i geometrie slušně balancující mezi hravostí a stabilitou.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Kdo maže, ten pruží!
Co mě ale nejvíce nadchlo, a v kontextu s předchozími testy fullů Canyon vlastně ani nepřekvapilo, bylo famózně fungující odpružení. Na to, že byl zapůjčený vzorek absolutně nový a nedotčený, chodilo jeho odpružení luxusně jemně ihned po vybalení z krabice! V porovnání s jinými zbrusu novými koly, která se mi letos dostala do ruky, může být tento rozdíl vyloženě skokový. Jako by snad v továrně Canyon před finální kompletací kol rozebrali každou vidlici a tlumič a vše znovu důkladně namazali.
Chodí jemně, až moc!
Ono to sebou neslo i jednu stinnou stránku. Vidlice Fox Talas byla totiž tak aktivní, až jsem s ní měl podobný problém jako s letošními kousky RockShox Revelation. Chodila krásně jemně, pod brzdou ale mizela nějak moc rychle. Tlak jsem přitom použil standardní jako u jiných Foxů (cca 80-90 psi). Jelikož mě ale přehnaná aktivita poněkud obtěžovala, nelenil jsem a několikrát ji při první vyjížďce dofukoval.
Konečně zas Cadillac
Nakonec jsem skončil někde na 130 psi! Překvapivě jsem se ale takto neochudil o její vnímavost, pouze posílil stabilitu a byl nakonec spokojený. Co se zadní stavby týká, tam nebyl jediný zádrhel. Stačilo nastavit výchozí sag a bylo! Tolik akce a tolik přilnavosti jsem už dlouho nezažil. Nemůžu si pomoct, ale superjemné nastavení, které v Canyonu používají, prostě žeru!
Použij CTD!
Jedním dechem ale musím dodat, že takto aktivní zadek nemusí sednout každému. Každopádně pokud se vám nebude zdát projev olejem nasáklé houby, nebuďte líní a sáhněte po páčce CTD na tlumiči. Ač jsem obecně odpůrcem všemožných „škrtítek“, u Canyonu Spectral (podobně jako u jeho předchůdců) má tento systém svůj neoddiskutovatelný přínos.
C = co bych se houpal | T = teď to pěkně jede | D = dolů je to mazec!
Na rovině se hodí režim Trail, díky čemuž je zadek přeci jen stabilnější a celek rychleji reaguje, na asfaltu či v dlouhých výjezdech občas oceníte i skoro pevný režim Climb. Ale pozor! Nezapomeňte nahoře přepnout zpět na Descend, jinak byste se okradli o onu parádní akci.
Čím to dnes uzavřu?
Ještě jsem měl v plánu napsat něco o pláštích Continental Mountain King 2,4“, které mě velice mile překvapily svým komfortem, jistým záběrem a ani ne tak hrozným odporem. Nebo o brzdách Avid Trail s čtyřpístkovými třmeny. Ale co by mi pak zbylo pro plnohodnotný test? Více tedy za několik málo týdnů, až pořádně proklepneme druhý testovací vzorek Canyon Spectral AL.
Více o kolech Canyon Spectral AL na stránkách www.canyon.com/_cz/
Kde jsme testovali
BnR Trip Železné hory (Lichnice, Seč)
Foto: Štěpán Hájíček