RB IQ5 27,5“ – Představení
Po více než půlročních přípravách spatřila světlo světa novinka z dílen domácí rámařské firmy Race Bike. Trailbike IQ5 postavený na kolech průměru 27,5“ bude oficiálně představen na blížícím se veletrhu For Bikes. Nedočkavým čtenářům přinášíme krátké preview právě dnes.
Přírůstek se zdvihem 150 mm v mnohém navazuje na dříve představený hardtail CRR, s nímž sdílí stejný průměr zapletených kol a také celou řadu moderních prvků. Premiéru si na rámech RB odbývá kupříkladu kónická hlavová trubka (tapered), uchycení přesmykače Direct Mount, zadní pevná rychloupínací osa 142×12 mm nebo Post Mount uchycení třmene zadní kotoučové brzdy. Model IQ5 nadto počítá s dnes takřka povinnými teleskopickými sedlovkami, pro které je připraveno vedení vnitřkem sedlové trubky.
Technické okénko (Štěpán Hájíček)
Je to jen malý krůček…
S RB IQ5 a s jeho „menším bratříčkem“ RB IQ 275 přichází na první pohled sotva patrný, ale z technického a, omlouvám se za ten výraz, technologicko-filosofického hlediska, obrovský posun. Je to trochu jako se slavným výrokem Neila Armstronga: „Je to malý krůček pro člověka, ale…“ Dál to znáte! RB od dob svých počátků vždy úpěnlivě prosazovalo jednoduchost jednočepu. Tedy, pomineme-li experimenty s paralelogramovou vidlicí (nebyl to úplně paralelogram, ale řešení známé z motorek BMW) a jiné výstřelky z počátků této značky.
Jednočep je nuda?
Co pana Bartoše vedlo k přehodnocení jeho postoje se zeptáme možná již na veletrhu ForBikes, který startuje příští víkend. Každopádně se pojďme podívat, co přesně se změnilo. Nic moc, jen se čep z pozice nad patkou přesunul před patku! Předtím to byl „pouhý čep“, nyní je to Horst-Link. Možná mě za toto označení v RB vynadají, ale je to tak. Tato „prkotina“ je totiž prapůvodně duchovním vlastnictvím pana Horsta Leitnera, který v pravěku MTB stavěl celoodpružená kola AMP.
Horst = FSR = Specialized?!
Jeho patent na Horst-Link později odkoupil Specialized a za Horstova osobního přispění vzniklo zavěšení FSR. Vedle jednočepu snad jeden z nejdéle používaných systémů v MTB. Když se ale podíváme na RB IQ5, příliš současná kola Specialized nepřipomíná, že? Naopak jako by zadní stavba „z oka vypadla“ stařičkému AMP B-4.
Historie se opakuje
Je to tím, že prvotní myšlenkou Horsta Leitnera nebylo FSR zavěšení, ale tzv. McPherson (někdy psáno také MacPherson). FSR vzniklo až přidáním ramene, které primárně sloužilo k posílení tuhosti zadní stavby. Každopádně McPherson je systém inspirovaný automobilovým průmyslem, jehož klíčem je skutečnost, že je tlumič nedílnou a zároveň nosnou součástí samotného zavěšení. Stejnou myšlenku, ale ve výrazně odlišném pojetí, ztvárnil Paul Turner na svých kolech Maverick.
Nebyl to vždy Mc?
Někdo by mohl namítnout, že již současné zavěšení používané značkou RB (IQ, IQ6) by se dalo označit za McPherson. Chyba lávky! Tlumič byl sice napevno spojen s horní vzpěrou, ale ta sloužila jen k přenosu pohybu zadního kola právě k tlumiči. Nosnou částí byla doposud kyvná vidlice. Přemístěním osy před patku se ale nosnou částí zadní stavby stávají vzpěry s tlumičem. Jen se podívejte, kde je uchycená osa zadního kola.
Co to změní v praxi?
Říká se, že do cca 100 mm zdvihu je skoro jedno, jestli máte vzadu jednočep, čtyřčep nebo cokoliv mezi tím. Rozdíly jsou příliš malé. Při 150 mm by už měl být rozdíl výraznější. Věřím, že tuhost zadní stavby „změnou koncepce“ nikterak neutrpí. Na tu byli v RB vždy patřičně hrdí a rádi vždy využívali velké čepy „moto boxy“ a podobné legrácky.
Ukaž, jak jsi nezávislý!
Jedinou změnou v praxi by tak měla být nezávislost funkce zadní stavby na práci brzdy. Ale poznáte to? U některých kol to znát je, ale často v terénu, kde bych takovou věc teoreticky nejvíce ocenil, „bojuji o holý život“ a na teorie o nezávislosti nemám ani pomyšlení. Ale ano, osobně tipuju, že bude zadní stavba ještě o fous aktivnější a citlivější, ještě víc v duchu RB fullů! Sakra, hned bych se na tom kole svezl!!!
****
Dodejme jen, že popisovaný trailbike nebude jedinou novotou na pražské výstavě For Bikes. Trojici dvacet sedm a půlek totiž uzavře maratonské celopéro IQ 275 se zdvihem 120 mm. Více informací poptávejte přímo na veletrhu nebo již brzy na webu RB. Případně na facebooku RB