Waki-Leaks, 2. sešit – Sheman-Oh XTRoll
Není příliš pochyb o tom, že když S.P.A.M. vrhl do světa MTB svou zbrusu novou sadu XXX6, způsobil tím slušné zemětřesení. Nejvíce otřesen byl ale nejspíš jeho hlavní rival, Sheman-Oh. Vývojové oddělení Šoumena se tak dostalo pod obrovský tlak a zde je jejich odpověď – sada XTRoll.
Text a grafika: Wacek Kipszak (Pinkbike.com)
V předchozím díle zápisků z tajných deníků Waki-Leaks jsme vám představili vizi chytrého představce Crosair, jakožto ústředního prvku připravované super sofistikované sady SaintEN. Dnes jsem se chtěl blíže podívat na další komponenty z této rodinky, avšak zástupci Sheman-Oh mě kontaktovali s žádostí nechat ještě pár informací pod pokličkou. Aby vykoupili mé mlčení, pozvali mě k sobě do Džaponska s tím, že mi na místě ukážou jinou tajnou zbraň pro nejbližší roky – XTRoll.
Byl jsem poněkud zaskočen a překvapen, nedalo se ale jinak než souhlasit a hned na druhý den skočit do letadla. To mě vysadilo na ostrově Fučijóta, kde sídlí oddělení výzkumu a vývoje značky Sheman-Oh. Na místě se ukázalo, že jsem nebyl jediný internetový šťoura pozvaný na tento meeting. Setkal jsem se zde i s dalšími legendami bikových fór jako jsou Mr. Mezerník z Polska, TellToAll z USA, Big Mouth ze Skotska, nebo Rumor-Humor, alias Rum-Hum z Kanady a dalšími. My všichni jsme měli tu čest na vlastní oči spatřit a následně i osobně vyzkoušet novinku jménem XTROLL.
Harry Marry – marketingový zástupce Sheman-Oh nás instruoval před první jízdou
Konec bojů o počty převodů
XTROLL působí, oproti elektronikou a vyspělými systémy prošpikované sadě SaintEN, jako sada z dob dávno minulých. Avšak nenechte se zmást, jedná se o produkt čistě současný a jeho koncept není vůbec nesmyslný. Zástupce Sheman-Oh již začal unavovat boj o maximální počet převodů na kazetě, proto se rozhodli vydat cestou opačnou a vyslechnout tak volání řady svých věrných zákazníků. XTRoll je totiž systémem navrženým pro jeden převodník, který lze libovolně kombinovat se sedmi až deseti rychlostmi vzadu.
Je to v podstatě odpověď na mnoho výkřiků napříč diskusními fóry celého světa, kde se to jen hemží podomácku vyrobenými a upravenými systémy s šesti až osmy pastorky, často skládanými z řady historických komponentů. Takto se zrodila myšlenka na sadu XTROLL, což znamená eXTRa Off-Limit Liaison (hodně volně přeloženo něco jako „Extra spojení bez limitů“). A na nás, největších zapálencích, si lidé ze Sheman-Oh chtěli otestovat reakce prostého lidu a získat nějaké poznatky z praktického testování prvních vzorků.
Jak to celé funguje?
První na ráně je řazení, které by se mělo dodávat s třemi výměnnými disky, které posunují lanko uvnitř mechanismu. O co větší je oblouk disku, o to větší je posun lanka na jedno zařazení. S výměnou ovládacího disku je zároveň potřeba nastavit doraz ze spodní strany a takto upravit maximální počet převodů – sedm až deset. Zástupci Sheman-Oh jsou na nové řazení velice pyšní a jeho nákup mohou doporučit všem potenciálním zájemcům. Vše je totiž navrženo tak, aby byla zachována kompatibilita se stávajícími systémy, proto bude upgrade poměrně jednoduchý.
Na druhém konci ovládacího lanka se nachází přehazovačka, která konstrukčně vychází z verze ExTiARGH. Nabízena bude pouze s krátkým či super krátkým vodítkem, spojkou Shadow Minus 2.0, kde bude možné pružinu snadno vyměnit za měkčí, pokud by ta původní napínací byla pro vás až příliš silná. Nejzásadnějším vylepšením jsou ale dva vstupní porty pro bowden s ovládacím lankem. Díky jeho „přepíchnutí“ z jednoho do druhého vstupu se upraví poměry posunu lanka a přehazovačky, aby vyhovovaly zvolenému počtu převodů. Prosté, zato vysoce funkční.
A nyní kazeta. Jejím základem bude karbonový unašeč a 18 pastorků různých velikostí, které bude možné kombinovat. Šest největších bude k unašeči přišroubováno, na rozdíl od klasického nýtování. Nejmenší pastorky pak budou sedět přímo na ořechu. Rozsah pastorků bude od 11 do 41 zubů, přičemž pouhou výměnou podložek sami určíte, zda bude mít výsledná kazeta 7, 8, 9 nebo 10 rychlostí. Jejich stupňování opět záleží na individuální volbě.
Další podstatnou informací je i to, že Sheman-Oh již nadále nehodlá vyrábět hliníkové kliky, které jsou dražší než řada konkurenčních karbonových, ale vrhne se rovněž i zde do uhlíkových vláken. Překvapením není, že převodníky budou v provedení bez unašeče (montáž na přímo) a dostupné by měly být velikosti 30 až 38 zubů se střídající se tloušťkou (narrow-wide). Součástí sady bude i nový řetěz, respektive řetězy pro varianty 7 až 10 rychlostí.
V průběhu testovací jízdy jsme zaznamenali jeden defekt. Avšak dříve než Harry Marry sehnal pomoc, aby bylo možné vyndat postižené kolo z rámu, tak si všiml, že všichni ostatní mají venku své telefony a tablety a živě diskutují na rozličných fórech. Jeden člen výpravy dokonce nelenil a přibalil si do batohu notebook.
XTRoll v praxi
Při pozvání na tuto akci jsme byli požádáni, abychom si s sebou vzali vlastní kola a osobně se tak mohli přesvědčit, jak dobře XTRoll funguje v praxi. Technici Sheman-Oh pak instalovali vybrané komponenty na naše kola a vybavili je převody, jaké si kdo žádal. Dva testeři požádali o vyjmutí třecí spojky z přehazovačky, jelikož tomuto řešení nevěří. Jeden si pak nenechal vymluvit své přesvědčení a na svém kole si ponechal dva převodníky v kombinaci se sedmi rychlostmi a největším pastorkem 41 zubů!
Poté jsme se vydali do zdejších úchvatných hor, když nám průvodce dělal poněkud výstřední, zdejší krajinou ale silně nasáklý Niko-Niko. Na vyjížďku s námi jel i marketingový ředitel Harry Marry, který po celou dobu zodpovídal naše všetečné dotazy a řešil občasné technické problémy či vysvětlil, co nebylo pochopeno.
Sada XTRoll řadila po celou dobu na jedničku. Perfektní byl její projev i ve výjezdech, kde se daly sázet převody i pod plným zatížením. A vrásky na našich čelech nenaskákaly ani po průjezdu větších louží plných bahna. I poté řadil XTRoll čistě a spolehlivě. Ve sjezdech pak Shadow Minus 2.0 držel řetěz perfektně napnutý i bez pomoci napínáků a všichni, i zarputilí milovníci SPAMu, museli uznat, že rychlost řazení oběma směry je ohromující.
Ne vše fungovalo tak hladce a bez problémů jako sada XTRoll. V jedné kamenité sekci si ustlal jeden z testerů a při pádu si zničil svůj zánovní HaiFoune, který měl v kapse u kalhot. Již po hodině další jízdy se ale začal hroutit z pomyšlení, že není ve spojení se svými přáteli ze sítě, nemůže komentovat jejich statusy a fotografie až nakonec upadl do těžké deprese a musel pro něj přiletět záchranný vrtulník, který ho odvezl do nejbližšího Wafffle-Šťouru, pro nový HaiFoune.
Většina z nás zvolila devíti-rychlostní variantu, byli jsme ale rádi za možnost vyzkoušet i jiné konfigurace. Mě osobně asi nejvíce sedla skladba 1×10, ale ani sedm rychlostí s velkým pastorkem na konci nebylo vůbec k zahození. Na úsecích, kde rychle po sobě následovaly prudké výjezdy a sjezdy, jsem byl ze sedmičky doslova nadšený – dostat řetěz z jednoho konce kazety na druhý bylo dílem okamžiku. Zato mi ale chyběly některé převody na přesunech po asfaltu. Vzhledem k pohodovému tempu jsem se tímto ale nijak zvlášť netrápil.
Po dni stráveném v sedle střídáním různých převodů jsme vesměs uznali, že tato sada funguje opravdu výborně, otázkou ale bude její cena. Harry Marry nás však ujistil, že první generace nepřekročí současné standardy a že lze brzy očekávat sestup použitých technologií do nižších a dostupnějších řad. Nezbývá tedy než si počkat, zda produkční verze bude natolik dotažená jako zkoušené prototypy.
Upozornění: Ne vše v tomto článku je pravda, ne všechna jména jsou pravá a ne všechna fakta jsou převzatá na 105% z původního článku…